Aankoopadvies Videokaart + Processor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanowndjepower
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-08-2023
Hallo allemaal, ik wil binnenkort een eigen game-pc'tje gaan bouwen en moet hiervoor nog een aantal keuzes maken. Ik zal hier op een 1080p monitor spelen.

Ik wil een pc die "futureproof" en upgradebaar is.

Ten eerste wil ik een videokaart kopen, deze mag absoluut maximaal 250 euro kosten, maar het liefste minder. Wat ik zelf heb kunnen vinden:

- 1050 Ti, iets zwakkere kaart, maar is het genoeg voor 1080p?
- RX 570, extreem slecht leverbaar, maar lijkt perfect voor mij, hoe groot is de kans dat deze kaart de binnen 1-2 maanden weer beschikbaar wordt?
- 1060 3G, een 1060 maar dan met maar 3G geheugen. De grote vraag is, is dit genoeg voor nu en voor de toekomst, aangezien deze kaart minder geheugen heeft dan de bovenstaande kaarten, maar het voor de rest bijna identiek is aan de 1060.

Daarnaast wil ik ook nog een mooie processor kopen voor rond de 200 euro. Waar ik zelf op uit kwam was:
- i5-7400 of i5-7500
- R5 1400 of R5 1500X

De Ryzen heeft natuurlijke de 8 threads, maar voor de processor is nu de grote vraag. Heb je daar nu of in de nabije toekomst echt iets aan of staat dit vooral mooi op papier?

Graag hoor ik feedback over de genoemde componenten, en dan het liefste op de vraag, hoe presteren ze met de zware games van nu, en hoe word er verwacht dat ze zullen presteren met nieuwe games in de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
De 1060 3g is voor jou nu de beste keuze. Op 1080p zal deze 3 gig video ram nooit problemen opleveren en dus even snel zijn als de 6 gig versie.

De kans dat de rx570 binnen 2 maanden weer beschikbaar word is zeer aanwezig. Al zou ik hem dan nu wel alvast bestellen.

Bij een nieuwe processor hoort ook een nieuw moederbord natuurlijk. Wat heb je nu?
Als je een nieuw moederbord + processor moet red je met geen enkele van die processoren de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanowndjepower
Beste @NO_Excuses, Bedankt voor de reactie. Ik heb wisselende meningen over de 1060 3G gehoord, vandaar dat ik bang was dat deze niet naar mijn behoren zou presteren, daarnaast heb ik deze kaart in bijna geen andere builds gezien. Maar heel goed om te horen dat deze kaart gaan problemen op zal leveren.

Nu bestellen en hopen dat je een kaart over 2 maanden krijgt is niet echt mijn ding, dus dat zal ik dan maar laten.

Ik ga mijn build van nul maken en heb dus nog geen enkele componenten, de 200 euro die ik voor de processor heb gerekend is nog exclusief het moederbord.

Ik was van plan de rest van mijn build te kiezen nadat ik weet welke processor en videokaart ik wil, misschien niet het slimste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Daanowndjepower schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:43:

Ik was van plan de rest van mijn build te kiezen nadat ik weet welke processor en videokaart ik wil, misschien niet het slimste?
Je kan beter je totaal budget nemen, en daar dan de beste onderdelen bij kiezen.
Ook, wat heb je nu al? Toetsenbord?muis?monitor?speakers?windows? Al dat bijelkaar is ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanowndjepower
@Reepje, Ik heb op dit moment een laptop wat dus betekend dat letterlijk alles nieuw gekocht gaat moeten worden. Wel heb ik al best veel gekeken naar de andere componenten, maar volgens mij moet ik volledige builds in een ander gedeelte van het forum plaatsen.

Maar voor de pc had ik tot nu toe een budget van 700-750 euro en voor de randapparatuur 200-300 euro. In de randapparatuur zit alles van beeldscherm tot muis behalve dan een headset, die heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:24
Even nog wat recht zetten, de 1060 3g is niet even snel als de 6g, aangezien er ook minder cuda cores zijn ingeschakeld. Ook is 3 GB wel erg weinig tegenwoordig. Ik zou aanraden (bij gebrek aan de rx570 en 580) voor de 6 GB versie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanowndjepower
ParaDroid2 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:42:
Even nog wat recht zetten, de 1060 3g is niet even snel als de 6g, aangezien er ook minder cuda cores zijn ingeschakeld. Ook is 3 GB wel erg weinig tegenwoordig. Ik zou aanraden (bij gebrek aan de rx570 en 580) voor de 6 GB versie te gaan.
@ParaDroid2 De 6GB is wel 80-100 euro duurder dan de 3G versie, dat is een hele hoop. Voor mij is door de prijs de 6G geen optie en zal ik dan moeten afwegen om dan voor de 1050Ti of dan toch de 1060 3G te gaan. De 1060 is sneller maar heeft minder geheugen dan de 1050Ti, welke van deze 2 kaarten word dan aangeraden of is er misschien een kaart uit een andere serie die toch beter eruit blinkt bij deze prijsklasse.
Of word er dan toch aangeraden om even door te sparen om voor de 1060 6G, wat ik eigenlijk iets te duur vind.

Voorlopig zal ik nog even wachten met een aankoop en hopen op iets betere beschikbare RX570 kaarten.
Pagina: 1