Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:33
Hoi allen,

Momenteel moet ik een knoop doorhakken over de aanleg van een WTW hier. Mijn huis is gebouwd rond 1989, mogelijk is het niet echt heel luchtdicht te krijgen. Het is een bedrijfswoning met verlaagd plafond, waar ik in principe wel wat leidingen in kan leggen, maar helaas kom ik dan ook een paar staalconstructiebalken tegen.

Ik heb twee opties:
- Centrale WTW aanleggen, heel veel tijd investeren in het leggen van buizen, en hopen dat het werkt (ondanks niet luchtdicht etc.)
- Decentrale WTWs aanbrengen en de afzuigventilator vervangen door een CO2 en vochtgestuurde

De eerste optie zal iets beter werken en meer warmte terugwinnen, de tweede optie wint geen warmte terug op de lucht uit de natte ruimtes maar scheelt wel heel veel werk. Verder heb ik met decentrale WTWs verder ook alle voordelen (gefilterde lucht) en met enthalpiewisselaar ook betere luchtvochtigheid.

Zijn er nog andere voor- en nadelen waar ik rekening mee moet houden in deze afweging? Iemand anecdotes?

Alvast bedankt!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 16:57
Sta voor eenzelfde keuze, alleen dan in combinatie met een Itho QualityFlow (dus wel nog centraal, maar met minder buizen). Je kunt er veel over vinden, maar hier de link van de Itho website zelf: http://www.ithodaalderop....de-ventilatie/qualityflow

• ktf
Op zich ook een interessant systeem, maar die heeft geen enthalpiewisseling als ik het zo snel zie. Ik had voor decentrale WTW de systemen van Zehnder en Brink op het oog, die hebben een enthalpiewisselaar. Zeker gezien mijn huid sterk reageert op een te lage luchtvochtigheid vind ik dat erg belangrijk.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 13:00
Het aanleggen van een WTW bij renovatie kan toch eigenlijk nooit uit, qua besparing op stoken? Als het niet voorgeschreven was in het bouwbesluit dan hadden de nieuwbouwhuizen het ook niet zo snel gehad. Deze gedachte is tenminste bij mij ontstaan, de laatste keer dat ik de mogelijkheid heb onderzocht. Ik vind het zelf ook wel interessant om dit te volgen omdat ik een huis op het oog heb wat grondig gerenoveerd moet worden. Als we toch bezig zijn is het misschien iets om mee te nemen, mocht ik er met mijn bewering totaal naast zitten. Later aanleggen betekent slopen en is weer zonde van de moeite en natuurlijk geld.

• ktf
GodDamage schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:44:
Het aanleggen van een WTW bij renovatie kan toch eigenlijk nooit uit, qua besparing op stoken?
Daarom gaat het mij ook vooral om de andere voordelen: hogere luchtvochtigheid in de winter (bij enthalpiewisseling), betere (meer) ventilatie en filtering. Of het nog geld oplevert zal me m'n reet roesten. :+

• _Piwi_
ktf schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:55:
[...]

Daarom gaat het mij ook vooral om de andere voordelen: hogere luchtvochtigheid in de winter (bij enthalpiewisseling), betere (meer) ventilatie en filtering. Of het nog geld oplevert zal me m'n reet roesten. :+
Bij renovatie ga je waarschijnlijk isoleren. Isoleren betekent ventileren. Je moet je echter afvragen hoe luchtdicht het wordt om zodanig te kunnen bepalen of jouw toepassing gaat werken. Als er (teveel) kieren zijn dan gaat het systeem minder goed werken dan dat je alle kieren afdicht. Hoe ventileer je nu?
Als je een hogere vochtigheid in huis wilt kun je ook een bovochtiger installeren.

• ktf
Ik ventileer nu met ventilatiestroken boven de ramen in verschillende ruimtes, en dat wordt centraal afgezogen. Een bevochtiger heb ik, maar dat is niet voldoende in de winter. (en het is veel werk, 2x per dag de tank bijvullen)

Ik ga verder niets renoveren. Ik wil gewoon een beter binnenklimaat, en de isolatie is op zich wel oke.

• _Piwi_
ktf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:34:
Ik ventileer nu met ventilatiestroken boven de ramen in verschillende ruimtes, en dat wordt centraal afgezogen. Een bevochtiger heb ik, maar dat is niet voldoende in de winter. (en het is veel werk, 2x per dag de tank bijvullen)

Ik ga verder niets renoveren. Ik wil gewoon een beter binnenklimaat, en de isolatie is op zich wel oke.
En wat doen je qua kierdichting dan? Ga je de ventilatiestroken dichtmaken? Als je dat niet doet heeft het imo weinig zin om een wtw unit te gebruiken, dat werkt alleen goed als je geen natuurlijke ventilatie hebt of wil. Dat laatste is in mijn geval het feit, gezien ik bij een grote renovatie geen nieuwe natuurlijke ventilatiestroken ga aanbrengen moet je aan ventilatie denken om uberhaupt een goed binnenklimaat te bewaren. In jouw geval heb je dat al waardoor de luchtkwaliteit waarschijnlijk prima is, echter wil je eigenlijk minder goed ventileren om zodanig de luchtvochtigheid beter te kunnen reguleren. Dan moet je dus aanpassingen gaan doen aan je luchtdichtheid. Als je eenmaal zoveel mogelijk kieren hebt gedicht zul je ook merken dat je luchtbevochtiging beter werkt. Je luchtkwaliteit kan dan met een wtw ventilatie terug op orde worden gebracht.
Pagina: 1