iMac nieuwe aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biekie1984
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-09 11:35
Hoi,

Op dit moment heb ik op mijn werk een iMac met de huidige settings:

iMac (27-inch, medio 2011)
3,4 GHz Intel Core i7
8 GB 1333 MHz DDR3
Macintosh SSD 512gb
AMD Radeon HD 6970M 1024 MB

Deze mag ik nu vervangen voor een nieuwer model. Alle adobe programma's moeten hierop goed draaien, dit werkt nu ook allemaal prima. Behalve after effects, daarbij heeft deze mac het soms wat zwaar.

Nu kom ik op deze uit:

27‑inch iMac met Retina 5K‑display.
Voeg toe aan Favorieten
3,4‑GHz quad‑core Intel Core i5‑processor, Turbo Boost tot 3,8 GHz
8 GB 2400‑MHz DDR4
SSD van 512 GB
Radeon Pro 570 met 4 GB videogeheugen

Is dit een goede optie? Of zouden jullie voor iets anders kiezen? Het moet ook weer niet veel duurder worden namelijk dan dit :(

thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:05
Nog even wat aftermarket geheugen erbij kopen en je kan weer prima vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
Dit zijn de processortype

Instap 5K + 512 SSD €2449
CPU: i5-7500
GPU: Radeo Pro 570 4GB
Ram: Max 32GB (Apple) 64GB(OWC)

Midrange 5K + 512SSD €2649
CPU: I5-7600
GPU:Radeo 575 4GB
Ram: Max 64GB

High end 5K + 512 SSD €2839
CPU: I5-7600K
GPU: Radeon 580 8GB
Ram Max 64GB

In het algemeen, de I7 upgrade kan het best gedaan worden vanuit de meest dure versie iMac. Het gaat dan om een I7-7700K

Ik durf je niet te zeggen in hoeverre de radeons tussen elkaar verschillen. Wel is het zo dat een SSD upgrade naar 512gb in het duurste model goedkoper is. Omdat daar standaard een 2TB fusion zit (128Gb variant).

Wat Ascension zegt, RAM zelf vervangen. Zover ik heb gelezen is het luikje op de 27 gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Ascension schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:13:
Nog even wat aftermarket geheugen erbij kopen en je kan weer prima vooruit :)
Ik denk dat zoiets voor bedrijven niet zo relaxed is. Die willen meestal de boel graag kant en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Even ter zijde... dit is echt een non-upgrade als ik kijk naar de CPU, het RAM en de SSD. Het oude scherm met 2560 x 1440 pixels is ook niks om je vandaag de dag voor te schamen. M.a.w als je deze nieuwe iMac koopt ga je echt heel weinig snelheidswinst krijgen en er in de praktijk nog minder van merken.

Je zegt bovendien ook dat alle Adobe programma al prima draaien op je oude mac, behalve dan after effects af en toe. Dat ligt waarschijnlijk aan het kleine werkgeheugen van 8gb. Zorg dus voor 16gb RAM in de nieuwe, want als je die nieuwe ook weer met 8gb neemt schiet je er echt geen kont mee op.

Maar ook met 16gb vind ik het ik het nog steeds een heel slechte upgrade. Je telt dan ruim 2300,- euro neer voor een computer die uitsluitend dát meer heeft + een scherper scherm. En ja, ook een betere videokaart met meer RAM, maar die moet ook meer pixels aansturen. De vraag is even of onder de streep het voor jouw gebruik winst geeft. Ik denk heel weinig.

Wil je écht een upgrade dan moet je anno 2017 toch wel gaan denken aan iets met meer dan 4 cores + 32Gb RAM. Helaas is Intel nogal lui geweest en waren de snelheidswinsten per generatie maar heel klein en zitten we al jaren op quadcores. Apple zit als klant van Intel dus in dezelfde boot en zo krijg je dus weinig upgrade bij een nieuw model.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Undertaker2 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:41:
Even ter zijde... dit is echt een non-upgrade als ik kijk naar de CPU, het RAM en de SSD. Het oude scherm met 2560 x 1440 pixels is ook niks om je vandaag de dag voor te schamen. M.a.w als je deze nieuwe iMac koopt ga je echt heel weinig snelheidswinst krijgen en er in de praktijk nog minder van merken.

Je zegt bovendien ook dat alle Adobe programma al prima draaien op je oude mac, behalve dan after effects af en toe. Dat ligt waarschijnlijk aan het kleine werkgeheugen van 8gb. Zorg dus voor 16gb RAM in de nieuwe, want als je die nieuwe ook weer met 8gb neemt schiet je er echt geen kont mee op.

Maar ook met 16gb vind ik het ik het nog steeds een heel slechte upgrade. Je telt dan ruim 2300,- euro neer voor een computer die uitsluitend dát meer heeft + een scherper scherm. En ja, ook een betere videokaart met meer RAM, maar die moet ook meer pixels aansturen. De vraag is even of onder de streep het voor jouw gebruik winst geeft. Ik denk heel weinig.

Wil je écht een upgrade dan moet je anno 2017 toch wel gaan denken aan iets met meer dan 4 cores + 32Gb RAM. Helaas is Intel nogal lui geweest en waren de snelheidswinsten per generatie maar heel klein en zitten we al jaren op quadcores. Apple zit als klant van Intel dus in dezelfde boot en zo krijg je dus weinig upgrade bij een nieuw model.
Nee. Je gaat heel veel merken om dat de GPU beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
johnkeates schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:43:
[...]

Nee. Je gaat heel veel merken om dat de GPU beter is.
Nee, onzin. Heb je het verschil wel eens getest? Ik wel. Voor 99% van de zaken (internetten, film afspelen, muziek luisteren, word/excell, youtuben, adobe dreamweaver, photoshop. illustrator, lightroom etc) maakt het bijna niets uit. Bij Premiere Pro / After Effects / mogelijk wat meer, maar dat hangt af van het bronmateriaal (4K?) de effecten die je erop gooit (aantal en wel / niet GPU geaccelereerd?) en de verdere complexiteit van de tijdlijn.

Ik kan in elk geval ook vertellen dat ik een hele bruiloftsfilm in 4K van een Panasonic GH4 op mijn Macbook Pro 15" uit 2012 kan monteren. Die heeft een inmiddels antieke Geforce 650m, maar wél nog een quad core I7 CPU die goed mee kan vandaag de dag. En ja, mijn desktop met een Geforce 1080 doet het wat sneller inderdaad, maar het plaatst e.e.a in perspectief en laat zien dat het meer leunt op een sneller CPU dan op een top of the line GPU.

[ Voor 7% gewijzigd door Undertaker2 op 12-06-2017 16:59 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Undertaker2 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:56:
[...]
Nee, onzin. [..] verhaal [..]
Lees je eigen post. Lees daarna de post boven aan. Als het goed is zie je een specifiek probleem met After Effects staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gooi 32gb in je huidige bak, heb je denk ik meer aan.
echt geldverspilling om deze te kopen, gaat er haast niks op vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
johnkeates schreef op maandag 12 juni 2017 @ 17:05:
[...]

Lees je eigen post. Lees daarna de post boven aan. Als het goed is zie je een specifiek probleem met After Effects staan.
En ja, dat zou nou wel eens door heel andere dingen kunnen komen dan de videokaart. Wellicht de zeer beperkte 8Gb RAM in het systeem? Misschien door de effecten die niet GPU accelerated zijn? Werk je zelf eigenlijk wel met Premiere en After Effects of spreek je vanuit google-wijsheid?

Misschien moet de poster even dat projectje even uploaden, dan kijk ik met alle plezier even naar het verschil tussen een snelle en langzame GPU

Pagina: 1