Goedemorgen mede-Tweakers,
Ca. 2 jaar geleden heb ik een goedkoop PC-tje gebouwd in een een kleine behuizing. Die is van beneden naar zolder verhuisd en sindsdien gebruiken we deze nauwelijks meer. In de tussentijd heb ik nog een klein netbookje gekocht voor puur een beetje browsen/office op de bank of om mee te nemen (notuleren bij vergadering of iets dergelijks), maar die is toch echt te licht voor met name het beheer van de foto's. Ik zat eerst te kijken naar een Zenbook UX410 vanwege het relatief grote (en goede) scherm in de compacte en lichte behuizing, maar toch: dan betaal ik toch flink extra voor het beperkte gewicht, terwijl ik 'm eigenlijk nauwelijks meeneem.
Wat ga je met je laptop doen?
De taken van de vaste PC overnemen. Dat is eigenlijk geen gaming, maar voornamelijk het beheer en beetje bewerken van foto's (Lightroom/RawTherapee). Een mat IPS-beeldscherm is voor mij een harde eis.
Wat is je budget?
Het budget is 700-800 euro. Bij een hele goede reden zou dat best iets meer kunnen zijn, minder is natuurlijk mooi meegenomen
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe niet veel meer dan naar de tuin
Een enkele keer mee onderweg ofzo, maar meestal gewoon thuisgebruik. Schermgrootte tussen 14 en 15,6" heeft mijn voorkeur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke merkvoorkeuren, als het maar een beetje degelijk in elkaar zit.
Waar twijfel ik dan nog over?
Nou, ik vind het lastig om in te schatten of bepaalde hogere/lagere specs noodzakelijk of nuttig zijn:
Ca. 2 jaar geleden heb ik een goedkoop PC-tje gebouwd in een een kleine behuizing. Die is van beneden naar zolder verhuisd en sindsdien gebruiken we deze nauwelijks meer. In de tussentijd heb ik nog een klein netbookje gekocht voor puur een beetje browsen/office op de bank of om mee te nemen (notuleren bij vergadering of iets dergelijks), maar die is toch echt te licht voor met name het beheer van de foto's. Ik zat eerst te kijken naar een Zenbook UX410 vanwege het relatief grote (en goede) scherm in de compacte en lichte behuizing, maar toch: dan betaal ik toch flink extra voor het beperkte gewicht, terwijl ik 'm eigenlijk nauwelijks meeneem.
Wat ga je met je laptop doen?
De taken van de vaste PC overnemen. Dat is eigenlijk geen gaming, maar voornamelijk het beheer en beetje bewerken van foto's (Lightroom/RawTherapee). Een mat IPS-beeldscherm is voor mij een harde eis.
Wat is je budget?
Het budget is 700-800 euro. Bij een hele goede reden zou dat best iets meer kunnen zijn, minder is natuurlijk mooi meegenomen
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe niet veel meer dan naar de tuin
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke merkvoorkeuren, als het maar een beetje degelijk in elkaar zit.
Waar twijfel ik dan nog over?
Nou, ik vind het lastig om in te schatten of bepaalde hogere/lagere specs noodzakelijk of nuttig zijn:
- Graphics: het gaat vrijwel altijd om integrated graphics, zou er merkbare winst zitten in de HD620 (Kaby Lake) boven HD520 (Skylake)?
- Geheugen: meer is beter natuurlijk, maar heeft >8GB zin bij photo processing? Dan moet er dus een mogelijkheid zijn om uit te breiden
- Processor: ik zie redelijk wat aanbod voor i5-7200u, heeft een i7 voor mijn gebruik nou toegevoegde waarde?
- Lenovo Thinkpad E570 (moet dan nog min.4GB geheugen bij)
- Lenovo IdeaPad 510-15ISK (IPS? Skylake i7 ipv Kaby Lake i5 voor de overige opties)
- Asus X556UA-DM1021T (IPS? + moet dan nog min.4GB geheugen bij)