Windows 10 key gebruiken met een windows 8 iso

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:33
Op dit moment ben ik bezig met het (her)bouwen van een PC voor een familielid.
Op de behuizing zat nog wel een sticker met een Windows Vista Key. Deze doet het echter niet.

Nu heb ik dus een nieuwe windows key nodig. Maar omdat ik via de bios geen manier kan vinden om te booten met een usb moet ik dus een CD-rom met een windows ISO hebben. Nu heb ik thuis nog een Windows 8 ISO CD-Rom liggen en ik vroeg me af of ik nu een Windows 8 key moet kopen of ik ook direct een Windows 10 key kan kopen? (en dus nog wel de Windows 8 ISO kan gebruiken). Dit scheelt namelijk weer een paar euro :)

Iemand die dit ooit gedaan heeft? of het antwoord weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor zover ik weet gaat een Windows 10 key niet werken op een Windows 8 ISO. Is het niet makkelijker om dmv de Media Creation Tool een ISO te maken en die op een DVD te branden als je niet van USB kan starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:34
Je kunt gewoon een ISO downloaden met de volgende tool: downloads: Microsoft Windows and Office ISO Download Tool 5.00

Dan download je daar Windows 10 ISO en koop je een licentie:
Windows 10 Home OEM: pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM
Windows 10 Pro OEM: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Als je binnen de lijntjes wilt kleuren dan moet je de retail licentie kopen, echter is die duurder.

En vervolgens brand je een DVDtje met de installatie of maak je, mits het toch mocht lukken een bootable USB met bijvoorbeeld universalusbinstaller https://www.pendrivelinux...-installer-easy-as-1-2-3/

Edit: Je Windows 10 key werkt niet op Windows 8.

[ Voor 7% gewijzigd door crypt0rr op 12-06-2017 14:35 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Vergeten te melden, maar ik heb geen brander thuis. Dus dat gaat helaas ook niet lukken.

Maar dan bestel ik gewoon deze:
pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit
Dan moet ik gewoon mijn Windows 8 ISO kunnen gebruiken lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:37:
Vergeten te melden, maar ik heb geen brander thuis. Dus dat gaat helaas ook niet lukken.

Nee, de licentie van 8.1 werkt niet op een 8 installatie. Je kan ook even langs een computerwinkeltje rijden en vragen of ze een kopietje voor je kunnen branden.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49

Je gaat toch niet een Windows 8.1 licentie aanschaffen? Gewoon gaan voor Windows 10. Booten vanaf usb is natuurlijk wel gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Lennyz schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:42:
[...]

Je gaat toch niet een Windows 8.1 licentie aanschaffen? Gewoon gaan voor Windows 10. Booten vanaf usb is natuurlijk wel gewoon mogelijk.
Inderdaad, USB-booting staat waarschijnlijk ergens uitgeschakeld waardoor je @Aquafreak ze niet bij de bootable devices ziet. Of hij staat verscholen onder de harddisks, dat komt ook regelmatig voor.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Ik zal eerst eens dieper in de BIOS duiken om te kijken of ik toch via USB kan booten. Dat is wel een heel stuk makkelijker.

@bardi-1 W8.1 key gaat dus ook niet werken met een W8 ISo? Dat is wel raar :(

Edit: Moederbord is een M2N78-LA van HP

[ Voor 9% gewijzigd door Aquafreak op 12-06-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51

Gewoon een windows 10 key kopen.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Officieel van Microsoft, en maakt automatisch al een usb stick klaar. Geen losse ISO meer nodig.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:45:
Ik zal eerst eens dieper in de BIOS duiken om te kijken of ik toch via USB kan booten. Dat is wel een heel stuk makkelijker.

@bardi-1 W8.1 key gaat dus ook niet werken met een W8 ISo? Dat is wel raar :(

Edit: Moederbord is een M2N78-LA van HP
Nope, gaat niet werken. Windows 8.1 is geen service pack update maar een geheel nieuwe release. Als je trouwens nu een 8 key koopt of 8.1 dan kan je deze niet meer gratis upgraden naar Windows 10.

Hoe heb je getracht een bootable USB-stick te maken toen je het probeerde?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
@Axewi : Een bootable USB stick is op dit moment dus niet mogelijk. Ik heb zo snel nog geen manier gevonden om te zorgen dat ik de USB ingang als 1e boot methode kan gebruiken.

@bardi-1 : Ah, dat wist ik niet. En aangezien een W8 key redelijk duur is, is deze optie dus niet meer mogelijk...

Wat bedoel je precies? Ik heb een Vista ISO gedowload van de microsoft site en deze op een USB gezet. Booten vanaf deze USB was echter niet mogelijk kwam ik direct daarna achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:55:
@Axewi : Een bootable USB stick is op dit moment dus niet mogelijk. Ik heb zo snel nog geen manier gevonden om te zorgen dat ik de USB ingang als 1e boot methode kan gebruiken.

@bardi-1 : Ah, dat wist ik niet. En aangezien een W8 key redelijk duur is, is deze optie dus niet meer mogelijk...

Wat bedoel je precies? Ik heb een Vista ISO gedowload van de microsoft site en deze op een USB gezet. Booten vanaf deze USB was echter niet mogelijk kwam ik direct daarna achter...
Hoezo is dat niet mogelijk? Welk moederbord zit er in? Post ook even een paar screenshots van het bios scherm zodat we kunnen meekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Lennyz op 12-06-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr

De manier hoe je de USB stick bootable gemaakt hebt. Bijvoorbeeld het kopiëren van de ISO naar een USB stick gaat niet werken etc etc.

@Lennyz Gaf TS aan: "Edit: Moederbord is een M2N78-LA van HP"

[ Voor 4% gewijzigd door crypt0rr op 12-06-2017 14:58 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Bij hp is het F9 indrukken bij het opstarten tijdens het bios\uefi laad scherm, dan hoor je het selectie menu te krijgen om te kiezen waarvan je wil opstarten. Op die manier hoef je ook niets aan te passen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
@Lennyz : Moederbord is een M2N78-LA van HP

@bardi-1 : Op de 'goede' manier voor zover ik weet.

@Axewi : F9 is inderdaad een bepaalde functie volgens het opstartscherm dat je heel kort ziet. Non-stop op F9 drukken heeft echter geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:03:

@Axewi : F9 is inderdaad een bepaalde functie volgens het opstartscherm dat je heel kort ziet. Non-stop op F9 drukken heeft echter geen nut.
Allright, probeer het even met die link die ik stuurde, die werkt met alle versies van Windows, daarvan kan ik je garanderen dat de USB-stick goed is in ieder geval.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe eens herhaaldelijk ipv non stop

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
bardi-1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:57:
[...]

@Lennyz Gaf TS aan: "Edit: Moederbord is een M2N78-LA van HP"
Aha even gemist :)

Kun je foto's maken van de opties in je bios scherm? Dan kunnen we meteen zien waar je uit kan kiezen en hoe je usb boot kan activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
@bardi-1 : Ga ik zo proberen. Probeer nu 1 andere manier waarvoor ik de USB stick nodig heb.

@Fish : Dat bedoelde ik met non-stop :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Je geeft aan dat je al wel in de bios bent geweest met F10? Op het moment dat je normaal F10 had gedrukt moet je nu op F9 drukken.

Krijg je dit niet voor elkaar kan je ook nog in de bios Secureboot uitschakelen en de bootmethode op "Legacy" zetten, dan krijg je wel de keuze om in de bios de "boot order" aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

HP's zijn nogal picky met Booten van USB. Maar het moet met F9 wel lukken. Gewoon een W10 USB maken, afhankelijk van de Windows Vista versie kan je bij Windows 10 gewoon de Vista key ingeven en dan zal hij, zelfs nu nog gewoon activeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wim-Bart schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:13:
HP's zijn nogal picky met Booten van USB. Maar het moet met F9 wel lukken. Gewoon een W10 USB maken, afhankelijk van de Windows Vista versie kan je bij Windows 10 gewoon de Vista key ingeven en dan zal hij, zelfs nu nog gewoon activeren.
Ik dacht dat activeren enkel mogelijk was vanaf een Windows 7 key? Jij hebt een andere ervaring daarmee?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Wim-Bart schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:13:
Mijn ervaring is dat dit wel kan met de Windows 7 key maar niet met Vista.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Dit is het scherm dat je krijgt als je naar het 'boot' menu gaat:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/8vtc74.jpg

Gezien er een optie voor Floppy disk in zit verwacht ik ook dat het moederbord redelijk oud is O-)

[ Voor 29% gewijzigd door Aquafreak op 12-06-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

bardi-1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:20:
[...]

Mijn ervaring is dat dit wel kan met de Windows 7 key maar niet met Vista.
Je hebt gelijk, was even mijn notities aan het nalezen en het klopt. Moet een W7 key hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:24:

[afbeelding]
Dit is niet je bios. Hier staat het inderdaad niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:24:

[afbeelding]
USB-stick erin, dan opnieuw de PC starten en het BIOS openen, dan naar het kopje HDD Group Boot Priority gaan zoals op je afbeelding. Daar zal hoogstwaarschijnlijk je USB-stick staan, verwissel deze met de HDD en sla alles op, herstart en boot van de USB.

@Lennyz niet z'n BIOS? Hoe ziet een BIOS er volgens jou uit dan haha.

[ Voor 7% gewijzigd door crypt0rr op 12-06-2017 15:29 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
bardi-1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:28:
[...]

USB-stick erin, dan opnieuw de PC starten en het BIOS openen, dan naar het kopje HDD Group Boot Priority gaan zoals op je afbeelding. Daar zal hoogstwaarschijnlijk je USB-stick staan, verwissel deze met de HDD en sla alles op, herstart en boot van de USB.

@Lennyz niet z'n BIOS? Hoe ziet een BIOS er volgens jou uit dan haha.
Een bios heeft toch wel meer opties dan alleen "Boot". Of krijg je die bij deze te zien als je een level terug gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 12-06-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Lennyz schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:30:
[...]

Een bios heeft toch wel meer opties dan alleen "Boot". Of krijg je die bij deze te zien als je een level terug gaat?
Ja hij zit ook in het menu 'boot' bij het drukken van de escape toets komen de overige opties tevoorschijn.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
@bardi-1 : Ga ik zo proberen als mn USB klaar is!

@Lennyz : Ik snap dat dit niet alle menuutjes zijn. Maar deze leek mij nu het belangrijkste. Als jullie nog een ander menu nodig hebben om te helpen dan zal ik die maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Lennyz schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:30:
[...]

Een bios heeft toch wel meer opties dan alleen "Boot". Of krijg je die te zien als je een level terug gaat?
Als het een pc van DELL of een ander kant-en-klaar merkt is, is het BIOS vaak beperkt. Of het is verdeel in twee verschillenden GUI's. Kijk bij het opstarten in het splash-screen wat de mogelijkheden zijn.

maar het gaat in dit geval echt om het booten. Ik hoop dat je van USB kan booten. Anders wordt het branden van de ISO.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 12-06-2017 15:33 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:32:

@Lennyz : Ik snap dat dit niet alle menuutjes zijn. Maar deze leek mij nu het belangrijkste. Als jullie nog een ander menu nodig hebben om te helpen dan zal ik die maken ;)
Ja, maak nog even een screenshot van hetgeen hierboven zit.
AW_Bos schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:32:
[...]

Als het een pc van DELL of een ander kant-en-klaar merkt is, is het BIOS vaak beperkt. Of het is verdeel in twee verschillenden GUI's. Kijk bij het opstarten in het splash-screen wat de mogelijkheden zijn.
Klopt maar dat is in dit geval niet aan de orde. Dit is een HP en alleen een boot order zou wel heel erg beperkt zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:32:

Prima, laat maar weten of hij daar bij komt te staan.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan windows 8 ook als evaluatie installeren en dan daar de windows 10 overheen.
code:
1
2
Windows 8   46V6N-VCBYR-KT9KT-6Y4YF-QGJYH
Windows 8 Professional  V7C3N-3W6CM-PDKR2-KW8DQ-RJMRD

edit (voordat een mod denkt dat dit illegale keys zijn); bron: Wikipedia: System Locked Pre-installation

[ Voor 123% gewijzigd door DukeBox op 12-06-2017 15:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
Check voor bios update moederbord (wellicht in changelog USB boot ondersteuning)
Een zeer goede tool om bootable USB-tjes te brouwen voor bios en uefi indeling is Rufus

Indien geen optie, Win10 dlen via Microsoft. branden maar (Pech voor je paar euro)

En koop gewoon een licentie voor de juiste OS. Je kan geen licenties gebruiken bij een ander product dan waarvoor het bedoelt is

er zijn natuurlijk andere opties zoals KMS**** maar daar mogen we het hier niet teveel over hebben

[ Voor 25% gewijzigd door osmosis op 12-06-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
bardi-1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:36:
[...]

Prima, laat maar weten of hij daar bij komt te staan.
De USB kwam er opeens bij de CD-ROM te staan! Na het invullen van een upgrade licentie die ik blijkbaar gratis via de universiteit kon krijgen is hij nu aan het installeren en tot zover geen errors gekregen. _/-\o_

Met een beetje geluk moet het nu dus lukken.

@ iedereen: Alvast bedankt voor jullie hulp. Als het toch niet lukt zie ik jullie hier zo weer terug. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:42:
[...]

De USB kwam er opeens bij de CD-ROM te staan! Na het invullen van een upgrade licentie die ik blijkbaar gratis via de universiteit kon krijgen is hij nu aan het installeren en tot zover geen errors gekregen. _/-\o_

Met een beetje geluk moet het nu dus lukken.

@ iedereen: Alvast bedankt voor jullie hulp. Als het toch niet lukt zie ik jullie hier zo weer terug. >:)
Allright, geen dank.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Nog even een paar vragen beantwoorden, is wel zo netjes ;)

@AW_Bos : Een familielid had deze PC gekregen omdat die over was. Het bedrijf had een aantal dingen eruit gesloopt. Het zou dus goed kunnen dat het een 'kant-en-klare' PC was.

@osmosis : Windows verkrijgen via TPB oid ben ik ook geen fan van. Maar omdat moment ging het mij vooral om een manier te vinden om uberhaupt de key in te vullen ;) .

Edit: Het is gelukt! Nogmaals bedankt iedereen _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Aquafreak op 12-06-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

TheVMaster

Moderator WOS
Aquafreak schreef op Monday 12 June 2017 @ 14:37:

Je hebt toch wel een USB Stick (van minimaal 8GB)? :? Nevermind...het was al gelukt :+

* TheVMaster moet eerst het hele topic lezen voordat ie gaat reageren |:(
DukeBox schreef op Monday 12 June 2017 @ 15:39:
Je kan windows 8 ook als evaluatie installeren en dan daar de windows 10 overheen.
code:
1
2
Windows 8   46V6N-VCBYR-KT9KT-6Y4YF-QGJYH
Windows 8 Professional  V7C3N-3W6CM-PDKR2-KW8DQ-RJMRD

edit (voordat een mod denkt dat dit illegale keys zijn); bron: Wikipedia: System Locked Pre-installation
:+ Dat zal ik nooit zomaar doen en QM ook niet verwacht ik. Je had ook nog de KMS Client keys kunnen gebruiken overigens....ik haal een product key altijd eerst door Google Bing voordat ik hem verwijder, dan weet ik gelijk of het een Locked Pre-installation key of KMS Client key is...

[ Voor 47% gewijzigd door TheVMaster op 12-06-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Aquafreak schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:29:
Nu heb ik dus een nieuwe windows key nodig. Maar omdat ik via de bios geen manier kan vinden om te booten met een usb moet ik dus een CD-rom met een windows ISO hebben.
Als die PC uit het windows vista tijdperk is lijkt me dat toch sterk.
In het hardware menu wel de USB poorten en USB legacy ondersteuning aangezet alvorens onder de boot menu optie verder te kijken naar alles wat met USB te maken heeft ?
(en kan ook nog zijn dat je bootable stick erin moet zitten voor je je bios in duikt wil de optie om daarvan te booten verschijnen omdat hij ze eerst netjes moet enumeraten)

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 12-06-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
bardi-1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:51:
[...]

Nope, gaat niet werken. Windows 8.1 is geen service pack update maar een geheel nieuwe release. Als je trouwens nu een 8 key koopt of 8.1 dan kan je deze niet meer gratis upgraden naar Windows 10.
Nee en nee... :)

Je kan Windows 8.1 wel installeren met een Windows 8 key, alleen pakt de key niet tijdens de installatie. Maar als je die stappen overslaat tijdens de installatie van Win8.1 en vervolgens na de installatie de key invoert onder 'systeem' dan zal de key wel werken.

Ook is er nog steeds een manier om je Win7/8/8.1 gratis te upgraden naar Windows 10 ;)

https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade

Maar wat al genoemd is, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, want via de Win8(.1) weg ben je 2x aan het installeren en als je vervolgens ook weer een geheel schone installatie wil ook nog eens een systeem reset... dat gaat je toch wel wat uurtjes kosten.

Windows 10 bootable USB of DVD kan je heel eenvoudig bij Microsoft zelf maken en een betaalbare key is ook zo gevonden...

[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 12-06-2017 22:57 ]

Pagina: 1