Zijpaneel koeling, intake of exhaust?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 00:43
Ik wil mijn systeem beter koelen en wil ik doen door meer fans te plaatsen. Afgelopen week overgestapt van een GTX 1070 naar een GTX 1080ti, en kom er nu achter dat deze kaart eigenlijk niet geschikt is voor de standaard case, een pricewatch: Cooler Master Silencio 352

De temperatuur van de GPU gaat zonder aanpassingen naar 78-80 graden. Echter zonder zijpaneel gaat de maximale temperatuur naar 71 graden, er is dus behoorlijk wat winst te halen als de GPU zijn warmte beter kwijt kan. In eerste instantie heb ik eerst geprobeerd PCI brackets te verwijderen en de voeding om te draaien met de fan naar boven. Dat leek te helpen, maar na 10-15 minuten klimt de temperatuur toch weer omhoog.

Dus een extra casefan aangeschaft; pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm. Heb de originele fans nu in gebruik als intake en de nieuwe fan als exhaust. 2x 700rpm in en 1200 rpm out geeft het beste resultaat in temperatuur en geluidsproductie. De GPU zakt in deze opstelling naar 76-77 graden, maar zit nog ver van de 71 graden die ik wil halen. Opvallend is dat de nieuwe fan een behoorlijk stuk stiller is dan de originele case fans. Volgens mij zijn het dezelfde op een minimaal detail van de fan zelf na. Het artikelnummer scheelt ook maar 1 letter.

De originele fans ga ik dus ook maar vervangen voor de relatief goedkope Cooler Master fans. Ik wil echter de airflow 'neutraal' houden en te kiezen voor 2x intake en 2x exhaust (2x 1000rpm in en 2x 1000rpm uit, met deze fansnelheid is de fan zo goed als onhoorbaar). De laatste extra fan moet dan op het zijpaneel komen. Ik ga hiervoor een pricewatch: Cooler Master N200 Closed zijpaneel gebruiken.

Het leek mij logisch om de zijpaneel fan als exhaust te gebruiken, maar na een google wordt juist het tegenovergestelde beweerd. Mijn GPU wordt nu 6-7 graden warmer dan wanneer het zijpaneel er af is, duidelijk dus een kweste van warme lucht die nu niet weg kan, dacht ik dus.

Wat raden jullie aan? En is het überhaupt wel nodig daar een fan te plaatsen, of is het gaas al voldoende om de warme lucht te laten ontsnappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:56
Ten eerste had ik niet zo'n zware kaart en die kast gestopt.
De silencio is gebouwd voor stilte, maar veel warmte kan hij niet kwijt vanwege de geluidsdempende materialen.
Dus als je het echt koeler wilt hebben, zou ik een andere kast zoeken.

Maar goed, probeer eerst maar eens het zijpaneel als exhaust te gebruiken en kijk of dat beter is. Je namelijk niet te teveel intake hebben als te kast zijn hitte niet kwijt kan, dan word het alleen nog maar warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:12
Maximaal 80 c is prima,niks om je druk om te maken,zeker met warmer weer zal de computer sowieso warmer zijn.

Hoe warm is het in de kamer waar de computer staat?

Vaak ligt het er aan hoe de koeler van de 1080ti de warme lucht kwijt raakt,gaat dit via de achterkant dan ben je de warmte uit de kast kwijt,echter er zijn er ook genoeg die de warme lucht in de kast verspreiden.
Dan bouwt de warmte lekker op in de kast en heb je er last van in een keine kast met relatief weinig airflow

Sidefans zijn trouwens echt af te raden voor de geluidsproductie,doordat de trilling van de fan via het zijpaneel versterkt word krijg je veel geluid,resonantie.

Ik zou eerder kijken naar fans die ook op laag toerental toch veel airflow geven.

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 13-06-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
@CryRaven Dat de case niet ideaal is, was natuurlijk al duidelijk. Maar het is nu ook weer niet zo dat de temperaturen écht te hoog worden. Ik denk niet dat het dunne geluidsdempende laagje hier de oorzaak is. Wanneer ik er het zijpaneel van een oeroude andere case er tegenaan zet (simpel metaal zonder luchtgaten), zijn de resultaten hetzelfde.

@freaky35 De kamer temperatuur is circa 22-23 graden. Welke fans zijn dan aan te raden? De kast heeft nu 3x een 120mm fan. Er is in principe ook nog ruimte voor een 120-140mm fan aan de bovenkant, maar ik vraag me af of deze dan niet te dicht op de fan aan de achterzijde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is niets mis met een GPU temperatuur van 80 graden. Niets aan doen dus, tenzij je vindt dat de fan van de GPU teveel geluid maakt als hij zo warm wordt. De GPU fan gaat gewoon sneller draaien als de GPU warmer wordt, dus met een extra case-fan zou je er voor kunnen zorgen dat de GPU fan langzamer gaat draaien, en dat de hele setup zo nominaal minder geluid maakt. Als je wil dat de GPU minder warm wordt, moet je een ander fan-profiel voor de GPU gebruiken (wat dan meer geluid zal maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
@Shadow Het gaat inderdaad om het geluid van de GPU-fan. Ik wil het systeem wat stiller in zijn algemeen.

Wellicht verstandig een pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm te plaatsen op de exhaust plek en deze dan op 1400rpm laten draaien? En als intake 2x de pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm op 700rpm

En dan een 2e Noctua als exhaust bij het zijpaneel wanneer de temperatuur alsnog niet naar mijn zin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:08
@Shadow we hebben het hier over de 10xx serie. Hoe warmer hij is hij minder hard de turbo zal werken. Dus de temps verlagen kan zeker wel voordeel bieden.

En om te weten of het voor jou beter is intake of onttake te hebben is gewoon proberen. Fan wisselen en benchmarkje draaien kost je 15 minuten per keer. Dus met een half uurtje weet je welke voor jou het best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Even een kleine update, de koeling aan de zijkant heb ik laten vallen, na een kleine test gaf dit niet het gewenste effect. Ik heb twee Noctua's NF-F12's geplaatst als intake, maar deze hebben geen best effect. Boven de 800rpm gaan deze 'zoemen'. Met het deurtje van de case dicht en de stoffilter ervoor is het geluid minder irritant, maar nog steeds storend. Ook is de airflow verre van optimaal in combinatie met mijn case. Ze zijn overduidelijk gebouwd om direct op een radiator te plaatsen, want de koele lucht wordt verspreid naar plekken waar dit niet nodig is.

Hierna twee Noctua's NF-S12A's geplaatst, de resultaten zijn hiermee beter (subliem zelfs zonder stoffilter), maar ook hier merk je dat de fan moeite heeft lucht aan te zuigen met de stoffilter ervoor. Als exhaust zijn ze wel ideaal.

Overal lees ik dat F12's de ideale oplossing zou zijn, maar ik vind ze als case intake niet best. S12A's doen het ook goed, temperaturen zijn wat lager, maar ook hier lijkt mij de oplossing niet ideaal.

Dus, welke fans zijn nu echte aanraders als intake? Static pressure is in dit geval geen best idee. De vraag is natuurlijk ook, zijn er überhaupt wel fans die (ook met een stoffilter ervoor) beter presteren dan de S12A's (qua airflow/geluidproductie ratio). Het merk maakt me niet zoveel uit. Ik zoek vooral een fan die bij 1200rpm net zoveel lucht verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Dit is echt kwaliteit: categorie: Ventilatoren
En dan die met die rubbertjes kiezen. Dus de silent/shadow wings.
Pagina: 1