Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-06 21:10
Beste mede-tweakers,

Vraag:
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om 2 users tegelijk gebruik te laten maken van 1 pc. Zo ja, hoe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- I5- 6600
- GTX 960 4g
- 16 gb ram
- 250 gb SSD
- 500 gb HDD
- Windows 10

Het gaat bijvoorbeeld om Counter Strike Global Offensive. Dit is niet een heel zwaar spel, maar het zou leuk zijn dan mijn kameraad niet zijn desktop hoeft mee te nemen bij een "lan-party". Momenteel haal ik daar ongeveer 300 fps.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb gekeken naar SoftXpand duo. Dit programma zou het mogelijk moeten maken, echter ondersteund dit geen Windows 10.
- Ik heb mij proberen te verdiepen in Intel virtualization technology, echter kom ik daar ook niet helemaal uit.

Ik hoop dat jullie eventueel een oplossing hebben die ik kan uitproberen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Kort antwoord is nee
Lang antwoord is; ja maar daar komt meer bij kijken en werkt waarschijnlijk anders dan je verwacht, zie voor idee: YouTube: 2 Gaming Rigs, 1 Tower - Virtualized Gaming Build Log

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Welke Windows versie draai je exact? Als het Win10Pro is, kan je kijken of een VM in HyperV voldoende performance haalt. Als je een Home versie hebt, kan je kijken of een VM onder Virtualbox of VMWare Player de gewenste performance geeft.
De volgende experimenten worden pas écht leuk; ESXi installeren, en je videokaart en on-board graphics (of een tweede te plaatsen videokaart) doorgeven aan twee verschillende VMs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het kan wel met een remote en een lokale sessie of 2 remote: http://woshub.com/how-to-...p-sessions-in-windows-10/
RDPwrapper staat hier: https://github.com/stascorp/rdpwrap/releases
Officieel overigens niet helemaal volgens de licentie overigens.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 12-06-2017 19:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
TommyboyNL schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:36:
Welke Windows versie draai je exact? Als het Win10Pro is, kan je kijken of een VM in HyperV voldoende performance haalt. Als je een Home versie hebt, kan je kijken of een VM onder Virtualbox of VMWare Player de gewenste performance geeft.
De volgende experimenten worden pas écht leuk; ESXi installeren, en je videokaart en on-board graphics (of een tweede te plaatsen videokaart) doorgeven aan twee verschillende VMs.
DukeBox schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:38:
Het kan wel met een remote en een lokale sessie of 2 remote: http://woshub.com/how-to-...p-sessions-in-windows-10/
RDPwrapper staat hier: https://github.com/stascorp/rdpwrap/releases
Officieel overigens niet helemaal volgens de licentie overigens.
Dat gaat helaas allemaal niet werken, de GPU moet via passthrough aan de VM worden toegewezen; dat kan VMWare Workstation en Virtualbox vzv ik weet niet. Kan met ESXi wel maar dan moet je via RDP verbinden met de VM en ben je alsnog erg beperkt. Of je moet VMWare View of Citrix HDX gaan implementeren ;) Dat doet een beginner niet zomaar even.

RDP werkt tegenwoordig heel goed, maar niet goed genoeg om te gamen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dysmael op 12-06-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:17

WCA

Je zou met unraid zoeits kunnen bereiken ja. Moet je wel 2 videokaarten hebben. Overall, niet echt de moeite waard, wel een supergaaf project.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RolfLobker schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:44:
Ah, had dat in de OT gemist, dacht dat het ging om 1x gamen en 1x office pc of zo.
Maar nee, dan zijn de opties toch wel erg gelimiteerd. Zelfs steam stream werkt niet in de 'inactieve' RDP sessie omdat deze dan geen toegang krijgt tot de GPU.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Oke ik heb VMware workstation pro geprobeerd. Ik heb de pro variant gebruikt omdat je daarmee ook 3d acceleration hebt. Counterstrike GO werkt sowieso niet heb ik gemerkt, omdat de virtualpc alleen op de cpu draait. Blijkbaar heeft CS daadwerkelijk een dedicated gpu nodig.

Vervolgens heb ik de volgende spellen eens geprobeerd:
- Rust
- Warframe

Deze games starten wel. Echter met 20-35 fps zijn deze games net niet fatsoenlijk speelbaar. Iemand toevallig nog suggesties of is het onmogelijk om dit te doen zonder 2 GPU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-10-2022
Zionrage schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:49:
Blijkbaar heeft CS daadwerkelijk een dedicated gpu nodig.
Ik heb verscheidene spellen kunnen spelen in een VM, heb je de guest additions wel goed geinstaleerd?
Het zal geen top performance zijn, maar iets als CS:GO moet er wel op draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Farm schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 01:29:
[...]

Ik heb verscheidene spellen kunnen spelen in een VM, heb je de guest additions wel goed geinstaleerd?
Het zal geen top performance zijn, maar iets als CS:GO moet er wel op draaien
Installatie is naar mijn weten wel goed gegaan. Echter geeft CS:GO een engine error "Your graphics hardware does not support all features (CSM) needed to run this game." Dit is ook een melding die ik vaker terug zie komen op het internet bij mensen die hetzelfde proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Momenteel heb ik een 2e gpu in de kast gemonteerd (1070). Ik ben momenteel aan het kijken of het mogelijk is om deze te connecten met de virtual machine in vmware workstation pro. Iemand toevallig tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
YouTube: Linus Tech Tips
https://linustechtips.com...gaming-build-log/?page=12

bij linustechtips hadden ze dat al een keer gedaan onder de noemer 7 gamers 1 (dual xeon) cpu

het had wat van ik er toen van begreep wel de nodige moeite gekost om het werkend te krijgen
RolfLobker schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:44:
[...]

[...]

Dat gaat helaas allemaal niet werken, de GPU moet via passthrough aan de VM worden toegewezen; dat kan VMWare Workstation en Virtualbox vzv ik weet niet. Kan met ESXi wel maar dan moet je via RDP verbinden met de VM en ben je alsnog erg beperkt. Of je moet VMWare View of Citrix HDX gaan implementeren ;) Dat doet een beginner niet zomaar even.

kun je dan niet gewoon een scherm aansluiten op de pci-e grafische kaart? en een muis/toetsenbord en usbkoptelefoon via een usb pass through?

[ Voor 46% gewijzigd door jwvdst op 14-06-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
jwvdst schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:32:
YouTube: Linus Tech Tips
[...]
kun je dan niet gewoon een scherm aansluiten op de pci-e grafische kaart? en een muis/toetsenbord en usbkoptelefoon via een usb pass through?
Nee, de VM krijgt een gevirtualiseerde GPU toegewezen dus er gaat geen beeld naar een fysieke hdmi/dp/dvi uitgang.

Passthrough is verplicht om de PCIe kaart toe te kunnen wijzen aan een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
RolfLobker schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:20:
[...]

Nee, de VM krijgt een gevirtualiseerde GPU toegewezen dus er gaat geen beeld naar een fysieke hdmi/dp/dvi uitgang.

Passthrough is verplicht om de PCIe kaart toe te kunnen wijzen aan een VM.
Hoe krijg ik een dergelijke passthrough voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Aanvinken in je hypervisor
Kan niet in VMware Workstation of Hyper-V onder Windows 10.

Als je geluk hebt en je mainboard ondersteunt alles fatsoenlijk dan werkt DDA misschien onder Windows Server 2016. Of zie mijn eerste post in dit topic waar ik al verwijs naar een filmpje op Youtube waar dit gedemonstreerd wordt op basis van Unraid en (denk ik) KVM (?)

Ook schijnen mensen goede resultaten te halen door, met zogeheten zoekmachines (zoals Google.com) te zoeken naar de trefwoorden zoals 'passthrough'. Met andere woorden; je mag zelf ook wel wat uitzoeken. We zijn meer dan 48 uur verder en als zelf gezocht en ingelezen had was je vast veel verder geweest dan een vraag op een forum plempen en wachten op een voorgekauwd stappenplan.
Voor een duwtje de goede richting op is een forum erg geschikt maar met de gegeven trefwoorden had je zelf al een heel eind kunnen komen volgens mij.

Daarom was mijn eerste reactie ook; dat kan niet.

Niet omdat het technisch niet kan maar omdat ik verwacht dat je er een heel ander idee bij hebt en misschien denkt dat er een goed verstopt programma is waardoor je er met next-next-finish bent. Je zal je erg moeten verdiepen in de materie, hardwarecompatibiliteit moeten uitzoeken en vooral veel zelf inlezen.

Bovendien heb je twee aparte videokaarten nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Dysmael op 14-06-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
- laat maar, dit was niet zo aardig :> -

[ Voor 85% gewijzigd door spone op 14-06-2017 22:37 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RolfLobker schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:35:
Aanvinken in je hypervisor
Kan niet in VMware Workstation of Hyper-V onder Windows 10.
Als je geluk hebt en je mainboard ondersteunt alles fatsoenlijk dan werkt DDA misschien onder Windows Server 2016
Ik kan sinds begin dit jaar toch echt wel een RemoteFX GPU aanmaken voor een VM in Hyper-V op Windows 10. En dan wordt er gebruik gemaakt van mijn GTX960.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
MAX3400 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Ik kan sinds begin dit jaar toch echt wel een RemoteFX GPU aanmaken voor een VM in Hyper-V op Windows 10. En dan wordt er gebruik gemaakt van mijn GTX960.
Yup, maar komt er dan beeld uit je videokaart of log je in via RDP? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
MAX3400 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Beste bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels hyper-v en een VM hiermee gemaakt. Nu probeer ik één van de twee gpu's een passthrough te geven, echter kan ik er maar niet uitkomen hoe dit precies moet.

https://docs.microsoft.co...-remotefx-vgpu-3d-adapter

Bij de bovenstaande link ben ik gekomen tot het invoeren van de command in powershell. Heeft iemand hier ervaring/uitleg bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:02
Het mooie aan een lan-party is toch juist dat al je bende mee moeten nemen door het hele land heen, of ben alleen ik zo vreemd...? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ja, het is mogelijk. Nee, het is niet eenvoudig. Gewoon die desktop meenemen naar de lan-party is in ieder geval makkelijker, sneller en bovendien leuker. Vroegâh namen we zelfs 25kg CRT-schermen mee, no regrets.

Los daarvan, dit heeft niets met Overclocking & Tweaking te maken. Ik kan je topic verplaatsen naar het juiste subforum, maar we zijn geen helpdesk. Zoals omschreven in het beleid en de policy verwachten we de nodige eigen inzet en gaan we niet alles voorkauwen. Om die redenen gaat dit topic dicht.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.