Vraagje over scart kabels.

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28709

Topicstarter
Hallo ik heb een vraagje over scart stekkers/kabels..

Zijn er ook verschillende scart stekkers.. bv die alleen maar uitstuuren of alleen maar ontvangen of zijn ze allemaal gewoon hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15305

Als alle pinnetjes aangesloten zijn, is 'ie geschikt voor zenden en ontvangen, maar soms (adapters scart-cinch ofzo) zijn niet alle pins aangesloten, dus dan is het eenrichtingsverkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:26

sll

Ik heb wel eens scartkabels gezien waarbij niet alle 21 pinnen zijn doorverbonden; deze kabels zijn iets dunner en goedkoper. Voor het aansluiten van een videorecorder op een TV kun je deze wel gebruiken.

Om het beste beeld te krijgen van een apparaat die wel alle 21 pinnen gebruikt (in mijn geval mijn MSX computer), moet je wel de dikke kabel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

yep, bovenstaande klopt, je hebt de volledig bedraadde scart-kabels, waar alle signaal doorheen gaat (schakelsignaal, RGB, Y/C, Stereo geluid, composiet), deze hebben dus 21 aders.

De andere soort is de 9-aderige kabel, en hier loopt geloof ik alleen composiet signaal doorheen en stereo geluid. (schakeldraad zou ook kunnen :o). Deze wordt idd vaak geleverd bij vcr's enzo. Voor dvd-spelers zou ik liever een 21-polige gebruiken. :7

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahha dus er zijn wel verschillende...

k dan heb ik een andere nodig om mijn videorecorder aan mijn gf3 aan te sluiten...

txs ik weet volgens mij waarom hij nu niet werkt ik heb te weinig pinnentjes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 18:43

Diamon

The Weird One

Als het een kant en klaar exemplaar is (dus uit de winkel), dan zou die moeten werken.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 06 juli 2001 14:31 schreef hippi3 het volgende:
k dan heb ik een andere nodig om mijn videorecorder aan mijn gf3 aan te sluiten...
Moet je een GF3 zowiezo wel met een scartkabel aansluiten :?

Kan je dan niet beter een Y/C kabeltje (svhs-kabeltje) gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kan maar moet die kabel wel in mijn videorecorder kunnen ik heb alleen maar een scart uitgang. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26646

SCART <> Y/C bestaat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Koop gewoon een volledig bedrade kabel, kost maar een tientje meer dan een uitgeklede, en dan weet je zeker dat het altijd en op alle apparaten zal werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12985

Ik heb hier nog een scart naar composiet (tulp-stekkers) liggen, daar zit een in/uit switch op. Ik vraag me af hoe dat dan werkt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 07 juli 2001 02:49 schreef Joene het volgende:
Ik heb hier nog een scart naar composiet (tulp-stekkers) liggen, daar zit een in/uit switch op. Ik vraag me af hoe dat dan werkt. :?
Die gebruikt dan gewoon de twee pinnetjes voor video in, voor composiet-video in, de twee pinnetjes voor L/R audio in en het pinnetje voor audio aarde. Het zou zelfs kunnen dat de video via een pinnetje gaat, en dat de aarde gedeeld wordt met de audio-aarde. Werk dus als een 3 of 4 aderig scartje. Genoeg voor stereo-in en composite-video-in.

Je moet dan voor het aansluiten van een gforce-met-svhs-uit wel een verloopje hebben van s-vhs naar composiet gebruiken (werd bij me Viper550 bijgeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01 14:27
Dit zoek je :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/scart.jpg

Greetz !

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
In de tijd dat ze net werden ingevoerd/toegepast en rond de 60 piek kostten maakte ik hem zelf met 2 pluggen van 2,95 en 2 meter kabel van 5,-. Tegenwoordig zullen ze compleet niet veel meer kosten maar zelf maken blijft leuker en schept misschien ideeen :)

/edit Wauw te gekke jpeg :)

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 07 juli 2001 03:12 schreef FreeRider het volgende:
Dit zoek je :

[afbeelding]

Greetz !
Ah, dan had ik het goed :)

(ps. FreeRider, schematische plaatjes kan je het beste als gif opslaan, dat ziet er mooier uit, en is bijna altijd nog een stuk kleiner! Jpg is eigenlijk alleen echt goed bij foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Op zaterdag 07 juli 2001 03:17 schreef JvS het volgende:

[..]

Ah, dan had ik het goed :)

(ps. FreeRider, schematische plaatjes kan je het beste als gif opslaan, dat ziet er mooier uit, en is bijna altijd nog een stuk kleiner! Jpg is eigenlijk alleen echt goed bij foto's).
Ik heb 'm zo van het net gehaald.. kan er wel GIF van maken maar die wordt net zo lelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 07 juli 2001 03:31 schreef FreeRider het volgende:

[..]

Ik heb 'm zo van het net gehaald.. kan er wel GIF van maken maar die wordt net zo lelijk ;)
lelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29978

op het plaatje zijn niet alle pins beschreven. Er is nog meer... zoek maar ff met www.google.com ofzo.. er zijn zat specs te vinden over scart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13049

er bestaan ook scartkabel met switch vorr in of out
deze gebruik ik zelf voor rippen of tapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Ik zou geen schakelaars opnemen in de scartkabel omdat dit altijd signaalverleis oplevert. Als je een kabel wilt die van je GF3 kaart naar de videorecorder gaat heeft het alleen zin om de audio- en CVBS video signalen naar de video door te sturen:

2 - Audio Links
3 - Audio Rechts / Mono
4 - Audio Ground
20 - Composite video in
17 - Vidoe Ground

Het gebruik van RGB signalen is niet mogelijk omdat PC's niet lager gaan als 31kHz (PAL: 15kHz) en de RGB bijna nooit actief is op een video-recorder.

Ook moet je zorgen dat op pin 16 (BLNK) de juiste spannning staat tov pin 18. In het geval van CVBS is dit 0-4V en hoeft de pin dus niet te owrden aangesloten.

PS. Als je de GForce ook op TV wilt aansluiten kun je via een schakelaar de juiste spanning op pin 8 zetten zodat de TV automatisch in de juiste mode springt (meer info: http://www.hardwarebook.net/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Op zaterdag 07 juli 2001 22:41 schreef AFR het volgende:
Het gebruik van RGB signalen is niet mogelijk omdat PC's niet lager gaan als 31kHz (PAL: 15kHz) en de RGB bijna nooit actief is op een video-recorder.
Toch heb ik m'n videokaart via een zelfgemaakte RGB kabel naar m'n TV, en dat werkt feilloos :9 Mooier dan S-VHS !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Op zondag 08 juli 2001 14:22 schreef FreeRider het volgende:

[..]

Toch heb ik m'n videokaart via een zelfgemaakte RGB kabel naar m'n TV, en dat werkt feilloos :9 Mooier dan S-VHS !
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Een VGA signaal heeft toch een horizontale frequentie van 31,5kHz terwijl PAL (en CGA) gebruik maken van zo'n 15,8kHz waadoor het zonder speciale flicker-fixer onmogelijk moet zijn om de RGB-signalen van je videokaart via Scart te bekijken?

Je hebt toevallig toch geen RGB signalen en tegelijkertijd ook CVBS/LCA signaal naar je TV gesuurd? Als je dan niet de juiste spanning op pin 16 zet heb je nog steeds te maken met een soort S-VHS signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen bedankt het is opgelost ik heb een andere scartkabel gekocht en het werkte. :)

helemaal happy nu. :)

Txs.

Hippi3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Op zondag 08 juli 2001 19:31 schreef AFR het volgende:

[..]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Een VGA signaal heeft toch een horizontale frequentie van 31,5kHz terwijl PAL (en CGA) gebruik maken van zo'n 15,8kHz waadoor het zonder speciale flicker-fixer onmogelijk moet zijn om de RGB-signalen van je videokaart via Scart te bekijken?

Je hebt toevallig toch geen RGB signalen en tegelijkertijd ook CVBS/LCA signaal naar je TV gesuurd? Als je dan niet de juiste spanning op pin 16 zet heb je nog steeds te maken met een soort S-VHS signaal.
Op de verloop die bij een Matrox G400 Max wordt meegeleverd zitten op de S-VHS connector naast de 4 gewone pinnetjes nog 3 extra pinnetjes voor RGB. Ik heb een 5 meter lange SCART kabel gekocht en daarvan aan een kant de SCART stekker er af geknipt. Ik had nog een oude 3DFX doorlus kabel en die heb ik in tweeen geknipt. Vervolgens heb ik de twee stukken volgens het onderstaande schema aan elkaar gesoldeerd en geshield. Et voilla : RGB !

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/G400rgb_SWITCH.gif

Ik heb aan de SCART connector bij de TV nog een stukje coax gesoldeerd om het composite signaal naar mijn videorecorder te linken (macrovision free natuurlijk :Y) ).

Dit schema werkt natuurlijk alleen voor de 2e poort op Matrox G400(Max)/G450 kaarten, je kan het niet op een gewone D-SUB poort aansluiten.

Ik heb nog een schema waarbij de RGB switch er niet in zit. Wat het doet weet ik niet, ik heb het bovenstaande schema gemaakt en heb nu RGB via m'n G400 Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 09 juli 2001 18:41 schreef FreeRider het volgende:
....
Dit schema werkt natuurlijk alleen voor de 2e poort op Matrox G400(Max)/G450 kaarten, je kan het niet op een gewone D-SUB poort aansluiten.
...
ik heb het bovenstaande schema gemaakt en heb nu RGB via m'n G400 Max.
Sjongejonge... Jij ons lekker maken, is het weer alleen met die matrox... Paar weken geleden was er ook al iemand die beweerde dat het gewoon simpel kon met RGB... :'(

Dit is niet eerlijk, want in je matrox zit dus wél extra electronica om het om te zetten... (deze telt dus niet >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Nog een scart-vga circuit (niet matrox-specifiek) :

http://www.priesch.at/marcus/Linux/XonTV_micro-HOWTO

Ben ikzelf bezig mee geweest, maar gaf helaas alleen maar half beeld (bovenste deel van het beeld uitgestrekt over het hele TV-scherm)

Edit:

nog een (ongeveer hetzelfde circuit):

http://www.sput.nl/hardware/tv-x.html

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Op maandag 09 juli 2001 18:52 schreef Wirf het volgende:
...Ben ikzelf bezig mee geweest, maar gaf helaas alleen maar half beeld (bovenste deel van het beeld uitgestrekt over het hele TV-scherm)...
In de beschrijving van het project staat genoemd dat je de horizontale frequentie op 15kHz moet kunnen instellen. Deze frequentie komt standaard NIET voor op een VGA-kaart (wel op CGA en AMIGA Cyberpgraphics).

Kijk dus eerst in de handleiding van je videokaart voordat je zo'n circuit gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4614

Hellup, ik snap er ff niks meer van.

Ik heb nu mijn tv en video dmv scart <-> composietvideo aangesloten op mijn Yamaha RX-V520RDS. Maar mijn versterker biedt ook de mogelijkheid om S-video aan te sluiten :9~ . Maar kunnen mijn tv (Sony KV-21R1D) en video (Sony SLV-SE60) dit ook? Op beide zit een scart aansluiting met line-in en -out. Betekent dit dat S-video ook werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Op dinsdag 10 juli 2001 11:39 schreef Flippit het volgende:
Hellup, ik snap er ff niks meer van...
...Op beide zit een scart aansluiting met line-in en -out. Betekent dit dat S-video ook werkt?
De kwaliteit van S-Video is beter als CVBS omdat het signaal is opgesplits in twee delen, te weten:
Y - Intensiteit (Luminance) van het beeld
C - Kleur (Chrominance) van het beeld

Op de scart-plug zijn de Y/C signalen gedeeld met andere signalen: Y zit zit op dezelfde pin als Video In (20) en C op dezelfde pin als RGB-Rood (13). Dit staat ook in het schematje dat eerder in deze thread is getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Op dinsdag 10 juli 2001 11:25 schreef AFR het volgende:

[..]

In de beschrijving van het project staat genoemd dat je de horizontale frequentie op 15kHz moet kunnen instellen. Deze frequentie komt standaard NIET voor op een VGA-kaart (wel op CGA en AMIGA Cyberpgraphics).

Kijk dus eerst in de handleiding van je videokaart voordat je zo'n circuit gaat bouwen.
Ik heb dat circuit op verschillende videokaarten uitgeprobeerd.

1 geforce -> het beschreven probleem
2 virge DX -> kan die lage rates niet aan, en weigert die modes
3 voodoo2 -> geen modes < 60 hz

Dus ik denk dat de geforce die resoluties wel aankan.

Ik kan alleen nergens specificaties vinden van de geforce (ja, wel hoe goed de 3D wel niet is enzo, maar niets over de range in kHz)

Als jij ergens de specificaties hebt... graag!

En het hele project was trouwens meer voor de fun, dat ie niet werkt is geen ramp

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Op dinsdag 10 juli 2001 11:39 schreef Flippit het volgende:
Hellup, ik snap er ff niks meer van.

Ik heb nu mijn tv en video dmv scart <-> composietvideo aangesloten op mijn Yamaha RX-V520RDS. Maar mijn versterker biedt ook de mogelijkheid om S-video aan te sluiten :9~ . Maar kunnen mijn tv (Sony KV-21R1D) en video (Sony SLV-SE60) dit ook? Op beide zit een scart aansluiting met line-in en -out. Betekent dit dat S-video ook werkt?
Ik denk dat je VCR niet S-VHS is, maar je TV wel. Je kan het bij Sony heel makkelijk herkennen door een "S" in het SCART symbooltje (= vierkantje met pijltje in/uit)boven je SCART poort. Als je een SCART poort hebt die RGB ondersteund, dan staan er 3 stipjes boven het symbooltje. De meeste (recente) Sony's hebben wel S-VHS. Als je achter het klepje voorop een S-VHS poort vindt dan ondersteund je 2e SCART (bij mijn Sony dan) ook S-VHS.

Het is dus denk ik mogelijk om S-VHS van je PC naar je versterker te sturen, en van je versterker naar je TV. Alleen het probleem kan zijn dat je versterker (als je een A/V versterker hebt die meerder video in/uitgangen heeft) het composite signaal van je VCR niet omzet naar S-VHS. In dat geval moet je de composiet uitgang van je videokaart direct op je VCR zetten (om bijv. DVD's op te nemen) en direct naar je TV (clonen dus). Het bekijken van video via je versterker (dus VCR-Composite -> versterker -> S-VHS->TV) zal denk ik niet werken.

De grote vraag is dan (als je het beeld met je versterker wilt schakelen) of je versterker omzetting heeft van composite naar S-VHS. De STR-DB930 van Sony (waar mijn oogje op valt :9~ ) kan het dacht ik niet... denk dat het voor veel versterkers geldt.

pfff.... wat een text :Y)

Pagina: 1