Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC-upgrade/bouw 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• KRB
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05 10:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik gebruik mijn pc eigenlijk alleen om te gamen en voor alledaags gebruik. Geen video-editing of iets dergelijks. Verder ben ik geen graphics-freak, maar wil wel dat alles er goed uitziet (meestal is high settings al goed). Ik zoek de beste prijs/prestatie verhouding.
Games die ik speel:
Grim Dawn
Witcher 3
Battlefield 1
Overwatch
Europa Universalis 4
Total War Warhammer/Shogun/Rome 2/Attila

Andere games die ik speel zijn vrij oud en draaien al prima. Bovenstaande games hebben soms nog performance drops, die ik weg wil hebben door de upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Rond de duizend euro heb ik te besteden, maar er komt ook nog wat van de oude hardware bij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

GTX 1070 Gigabyte G1 Gaming
Disk drive van samsung
Cooler master N300 (closed)
Samsung 840 EVO 250 GB SSD
WD Blue WD10EZEX 1TB hard disk
2x Crucial MX200 1 TB SSD
2x Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G4D30AETA (8GB totaal en mag nog naar 16 als dat de prijs waard is)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 320,95€ 320,95
1MSI B350 PC Mate€ 97,95€ 97,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 459,90€ 459,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master N300 (Closed)€ 43,80€ 43,80
1Dell S2417DG Zwart€ 399,-€ 399,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G4D30AETA€ 88,50€ 88,50
1Silverstone Strider Titanium ST60F-TI€ 152,25€ 152,25
1Super Flower Golden Silent 500W€ 134,90€ 134,90
1Super Flower Platinum King 550W€ 75,69€ 75,69
1Crucial MX200 2,5" 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.821,89

Merk op dat de ik de HD, SSD's, RAM, GPU al in bezit heb. Ik weet dat ik sommige onderdelen dubbel heb uitgekozen, maar ik dacht dat het beter is om een paar ideeën aan te dragen.
-Wat betreft de PSU wil ik een zo hoog mogelijk keurmerk en een zo laag mogelijke geluidsproductie. Als de superflower platinum king 550W heel stil is gaat mijn voorkeur uit naar deze. Aan de andere kant lijkt het me een goede investering om nóg een keurmerk hoger te nemen in het kader van future-proofing. De hogere prijs lijkt mij het wel waard aangezien je dit zo terug kunt verdienen in de stroomkosten.

-De CPU ben ik ook verre van zeker over. Ik vraag me af of de acht cores van de Ryzen 7 serie niet gewoon overkill zijn voor gamen, en als dat zo is of dat nog lang zo blijft. Verder heb ik gehoord dat AMD CPU problemen kan geven icm een NVIDIA GPU, maar op internet kan ik hier geen duidelijk antwoord op vinden.

-GPU heb ik reeds in bezit, maar als AMD en Nvidia niet samengaan wil ik best overstappen naar AMD GPU, tenzij het in dat geval goedkoper is om toch voor intel te kiezen. Het punt is een beetje dat ik aan Nvidia gewend ben en hier altijd goede ervaringen mee gehad heb. De drivers zijn altijd up-to-date en de kaart werkt prima. Van AMD weet ik eigenlijk niet zoveel en ik hoor vaak dat support van AMD wat aan de mindere kant is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik sta open voor alles. Ryzen klinkt erg interessant vanwege de goede reviews en fatsoenlijke prijzen. Ik vind het ook prima om ook over te stappen naar een AMD GPU als dat beter samen zou gaan met Ryzen. Intel is ook prima als het maar te betalen is. ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Stille pc--> nauwelijks te horen als je er een halve meter vandaan zit (heb geen idee hoeveel dB dat is)
Liefst geen RGB
Stroomverbruik het liefst zo laag mogelijk, maar efficientie staat voorop. Groot verbruik is prima zolang dat ook wordt vertaald in prestaties.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Overklokken reken ik tot de mogelijkheden als ik daar wat videos over gekeken heb, maar zou graag advies willen. Ik hoef geen maximale prestaties, maar gewoon de beste balans tussen extra performance en levensduur.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil een pc die icm een freesync of gsync monitor op hoge FPS (80+) games kan spelen. Grafisch zware games hoeven niet per se op hoogste settings en 1080p is ook prima, maar ik zou graag toch een 24'' 1440p scherm willen voor wat minder zware games. Het belangrijkste voor mij is dat het beeld vloeiend is en er geen bomen ineens op het schermen ''ploppen'' wanneer ik rondloop in een wereld. Maar het verschil tussen high textures en ultra textures vind ik niet zo belangrijk.

[ Voor 47% gewijzigd door KRB op 13-06-2017 20:00 ]

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:21
Maak eens een mooi lijstje van de onderdelen en neem dit eens door:

DAA beleid

• KRB
Dankjewel man! Ik had helemaal niet gezien dat je zo'n handige tabel kon maken! Helemaal overheen gelezen bij de regels.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:21
Qua psu raad ik deze aan:

pricewatch: Corsair RM550x

Zeer goede kwaliteit en fluisterstil door de semi passieve fan.

Puur voor gaming is de cpu wat overkill. Een Ryzen 1600 is de Ryzen cpu voor gaming.

De combi met een Nvidia gpu zal je als het goed is geen problemen mee ondervinden.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
KRB schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:58:
Merk op dat de ik de HD, SSD's, RAM, GPU al in bezit heb. Ik weet dat ik sommige onderdelen dubbel heb uitgekozen, maar ik dacht dat het beter is om een paar ideeën aan te dragen.
-Wat betreft de PSU wil ik een zo hoog mogelijk keurmerk en een zo laag mogelijke geluidsproductie. Als de superflower platinum king 550W heel stil is gaat mijn voorkeur uit naar deze. Aan de andere kant lijkt het me een goede investering om nóg een keurmerk hoger te nemen in het kader van future-proofing. De hogere prijs lijkt mij het wel waard aangezien je dit zo terug kunt verdienen in de stroomkosten.
Het verschil tussen gold en platinum voedingen bedraagt in efficientie vaak zo'n 2 watt. Hierdoor moet de PC zo'n 11 jaar lang continu (24/7) aanstaan om rendabel te zijn bij een prijsverschil van zo'n 50 euro. Ik zou het geld lekker ergens anders voor gebruiken, je kunt veel meer energie besparen met een nieuwe stofzuiger ofzo. De duurste (en beste) voeding die ik zou kopen is de pricewatch: Corsair RM550x.
-De CPU ben ik ook verre van zeker over. Ik vraag me af of de acht cores van de Ryzen 7 serie niet gewoon overkill zijn voor gamen, en als dat zo is of dat nog lang zo blijft.
In principe is het overkill ja. In een glazen bol kijken kan ik helaas niet, maar ik zie het niet gebeuren dat je binnen enkele jaren meer dan 4c/8t nodig hebt. Ik zou een 1600X pakken, 6c/12t met hogere kloksnelheid lijkt me nuttiger voor puur alleen gamen.
Verder heb ik gehoord dat AMD CPU problemen kan geven icm een NVIDIA GPU, maar op internet kan ik hier geen duidelijk antwoord op vinden.
Onzin.
-GPU heb ik reeds in bezit, maar als AMD en Nvidia niet samengaan wil ik best overstappen naar AMD GPU, tenzij het in dat geval goedkoper is om toch voor intel te kiezen. Het punt is een beetje dat ik aan Nvidia gewend ben en hier altijd goede ervaringen mee gehad heb. De drivers zijn altijd up-to-date en de kaart werkt prima. Van AMD weet ik eigenlijk niet zoveel en ik hoor vaak dat support van AMD wat aan de mindere kant is.
Dit was een jaar of 8 geleden zo. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid en is de service van AMD vele malen beter. Ik zou het echter gewoon bij de 1070 houden, gezien AMD momenteel onleverbaar is, en Nvidia niet bij kan houden.
Het belangrijkste voor mij is dat het beeld vloeiend is en er geen bomen ineens op het schermen ''ploppen'' wanneer ik rondloop in een wereld.
Ik weet even niet wat ik me hier bij voor moet stellen.

• KRB
Na overweging denk ik voor een R5 1600 te gaan aangezien die met koeler komt en goedkoper is. De koeler is rond de 10 euro waard dus dan is de 1600 45 euro goedkoper dan de 1600X. Met dat geld kan ik d e1600 dan van een goede koeler voorzien en overclocken tot over de performance van de 1600X voor dezelfde prijs.

Wat betreft de voeding begrijp ik het niet helemaal. Elk certificaat hoger komt neer op zo'n 2% hoger rendement. Dat komt neer op zo'n 8W verschil bij 400W vermogen. Lijkt misschien niet heel veel, maar volgens mij gaat dat na jaren gebruik toch wel opsommen tot een groot bedrag. Daarnaast denk ik dat je de PSU's verkeerd gezien hebt, want de Super Flower Platinum King 550W is voor 75 euro niet super duur voor een platinum. Op internet heb ik een review gevonden van de Platinum King 650W waarin men uitkomt op een geluidsniveau van ongeveer 32 dBA op 400W load. Ik ben alleen benieuwd wat ik me daar bij voor moet stellen en of dat te horen is als je een armlengte van je case af zit.

Wat betreft het RAM heb ik nu crucial sticks van 3000 MHz, maar ik vroeg me af of het het geld waard is om daar nog een setje van te kopen.

Zou je daarnaast weten wat een goede CPU koeler is voor de Ryzen 1600? Voorheen heb ik altijd de stock koeler gebruikt op mijn cpu omdat ik toen nóg minder verstand had van computers.

• lactaxative
In ieder geval alvast excuses voor mijn ochtendhumeur.
KRB schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:07:
Wat betreft de voeding begrijp ik het niet helemaal. Elk certificaat hoger komt neer op zo'n 2% hoger rendement. Dat komt neer op zo'n 8W verschil bij 400W vermogen. Lijkt misschien niet heel veel, maar volgens mij gaat dat na jaren gebruik toch wel opsommen tot een groot bedrag. Daarnaast denk ik dat je de PSU's verkeerd gezien hebt, want de Super Flower Platinum King 550W is voor 75 euro niet super duur voor een platinum. Op internet heb ik een review gevonden van de Platinum King 650W waarin men uitkomt op een geluidsniveau van ongeveer 32 dBA op 400W load. Ik ben alleen benieuwd wat ik me daar bij voor moet stellen en of dat te horen is als je een armlengte van je case af zit.
Ten eerste, hoeveel uur per dag gebruik jij je systeem op full load (zo'n 300 Watt)?

Ten tweede, je gaat er vanuit dat voedingen precies het certificaat aan rendement leveren. Dat is natuurlijk compleet onmogelijk, en ook onwaar. Je hebt voedingen die net wel platinum halen, en voedingen die net niet platinum halen. Als je toch al met reviews bezig ben, leg dan ook even de rendementen naast elkaar. https://www.techpowerup.c...rFlower/SF650P14PE/6.html doet het zelfs al voor je. Hieruit blijkt dat het verschil tussen de RMxxx en de Platinum King minder dan 2 watt is, zowel in idle (50 W) als onder 300 W.

Ten derde, de rest van de review van de Platinum King kan niet veel soeps geweest zijn. Een platinum voeding kopen die er na een jaartje of 7 mee ophoudt, is niet bepaald duurzaam te noemen. Je kunt dan beter iets goeds kopen, wat je gewoon mee kunt nemen naar je nieuwe CPU/moederbord/RAM setje over een jaartje of 7.

Ten vierde, laat ik even de orde grootte schetsen. Zelfs als had je 8 watt verschil, dan zou je per uur gamen 23/1000*8 = 0.2 cent besparen.

Ten vijfde, 32 dB(A) voor een voeding op 400 W is gewoon simpelweg luid. De GPU zal vermoedelijk nog luider zijn, dus veel maakt het niet uit. Belangrijker is het noise onder idle, wat bij de platinum king bijzonder hoog ligt. Dit is sowieso de component die je hoort, tenzij je een oude HDD gebruikt.

Mocht je na dit hele verhaal toch nog liever een platinum voedingen willen (mag hoor :+ ), zou ik pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart aanbevelen. Deze is zo'n 20 euro duurder dan de RM550x, en dit heb je na een jaar of 5 24/7 gebruik terugverdiend. Je bespaart natuurlijk veel meer door slaapstand te gebruiken.
Wat betreft het RAM heb ik nu crucial sticks van 3000 MHz, maar ik vroeg me af of het het geld waard is om daar nog een setje van te kopen.
Ryzen heeft snel RAM nodig, dus ja. Binnenkort komen er BIOS updates waarvan het de bedoeling is om alle RAM snelheid problemen op te lossen.
Zou je daarnaast weten wat een goede CPU koeler is voor de Ryzen 1600? Voorheen heb ik altijd de stock koeler gebruikt op mijn cpu omdat ik toen nóg minder verstand had van computers.
De Wraith Spire is in principe een goede koeler, onvergelijkbaar met oude stock koelers. Je zit al snel in het 40 euro segment zoals pricewatch: Scythe Mugen 5 als je een significante stap wilt zetten.

• legenware
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-03 12:25
Goed punt lactaxative. Ik heb een 850W Corsair voeding gehaald. Totale overkill maar hij is wel lekker stil en kan hem weer meenemen als ik ga upgraden.

• KRB
lactaxative schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:57:
In ieder geval alvast excuses voor mijn ochtendhumeur.
Geen probleem man XD Ik snap dat noobs als ik soms irritant zijn.
Ten eerste, hoeveel uur per dag gebruik jij je systeem op full load (zo'n 300 Watt)?

Ten tweede, je gaat er vanuit dat voedingen precies het certificaat aan rendement leveren. Dat is natuurlijk compleet onmogelijk, en ook onwaar. Je hebt voedingen die net wel platinum halen, en voedingen die net niet platinum halen. Als je toch al met reviews bezig ben, leg dan ook even de rendementen naast elkaar. https://www.techpowerup.c...rFlower/SF650P14PE/6.html doet het zelfs al voor je. Hieruit blijkt dat het verschil tussen de RMxxx en de Platinum King minder dan 2 watt is, zowel in idle (50 W) als onder 300 W.

Ten derde, de rest van de review van de Platinum King kan niet veel soeps geweest zijn. Een platinum voeding kopen die er na een jaartje of 7 mee ophoudt, is niet bepaald duurzaam te noemen. Je kunt dan beter iets goeds kopen, wat je gewoon mee kunt nemen naar je nieuwe CPU/moederbord/RAM setje over een jaartje of 7.

Ten vierde, laat ik even de orde grootte schetsen. Zelfs als had je 8 watt verschil, dan zou je per uur gamen 23/1000*8 = 0.2 cent besparen.

Ten vijfde, 32 dB(A) voor een voeding op 400 W is gewoon simpelweg luid. De GPU zal vermoedelijk nog luider zijn, dus veel maakt het niet uit. Belangrijker is het noise onder idle, wat bij de platinum king bijzonder hoog ligt. Dit is sowieso de component die je hoort, tenzij je een oude HDD gebruikt.

Mocht je na dit hele verhaal toch nog liever een platinum voedingen willen (mag hoor :+ ), zou ik pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart aanbevelen. Deze is zo'n 20 euro duurder dan de RM550x, en dit heb je na een jaar of 5 24/7 gebruik terugverdiend. Je bespaart natuurlijk veel meer door slaapstand te gebruiken.
Zo zie ik maar weer hoe weinig verstand ik van computers heb. Ik zal kijken naar de 80+ gold corsair modellen.
Ryzen heeft snel RAM nodig, dus ja. Binnenkort komen er BIOS updates waarvan het de bedoeling is om alle RAM snelheid problemen op te lossen.
Kan ik dan het beste wachten tot na die updates? En is het voor ryzen ook nuttig om ''veel'' RAM te hebben als je al sticks met hoge snelheid hebt? Ik zou dan gaan voor 4x4 GB 3000MHz allemaal van hetzelfde type.
De Wraith Spire is in principe een goede koeler, onvergelijkbaar met oude stock koelers. Je zit al snel in het 40 euro segment zoals pricewatch: Scythe Mugen 5 als je een significante stap wilt zetten.
Dat de wraith spire een goede koeler is heb ik inderdaad gehoord, maar vaak zegt men er wel bij dat het voor overclocken niet genoeg is. Ik dacht dus dat ik door de R5 1600 te kopen ipv de 1600X een betere koeler kan kopen en kan overclocken waardoor ik een betere CPU heb voor ongeveer dezelfde prijs.

Heel erg bedankt voor je hulp man!

• legenware
Dat scherm wat je gaat kopen is vet duur je kan ook een Samsung U28E590D kopen. Maar dat moet je zelf weten.

Over de Ram ik de keuze had zou ik ook 2x8 GB doen. Omdat ik dan altijd nog kan upgraden. Hoewel 16 GB op dit moment ruim voldoende is. Ik hou graag mijn opties open. Daarnaast al wil je ooit upgraden moet je alles nieuw kopen omdat al je niet asynchroon wilt gaan.

• lactaxative
KRB schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:22:
Geen probleem man XD Ik snap dat noobs als ik soms irritant zijn.
Kinderen die mij na een nacht werken wakker maken zijn nog veel irritanter.
[...]

Kan ik dan het beste wachten tot na die updates? En is het voor ryzen ook nuttig om ''veel'' RAM te hebben als je al sticks met hoge snelheid hebt? Ik zou dan gaan voor 4x4 GB 3000MHz allemaal van hetzelfde type.
2x4, 4x4, en 2x8 presteren hetzelfde, 1x8 of 1x16 presteert minder. 16 GB RAM is de komende 7 jaar vermoedelijk voldoende. 8 GB gaat binnenkort waarschijnlijk te weinig worden, zeker als je naast de games andere programma's open hebt staan. Op je volgende platform heb je vermoedelijk DDR5 nodig, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Dat de wraith spire een goede koeler is heb ik inderdaad gehoord, maar vaak zegt men er wel bij dat het voor overclocken niet genoeg is. Ik dacht dus dat ik door de R5 1600 te kopen ipv de 1600X een betere koeler kan kopen en kan overclocken waardoor ik een betere CPU heb voor ongeveer dezelfde prijs.

Heel erg bedankt voor je hulp man!
Ik ben niet heel erg van het overklokken en heb het zelf nog niet op een Ryzen geprobeerd. Wat ik heb gehoord is dat de Wraith Spire processoren richting de 3.8 GHz overklokt, een goede aftermarket haalt de 4.0 GHz. Ik vind dat een vrij klein verschil voor 40 euro.
legenware schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:31:
Dat scherm wat je gaat kopen is vet duur je kan ook een Samsung U28E590D kopen. Maar dat moet je zelf weten.
Op welke manier is een 2160p scherm vergelijkbaar met een 1440p165Hz scherm?

PS eigenlijk een 1070 wel iets te zwak om 1440p165Hz op te runnen, je haalt vaak maar 70-80 fps.

• legenware
Fair voor de vergelijking maar dan gaat het imho niet lukken voor 1000 euro denk ik.
Pagina: 1