Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:11

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Bijna 2 maanden geleden ben ik met mijn studievereniging 3 weken lang meegegaan op een reis naar Japan. Naast bezoek aan bedrijven en onderzoeksinstellingen hebben we natuurlijk ook een beetje de toerist uitgehangen. Verwacht dus een beetje cliché plaatjes. Tijdens de reis hebben we Osaka, Kyoto, Nara, Hiroshima, Toyama, Matsumoto en Tokyo bezocht.

Ik had dit keer voor het eerst mijn Canon 80D mee, met zowel de standaard 18-135mm f/3.5-5.6 kitlens als de 'plastic fantastic' 50mm f/1.8. Ik ben eerlijk gezegd bijzonder verrast door de meeste foto's, technisch gezien is deze camera toch echt een flinke upgrade vanaf de Sony RX-100 (je zou het niet verwachten :+ ).

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4259/34473523633_96b2179bfd_c.jpg
#1: 50mm, f/4.0, 1/1000s, ISO 200 op de 50mm
Kinkaku-ji tempel in Kyoto

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4207/34473529463_5bfebeffb3_c.jpg
#2: 18mm, f/5.6, 1/800s, ISO 200
Osaka Castle

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4218/34473534173_9885526364_c.jpg
#3: 18mm, f/3.5, 1/40s, ISO 800
Fushimi Inari Shrine, de welbekende poortjes. We waren hier tijdens golden hour, weinig van gemerkt behalve dat het dus al vrij donker was en lastig fotograferen. Het had ook een voordeel; het was relatief rustig.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4208/34439575684_9fc9fb4540_c.jpg
#4: 18mm, f/8, 1/100s, ISO 250
Itsukushima Shrine, de bekende 'poort in het water' die je altijd ziet. We waren hier met eb, dus we konden erheen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4260/34439591134_b193228614_c.jpg
#5: 50mm, f/5, 1/1250s, ISO 400 op de 18-135mm
Uitzicht uit de trein op de Takayama Main line, aan het eind van de dag terug richting Toyama. Door de snel wisselende belichting is deze helaas op een (te) hoge ISO geschoten, maar het is niet al te zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4207/34439586124_44d014053a_c.jpg
#6: 42mm, f/4.5, 1/500s, ISO 100
Matsumoto Castle, één van de weinige kastelen die nog in originele staat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4211/35153468791_9d094abc53_c.jpg
#7: 18mm, f/9, 1/640s, ISO 160, panorama uit 32 foto's
Klik voor grote 360-graden-interactieve-weergave.
Skyline van Tokyo vanaf de SkyTree Tower op 350m hoogte, de hoogste toren ter wereld. Helaas geen mooie lucht om de stad te complementeren, dat in combinatie met enigszins vieze ramen en het mergen van de panorama zorgt helaas voor een verschrikkelijke lucht (imo).

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4201/35117221172_4572293858_c.jpg
#8: 135mm, f/5.6, 1/800s, ISO 100
Een kruispunt ergens in Tokyo, gefotografeerd vanaf diezelfde SkyTree Tower.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4258/34896052210_62befe9419_c.jpg
#9: 35mm, f/4.5, 1/2000s, ISO 100
De welbekende Shibuya Crossing, waar per groen licht tot wel 3000 mensen oversteken.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4272/35119328372_cb25201f84_c.jpg
#10: 24mm, f/4, 1/80s, ISO 800
Treinmachinist op een klein boemellijntje. Het was heel bijzonder om te zien hoe zelfs de stilste treinlijntjes met het oudste materieel nog helemaal tot in de puntjes verzorgd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4244/35153482641_98c32cea03_c.jpg
#11: 85mm, f/5.6, 1/80s, ISO 320
Uitgaansgebied Shibuya

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4218/35153490781_fde127ab9c_c.jpg
#12: 56mm, f/5, 1/30s, ISO 1600
Uitgaansgebied Shibuya

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, ik hoor graag jullie commentaar! Ik ben zelf best tevreden met mijn foto's maar heb nog niet echt een wow-gevoel zoals ik dat bij andere foto's hier vaak wel heb. Ik vraag me dus af hoe ik mijn foto's verder kan verbeteren om dat ook bij mijn foto's te voor elkaar te krijgen.
Een uitgebreidere selectie foto's (38 in totaal) is te vinden in het album op Flickr.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:13
Mooie platen, goede composities en kleuren. #6 is mijn favoriet. Bij #11 en #12 vind ik de kleuren niet mooi, te hoog instagramfilter gehalte imho.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik vraag me af hoeveel moeite je hebt genomen voor het vastleggen van deze plaatjes, het lijken namelijk vooral snapshots.

Nummer 6 en 8 kan ik het meest waarderen omdat ik daar nog wat fotografische elementen in terug kan vinden.

Is straatfotografie echt je ding? Ik zou zeggen schiet zoveel mogelijk en kies daarna een onderwerp waarin je wilt groeien. Als je van te voren weet waar je naar toe gaat, doe dan alvast wat voorwerk zodat je weet welke compositie je wilt vast leggen, welke weersomstandigheden extra interresant kunnen zijn.

The photographer ephemeris kan je daar bijvoorbeeld extra goed bij helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 13-06-2017 19:49 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Universal Creations schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:25:
Mooie platen, goede composities en kleuren. #6 is mijn favoriet. Bij #11 en #12 vind ik de kleuren niet mooi, te hoog instagramfilter gehalte imho.
11 en 12 heb ik inderdaad iets meer bewerkt om eens te kijken hoe dat bevalt/in de smaak valt. Minder extreem zijn ze enigszins saai namelijk. Verder bedankt! :)
Destianto schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:41:
Ik vraag me af hoeveel moeite je hebt genomen voor het vastleggen van deze plaatjes, het lijken namelijk vooral snapshots.
Dat zijn het (helaas) ook. Als je met een groep van 25, of een groepje van 3-4 ergens rondloopt heb je simpelweg niet alle tijd om uitgebreid een foto te gaan maken. Alleen de laatste dag heb ik voor mezelf gehad, op die dag heb ik foto's nummer 9, 11 en 12 heb gemaakt.
Nummer 6 en 8 kan ik het meest waarderen omdat ik daar nog wat fotografische elementen in terug kan vinden.
Bedankt :) Wat voor 'fotografische elementen' bedoel je daar precies mee?
Is straatfotografie echt je ding? Ik zou zeggen schiet zoveel mogelijk en kies daarna een onderwerp waarin je wilt groeien. Als je van te voren weet waar je naar toe gaat, doe dan alvast wat voorwerk zodat je weet welke compositie je wilt vast leggen, welke weersomstandigheden extra interresant kunnen zijn.
Weet ik nog niet, heb ik nog niet veel gedaan (behalve die laatste dag dus vooral). Ik heb wel heel veel geschoten die laatste dag, en ook veel weggegooid al dus. Nadeel van vakantie, maar zeker dit soort georganiseerde reizen, is dat je nauwelijks keuze hebt in weersomstandigheden etc.
The photographer ephemeris kan je daar bijvoorbeeld extra goed bij helpen.
Ah bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
Niet elke plaat hier hoeft van professionele kwaliteit te zijn toch? Komt lekker negatief over als je je afvraagt hoeveel moeite iemand heeft gestoken in het maken van de foto. Het zal allicht oprecht commentaar zijn, maar dan nog.

Ik vind het mooie platen #1, #6 en #11 vind ik het leukst. Misschien is 11 iets te veel Instagram inderdaad. Maar ik vind het nog niet extreem en wel passen bij de plaat.

Panorama is ook leuk om te zien. Er zitten wat foutjes in die je allicht zelf ook al gezien had. Maar toch is het altijd wel gaaf als je even terug rond kunt kijken op de plek waar je geweest bent.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Clifdon schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:21:
Niet elke plaat hier hoeft van professionele kwaliteit te zijn toch? Komt lekker negatief over als je je afvraagt hoeveel moeite iemand heeft gestoken in het maken van de foto. Het zal allicht oprecht commentaar zijn, maar dan nog.

Ik vind het mooie platen #1, #6 en #11 vind ik het leukst. Misschien is 11 iets te veel Instagram inderdaad. Maar ik vind het nog niet extreem en wel passen bij de plaat.

Panorama is ook leuk om te zien. Er zitten wat foutjes in die je allicht zelf ook al gezien had. Maar toch is het altijd wel gaaf als je even terug rond kunt kijken op de plek waar je geweest bent.
Bedankt :)
Ja die panorama was echt verschrikkelijk. Ik heb echt 2 dagen lang in Autopano masks zitten bewerken en dit was het beste wat ik kreeg. In de nabewerking is er nog iets in de lucht misgegaan, die snap ik niet helemaal, en de horizon loopt op 1 plek niet goed door en op een paar plekken een beetje scheef, kreeg ik niet beter helaas. Als je het vergelijkt met de eerste versie met bruggen die halverwege ineens verplaatsen ben ik hier tevreden mee, zeker die hoeft wat mij betreft niet van professionele kwaliteit te zijn.
En toen bleek dat ik m had gerenderd in cylindrical projection maar elke online viewer alleen spherical doet. Toen ben ik ook nog een tijd bezig geweest met converteren daarvan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

F.West98 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:11:
[...]

Bedankt :) Wat voor 'fotografische elementen' bedoel je daar precies mee?
Compositie, Rule of 3rds, Leading Lines.

Allemaal begrippen die in een basiscursus fotografie terugkomen.

Aanrader: https://www.lynda.com/Pho...atrue%0aproducttypeid%3a2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Clifdon schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:21:
Niet elke plaat hoeft van professionele kwaliteit te zijn, echter als je een testcase opent verwacht ik wel dat er een bepaalde ambitie of streven is, vandaar mijn vraag.

Tijd en moeite staan namelijk niet altijd gelijk aan kwaliteit, echter is een goede voorbereiding het halve werk. Als je van te voren weet waar je naar toe gaat en wat je wilt vastleggen, kan je dus zelf de " ideale omstandigheden " creeren voor een unieke foto, waarbij je jezelf onderscheid van al die andere touristen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:23
Mooie platen!

#8 spreekt mij wel erg aan. Leuke compositie en ziet er scherp/strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Leuke serie, je merkt wel dat je niet altijd evenveel tijd had op de locaties.

6 (ondanks de saaie lucht) en 8 vind ik de mooiste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Destianto schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:34:
[...]

Compositie, Rule of 3rds, Leading Lines.

Allemaal begrippen die in een basiscursus fotografie terugkomen.

Aanrader: https://www.lynda.com/Pho...atrue%0aproducttypeid%3a2
Bedankt voor de link :)
Destianto schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:42:
[...]

Niet elke plaat hoeft van professionele kwaliteit te zijn, echter als je een testcase opent verwacht ik wel dat er een bepaalde ambitie of streven is, vandaar mijn vraag.
Mijn ambitie/streven is dat mensen mijn plaatjes mooi vinden en er met plezier naar kijken. Dat lijkt met deze set nu zowel hier als op FB/vrienden/familie al beter gelukt te zijn dan ooit tevoren :) Maar het kan natuurlijk altijd beter.
Tijd en moeite staan namelijk niet altijd gelijk aan kwaliteit, echter is een goede voorbereiding het halve werk. Als je van te voren weet waar je naar toe gaat en wat je wilt vastleggen, kan je dus zelf de " ideale omstandigheden " creeren voor een unieke foto, waarbij je jezelf onderscheid van al die andere touristen ;)
Zeker, maar dat is dus ook veel makkelijker te doen als je op jezelf bent. Ja, ik wist van tevoren waar we heen zouden gaan, maar nee, tijdens de reis heb je geen tijd om alles voor te bereiden.

En bedankt @Sleehond en @MattiB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Leuke platen hoor :)

#8 is mijn favoriet. Heb daar toch best lang naar gekeken wat er allemaal te zien valt :)
Misschien iets te veel vignetting, maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:25

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooie serie. Nummer 6 steekt er toch wel behoorlijk bovenuit! Had van mij nog wel iets wijder gemogen (hangt natuurlijk ook van de omgeving af of dat uberhaupt verbetering oplevert) maar is zo al erg fijne plaat.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Bedankt!
6 kon helaas niet echt wijder, ik heb nu van de onderkant ook al een heel stuk afgesneden. Aan de linkerkant kwam er dan ook nog een ander gebouw in beeld, rechts een poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 21:58
Ik vind # 8 inderdaad erg mooi om naar te kijken. Heerlijk hoe die lijnen lopen. # 6 is ook goed, maar ook wel wat klassiek (weinig origineel).

Wat mij opvalt is dat je erg veel vignettering hebt toegevoegd. Is een kwestie van smaak, maar ik vind het niet mooi. Het geeft mij zo'n smoezelig gevoel. Nog een tip - althans naar mijn mening - is om foto's als # 3 weg te laten. Die foto heeft werkelijk niets wat me kan boeien: zowel de poortjes die al miljoenen keren zijn gefotografeerd, als de mensen (wat is er interessant aan twee toeristen die een selfy nemen?) Daarentegen vind ik 10-12 véél interessanter, want daarbij krijg ik veel meer het gevoel iets te leren van hoe het 'normale' straatleven in Shibuya eruit ziet, gezien door jouw lens!

Als ik het goed begrijp ben je pas een paar jaar bezig met fotografie, en dan vind ik dat je een hele mooie serie hebt neergezet. Bovenstaande klinkt misschien nogal negatief maar bedoel ik vooral als tips. Voor de rest prima dus, gezien je ervaring. Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
@Evano bedankt voor je commentaar!
Ik heb nu idd relatief veel vignet toegevoegd, ik heb deze hele serie sowieso sterker bewerkt dan eerdere foto's (zie ook 11/12), juist omdat de vorige op mij vaak achteraf wat saai overkomen, en als ik dan 'topfoto's' van profs zie langskomen zijn die echt enorm bewerkt (soms bijna lelijk imo), en dat geeft voor mij aan dat wat voor jezelf als veel editing overkomt (je kent immers het origineel), voor anderen niet altijd zo is. Ik ben gewoon aan het experimenteren, kijken wat ik zelf mooi vind en kijken wat anderen mooi vinden. Zeker iets als 11/12 blijkt vrij polariserend te werken, iedereen heeft andere meningen.

En idd, een foto als #3 is ook vrij cliché, ben ik me volledig van bewust, maar ik heb m er in gestopt om een completer beeld te geven van de reis, en omdat ik vrij weinig foto's zoals die laatste paar heb (en omdat mensen fotograferen voor mij nieuw is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:55

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie, kom zelf net ook uit Japan terug en herken sommige plekken wel. Grappig om het verschil van invalshoek te zien tussen jou en mijn foto's :)
Pagina: 1