Ik ben bezig met het uitzoeken van een fatsoenlijke hedendaagse pc voor mijn ouders. De voorkeur gaat uit voor een desktop, aangezien er met het budget(~€450,00) amper iets fatsoenlijks in de laptopmarkt(met HD-scherm, SSD, grote HDD) te vinden is.
1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal worden gebruikt voor mail, internet, muziek, bekijken van HD en 4K video, fotobewerking, videochat, Office, bestandsopslag, downloads en evt. enkele lichte browser based spellen of retrogames. Wellicht incidenteel ook grafische programma's of low end games vanwege ouder worden van mijn eigen notebook. Veel multitasking!
2. Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Het budget heeft 'zacht' limiet van €450, met uitloper naar max. €550.
3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
In principe geen, behalve universeel scherm, keyboard en muis.
4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel de volgende 2 systemen op het oog waarvan ik denk dat ze voldoende zijn voor de komende jaren:
Systeem 1: €450,00
Systeem 2: €515,00
Beide systemen worden van te voren in elkaar gezet en getest door de dealer. Behuizing van beide systemen is klein formaat.
5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liefst geen klant-en-klaar spul, dat is meestal duurder en lastiger qua uitbreidingen/upgrades.. Indien kant-en-klaar, geen HP vanwege zeer slechte support en koelingsproblemen / losse of missende fans met alle HP systemen in het verleden.
6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Geluidsniveau is niet zo belangrijk, zolang je elkaar kunt verstaan als je er beide naast zit.
Wel de koeling, aangezien er daarmee in het verleden problemen zijn geweest. Ook moeten er voldoende USB poorten(liefst minimaal 2 USB 3.0, 4 totaal incl USB 2.0) aanwezig zijn, o.a. voor aansluiten van SD kaart lezer en camera. interne kaartlezer is leuk. Componenten moeten compatible zijn met zowel Win7 Als Win 8.1, 10. Minimaal 8GB RAM en gigabit netwerkaansluiting. Liefst zo klein mogelijk behuizing, zonder al te veel in te leveren op koeling. Er moet, naast de HDD voor opslag, een SSD komen voor OS en applicaties.
Het is belangrijk dat het systeem binnen enkele seconden opstart en er een aantal (zware) programma's tegelijk kunnen draaien(zoals IM, mail, meerdere tabbladen in browser, downloads en muziek) zonder dat Windows laggy wordt.
De pc moet sowieso enkele jaren mee kan gaan. Qua levensduur van de hardware en de samenwerking tussen 'hardware-software'(oftwel: de software moet niet na een jaar te zwaar zijn voor het systeem). Daarnaast moet het binnen het budget blijven.
7. Ga je overklokken?
Ik verwacht van niet, maar wie weet wat de toekomst brengt...
8.Wat verwacht je van ons?
Als het kan commentaar over de door mij gevonden systemen.
Suggesties van andere desktop/laptop systemen binnen het budget.
Ik sta ook open voor andere systemen en andere ideeën.
1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal worden gebruikt voor mail, internet, muziek, bekijken van HD en 4K video, fotobewerking, videochat, Office, bestandsopslag, downloads en evt. enkele lichte browser based spellen of retrogames. Wellicht incidenteel ook grafische programma's of low end games vanwege ouder worden van mijn eigen notebook. Veel multitasking!
2. Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Het budget heeft 'zacht' limiet van €450, met uitloper naar max. €550.
3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
In principe geen, behalve universeel scherm, keyboard en muis.
4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel de volgende 2 systemen op het oog waarvan ik denk dat ze voldoende zijn voor de komende jaren:
Systeem 1: €450,00
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-7600 Boxed | € 52,01 | € 52,01 |
| 1 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | € 97,53 | € 97,53 |
| 1 | Toshiba MQ Series, 1TB | € 53,88 | € 53,88 |
| 1 | Kingston KVR16N11S8/4 | € 29,60 | € 29,60 |
| 1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 57,- | € 57,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 290,02 | |
Systeem 2: €515,00
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7400 Boxed | € 178,90 | € 178,90 |
| 1 | ASRock H110M-ITX | € 65,75 | € 65,75 |
| 1 | Toshiba MQ Series, 1TB | € 53,88 | € 53,88 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 59,20 | € 59,20 |
| 1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 57,- | € 57,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 414,73 | |
Beide systemen worden van te voren in elkaar gezet en getest door de dealer. Behuizing van beide systemen is klein formaat.
5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liefst geen klant-en-klaar spul, dat is meestal duurder en lastiger qua uitbreidingen/upgrades.. Indien kant-en-klaar, geen HP vanwege zeer slechte support en koelingsproblemen / losse of missende fans met alle HP systemen in het verleden.
6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Geluidsniveau is niet zo belangrijk, zolang je elkaar kunt verstaan als je er beide naast zit.
Het is belangrijk dat het systeem binnen enkele seconden opstart en er een aantal (zware) programma's tegelijk kunnen draaien(zoals IM, mail, meerdere tabbladen in browser, downloads en muziek) zonder dat Windows laggy wordt.
De pc moet sowieso enkele jaren mee kan gaan. Qua levensduur van de hardware en de samenwerking tussen 'hardware-software'(oftwel: de software moet niet na een jaar te zwaar zijn voor het systeem). Daarnaast moet het binnen het budget blijven.
7. Ga je overklokken?
Ik verwacht van niet, maar wie weet wat de toekomst brengt...
8.Wat verwacht je van ons?
Als het kan commentaar over de door mij gevonden systemen.
Suggesties van andere desktop/laptop systemen binnen het budget.
Ik sta ook open voor andere systemen en andere ideeën.
[ Voor 87% gewijzigd door timmie1 op 13-06-2017 21:03 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?