Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:23 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

*knip* reageer normaal of reageer niet. Een vermomde lmgtfy-link is ongewenst.

[ Voor 84% gewijzigd door naitsoezn op 13-06-2017 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 107% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:23 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Staat er gewoon bij hoor.
Wat mag ik niet inzien?
De werkgever hoeft u niet de stukken te laten zien die persoonlijke gedachten van werknemers bevatten en die alleen bedoeld zijn voor intern beraad. Denk aan interne notities of e-mails die een leidinggevende schrijft aan de afdeling P&O waarin hij zijn visie op een conflict en mogelijke vervolgacties geeft.
Notities, mails en andere stukken – of gedeeltes daarvan – die ook over andere werknemers gaan, mag u ook niet inzien.
Bron: https://www.arag.nl/parti...zage-in-personeelsdossier

Maar als het zo’n issue is, rechtsbijstand inschakelen, geen antwoord geven op de vragen die volgens jou te ver gaan, een gesprek opnemen en/of iets anders zoeken? Ik begrijp je felle reactie niet helemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Nik op 13-06-2017 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badros86
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-03-2024
Nik schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 06:37:
Staat er gewoon bij hoor.

[...]

Bron: https://www.arag.nl/parti...zage-in-personeelsdossier

Maar als het zo’n issue is, rechtsbijstand inschakelen, geen antwoord geven op de vragen die volgens jou te ver gaan, een gesprek opnemen en/of iets anders zoeken? Ik begrijp je felle reactie niet helemaal.
Felle reactie? hij vraagt iets en jij probeert leuk te doen. Probeer eens ontopic te reageren als je wilt reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zijn aantekeningen ga je denk ik niet krijgen. Wel kan je inderdaad de gesprekken opnemen of een gespreksverslag vragen (wat je dus krijgt begrijp ik) waarna je je eigen visie daar bij laat voegen.

Vragen die over de schreef gaan niet beantwoorden en aangeven dat hij dat niet mag vragen. Bij herhaling een klacht indienen?

Wat is precies de achterliggende gedachte van je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Het kan natuurlijk ook zijn dat de manager eigenlijk iets heel anders aan het doen is dan gespreksnotities maken. Bijvoorbeeld aan zijn memoires schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Niks weerhoudt hem ervan om op een later moment notities te maken over je gezondheid (behalve de wet dan ;) ) of om het simpelweg te onthouden. Daar doe je nu eenmaal niks aan. Als je eerst aangeeft dat dat soort vragen niet mogen en hij doet het nogmaals sta je wel een stuk sterker in je klacht. Anders komt ie er waarschijnlijk mee weg onder het mom van 'per ongeluk' of 'wist ik niet'.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 13-06-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 16:39
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:06:
[...]

Nou het punt is, er is een reden dat je als leidinggevende bepaalde dingen niet mag vragen. Je zou je als medewerker daardoor kunnen laten verleiden of zelfs subtiel onder druk gezet voelen antwoord te geven en
De manager mag voor zover ik weet alles, met jouw goedkeuring, vastleggen. Echter is het delen van de informatie een ander verhaal. Mocht hij informatie, die jij hem in vertrouwen hebt gegeven, delen met andere personen/ instanties dan is dat zeer zeker een erg kwalijke zaak. Maar de registratie is volgens mij niet bij wet verboden. Zolang informatie doelmatig gebruikt wordt, dit kan bijvoorbeeld zijn dat jouw leidinggevende jou beter kan begeleiden, is de vastlegging te verantwoorden.

Misschien is de eerste stap het op de man(ager) afvragen wat hij met de informatie doet. Mocht hij deze (willen) delen dan kun jij aangeven welke informatie wel en niet gedeeld mag worden. Daar heeft hij zich ook aan te houden. Doet jouw manager dit niet dan kun je contact zoeken met de vertrouwenspersoon binnen jouw organisatie (ik ga ervan uit dat die er is aangezien jij aangeeft voor een grote organisatie te werken). Deze kan jou mogelijk beter begeleiden in het klacht traject.

Succes, dit soort dingen kunnen pittig zijn Helemaal als je ook nog in de ziektewet zit. Belangrijk om te weten is dat jouw privacy (voor de wet) altijd zwaarder weegt dan een eventueel bedrijfsbelang.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:58
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:06:
[...]

Nou het punt is, er is een reden dat je als leidinggevende bepaalde dingen niet mag vragen. Je zou je als medewerker daardoor kunnen laten verleiden of zelfs subtiel onder druk gezet voelen antwoord te geven en dat is dus ook gebeurd.
Ik verdenk hem er nu van dat hij informatie registreert met betrekking tot diagnose, specifieke klachten, therapieën e.d. en volgens mij mag dat niet. Dus ik wil ik zijn aantekeningen daarop controleren.

Die klacht gaat er sowieso komen, zonder voorafgaande waarschuwing. Ik werk bij een groot bedrijf en mag verwachten dat leidinggevenden de wet kennen en dat het bedrijf disciplinerende maatregelen neemt als medewerkers de wet overtreden. Bovendien is betreffende manager altijd de eerste om anderen de les te lezen over het niet nakomen van afspraken e.d.

@mashell: als hij andere dingen aan het doen is komt er een klacht dat hij deze gesprekken niet serieus genoeg voert :+
Ik weet niet hoe je relatie met je leidinggevende is, maar die zet je goed op scherp op deze manier.

Ik zit zelf vaak aan de andere kant van de tafel. Ik ben van mening dat je je als leidinggevende in moet kunnen leven in je werknemers, om ze zo goed mogelijk te kunnen laten functioneren. Dat komt zowel de werknemer als de organisatie ten goede.
Hiervoor heb je informatie nodig waar je misschien wettelijk geen recht op hebt, maar die, in een relatie die gebaseerd is op vertrouwen, elkaar wel helpt om met elkaar mee te kunnen denken.

Bovenstaande gaat alleen op, wanneer je elkaar vertrouwt en allebei met de beste bedoelingen je functie uitoefent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:53
Die klacht gaat er sowieso komen, zonder voorafgaande waarschuwing. Ik werk bij een groot bedrijf en mag verwachten dat leidinggevenden de wet kennen en dat het bedrijf disciplinerende maatregelen neemt als medewerkers de wet overtreden.
Dat is wel een zeer vreemde aanname als je het mij vraagt. Bij een groot bedrijf werken betekent zeer zeker niet dat je de wet beter moet kennen.

Waarom, zoals in vele topics hier, bespreek je het niet eerst? Maak zelf ook notities. Direct een klacht indienen...leuk...maar heb je er al iets an gedaan om tot een oplossing te komen? Heb je uberhaupt al gecontroleerd of hij daadwerkelijk vragen stelt die niet mogen, of is dit puur jouw gevoel? Dan kun je toch heel zwart-wit stellen; die vraag beantwoord ik niet.

Het kan ook gewoon zijn, ondanks dat het bijvoorbeeld een vrij strikte manager is, dat hij of zij gewoon persoonlijk geinteresseert is (ook al zou dat een conflict kunnen geven), wie weet had hij er totaal niet aan gedacht dat dit niet mocht of gewenst is. Ook zij hebben een menselijke kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Paul1987 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:40:
[...]

De manager mag voor zover ik weet alles, met jouw goedkeuring, vastleggen. Echter is het delen van de informatie een ander verhaal. Mocht hij informatie, die jij hem in vertrouwen hebt gegeven, delen met andere personen/ instanties dan is dat zeer zeker een erg kwalijke zaak. Maar de registratie is volgens mij niet bij wet verboden.
Dit klopt niet:
De wetgever beschermt werknemers die niet weten dat ze niet alles hoeven te vertellen over hun ziekte en gezondheidssituatie. Want de werkgever mag in principe geen andere dan de bovenstaande gegevens over de gezondheid van de werknemer in zijn eigen administratie registreren, of doorgeven aan de bedrijfsarts/arbodienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

bas-r schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:41:
Hiervoor heb je informatie nodig waar je misschien wettelijk geen recht op hebt, maar die, in een relatie die gebaseerd is op vertrouwen, elkaar wel helpt om met elkaar mee te kunnen denken.
Je hebt wettelijk een verbod op het stellen van de vraag. En daar is een hele goede reden voor.

Onafhankelijk van wat jij allemaal schetst is de wet hier heel erg eenvoudig in: Alles wat te maken heeft met medische zaken *mag* je niet vragen. Het is niet eens een kwestie van geen recht hebben op de informatie, het is een totaalverbod op het stellen van de vraag!

Je hebt het hier over een leek die iets vraagt aan een leek. De kwaliteit van het antwoord is nihil, maar het stellen van de vraag legt wel een druk op de werknemer.

TS; ik zou absoluut melding maken bij P&O over het stellen van de vraag. Een manager die dan zegt "ik wist niet dat ik dat niet mocht vragen" staat enorm zwak; we moeten er toch van uit kunnen gaan dat zo iemand zijn werk kent. En anders had P&O moeten zorgen dat hij het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:14

P_Tingen

omdat het KAN

Croga schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:52:
[...]
TS; ik zou absoluut melding maken bij P&O over het stellen van de vraag. Een manager die dan zegt "ik wist niet dat ik dat niet mocht vragen" staat enorm zwak; we moeten er toch van uit kunnen gaan dat zo iemand zijn werk kent. En anders had P&O moeten zorgen dat hij het weet.
Dit. En ook de hand in eigen boezem steken. Het is achteraf - en zeker van afstand - makkelijk oordelen, maar wat je niet vertelt, kan ook niet tegen je gebruikt worden. Voorbereiding op een gesprek met je manager is belangrijk en zonder lijnrecht tegenover je manager te gaan staan moet je je goed beseffen dat jullie belangen voor een groot deel parallel lopen, maar wellicht niet volledig.

Binnen mijn (IT) bedrijf is er het verhaal van een werknemer die - op de vraag waar hij zichzelf over 5 jaar zag - tegen de manager in kwestie zei dat hij eigenlijk het allerliefste een camping in Frankrijk zou willen beginnen. Binnen een jaar was hij eruit gewieberd. En niet omdat zijn camping toen opende.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 105% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:08:
Wat betreft de aantekeningen wil ik eerstvolgend gesprek onmiddelijke inzage eisen. Hij kan ze ter plaatse naar mij mailen of, als hij zich eerst wil beraden, mailen naar een vertrouwenspersoon die ik meeneem. Ik wil voorkomen dat hij ze tussentijds aanpast.
Allemaal heel leuk en aardig dat je dit wilt maar dat recht heb je simpelweg niet. Er is alleen recht op inzage van je dossier. Als de manager aantekeningen voor zichzelf maakt dan mag jij daar verder niets mee, daar heb je geen rechten op.

Ik zou dat dus gewoon laten. Je kunt daar niets mee bereiken behalve vervreemding en sabotage van de verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Er zijn twee delen in een HR dossier : Het dossier zelf, en wat de manager als "persoonlijke aantekeningen" beschouwd. Het eerste mag je inzien, het tweede niet altijd.

Zijn eigen aantekeningen zijn prive, en die mag jij in principe niet inzien. De vraag is echter wanneer het dat karakter verlies, bijvoorbeeld omdat het in een dossier verschijnt, of richting de Arbo gaat. Je kan er altijd om vragen, of je ze krijgt is een tweede. En het bestaan ervan is niet altijd even makkelijk aan te tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 105% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:20

Dido

heforshe

Heb je al eens gekeken of er binnen het bedrijf vertrouwenspersonen zijn aangewezen? Normaliter zou je bij zo iemand eens op gesprek kunnen gaan om je zorgen te uiten, en zij weten over het algemeen ook prima wat je binnen het bedrijf aan mogelijkheden hebt om hier, zo nodig, iets aan te doen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:14

P_Tingen

omdat het KAN

Daar komt bij: als je manager zegt dat hij aantekeningen gemaakt heeft tbv zijn verslag en dat hij daarna die aantekeningen vernietigd heeft, hoe wil je daar het tegendeel van bewijzen.

Ik snap de frustratie zeker, maar ik ben bang dat het een groot dood-paard gehalte heeft. Je gaat er denk ik niet veel mee bereiken, behoudens een verslechterde relatie met je manager.

Ik weet niet hoe de relatie nu is met je manager, maar is het een optie om dit (op rustige toon) met hem te bespreken, als in:
"Zeg, bij ons vorige gesprek zag ik dat je nogal wat aantekeningen maakte. Zitten daar ook dingen over mijn <vul klacht in> bij? Ik bedacht me namelijk na ons gesprek dat ik er niks over had moeten zeggen en dat het eigenlijk ook niet vastgelegd mag worden."

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 05:31:
Ik heb regelmatig gesprekken inzake arbeidsongeschiktheid met mijn manager. Het valt mij op dat hij veel typt, maar uiterst beknopte verslagen stuurt. Tevens gaat hij vaak over de schreef betreffende het soort vragen dat hij stelt.
Ik wil dus graag inzage in zijn aantekeningen. Kan ik deze opvragen in het kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens?
Dus het gebeurt vaak, je weet dit, en blijft antwoorden geven, om dan zonder waarschuwing een klacht buiten de organisatie te leggen? Even los óf die vragen wel of niet acceptabel zijn, en de relatie tussen jou en jouw manager die wellicht een meer informeel gevolg geeft aan deze gesprekken. Wel vreemd dat jullie een P&O hebben, maar de manager het gesprek voert, maar goed.

Als je in je recht staat, zul je je gelijk gaan halen, maar inzage in die aantekeningen zal je niet krijgen, als die al bestaan. Daarnaast is deze gang van zaken natuurlijk wel direct aanleiding voor het bedrijf om jou weg te (kunnen gaan) werken, want de arbeidsrelatie is zonder meer verstoord als je dit niet eerst aantoonbaar intern probeert op te lossen, maar als donderslag bij heldere hemel zo defensief alle barrières omhoog gooit.

Dus misschien kan je iets genuanceerder uitleggen wat het probleem nou werkelijk is, of eigenlijk niet het probleem, maar je doel. Maar het lijkt er niet op dat je hier nog lang werkzaam zal blijven als je op deze voet verder gaat, als het bedrijf slim is. Je hebt ook bedrijven die meegaan in de vicieuze cirkel die deze vertrouwensbreuk oplevert en vervolgens de werknemer in dienst houden terwijl deze de helft van x-aantal jaren in de ziektewet zit omwille demotivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 16:39
Persoonlijke administratie (kladblokje analoog of digitaal) is wat anders dan het HR personeel systeem of een andere manier van opslaan die door het bedrijf gebruikt worden. Aantekeningen in een persoonlijk gesprek op een kladje of in kladblok mogen, met goedkeuring van alle partijen, weer wel. Wel moeten de gegevens op verzoek van de medewerker vernietigd kunnen worden.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
bas-r schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:41:
Croga schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:52:
Je hebt wettelijk een verbod op het stellen van de vraag. En daar is een hele goede reden voor.

Onafhankelijk van wat jij allemaal schetst is de wet hier heel erg eenvoudig in: Alles wat te maken heeft met medische zaken *mag* je niet vragen. Het is niet eens een kwestie van geen recht hebben op de informatie, het is een totaalverbod op het stellen van de vraag!
Het recht hebben op antwoord op bepaalde vragen en het verbod op het stellen van bepaalde vragen gaat over twee niet-overlappende sets vragen. Je doet nu of dit de enige twee sets zijn, maar er is uiteraard nog een derde: vragen die je wel mag stellen maar waar je geen recht op het antwoord hebt. Je gaat er met een behoorlijk gestrekt been in terwijl je maar een beperkt idee hebt welke vraag bas-r wil stellen? Er staat een complete rij vragen in het artikel dat Aikon linkt die je gewoon mag stellen, ook al hoeft de medewerker daar geen antwoord op te geven.

Tenzij de oorzaak van de klachten door de werksfeer / bedrijfsvoering komen (maar dan is je manager toch niet de juiste persoon om dit bij te melden; 9 van de 10 keer is dit volgens mij de aanstichter) heeft de manager ook niks aan de gegevens die deze niet mag vragen. Het zit wel in onze menselijke aard om hier naar te vragen, maar de manager kan een gebroken been of een maagzweer toch niet oplossen, dus is er ook geen (bedrijfsmatige) reden om hier naar te vragen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Paul schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:37:
Er staat een complete rij vragen in het artikel dat Aikon linkt die je gewoon mag stellen, ook al hoeft de medewerker daar geen antwoord op te geven.
Ik heb nog een paar keer door het artikel heen gelezen maar ik kan ze niet vinden.....

Er staan een aantal vragen die de werkgever niet mag stellen. Er staat ook een aantal vragen die de werkgever wel mag stellen en waar hij recht heeft op antwoord (hoewel het antwoord best kan zijn "weet ik niet"). Ik zie nergens vragen die wel gesteld mogen worden maar waar geen antwoord verschuldigt is. ik vindt dat ook een beetje een rare notie, zeker als het gaat om het beschermen van een medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 97% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:43:
@FlowSnake: beetje raar om te stellen dat de arbeidsrelatie verstoort raakt als manager de wet overtreedt en ik daar wat van zeg.
Er iets over zeggen is heel wat anders dan direct aan de grote klok hangen, bij een externe partij, wat jouw manager je allemaal flikt zonder dat intern bekend is dat jij problemen hebt op de manier van werken. Nota bene geef je zelf keer op keer - volgens jouw post - antwoord terwijl je eigenlijk al twijfels hebt of die vraag wel gesteld mag worden.

Want dat is de insteek van dit topic. Anders had je helemaal geen topic hoeven te openen en had je dit direct aan kunnen geven bij jouw manager, dan wel P&O.

Dus nogmaals, wat is jouw doel?

EDIT
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:50:
Ik ga de vraag ook maar eens dumpen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Laat maar, de insteek begint duidelijk te worden. Ik wens je veel succes.

[ Voor 14% gewijzigd door FlowSnake op 13-06-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Croga schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:43:
Er staat ook een aantal vragen die de werkgever wel mag stellen en waar hij recht heeft op antwoord (hoewel het antwoord best kan zijn "weet ik niet").
Dan verschillen we van mening over die 2e rij vragen. Ik zie geen reden om ze niet te beantwoorden, maar daar staat overal "mag", niet "moet".

Ik zie overigens ook dat diverse bronnen elkaar tegenspreken, dus zo simpel ligt het waarschijnlijk nog niet. Zo geeft http://www.arbeidsovereen...n-aan-uw-zieke-werknemer/ aan dat je verplicht bent te vertellen "wat hij eventueel nog wel kan (met eventuele aanpassingen op en in het werk)" terwijl de link van Aikon zegt dat de werkgever NIET mag vragen naar "de [beperkingen en] mogelijkheden van de werknemer."...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:48
Je houding tegenover een manager kwam me al bekend voor. Aardig topic geweest over het stiekem opnemen van gesprekken met je manager waar je wetmatigheden zocht om het goed te praten/in te dekken; Opnemen gesprekken

Ik maak even de aanname dat het nog steeds om dezelfde kwestie gaat. In dat geval wordt het echt tijd om of minder paranoïde te doen, of daadwerkelijk stappen te ondernemen en met de juiste mensen te gaan praten.

Het is duidelijk dat je alles en dan ook echt alles wantrouwt van je manager, wellicht terecht. Gezien je dus simpelweg niet met hem een eerlijk en open gesprek kan voeren, stap dan eindelijk is een keer naar de baas daarboven of P&O/vertrouwenspersoon.

Je bent jezelf helemaal gek aan het maken en zoekt overal haakjes om je manager volgens mij te laten ontslaan in plaats van het probleem voor jezelf op te lossen. Of je achterdocht al dan niet terecht is, is inmiddels onderhevig aan hoe je jezelf mentaal kapot maakt te samen met de zelfdestructie van de sfeer en het functioneren op je werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Tuttel op 13-06-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:48
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:05:
[...]
@Tuttel: tja, als je als manager de bully uithangt gaat er een keer een reactie komen.
Je vorige topic is 2 maanden oud, welke stappen heb je inmiddels concreet ondernomen om het probleem op te lossen? (En dan bedoel ik niet het opduikelen van wetsartikeltjes om je manager een (terechte) hak te zetten, maar stappen om het probleem voor jezelf op te lossen)

[ Voor 11% gewijzigd door Tuttel op 13-06-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:05:
[...]

Ga nog even nadenken over waarom dat bepaalde vragen niet gesteld mogen worden alvorens mij te verwijten dat ik antwoord heb gegeven.

@Tuttel: tja, als je als manager de bully uithangt gaat er een keer een reactie komen.
Mij is heel duidelijk waarom bepaalde vragen niet gesteld mogen worden, sterker nog, ik voer samen met P&O dergelijke gesprekken met mijn werknemers. Ik weet dat ik er geen klap mee opschiet om dergelijke vragen te stellen omdat men al aan het werk is gegaan en het advies van de Arbo negeert, of men dit alleen maar tegen ons kan gebruiken. Dat neemt niet weg dat er een groot, grijs gebied is dat dus afhankelijk is van de relatie tussen werknemer en -gever, waarbij sommige werknemers deze informatie uit zichzelf delen waarbij wij hen eraan moeten herinneren dat wij daar geen behoefte aan hebben, terwijl anderen niet eens antwoord willen geven op de vraag hoe ze zich voelen.

Maar gezien de post van Tuttel en jouw opmerking daarop... Je hebt een keuze, dat weet je wel hé? Los van wie er nou gelijk heeft, je hebt een keuze, maar die wil je niet maken, waarmee je het gezien jouw klachten het er in ieder geval niet makkelijk op maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door evilution op 29-04-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:59:
Ik heb trouwens nergens iets gezegd over aan de grote klok hangen, of extern klagen, dus graag speculatie daarover achterwege laten.
Waar ben je nu precies op zoek naar? Goed advies van ons wat je moet doen of ons tegen je harnas aan het injagen met deze opmerkingen?

Ga naar een vertrouwenspersoon binnen je organisatie, leg het voor wat er aan de hand is en los het met ze drieën op.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowSnake
evilution schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:59:
Ik heb trouwens nergens iets gezegd over aan de grote klok hangen, of extern klagen, dus graag speculatie daarover achterwege laten.
Goed, mij was niet helemaal duidelijk waar jij die klacht ging plaatsen, mijn excuses. Ik nam aan dat als we het hebben over 'klacht indienen zonder waarschuwing', en je bij een groot concern werkt, dat we het station zijn gepasseerd om 'het intern op te lossen'. Daarnaast geeft het 'een klacht indienen zonder waarschuwing' al aan dat hier een gebrek aan communicatie, en opgekropte gevoelens ligt. Hoe had je het anders gedaan dan? 'Manager, niet meer van deze vragen stellen, anders stuur ik een klacht in?'
:+

Ook niet bepaald volwassen. Als er grenzen worden overschreden, handel je daarnaar. Of je geeft aan niet te willen antwoorden, en/of je gaat na het gesprek naar P&O/HR/vertrouwenspersoon, en/of je stapt naar de bedrijfsarts. Wat let jou om NU P&O/HR/bedrijfsarts in te lichten? Maar die aantekeningen krijg je niet, als die al bestaan. Wellicht beschrijft jouw manager alles dat gezegd wordt, zit er veel overlap tussen, en komt er zodoende een beknopt verslag uit. Klopt alles dat in het verslag staat? Zo nee, heb je dat aangegeven? Zo nee, waarom niet?

Waarom heb je redenen om aan te nemen dat je manager vraagstellingen heeft die hij niet zou mogen hebben, hiervan jouw antwoorden wél noteert, en deze intern gebruikt worden? Heeft iemand anders jou benaderd met informatie die hij niet had kunnen/mogen hebben op basis van die vragen? En ga zo maar door. Heeft jouw manager jou geprobeerd te dwingen om weer aan het werk te gaan tegen het advies van de Arbo in op basis van antwoorden die je hebt gegeven op vragen die niet gesteld hadden mogen worden? Dan is weer de vraag, waarom loopt de werkelijkheid - jouw ziektebeeld - dan niet evenredig met jouw antwoorden? Ik stel al deze vragen niet om te beantwoorden, ik stel ze voor jou om eens na te denken wat er werkelijk aan de hand is, en wat je werkelijke doel is.

Wat je nu aan het doen bent heeft niets met oplossen te maken, je bent opzoek naar munitie om een gelijk te halen voor iets wat misschien van de andere kant niet eens speelt, én jezelf aan het indekken om overal verweer op te hebben. Je probeert het bedrijf 'with their pants down' te pakken, zonder dat ze überhaupt weten dat je ergens mee zit, of dat ze iets fout doen, en jij gaat er willens en wetens in mee om het eerdere doel, die munitie verzamelen, te bewerkstelligen.

Er is niet alleen door mij meerdere keren gevraagd wat je nou precies wil, en wat je doel nou is. Overdenk nou eens rustig wat het hele verhaal nou is, en daarnaast, zoals ik al zei, je hebt een keuze. Niet alleen hoe je hier mee omgaat, maar ook tot de werkplek zelf. Je lijkt niets te ondernemen, behalve hetgeen dat je hebt tot de grond toe gelijk te willen maken. Terecht of onterecht, je helpt jezelf er niet mee. niet in relatie tot de werkgever, noch in je privésfeer, noch in je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:41
Volgens mij kan je niks beginnen als je enige aanwijzing is dat de mananger veel typt. Wel als je erachter komt dat er informatie gedeeld wordt. Ze mogen in princiepe geen informatie hebben over je diagnose. Wel over je beperkingen en prognose. Ik denk ook dat een klacht je weinig verder helpt. Waarschijnlijk is het erg lastig aan te tonen en zelfs al kun je het bewijzen is de kans groot dat er niet veel meer gebeurt dan een toezegging dat het niet meer gebeurt.

Bewijs kan nuttig zijn als je echt een ontslag wilt op basis van een arbeidsconflict waar jij niks aan kan doen. Hier zou ik juridisch advies voor inwinnen.

Vanuit een positieve samenwerking en re-integratie zou ik het volgende adviseren. Informatie over je diagnose en behandeling is niet nuttig voor een leek en bespreek je enkel met je arbo-arts. Deze kan het interpreteren en vertalen in praktische adviezen voor je werkgever.

Praat met je mananger in termen van beperkingen. Bijvoorbeeld
1. Ik ben snel vermoed en kan daarom maar maximaal 30 uur in de week werken
2. Ik kan me slecht concentreren, ik doe daarom langer over mijn werk (en kan ik bijvoorbeeld maar 4 uur werk aan op een 8 urige werkdag)
3. Ik kan slecht met strenge deadlines. Daarom graag opdrachten met een iets ruimere planning.
4. Ik kan niet goed schakelen, daarom is het niet handig als ik telefoontjes aanneem en heb ik 1 overzichtelijke opdracht nodig.

Wees zo eerlijk en helder mogelijk over je prognose. Laat je eventueel ondersteunen door je behandelaars. "Ik verwacht dat het nog 2 maanden zo blijft, hierna wil ik rustig opbouwen met 2 uur extra per week".

Dit is allemaal informatie die je mananger mag hebben en ook nodig heeft om jou goed te begeleiden. Als hij twijvelt aan je beperkingen/prognose laat hem contact opnemen met de arboarts. Deze kan twijvels van je werkgever wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
Beste Evilution,

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoelang ben je al ziek? Wanneer je langer dan zes weken ziek bent, zal je al langsgegaan zijn bij de bedrijfsarts en zal de bedrijfsarts een probleemanalyse gemaakt hebben. Deze probleemanalyse, en de aanbevelingen die de arts hierin doet, zijn de basis voor een plan van aanpak voor je re-integratie. Je werkgever zal slim genoeg zijn (hoop ik) om de aanbevelingen van de bedrijfsarts over te nemen (als hij daar van afwijkt is dat niet handig op het moment dat je re-integratie niet succesvol verloopt). De gesprekken die je voert met je manager zullen dan gaan over de uitvoering van het plan van aanpak, niet inhoudelijk over je ziekte.Dat bespreek je met de bedrijfsarts.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1