Toon posts:

Psu en accu verbinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• reddy99
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-08 20:48
Mijn vraag
...
Ik heb een 12v accu en een 12v voeding die ik ga gebruiken voor een kistradio nu wil ik er graag een schakeling tussen maken dat als ik hem meeneem hij op de accu kan draaien en zodra ik ergens ben met een stopcontact hij op de voeding kan draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...de accu is een 12v 15000mah li-ion accu van ebay ennde voeding is een oude pc voeding.

http://www.ebay.nl/itm/12...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik heb het krat en kistradio topic doorzocht en vrijweinig kunnen vinden. Zelf zat ik te kijken naar een DPST schakelaar alleen ben ik dan bang dat er een piekspanning gaat lopen van de accu naar de voeding

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-09 12:00
Je zou een 12v relais kunnen pakken. Wat je doet, is deze als er geen 12v input is, hem altijd de liion accu laten doorschakelen. Wanneer je vervolgens 12v input krijgt(PSU), je automatisch het relais laat schakelen naar de 12v van je PSU. meest makkelijke oplossing.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

yep, een relais op de 12v voedingsaansluiten zodat die daarop gevoed wordt en dan de schakelcontacten gebruiken om tussen accu en voeding te schakelen.
Gewoon een simpel autorelais.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• reddy99
Ziet er uit als een mooie oplossing, heb nog nooit gewerkt met een relais op welke nummers zal ik de voeding en de accu en de uitvoer moeten aansluiten?

• Royenroy
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-09 23:43
reddy99 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:18:
Ziet er uit als een mooie oplossing, heb nog nooit gewerkt met een relais op welke nummers zal ik de voeding en de accu en de uitvoer moeten aansluiten?
Staat altijd op het specification sheet van de desbetreffende relay. Houd er trouwens wel rekening mee dat de accu absoluut niet de geadverteerde capaciteit heeft hè.

• reddy99
Royenroy schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:28:
[...]

Staat altijd op het specification sheet van de desbetreffende relay. Houd er trouwens wel rekening mee dat de accu absoluut niet de geadverteerde capaciteit heeft hè.
Ja had het van de capaciteit al eerder gelezen. gelukkig zijn li-ion accus niet zo duur en blijft de prijs kwaliteit verhouden nog wel redelijk in balans

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:04
Je kan ook kijken of je de accu lader in kan bouwen. Die heb je sowieso nodig om de accu op te laden, kun je net zo goed kijken of je hem in kan bouwen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:40
Zou een Omron/Finder relais 12VDC pakken met dubbele wisselaar. Vergeet niet het DIN rail voetje erbij te bestellen voor eenvoudige montage. Ook kun je nog een lampje erbij bestellen welke gaat branden als het relais geschakeld is. Een autorelais met dubbele wisselaar is ook prima natuurlijk alleen kom je wat minder snel tegen.

Je zou voor safety ook nog 2 relais kunnen gebruiken, eerst moet de accu afgeschakeld door relais 1 worden voordat het tweede relais spanning krijgt. Tweede relais schakelt dan om naar PSU. Dan kunnen de li-ion cellen en de ATX PSU nooit parallel komen te staan als het relais faalt.

[Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 12-06-2017 22:43]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• reddy99
MewBie schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:26:
Je kan ook kijken of je de accu lader in kan bouwen. Die heb je sowieso nodig om de accu op te laden, kun je net zo goed kijken of je hem in kan bouwen.
Hoe zou ik de accu lader eventueel in kunnen bouwen?

• reddy99
Jim423 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:41:
Zou een Omron/Finder relais 12VDC pakken met dubbele wisselaar. Vergeet niet het DIN rail voetje erbij te bestellen voor eenvoudige montage. Ook kun je nog een lampje erbij bestellen welke gaat branden als het relais geschakeld is. Een autorelais met dubbele wisselaar is ook prima natuurlijk alleen kom je wat minder snel tegen.

Je zou voor safety ook nog 2 relais kunnen gebruiken, eerst moet de accu afgeschakeld door relais 1 worden voordat het tweede relais spanning krijgt. Tweede relais schakelt dan om naar PSU. Dan kunnen de li-ion cellen en de ATX PSU nooit parallel komen te staan als het relais faalt.
Wat is het verschil tussen een relais met een enkele of een dubbele wisselaar? En wat zou dit uitmaken voor de schakeling?

• Royenroy
reddy99 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:51:
[...]

Hoe zou ik de accu lader eventueel in kunnen bouwen?
Lader er in leggen, vastmaken met dubbelzijdige tape of een geïmproviseerde beugel of iets dergelijks en dan een IEC C14 socket gebruik om hem extern aan te sluiten. Zorg wel dat je zeker weet hoe je deze aan moet sluiten. Het is ook zeker belangrijk dat de kabels geen contact hebben met elkaar en dat het intern netjes gesoldeerd is en afgewerkt is met bijvoorbeeld heatshrink. Ik kan je trouwens alsnog Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] aanraden. Buiten de eerste post is het de perfecte plek om dit soort vragen te stellen. :)

• Jim423
reddy99 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:01:
[...]

Wat is het verschil tussen een relais met een enkele of een dubbele wisselaar? En wat zou dit uitmaken voor de schakeling?
Je wilt + en - schakelen als ik het goed begrijp. Tussen de PSU en Li-ion accu. Dus dan heb je 2 wisselcontacten nodig. Alle - aan elkaar leggen lijkt me niet wenselijk, die ik betwijfel of die li-ion lader compleet galvanisch gescheiden is, die staat immers samen met de PSU aan de netspanning.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Dashlane
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16-09 12:30
Ik zou lekker van de relais afblijven. Ik weet niet wat je van plan bent met je kistradio? Ik maak mijzelf de veronderstelling dat zon ding mee gaat naar evenementen/strandjes.

Ik zou gewoon een 12V accu hoofdstroom schakelaar gebruiken. Dingen kosten een krant en zijn een stuk robuster op een kist.

Wil je het iets mooier hebben, ga dan voor een dubbele accu bootschakelaar.

• Royenroy
Dashlane schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:33:
Ik zou lekker van de relais afblijven. Ik weet niet wat je van plan bent met je kistradio? Ik maak mijzelf de veronderstelling dat zon ding mee gaat naar evenementen/strandjes.

Ik zou gewoon een 12V accu hoofdstroom schakelaar gebruiken. Dingen kosten een krant en zijn een stuk robuster op een kist.
Een hoofdstroomschakelaar is toch helemaal niet wat OP zoekt? Hij wil spelen tijdens het opladen, daar heeft zo'n schakelaar volgens mij niets mee te maken. Een relay met dubbele wisselaar doet precies wat OP wil, namelijk het schakelen tussen lader en voeding en kost hem nog geen tientje. Zo'n printplaatje kan je gewoon vastschroeven in het hout van de behuizing. Dan moet je flink gaan gooien met je kistradio om dat stuk te krijgen hoor.

• Dashlane
@Royenroy Volgens mij moet je het bij dit soort projecten zo simpel mogelijk houden. Volgens mij heb ik het ook over een dubbele wisselaar. Daarnaast is een relais een leuke gadget om mee te spelen. Alleen de functie van een relais om met een kleine stroom een grote stroom in te schakelen of om spanningen om te wisselen. Dus als a zijn stroom verlies wordt dmv relais B ingeschakeld (alarmen). In een auto ga je niet starten met een hoofdstroomschakelaar, je wilt een kleinere schakelaar -->relais. Maar dat is allemaal niet van toepassing en dan moet je het echt niet ingewikkelder maken als nodig.

A: een hoofstroomschakelaar tussen accu en verbruiker. Hoofdstroom eraf, dan zit de verbruiker alleen op ac/dc

B: een Dubbele hoofdstroomschakelaar. Waar je schakelt tussen uit/accu/ac-dc/accu&acdc

Kist

[Voor 50% gewijzigd door Dashlane op 13-06-2017 00:13]

• Jim423
Zo'n accuschakelaar is een stuk duurder dan een relais, enkele wisselaar en daarnaast moet je dan een schakelaar om gaan zetten. Als je dat dus niet doet blijf je vanaf accu spelen terwijl je op netspanning zit, dat kleine ladertje kan daar niet tegenop laden. Relais is dus veruit de beste optie, plugin and forget.

Je opties kloppen overigens niet, je kan de PSU en de li-ion accu niet parallel gaan schakelen, ga je allerlei zwerfstromen krijgen.

• Dashlane
Jim423 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:34:
Zo'n accuschakelaar is een stuk duurder dan een relais, enkele wisselaar en daarnaast moet je dan een schakelaar om gaan zetten. Als je dat dus niet doet blijf je vanaf accu spelen terwijl je op netspanning zit, dat kleine ladertje kan daar niet tegenop laden. Relais is dus veruit de beste optie, plugin and forget.

Je opties kloppen overigens niet, je kan de PSU en de li-ion accu niet parallel gaan schakelen, ga je allerlei zwerfstromen krijgen.
- Hoofdschakelaar duurder? Relais + Schakelaar + klein materiaal is duurder
- Wat schakel je anders met een relais? Een relais is eenzelfde schakelaar, aangestuurd door een zwakker stroompje. Je gaat dus met een zwak stroompje schakelen naar een relais om daar weer een zwak stroompje te schakelen.
- Zwerfstromen? Zit erin je jou auto een relais die continu schakelt tussen dynamo en accu? of is dat toevallig een parallel schakeling?
- Lader, daar ben ik het met je over eens. Die ac/dc is vermoedelijk veel te licht, maar met de info van TS kun je daar geen uitspraken over doen.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:04
Dashlane schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 07:28:
[...]

- Hoofdschakelaar duurder? Relais + Schakelaar + klein materiaal is duurder
- Wat schakel je anders met een relais? Een relais is eenzelfde schakelaar, aangestuurd door een zwakker stroompje. Je gaat dus met een zwak stroompje schakelen naar een relais om daar weer een zwak stroompje te schakelen.
- Zwerfstromen? Zit erin je jou auto een relais die continu schakelt tussen dynamo en accu? of is dat toevallig een parallel schakeling?
- Lader, daar ben ik het met je over eens. Die ac/dc is vermoedelijk veel te licht, maar met de info van TS kun je daar geen uitspraken over doen.
Ik zou er niet eens op vertrouwen dat er uberhaupt een echte lader in die "lader" zit. En waarschijnlijk in de accu ook niet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Leuk dit soort producten. Heb je enig idee wat je nou daadwerkelijk gekocht hebt? Want ik word er niet wijs uit.
10,2-12,6V duidt erop dat het gewoon een 3-cel lithium accu is. Maar als input staat slechts een spanning genoemd, wat duidt op een intern laadcircuit. Daarvoor zou je dan echter wel verwachten dat de spanning hoger moet zijn dan 12,6V.

Een andere mogelijkheid is dat de bijgeleverde voeding eigenlijk een li-ion lader is. Maar eerlijk gezegd, met zoveel vaagheid, lijkt de kans me groot dat er helemáál geen laadcircuit aanwezig is, en ze de aanname doen dat de bijgeleverde voeding toch niet genoeg vermogen kan leveren om de accu op te blazen...
De vraag is of er wel voorzien is in een protectiecircuit of dat ze dat óók maar achterwege gelaten hebben.

Anyway ik zou zéér voorzichtig zijn met het gebruik van dit product. En als je leven je lief is, zéker geen computervoeding gebruiken om hem op te laden, die kan véél te veel vermogen leveren.

• memphis
  • Nu online

memphis

Man, voor nog geen 3 euro heb je al een 20A relais, een schakelaar dat 16A omschakelt kost net geen 2 euro. Wow, wat een verschil!

Er wordt al tijden via duizenden advertenties deze accu's met lader aangeboden, ik ga er gewoon vanuit dat het allemaal goed werkt. Er zal heus wel een standaard CC/CV lader met mogelijk ook een balancer in de accu zitten, dit zijn echt hele simpele schakelingetjes.

• mcDavid
  • Nu online
memphis schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:55:

Er wordt al tijden via duizenden advertenties deze accu's met lader aangeboden, ik ga er gewoon vanuit dat het allemaal goed werkt. Er zal heus wel een standaard CC/CV lader met mogelijk ook een balancer in de accu zitten, dit zijn echt hele simpele schakelingetjes.
Helaas is dat absoluut geen garantie dat alles goed werkt. Er wordt gigantisch veel gevaarlijke troep aangeboden op eBay en Chinese verkoopsites. Zolang je hem met de bijgeleverde voeding gebruikt en niet te diep ontlaad, zal het waarschijnlijk best goed gaan.

Maar gezien de ingangsspanning exact de maximale celspanning is, zou ik er zéker niet gerust op zijn dat er een cc/cv circuit in zit. Ik denk dat je al van geluk mag spreken als er een weerstand in serie met de laadplug zit. Ik zou zeker niet zomaar de aanname doen dat het wel goed zit als je ditsoort vage troep koopt waar geen enkele duidelijke specificatie bij genoemd wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Royenroy
Hier heeft iemand een korte review gegeven (Engelstalig) over een batterypack dat er heel erg op lijkt (klein beetje scrollen voor de foto) en daaruit blijkt dat er flink wat mis kan zijn met dergelijke packs.

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-09 14:58
Worden dit soort projecten niet vaak gedaan met autoaccu's en een passende acculader?

• reddy99
mcDavid schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:51:
Leuk dit soort producten. Heb je enig idee wat je nou daadwerkelijk gekocht hebt? Want ik word er niet wijs uit.
10,2-12,6V duidt erop dat het gewoon een 3-cel lithium accu is. Maar als input staat slechts een spanning genoemd, wat duidt op een intern laadcircuit. Daarvoor zou je dan echter wel verwachten dat de spanning hoger moet zijn dan 12,6V.

Een andere mogelijkheid is dat de bijgeleverde voeding eigenlijk een li-ion lader is. Maar eerlijk gezegd, met zoveel vaagheid, lijkt de kans me groot dat er helemáál geen laadcircuit aanwezig is, en ze de aanname doen dat de bijgeleverde voeding toch niet genoeg vermogen kan leveren om de accu op te blazen...
De vraag is of er wel voorzien is in een protectiecircuit of dat ze dat óók maar achterwege gelaten hebben.

Anyway ik zou zéér voorzichtig zijn met het gebruik van dit product. En als je leven je lief is, zéker geen computervoeding gebruiken om hem op te laden, die kan véél te veel vermogen leveren.
Zal er zeer voorzichtig mee zijn en de accu opladen met de bijgeleverde lader. En de computer er zeker niet op aansluiten. De computer voeding is alleen bedoeld als power supply voor de radio dat hij gewoon kan draaien terwijl de accu aan het opladen is

• reddy99
analogworm schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:16:
Worden dit soort projecten niet vaak gedaan met autoaccu's en een passende acculader?
Ja loodzuur accus en loodgel accus met druppellader worden hier ook vaak voor gebruikt. Het nadeel van een loodzuur accu is dat ze rechtop moeten en dus niet ideaal voor portable systems. Een loodgel accu zou daarvoor een goeie oplossing zijn maar aangezien ik deze li-ion accu nog had liggen wou ik hem graag gebruiken.

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:23
Ik snap goed dat je hem graag wilt gebruiken, maar zoals eerder ook al vermeld ga ik je toch afraden deze accu te gebruiken.

De accu is volgens reviews een LiPo accu, niet Li-Ion. Het lijkt me sterk dat het laadcircuit degelijk of gebalanceerd is. Deze accu's staan er om bekend erg brandgevaarlijk te zijn en de stoffen die vrijkomen bij verbranding zijn zeer giftig. Een slecht laadcircuit zal geheid er voor zorgen dat de cel het op een moment opgeeft, met venting of ontbranding tot gevolg.

Ik kan mensen niet vaak genoeg waarschuwen voor de gevaren van werken met LiPo accu's. Als je echt graag een accu wilt gebruiken zou ik een loodgel accu of merknaam Lipo en merknaam laadcircuit gebruiken. Ik heb te veel problemen gezien met dit soort accu's en zou zelf nooit meer een LiPo opladen zonder hem in een brandveilige zak te leggen.

Zelfs accu's van een degelijk merk aan laders van een degelijk merk onder supervisie van universitair geschoolde mechatronici geven nog wel eens problemen met brand en gezondheidsrisico's. Link

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Dan kan je beter een 3S LiPo accu bij hobbyking halen met een 3S balancer ladertje. En als veiligheid een LiPo alarm.

Of inderdaad een lood-gel accu, De 7Ah versie kan je overal wel vinden voor een 2 tientjes maar met wat zoeken kom je ook goedkoop grotere tegen die preventief uit alarmcentrales en noodverlichting zijn gehaald.

• reddy99
memphis schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:58:
Dan kan je beter een 3S LiPo accu bij hobbyking halen met een 3S balancer ladertje. En als veiligheid een LiPo alarm.

Of inderdaad een lood-gel accu, De 7Ah versie kan je overal wel vinden voor een 2 tientjes maar met wat zoeken kom je ook goedkoop grotere tegen die preventief uit alarmcentrales en noodverlichting zijn gehaald.
Waar zou ik bijvoorbeeld van die grote goedkope kunnen vinden? Heb al bij een aantal beveilegings bedrijven gevraagd maar nog geen succes. Missxhien wat andere bedrijven die accus preventief vervangen waar je ze voor een prikkie kan ophalen

• memphis
  • Nu online

memphis

Ze worden met regelmaat op 2e hands werkoop sites en ook op div Modelbouw forums aangeboden.

• mcDavid
  • Nu online
dragonhaertt schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:52:
Ik snap goed dat je hem graag wilt gebruiken, maar zoals eerder ook al vermeld ga ik je toch afraden deze accu te gebruiken.

De accu is volgens reviews een LiPo accu, niet Li-Ion. Het lijkt me sterk dat het laadcircuit degelijk of gebalanceerd is. Deze accu's staan er om bekend erg brandgevaarlijk te zijn en de stoffen die vrijkomen bij verbranding zijn zeer giftig. Een slecht laadcircuit zal geheid er voor zorgen dat de cel het op een moment opgeeft, met venting of ontbranding tot gevolg.
LiPo is ook Li-Ion, maar met een polymeer als elektrolyt. Wat als voordeel heeft dat ze niet persé in een drukvaste (ronde) metalen behuizing hoeven. Die metalen behuizing biedt een beetje bescherming maar niet heel veel. Veel moderne Li-Ion (vooral high-density/high-power varianten) zijn net zo gevaarlijk.
reddy99 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Waar zou ik bijvoorbeeld van die grote goedkope kunnen vinden? Heb al bij een aantal beveilegings bedrijven gevraagd maar nog geen succes. Missxhien wat andere bedrijven die accus preventief vervangen waar je ze voor een prikkie kan ophalen
Die oude standby-accu's zijn weinig waard. Als je die cyclisch gaat gebruiken zijn ze na een paar cycles stuk. Beter geef je gewoon 2 tientjes uit aan een nieuwe, geeft een stuk minder frustratie. nkon.nl heeft ze wel.

Een andere mogelijkheid is misschien gewoon 3 losse 18650's (met protectiecircuit) te bestellen, met bijbehorende oplader, en zo'n houder waar je er 3 in kunt steken.

• reddy99
mcDavid schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:54:
[...]

LiPo is ook Li-Ion, maar met een polymeer als elektrolyt. Wat als voordeel heeft dat ze niet persé in een drukvaste (ronde) metalen behuizing hoeven. Die metalen behuizing biedt een beetje bescherming maar niet heel veel. Veel moderne Li-Ion (vooral high-density/high-power varianten) zijn net zo gevaarlijk.

[...]

Die oude standby-accu's zijn weinig waard. Als je die cyclisch gaat gebruiken zijn ze na een paar cycles stuk. Beter geef je gewoon 2 tientjes uit aan een nieuwe, geeft een stuk minder frustratie. nkon.nl heeft ze wel.

Een andere mogelijkheid is misschien gewoon 3 losse 18650's (met protectiecircuit) te bestellen, met bijbehorende oplader, en zo'n houder waar je er 3 in kunt steken.
Oke dan ga ik denk ik loodgel accu kopen. Maar waar dit topic eigenlijk over begon. Hoe ik de accu en de voeding goed kon koppelen. Zou u dat doen met een hoofdstroom schakelaar of met een relais?

• mcDavid
  • Nu online
Zeg alsjeblieft gewoon "jij" en "jou" ;)

Als je voor een loodaccu gaat zou ik gewoon de accu, acculader en radio allemaal parallel zetten. Heb je helemaal geen schakeling nodig. Met een loodaccu kan dat prima.

• Royenroy
analogworm schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:16:
Zeker weten. Een medetweaker heeft zelfs een product op de markt gebracht om de batterij af te sluiten als de spanning te laag wordt, en tevens te schakelen tussen voeding en (druppel)lader. Die loodgelaccu's kosten ook slechts 20,-, maar met lader en voeding en accubeveiliging ben je al snel rond de 60,- kwijt. Dat printje schakelt trouwens ook gewoon met een relay.
reddy99 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:36:
Oke dan ga ik denk ik loodgel accu kopen. Maar waar dit topic eigenlijk over begon. Hoe ik de accu en de voeding goed kon koppelen. Zou u dat doen met een hoofdstroom schakelaar of met een relais?
Voor loodgelaccu's kun je de accusafe gebruiken. Die doet precies wat je nodig hebt (schakelen tussen voeding en lader door voeding aan te sluiten) en zorgt ook dat de accu afgesloten wordt als de spanning te laag is.

[Voor 29% gewijzigd door Royenroy op 13-06-2017 14:11]

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-09 14:58
@reddy99 De genoemde Accusafe heeft zelfs nog een handige tutorial op de site staan. Misschien zelfs nog wel meer nuttige info voor dit project.
http://www.accusafe.nl/ho...stradio-kratradio-bouwen/
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee