Moet een dual systeem exact dezelfde CPU's hebben?

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik zit met een computer waar 2 CPU's op het moederbord kunnen worden geplaatst. Op het moment heb ik er maar 1 opzitten. Namelijk een:

PIII FC-PGA 733Mhz (133FSB) x86 Family, Family 6 Model 8 Stepping 3

Nu dacht ik dat als ik er later een CPU bij zou willen dat dan alleen snelheden FSB en Intern van belang waren en niet dat het model of dergelijke van belang was.

Kan iemand mij vertellen of dit ook het geval is of er wat meer duidelijkheid over geven, ik wordt een beetje bezorgd. Ik heb het systeem nog maar 2 weken dus er moeten nog wel zelfde uitvoeringen te krijgen zijn toch....

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
Ja je moet er precies dezelfde CPU's opzetten. Als je gaat oc'en moeten ze ook allebei op dezelfde snelheid lopen.
Dus gewoon een PIII 733 erbij halen.. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

officieel horen beide CPU's hetzelfde te zijn (daarom heet het ook symmetric multi processing) maar sommige borden werken ook als ze (iets) afwijken.

voor het o.s. horen beide cpu's ook ongeveer gelijk te zijn. het o.s. maakt daar namelijk gebruik van om de load van applicaties eerlijk over beide cpu's te verdelen. als ze teveel van elkaar afwijken dan krijgt de traagste cpu namelijk teveel werk toebedeeld en de snelste juist te weinig.

kortom: twee niet-identieke cpu's lukt vaak wel maar is af te raden. hoe meer de cpu's op elkaar lijken hoe beter.

overigens vergeet bij een p3 niet dat intel alleen van cpu's van minimaal stepping cB0 garandeerd dat ze geschikt zijn voor smp. met lagere steppings lukt het misschien ook wel maar dat is dus een kwestie van uitproberen.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
wat downtime zegt over stepping snap ik niet. Zegt hij dat ik met de proc die er nu in zit niet nog een er bij kan doen?

Als ik er een CPU bijkoop dan ben ik zowiezo van plan een PIII-733Mhz (133FSB) te kopen, alleen dat model.....

kan iemand me vertellen of dat ook nog veel veranderd?