Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline mysterie

Pagina: 1
Acties:

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06
Goed, ik heb een PWL set in gebruik en wel de Aztech HL119EP. Ineens wil de PWL adapter die mijn desktop met het netwerk verbindt geen verbinding met het internet geven. Foutmelding volgens Windows 10: geen IP adres

* Er zijn geen extra apparaten aangesloten ergens in het huis die voor storing zouden zorgen
* Ik heb dezelfde adapter in een andere stopcontact gestoken in de gang, aangesloten met dezelfe UTP kabel op dezelfde desktop en presto: er is internet!
* Doe ik de adapter weer terug in origineel stopcontact dan weer geen internet
* Geprobeerd op stopcontact naast de originele stopcontact (zitten er twee naast elkaar maar waarschijnlijk dezelfde groep) en ook geen internet

Suggesties?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Probeer ze eens opnieuw te koppelen aan elkaar

• Chief
Tonne schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 06:23:
Probeer ze eens opnieuw te koppelen aan elkaar
Je bedoelt de hoofdadapter waar router op aangesloten is resetten en vervolgens iedere adapter weer resetten?
Hoe verklaar ik dan dat de adapter het niet doet op ene stopcontact maar wel op andere?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12
Dat verklaar je daarmee niet. Maar powerline kan stabiel werken echter het staat ook bekend (bij mij althans) dat het plots niet goed stabiel meer werkt. Opnieuw koppelen heeft dan wel zin.

Er zit toevallig geen bel travo in dat stroomgebied van de powerline aangesloten? Die kunnen ongemerkt best wel wat storing verzorgen.

• Chief
Nee, geen bel travo. Het rare is dat ik de set al meer dan 18mnd in gebruik heb en dit de eerste keer is. voorheen had ik een andere set en ook daar 2+ jaar geen last van gehad. Maar goed, het blijft electronica dus je weet maar nooit!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

m-vw

Dus?

Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar vroeger kon je wel eens problemen krijgen als het signaal via de groepenkast naar een andere groep moest.

Wellicht nu ook het geval?

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Onlangs nieuwe apparaten aangesloten toevallig?
En de adapter gaat wel rechtstreeks in een stopcontact, niet in een verlengdoos ofzo he?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hebben de buren toevalli ook PLC?

• Chief
Buren geen PLC. Geen nieuwe apparaten aangesloten (zie openingpost). Adapter zit rechtstreeks in stopcontact, niet in verlengdoos.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feit dat het wel op andere plek werkt geeft aan dat de adapters zelf het probleem niet zijn. Linksom of rechtsom is op de locatie waar jij ze gebruikt zodanig veel storing op de lijn ontstaan dat ze niet meer functioneren. Exact waar het van komt kun je alleen via uitproberen (een voor een dingen lostrekken) uitzoeken.

Dat lukt lang niet altijd. Ik had hier een redelijk high-end MiMo-set (dus verbinding over zowel fase-nul als aardenulpaar) waarmee ik op een van de kamers boven stabiel ~75Mbps haalde. Op gegeven moment zakte dat in naar ~65Mbps - op zich niet zo'n drama, maar elke tien minuten lag de verbinidng er ook nog een seconde of 20, 30 volledig uit. Dat maakte het de facto onbruikbaar. Heb hoog en laag gezocht maar niets gevonden. Toch maar netwerkkabel getrokken om van gedoe af te zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Chief
Ja, eens. Kwaliteit van de electriciteitkabels kan veranderd zijn en net zodanig dat er teveel storing is. Wie weet. Ik ga eens proberen de adapters terug te zetten op factory settings en dan opnieuw koppelen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan ook zijn dat de adapter zelf gewoon niet goed meer is, waardoor hij bijv. niet meer goed ruis eruit kan filteren, waardoor hij het op 'slechtere' stopcontacten (zoals misschien waar jouw pc staat) niet meer doet.
Dat zou je kunnen uitsluiten door een ander powerline-setje te proberen (bij mediamarkt kun je gewoon retourneren als het niet werkt).

Maargoed, het blijft altijd een beetje gissen bij powerline waarom het niet werkt. Heb zelf ook zo'n simpel av500 setje en werkt in principe goed en met stabiele snelheid, alleen eens in de zoveel weken ligt het er opeens uit. Stekker er opnieuw indoen en het werkt weer. Kom je natuurlijk nooit achter wat de oorzaak was.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 13-06-2017 10:53 ]

• Chief
Helaas, woon in het buitenland waar ze geen MM hebben :). Fijne retourregelingen zoals ze in NL kennen, daar beginnen ze hier helaas nog niet aan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chief schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:28:
Ja, eens. Kwaliteit van de electriciteitkabels kan veranderd zijn en net zodanig dat er teveel storing is.
Demping != storing :o

Uitermate onwaarschijnlijk dat het aan de electriciteitskabels ligt. Je moet echt dramatische demping hebben voor je meetbaar verschil in performance ziet, laat staan totaal niet meer werken. Dit is gewoon verstoring door een of andere bron. Kabels zijn domme stukken metaal en storen zelf niet.
Wie weet. Ik ga eens proberen de adapters terug te zetten op factory settings en dan opnieuw koppelen
Want het verschil tussen dezelfde adapters op andere locatie (waar het werkt) en deze locatie (waar het niet werkt) zit in de instellingen? 8)7

Ik zie iig op de site van Aztech een Software Utility staan die mogelijk meer informatie kan verschaffen over de verbinding. Allicht het downloaden waard. Utility (en dit model PLC-adapter...) stamt wel uit 2013, dus redelijk bejaard allemaal.

Oslik blyat! Oslik!

• Chief
Nogmaals, geen nieuwe apparaten aangesloten. Waarom het wel op het ene stopcontact werkt en ander niet blijft een mysterie. Verschillende electriciteitsnet groepen? Idk
Utility had ik al en netwerk instellingen incl netwerk naam zijn ok.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chief schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 02:58:
Nogmaals, geen nieuwe apparaten aangesloten.
Misschien je buren wel? Het kan zelfs EMI zijn verstoring dat - zonder contact - door inductie op de stroomdraden terechtkomt, heb dit wel eens gezien op een plek waar een aggregaat buiten draaide. Ook kleinere dingen binnenhuis kunnen soortgelijk effect hebben als ze dichter tegen stroomdraden (of muur waar draad door loopt) aan komen te staan.
Waarom het wel op het ene stopcontact werkt en ander niet blijft een mysterie. Verschillende electriciteitsnet groepen? Idk
Je stopcontacten verspringen niet van ene moment op anderen naar een andere groep. Bovendien kan PLC prima werken over groepen heen (hell, je ziet hier soms topics van mensen die per ongeluk verbonden zijn met netwerk van buren 3 huizen verder 8)7 ). Als het gedrag op zelfde locatie verandert en je geen veranderingen aangebracht hebt op je stroomnet zelf, dan is ander gedrag gevolg van andere ruis.
Utility had ik al en netwerk instellingen incl netwerk naam zijn ok.
Heeft dat ding bijv (zoals de utilties van AVM/Fritz!) een ingebouwde spectrum analyzer, dat je kunt zien hoe het signaal over de frequenties heen is?

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 14-06-2017 07:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Chief
dion_b schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:34:
[...]

Misschien je buren wel? Het kan zelfs EMI zijn verstoring dat - zonder contact - door inductie op de stroomdraden terechtkomt, heb dit wel eens gezien op een plek waar een aggregaat buiten draaide. Ook kleinere dingen binnenhuis kunnen soortgelijk effect hebben als ze dichter tegen stroomdraden (of muur waar draad door loopt) aan komen te staan.

[...]

Je stopcontacten verspringen niet van ene moment op anderen naar een andere groep. Bovendien kan PLC prima werken over groepen heen (hell, je ziet hier soms topics van mensen die per ongeluk verbonden zijn met netwerk van buren 3 huizen verder 8)7 ). Als het gedrag op zelfde locatie verandert en je geen veranderingen aangebracht hebt op je stroomnet zelf, dan is ander gedrag gevolg van andere ruis.

[...]

Heeft dat ding bijv (zoals de utilties van AVM/Fritz!) een ingebouwde spectrum analyzer, dat je kunt zien hoe het signaal over de frequenties heen is?
Nee, de tool heeft die optie niet.
Lees eens, ik heb in openingspost geschreven dat ik de adapter in een andere stopcontact op de gang heb geprobeerd en daar werkt het wel: wellicht dat die stopcontact op andere groep zit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chief schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:19:
[...]

Nee, de tool heeft die optie niet.
Lees eens, ik heb in openingspost geschreven dat ik de adapter in een andere stopcontact op de gang heb geprobeerd en daar werkt het wel: wellicht dat die stopcontact op andere groep zit.
Ja, ik kan lezen. Ik lees ook in je openingspost dat het voorheen wel gewerkt heeft op de locatie waar je nu problemen hebt. Tenzij je hebt zitten rommelen aan de indeling van groepen in de meterkast zit het stopcontact waar je problemen hebt op exact zelfde groep waar het op zat toen het nog werkte...

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vind dat je alle suggesties hier wel makkelijk wegwuift met 'nee, er is niks veranderd', 'nee, kan niet', 'nee, kan geen andere proberen, want er is geen mediamarkt', 'nee, de buren hebben geen plc' (hoe weet je dat zo zeker?). Op die manier denk ik dat het qua probleemoplossing een beetje ophoudt eerlijk gezegd.

Denk dat er toch wel iets is veranderd bij jou thuis/buurt of dat je adapter niet 100% meer is.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Tja, het kan van alles zijn bij powerline. Zelfs een adapter van een apparaat wat slechter begint te worden waardoor verstoring optreedt.
"Makkelijkste" is om alles wat op deze groepen zit uit het stopcontact te trekken en het daarna te testen. Heb je weer iets uitgesloten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Chief
Palomar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:34:
Vind dat je alle suggesties hier wel makkelijk wegwuift met 'nee, er is niks veranderd', 'nee, kan niet', 'nee, kan geen andere proberen, want er is geen mediamarkt', 'nee, de buren hebben geen plc' (hoe weet je dat zo zeker?). Op die manier denk ik dat het qua probleemoplossing een beetje ophoudt eerlijk gezegd.

Denk dat er toch wel iets is veranderd bij jou thuis/buurt of dat je adapter niet 100% meer is.
Eeuuhhh, nope, wuif het niet weg:
* Geen nieuwe apparaten in huis, dat weet ik zelf toch 100% zeker 8)7
* de buren zie ik dagelijks en heb het voor de zekerheid nagevraagd. Die zitten alleen op WiFi
* Aan de adapter zelf ligt het niet: die heb ik immers getest op een ander stopcontact en dezelfde desktop en dan werkt het. Wat heeft het dan voor zin om een ander setje te halen bij MM of niet?????
Daarnaast, hier bestaat geen MM dus wat stel je voor? 12u vliegen om naar de MM te gaan? Hier kan je niet kopen, terug brengen en geld terugkrijgen - dat heb ik toch aangegeven?. Je krijgt hier een vervangend product of als je geluk hebt een waardebon voor hetzelfde bedrag.

Vergeten te melden, ik heb vier adapters in huis. Andere adapter op zelfde "probleem" stopcontact geprobeerd maar euvel blijft. Probleem lijkt dus in het stopcontact of daarachter te liggen

Dat er nieuwe apparaten buiten ons huis zijn aangesloten op het zelfde stroomnetwerk, dat zou zomaar kunnen. De directe buren in ieder geval niet maar ben niet iedereen afgegaan.
laurens0619 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:39:
Tja, het kan van alles zijn bij powerline. Zelfs een adapter van een apparaat wat slechter begint te worden waardoor verstoring optreedt.
"Makkelijkste" is om alles wat op deze groepen zit uit het stopcontact te trekken en het daarna te testen. Heb je weer iets uitgesloten :)
Inderdaad, ik ga proberen alle apparaten los te koppelen en dan een voor een weer inpluggen. Dat gaat wel ff duren :P
Het hele netwerk opnieuw instellen bracht helaas geen soelaas.

Vervolgstap is dan of een WiFi punt plaatsen wat ik zelf niet ideaal vind of dan maar draad naar de gang.... :D

[ Voor 10% gewijzigd door Chief op 14-06-2017 09:44 ]

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Of in plaats van nieuwe apparaten.. verplaatsing van apparaten bij de buren..?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
De wegen van elektronica zijn soms ondoorgrondelijk....

Zender en ontvanger al eens gewisseld?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Chief
Oh. Verplaatsing. Hahaha, ja. Dat zou kunnen.
Ik ga eens zender en ontvanger adapters verwisselen maar eerst maar apparaat voor apparaat checken of dan storing wegvalt. Anders maar tijdelijk kabel naar de gang. Over 2-3 maanden verhuizen we toch naar ander huis, geen zin om dan nu geld uit te geven voor een nieuwere set.

Dank allen voor de suggesties!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Face it, powerline is k*t.

Zelf exact hetzelfde gehad, werkte maanden goed daarna ineens brak.

Dingen de deur uitgedaan en een kabel getrokken, never looked back 8)

Het is een marketingproduct, echt waar. Ik begin er niet meer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 14-06-2017 13:43 ]

• Chief
FreakNL schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:43:
Face it, powerline is k*t.

Zelf exact hetzelfde gehad, werkte maanden goed daarna ineens brak.

Dingen de deur uitgedaan en een kabel getrokken, never looked back 8)

Het is een marketingproduct, echt waar. Ik begin er niet meer aan.
Zo ver wil ik niet gaan. Ik heb er jaren in NL zonder problemen mee gewerkt en ook hier heeft het zo'n 18 maanden probleemloos gewerkt. Kabel trekken is natuurlijk wel meest stabiele oplossing.

Nou, heb in ieder geval de moed opgegeven. Heb de adapter maar in het stopcontact in de gang gestoken en kabel naar de desktop getrokken.....

Pagina: 1