Advies CPU - 7700k, 7800x, R7 1700 of coffee lake?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2021
Beste Tweakers,

Zomervakantie komt eraan en dat betekent voor mijn eindelijk tijd om een desktop gaming build te bestellen met GTX 1080 voor 1440p monitor. :)

De titels die ik heb (BF1 etc.) zijn gewoon niet te spelen op m'n laptop. Vandaar de game pc. Ik zit alleen met het kiezen van een CPU in de knoop, vooral nu er zoveel nieuws aan staat te komen. :?

Origineel wilde ik voor een intel i7 7700k gaan maar vooral de hoge temperaturen (waar ik al eerder een topic over had) en het feit dat er een aantal nieuwe modellen komen doen me hieraan twijfelen.

Binnenkort komen de i7 Kaby-Lake-X chips zoals de 7800x en 7740x maar dan krijg je een duurder moederbord waar je misschien zelfs met een i7-x niet alle functies van kunt gebruiken. Dat lijkt me niet heel ideaal.

Dan komt waarschijnlijk rond augustus/september coffee lake met een 6-core i7. 6 core is natuurlijk fijn maar verder is er nog weinig informatie over. Zijn de temperaturen beter? Hoe duur zal het worden? Hoelang tot dat het in Nederland verkrijgbaar is met fatsoenlijke prijs? Bovendien zijn we dan op z'n vroegst alweer aan het einde van de zomer beland.

Ik heb ook naar de Ryzen R7 1700 gekeken. Temperaturen zijn lager maar voor gaming lijkt de i7 nu (nog) in de meeste gevallen beter.

Wat zijn jullie meningen in dit geval? De 7700k, 7800x, R7 1700 of wachten tot coffee lake?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MattTheMedic schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:34:

Dan komt waarschijnlijk rond augustus/september coffee lake met een 6-core i7. 6 core is natuurlijk fijn maar verder is er nog weinig informatie over. Zijn de temperaturen beter? Hoe duur zal het worden? Hoelang tot dat het in Nederland verkrijgbaar is met fatsoenlijke prijs? Bovendien zijn we dan op z'n vroegst alweer aan het einde van de zomer beland.

Ik heb ook naar de Ryzen R7 1700 gekeken. Temperaturen zijn lager maar voor gaming lijkt de i7 nu (nog) in de meeste gevallen beter.

Wat zijn jullie meningen in dit geval? De 7700k, 7800x, R7 1700 of wachten tot coffee lake?
Wachten op nieuwe processors kun je ALTIJD blijven doen, of gewoon niet doen. Er is geen reden om te wachten. Op het moment dat je wat wilt gaan kopen kun moet je kijken wat er beschikbaar is en dan een keuze maken.

Soms kan het dan net zin hebben om nog even te wachten, omdat er bijv prijswijzigingen worden/zijn aangekondigd, maar met de huidige performanceverschillen per generatie kan het eigenlijk nooit uit.

Als je nu nog niets gaat kopen, dan is de vraag nu nog niet relevant, maar indien je dat in een maand of 2 doet en je hebt je zinnen gezet op Intel, dan zou ik de 7700k verwachten als beste keuze voor je (uit de 3 opties), maar het gaat om het hele systeem voor het budget wat je beschikbaar stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-07 11:54
Als je wat FPS kan missen en in plaats daarvan stukken beter streaming/recording/productiviteit performance zal je geen spijt van de Ryzen hebben. Voor 20 euro minder 2x zoveel cores/threads is in mijn mening het beste. Maar als je absoluut de hoogste der hoogste FPS wilt halen dan is de 7700k de beste optie. Je zou kunnen wachten om te zien of de prijs een beetje zakt, of dat je d'r een goedkoop kan krijgen van iemand die overstapts naar de nieuwe chips.

Ik overwoog ook de 7700k tot dat Ryzen uitkwam. Dat beetje FPS kan ik wel missen omdat ik vaak genoeg een beetje wil streamen of hoog kwaliteit opnames wil maken. Eens of twee keer per maand een render projectje maken zal daarmee veel sneller gaan. Ik heb zelf een i7 2600k @4.2Ghz en wacht tot RX Vega voor mijn upgrade.

[ Voor 4% gewijzigd door s0larus op 12-06-2017 10:49 ]