Videokaart vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart om oudere games zoals GTA San Andreas (Met graphics mods) , payday 2 , mw3 & black ops II te kunnen spelen, als dit mogelijk is tenminste en ik hier geen ander component voor nodig ben

Wat is je budget?
niet meer dan €150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, Maakt niet uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik een Dell Optiplex 755 SFF , dus een Low Profile videokaart is een must, Zelf zat ik te denken aan een msi gtx 1050 lp 2gb, alleen betwijfel ik of de cpu , de intel core 2 quad q6700 (@2.66ghz x 4) niet bottleneckt. Zou ik met de gtx 1050, 8 gb ram & de q6700 op de resolutie 1440x900 Deze games normaal kunnen runnen? (Medium settings@60fps)

Ik hoor graag van jullie adviezen zijn ook welkom! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:10
De GTX 1050/Ti lijkt prima voor de games die jij wil gaan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
BlazeMuis schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:23:
De GTX 1050/Ti lijkt prima voor de games die jij wil gaan spelen :)
Zal deze mijn cpu , de Intel core quad 2 q6700 niet bottlenecken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22

D4NG3R

kiwi

:)

Welke voeding zit er in die bak?

En vrijwel elke redelijke GPU zal de Q6700 bottlenecken in moderne games.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 12-06-2017 18:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:10
melvintj schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:29:
[...]

Zal deze mijn cpu , de Intel core quad 2 q6700 niet bottlenecken?
Dat wel, is een zeer oude CPU. Je kan proberen te sparen want je koopt zo te zien wel telkens hardware wat al redelijk oud/niet zo heel goed is aan jouw posts te zien. En dan gewoon een keer een lekkere snelle PC te bouwen wat een aantal jaar meegaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
D4NG3R schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:30:
Welke voeding zit er in die bak?

En vrijwel elke redelijke GPU zal de Q6700 bottlenecken in moderne games.
een dell h275p-01, 275w max output..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

BlazeMuis schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:31:
[...]

Dat wel, is een zeer oude CPU. Je kan proberen te sparen want je koopt zo te zien wel telkens hardware wat al redelijk oud/niet zo heel goed is aan jouw posts te zien. En dan gewoon een keer een lekkere snelle PC te bouwen wat een aantal jaar meegaat :)
Voor de eisen uit de TS, en al helemaal op die relatief lage resolutie komt de Q6700 nog prima mee. Een moderne kaart kan ook zo worden meegenomen naar een nieuwer systeem. De ellende is echter de voeding/het formaat van deze PC.

De voeding is vrij oud, en uitgaande van de gemiddelde Dell/HP bak ook niet echt van denderende kwaliteit.

De behuizing en het moederbord zijn zo te zien van een niet standaard formaat waardoor deze uitwisselen naar een of ander goedkoop kastje ook niet makkelijk worden. Hierdoor is het vinden van een vervangende voeding ook niet al te simpel en/of goedkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 12-06-2017 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Kan je met zo'n oud systeem niet beter tweedehands kijken naar wat leuks? Zonde om zo duur te moeten gaan vanwege low-profile. Geen andere kast waar de boel in kan? Tweedehands zal je veel meer bang voor je buck geven, of domweg het bedrag kunnen verlagen. Zodoende kan je dat in een potje steken voor andere onderdelen.

Een leuke HD7950 of wellicht zelfs al een R9 290 moet al voor rond de 90-100 te vinden zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
D4NG3R schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:40:
[...]

Voor de eisen uit de TS, en al helemaal op die relatief lage resolutie komt de Q6700 nog prima mee. Een moderne kaart kan ook zo worden meegenomen naar een nieuwer systeem. De ellende is echter de voeding/het formaat van deze PC.

De voeding is vrij oud, en uitgaande van de gemiddelde Dell/HP bak ook niet echt van denderende kwaliteit.

De behuizing en het moederbord zijn zo te zien van een niet standaard formaat waardoor deze uitwisselen naar een of ander goedkoop kastje ook niet makkelijk worden. Hierdoor is het vinden van een vervangende voeding ook niet al te simpel en/of goedkoop.
Is het dan geen betere optie om een tweedehands i3/i5 desktop aan de haak te slaan? of de cpu overclocken en een nieuwe voeding erin?

[ Voor 3% gewijzigd door melvintj op 12-06-2017 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

melvintj schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Is het dan geen betere optie om een tweedehands i3/i5 desktop aan de haak te slaan?
Dat zeker, maar is je budget daar wel toereikend voor? Met de €150 uit de TS kom je niet bijzonder ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
D4NG3R schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:45:
[...]

Dat zeker, maar is je budget daar wel toereikend voor? Met de €150 uit de TS kom je niet bijzonder ver.
Voor een tweedehands PC maximaal 300€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:34
TS heeft het over games als GTA SA willen spelen op 1440p, volgens mij ondersteunt dat soort spellen echt geen 1440p. Toevallig heb ik gisteren via GOG het spel Medal of Honor Allied Assault gekocht (mooie herinneringen aan die game) en dat spel ondersteunt geen full hd. Heb hem nu op mijn oude pc geïnstalleerd waar een wat minder goed scherm aanhangt, maar daar ziet het spel er dus wel beter uit omdat hij niet hoeft te upscalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

dennis_rsb schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:48:
TS heeft het over games als GTA SA willen spelen op 1440p, volgens mij ondersteunt dat soort spellen echt geen 1440p. Toevallig heb ik gisteren via GOG het spel Medal of Honor Allied Assault gekocht (mooie herinneringen aan die game) en dat spel ondersteunt geen full hd. Heb hem nu op mijn oude pc geïnstalleerd waar een wat minder goed scherm aanhangt, maar daar ziet het spel er dus wel beter uit omdat hij niet hoeft te upscalen.
1440 keer 900 is nog altijd 900P en geen 1440p. Ik denk dat je in de war bent met de hedendaagse resoluties. 1440 * 900 is heel gangbaar.

Voor de wat oudere games heb je soms wel van die widescreen fixes.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 12-06-2017 18:49 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvintj
dennis_rsb schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:48:
ik heb het over de resolutie 1440x900, niet 1440p, (1440x900 zwerft ergens tussen 720p&1080p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
melvintj schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:49:
[...]

ik heb het over de resolutie 1440x900, niet 1440p, (1440x900 zwerft ergens tussen 720p&1080p)
Sorry mijn fout! Maar dan nog is het wel zo dat hele oude games zoals die MOH:AA geen full hd ondersteunen. Wat ben ik blij dat ik nog een schermpje had met een lagere resolutie >:) _/-\o_ (TFT schermpje van een jaar of 10 oud :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

melvintj schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Is het dan geen betere optie om een tweedehands i3/i5 desktop aan de haak te slaan? of de cpu overclocken en een nieuwe voeding erin?
Ik zou je systeem gewoon nog even schoon installeren en als leuke computer aanbieden op Marktplaats en kijken wat je er nog voor krijgt en dan van het bedrag + wat je zelf nog bijlegt een leuk tweedehands systeempje (desnoods in losse onderdelen) hier te kopen. Op Tweakers lopen best wel wat lui die niet zo malen om elke euro, en soms met best veel afschrijving het nieuwste weer kopen. Dus als je een beetje goed zoekt tweedehands vind je soms best wat leuks. Al denk ik (even los van formaat en je beperkte voeding) dat jouw Q6700 met een goede videokaart nog best de games die je noemt moet kunnen trekken.

Zolang je dus vooral bij die games blijft, maar niet veel nieuwer gaat verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ik zou er eigenlijk niet eens aan beginnen. Zoals al terecht opgemerkt: Je voeding is twijfelachtig en door de Formfactor wordt een passende kaart vinden nog best lastig. Verder weet je niet of er support is voor moderne videokaarten in de bios van je moederbord. In theorie is het allemaal wel backwards compatable, maar in de praktijk is er een paar jaar geleden overgestapt van old school naar UEFI biossen. Als je een PC hebt die dat niet support (doet de jouwe zeer wss niet) dan gaat een moderne kaart niet eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
Ardjee schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:52:
Ik zou er eigenlijk niet eens aan beginnen. Zoals al terecht opgemerkt: Je voeding is twijfelachtig en door de Formfactor wordt een passende kaart vinden nog best lastig. Verder weet je niet of er support is voor moderne videokaarten in de bios van je moederbord. In theorie is het allemaal wel backwards compatable, maar in de praktijk is er een paar jaar geleden overgestapt van old school naar UEFI biossen. Als je een PC hebt die dat niet support (doet de jouwe zeer wss niet) dan gaat een moderne kaart niet eens werken.
dan dus een tweedehands desktopje kopen en daar wat nieuws inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Is dat UEFI gebeuren niet wat overdreven? In het ergste geval ondersteunt je systeem niet alle voordelen die een full UEFI-systeem kan bieden, maar je kan in het BIOS vaak nog genoeg afstellen om het werkend te krijgen. Ik heb juist een niet-UEFI videokaart gehad, die kon ik ook gewoon flashen naar UEFI met een custom bios. Maar ik heb legio oude PC'tjes naar Windows 10 gegooid zonder problemen, dus vraag me af welke incompatibiliteit je werkelijk op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
MsG schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:56:
[...]

Is dat UEFI gebeuren niet wat overdreven? In het ergste geval ondersteunt je systeem niet alle voordelen die een full UEFI-systeem kan bieden, maar je kan in het BIOS vaak nog genoeg afstellen om het werkend te krijgen. Ik heb juist een niet-UEFI videokaart gehad, die kon ik ook gewoon flashen naar UEFI met een custom bios. Maar ik heb legio oude PC'tjes naar Windows 10 gegooid zonder problemen, dus vraag me af welke incompatibiliteit je werkelijk op doelt.
Een collega van mij had pas een nieuwe GPU gekocht (ik dacht de RX480) en die werktte ook niet in zijn pc (i3 2de gen) was volgens mij wel een ''merkpc'' van Acer maar dan nog. Hij zei tegen mij dat het kwam doordat die kaart UEFI eistte. Dusja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

melvintj schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:54:
[...]

dan dus een tweedehands desktopje kopen en daar wat nieuws inzetten? een hp met een i7 860 ofzo?
Ik zou zelf toch minimaal kijken naar een second gen i5. De first gen begint nu al behoorlijk achter de feiten aan te lopen en een 2500K is al rond de €50 te krijgen. Heck, wat dacht je hier van?

V&A aangeboden: Instap game PC (2500k, MSI 280x 3GB, 8GB, Corsair CX500, Giga...
dennis_rsb schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:57:
[...]

Een collega van mij had pas een nieuwe GPU gekocht (ik dacht de RX480) en die werktte ook niet in zijn pc (i3 2de gen) was volgens mij wel een ''merkpc'' van Acer maar dan nog. Hij zei tegen mij dat het kwam doordat die kaart UEFI eistte. Dusja
Dat heeft niks met UEFI vs BIOS te maken, maar alles met de restricties die OEM fabrikanten opleggen.

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 12-06-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
MsG schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:56:
[...]

Dat UEFI gebeuren is vooral een probleem bij OEM bakken: Daar wordt het bios zo vaak compleet dichtgetimmert en matig gesupport dat de kans dat die GPU werkt heel klein is. Dat is trouwens een compleet anders iets dan win10 op een oude pc zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
D4NG3R schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:59:
[...]

Ik zou zelf toch minimaal kijken naar een second gen i5. De first gen begint nu al behoorlijk achter de feiten aan te lopen en een 2500K is al rond de €50 te krijgen. Heck, wat dacht je hier van?

V&A aangeboden: Instap game PC (2500k, MSI 280x 3GB, 8GB, Corsair CX500, Giga...

[...]

Dat heeft niks met UEFI vs BIOS te maken, maar alles met de restricties die OEM fabrikanten opleggen.
Ziet er goed uit die advertentie, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
D4NG3R schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:59:
[...]

[...]

Dat kan ook, ik weet niet of hij in daarvoor wel een de GPU vervangen heeft. Maar ik snap wat je bedoelt. Die moederborden werken vaak met whitelistst hè. En dan heb ik het nog niet over die aangepaste behuizingen etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik zou er eigenlijk niet eens aan beginnen. Zoals al terecht opgemerkt: Je voeding is twijfelachtig en door de Formfactor wordt een passende kaart vinden nog best lastig. Verder weet je niet of er support is voor moderne videokaarten in de bios van je moederbord.
Eens met hierboven. Er zijn teveel onzekerheden om dit bedrag nog in je systeem te investeren. Sowieso zal een dergelijke aankoop snel gaan afschrijven; over een paar jaar is een low-end low profile kaart niet ontzettend veel meer waard denk ik.

Ik zou je huidige systeem verkopen en iets nieuws halen, eventueel tweedehands. Ja, dat kost eventjes wat meer, maar daarvoor krijg je een hele hoop meer zekerheid en een veel langere periode dat je er plezier van hebt.

De 'sweet spot' van tweedehands componenten ligt imho op de eerste generaties Core i5 processors en een R9 290, maar een Core i3 en een GTX 960 zullen ook zeker voldoen. Op V&A kan je enorm veel vinden.
Als je er een nieuwe kast omheen knutselt ziet het er nog heel tof uit ook :)

Edit: zo'n advertentie als hierboven komt op hetzelfde neer, ik zou ook voor zoiets gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 12-06-2017 19:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Even over het UEFI verhaal. Zelf heb ik hier ook een wat ouder systeem. b.v. een 270X werkt wel maar een GTX960 wil gewoon niet starten/werken. Dit heeft wel zeker te maken met UEFI, namelijk contact gehad met Gigabyte support en die hebben dat bevestigd.

Helaas kan ik een 290X niet testen omdat deze fysiek niet past.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1