Bitlocker/TPM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Na herinstallatie van Windows 10 loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik krijg nu de melding "de TPM is klaar voor gebruik, met verminderde functionaliteit. Information Flags: 0x80000.

Ik had wellicht e.e.a. eerst moeten uitschakelen/deactiveren voor ik mijn HDD heb gewist en Windows 10 er opnieuw had geknald, maar daar is het nu dus te laat voor. Ik krijg met geen mogelijkheid meer het wachtwoord geactiveerd welke ik voorheen altijd had voordat Windows opstartte. Verder kan ik Windows gewoon gebruiken zonder verdere belemmeringen... alleen dat is nu juist het probleem :'( ik wil juist dat hij hier wel om vraagt tijdens het opstarten.

Bitlocker op de interne HDD's zelf werkt overigens nog wel gewoon, maar als iemand mijn Windows Wachtwoord weet (en een Windows wachtwoord is nu eenmaal makkelijk te kraken) dan kan hij of zij dus direct mijn HDD's benaderen.

tpm

Nu heb ik al geprobeerd om de TPM module te wissen, waarna er een automatische herstart plaatsvind met het verzoek of ik hiermee akkoord ben (F12). Dit heb ik dan vervolgens ook gedaan maar na herstart blijft dezelfde melding staan zoals jullie kunnen zien in het gemaakte screenshot. Daarnaast heb ik ook middels de BIOS een TPM reset proberen uit te voeren, maar ook dit is zonder resultaat. Loskoppelen en de TPM module weer in het mobo pluggen geeft ook niet het gewenste resultaat.

Iemand enige suggestie? of moet ik nu een nieuwe TPM module kopen?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 10:36
Toevallig Windows in BIOS mode geïnstalleerd icm een TPM 2.0 module? Dit werkt vaak niet samen.
Als je mazzel hebt kun je de firmware van de TPM module downgraden naar een 1.2. Als dat niet kan : Windows opnieuw installeren in UEFI mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
Killah_Priest schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 01:46:
Toevallig Windows in BIOS mode geïnstalleerd icm een TPM 2.0 module? Dit werkt vaak niet samen.
Als je mazzel hebt kun je de firmware van de TPM module downgraden naar een 1.2. Als dat niet kan : Windows opnieuw installeren in UEFI mode.
Er staat in de bios tpm 1.x
Dit kan ik wel aanpassen naar 1.0.

Maar even voor opgesteld ik heb in de bios verder niks gewijzigd en het heeft gewoon normaal gewerkt, voordat ik Windows opnieuw heb geïnstalleerd.

De harddisk heb ik volledig gewist en de partities verwijderd (en zijn automatisch opnieuw aangemaakt tijdens installatie).

Is er echt geen andere manier dan herinstallatie via uefi mode? Op internet is er vrij weinig over te vinden en helaas stromen op Tweakers de reacties ook niet snel binnen (jou reactie gelukkig wel, waarvoor dank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:17

Quad

Doof

Wss zitten er nog sleutels in je TPM module die niet overeenkomen met wat nu aanwezig is.
TPM wissen en opnieuw genereren zou het moeten oplossen.

Wat gebeurt er wanneer je in PowerShell "clear-TPM" uitvoert?

Wat overigens nog mogelijk is, update eens je driver, die er bijhoort. Intel heeft bijvoorbeeld het Intel Trusted Platform Module driver.

[ Voor 42% gewijzigd door Quad op 13-06-2017 23:00 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 01:40

basdej

OutSystems Consultant

Ik zou klikken op de enige optie die beschikbaar is, TPM wissen.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
basdej schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:22:
Ik zou klikken op de enige optie die beschikbaar is, TPM wissen.
Dit heb ik al geprobeerd, maar dit werkt helaas niet. De zelfde melding blijft staan.
freestyler2 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:41:
Knip

Nu heb ik al geprobeerd om de TPM module te wissen, waarna er een automatische herstart plaatsvind met het verzoek of ik hiermee akkoord ben (F12). Dit heb ik dan vervolgens ook gedaan maar na herstart blijft dezelfde melding staan zoals jullie kunnen zien in het gemaakte screenshot. Daarnaast heb ik ook middels de BIOS een TPM reset proberen uit te voeren, maar ook dit is zonder resultaat. Loskoppelen en de TPM module weer in het mobo pluggen geeft ook niet het gewenste resultaat.

Knip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
Quad schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:54:
Wss zitten er nog sleutels in je TPM module die niet overeenkomen met wat nu aanwezig is.
TPM wissen en opnieuw genereren zou het moeten oplossen.

Wat gebeurt er wanneer je in PowerShell "clear-TPM" uitvoert?

Wat overigens nog mogelijk is, update eens je driver, die er bijhoort. Intel heeft bijvoorbeeld het Intel Trusted Platform Module driver.
TpmPresent : True
TpmReady : False
ManufacturerId : 1229346816
ManufacturerIdTxt : IFX
ManufacturerVersion : 5.51
ManufacturerVersionFull20 : 5.51.8.12800

ManagedAuthLevel : Full
OwnerAuth :
OwnerClearDisabled : False
AutoProvisioning : Enabled
LockedOut : False
LockoutHealTime : 2 hours
LockoutCount : 0
LockoutMax : 32
SelfTest : {}

Ik heb in het groepsbeleid aangepast dat "extra authenticatie vereisen bij opstarten" is ingeschakeld.
Hierna heb ik Bitlocker gepoogt opnieuw in te stellen.
Na herstart (controle of Bitlocker Compatable is) krijg ik nu de volgende melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BGbDtsn3Tbcbe0yjz69u8X9n/thumb.png

[ Voor 16% gewijzigd door freestyler2 op 15-06-2017 18:50 ]

Pagina: 1