Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 22:44
Mijn vraag
Ik heb afgelopen vrijdag (09-06-2017) een laptop verkocht aan @RickB, deze geeft nu aan dat de laptop niet meer wil opstarten. Wat moet ik(we) nu doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn advertentie: https://tweakers.net/aanb...kpad-x131e-(n2u5gmh).html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voordat ik de laptop heb verkocht heb ik er netjes een nieuwe versie van windows 10 opgezet.
Deze laptop heeft een ingebakken self-test, die heeft uitgebreid heeft staan draaien de avond voordat ik hem verkocht had, om dus dit soort problemen te verkomen. |:(

Toen ik vanochtend een berichtje had gekregen heb ik natuurlijk ook een paar dingen gesuggereerd waar het aan zou kunnen liggen, Rick heeft meerdere dingen getest zonder resultaat. Met en zonder accu, met en zonder HDD, nergers blijft de laptop langer dan een seconde aan. Misschien dat @RickB hier nog meer over kan toelichten.

Ik hoop dat jullie ons een beetje advies kunnen geven over wat nu... Ik heb het gevoel dat ik alles als verkoper heb gedaan om een goed werkende laptop te verkopen. Maar aan de andere kant snap ik hem ook heel goed, binnen 3 dagen kapot, tsja, lastig. :-(

(ik hoop dat ik het in het goede subforum heb geplaatst O-) )

Beste antwoord (via Markiboj97 op 13-06-2017 18:03)

Verwijderd

RickB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:32:
Jaaaaa, ik moet niet te hard juichen natuurlijk, maar: na een CMOS reset heb ik iig weer beeld en is ie nu al meer dan 2 minuten stabiel in de BIOS :D
Vervang je batterij gewoon, waarschijnlijk is het dan opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickB
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-09 15:50
Dank voor het aanmaken van dit topic, Mark. Top. Sorry voor mijn gezeur, ik weet dat je jouw uiterste best hebt gedaan / doet :-)

Wat er precies scheelt: nadat ik de laptop aandrukt gaat een bepaald ledje branden, laat dus zien dat ie er gewoon op reageert. Ook de harde schijf hoor ik gewoon even beginnen met draaien. Echter, na ongeveer 1-2 seconden gaat dit geluid weg, het ledje uit: de laptop staat weer uit. Het scherm blijft al die tijd zwart.

Als het lukt wil ik zometeen nog even proberen om de CMOS batterij eruit te halen, kijken wat dat oplevert..

Alvast bedankt voor eenieder die een suggestie / tip heeft. Alle input is welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door RickB op 12-06-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Het kan zijn dat er door de verzending wat statische elektriciteit doorheen is gelopen. Je kunt proberen de accu eruit of los te halen tezamen met de adapter. Daarna een aantal keer kortstondig de aan/uit knop indrukken. Dat wil nog wel eens helpen.

Iedereen die ik dit suggereer verklaart mij voor gek. Maar is vaak eenvoudig te proberen en werkt ook regelmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 11:22
Bij een normale pc zou ik persoonlijk denken aan kortsluiting. Memmory module verwijderen soms kan het dna zijn dat de laptop wel opstart. Bij een normale pc zou ik zelf denken aan kortsluiting bij een laptop zou ik dan mer denken aan het powergedeelte.. misschien nieuwe adapter proberen? Blijft hij wel aan met 1 reepje geheugen ? Of zelf 0 hij zou dan gewoon moeten aangaan.. geen start maar wel continue blijven draaien. Ook geen andere hardware aangesloten?

8gb klinkt als 2 sloten bezet

[ Voor 3% gewijzigd door Bartosy op 12-06-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickB
alex3305 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:59:
Het kan zijn dat er door de verzending wat statische elektriciteit doorheen is gelopen. Je kunt proberen de accu eruit of los te halen tezamen met de adapter. Daarna een aantal keer kortstondig de aan/uit knop indrukken. Dat wil nog wel eens helpen.

Iedereen die ik dit suggereer verklaart mij voor gek. Maar is vaak eenvoudig te proberen en werkt ook regelmatig
De overdracht heeft in persoon plaatsgevonden, waarbij we de laptop ook hebben aangehad. Helaas levert dat ontladen ook geen positief resultaat op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Het is heel vervelend, maar als de koper de laptop werkend hebt meegenomen dan vind ik eigenlijk niet dat je de verkoper nog iets kwalijk kunt nemen. Dat is helaas het risico van tweedehands spullen kopen. Alles kan een keer kapot gaan. TS heeft denk ik al meer gedaan dan je had mogen verwachten, dus het is een gevalletje pech voor de koper...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, laptop heeft het gedaan bij overdracht. dat ie na 3 dagen kapot is gegaan kan aan van alles liggen. wie weet heb je er zelf wat mee gedaan dat hij het niet meer doet? is namelijk lastig te bewijzen dat eén van de twee wat verkeerd heeft gedaan. dit is het risico met ''tweedehands''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Het is jammer maar inderdaad is dit een risico met 2de hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 12-09 18:49
Zelfs derdehands, en toch wil jij garantie. Want waarom laat je de verkoper anders een topic aanmaken?

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 12-06-2017 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markiboj97
pennywiser schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:22:
Zelfs derdehands, en toch wil jij garantie. Want waarom laat je de verkoper anders een topic aanmaken?
Rick heeft mij niet verplicht een topic aan te maken, dit heb ik zelf gedaan. Ik vind het namelijk erg vervelend voor hem, daarom wilde ik de mening van anderen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 12-09 18:49
Duidelijk.

Maar probeer dit eens:

http://www.tomsguide.com/...-cooling-maintenance.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickB
Jaaaaa, ik moet niet te hard juichen natuurlijk, maar: na een CMOS reset heb ik iig weer beeld en is ie nu al meer dan 2 minuten stabiel op een POST schermpje :D

[ Voor 7% gewijzigd door RickB op 13-06-2017 18:51 . Reden: correctie van mijn woorden ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RickB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:32:
Jaaaaa, ik moet niet te hard juichen natuurlijk, maar: na een CMOS reset heb ik iig weer beeld en is ie nu al meer dan 2 minuten stabiel in de BIOS :D
Vervang je batterij gewoon, waarschijnlijk is het dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickB
Update: dit topic wordt weliswaar beetje offtopic, maar lijkt positiever :-)

Na de CMOS reset lijkt het toetsenbord het niet te doen, waardoor ik ook niet een date/time error kan verhelpen. Ook een extern toetsenbord via USB wil niet helpen.. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Controleer of het toetsenbord goed vast zit met de kabels?

Een andere mogelijkheid is dat wellicht de bios corrupt is geraakt?

[ Voor 37% gewijzigd door Ryatzu op 12-06-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickB
Ryatzu schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:07:
Controleer of het toetsenbord goed vast zit met de kabels?

Een andere mogelijkheid is dat wellicht de bios corrupt is geraakt?
Thanks. Net het toetsenbord/ touchpad even los gehad en opnieuw gemonteerd. Helaas zonder resultaat.

BIOS corrupt: Is dat mogelijk als 'ie wel gewoon kan opstarten en piept om problemen met de RAM (ter test geen ram)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Heb het zelf ook een keer gehad bios corrupt. Ligt er een beetje aan, bij mij starte hij 1 in de 10 keer wel door, toen kon ik vanuit windows een bios update uitvoeren. Daarna was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
RickB schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:56:
[...]

Thanks. Net het toetsenbord/ touchpad even los gehad en opnieuw gemonteerd. Helaas zonder resultaat.

BIOS corrupt: Is dat mogelijk als 'ie wel gewoon kan opstarten en piept om problemen met de RAM (ter test geen ram)?
Als je zoekt op de handleiding van dit model zie je dat je de bios kan updaten met een usb stick, moet je natuurlijk wel in de bios kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickB
Markiboj97 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:44:
[...]

Als je zoekt op de handleiding van dit model zie je dat je de bios kan updaten met een usb stick, moet je natuurlijk wel in de bios kunnen komen.
Dat is juist het probleem, ik kan 'm niet doorstarten naar disk/bios vanaf die melding. Heb e.e.a. gelezen over een BIOS flash functie die werkt op de toetscombi Fn+R, dus dat straks ook maar even proberen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen :-)
Pagina: 1