GNOME geluid alleen voor root

Pagina: 1
Acties:

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem:

op de console werkt mn geluidskaart gewoon, voor zowel root als gewone users (heb permissies op /dev/dsp etc. aangepast).
Binnen GNOME kan ik alleen als root gebruik maken van geluid (XMMS etc.), als gewone user heb ik in GNOME geen geluid, en loopt XMMS zelfs vast. Ik heb begrepen dat dit misschien iets te maken kan hebben met esd, maar ik heb daar onvoldoende ervaring mee.

Misschien iemand die me kan helpen? Thanks in advance!

Verwijderd

Heeft dat niet te maken met een of ander mixer device ofzo?

Als het geluid geregeld wordt via ene mixer, en de rechten daarop staan verkeerd zou je dat soort dingen kunnen krijgen.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

chown /dev/dsp root.users

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Hans
  • Niet online
Op vrijdag 06 juli 2001 12:14 schreef The_Jester het volgende:
chown /dev/dsp root.users
op de console werkt mn geluidskaart gewoon, voor zowel root als gewone users (heb permissies op /dev/dsp etc. aangepast).
Heb je het topic werkelijk gelezen voordat je op reply drukte?

Verwijderd

't is maar een gok, maar misschien de eSound-daemon pas laden als X opstart (dus de daemon in ~/.xinitrc zetten)?

tja, en anders zou je gewoon /dev/audio kunnen gebruiken en geen esd (esd werkt hier om de een of andere vage reden ook niet, maar /dev/audio doet 't ook gewoon goed, hoor...)

• Hans
  • Niet online
Ik heb geen idee wat esd doet. Het is dus niet eens echt noodzakelijk voor geluid?

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 12:51 schreef Hans het volgende:
Ik heb geen idee wat esd doet. Het is dus niet eens echt noodzakelijk voor geluid?
ESD is de sound daemon voor gnoom. In gnome-2.0 wordt ie vervangen door gstreamer.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sjonny

Fratser

Op vrijdag 06 juli 2001 13:29 schreef beelzebubu het volgende:
ESD is de sound daemon voor gnoom. In gnome-2.0 wordt ie vervangen door gstreamer.
en daarom heet het Enlightenment Sound Daemon zeker :)

fijn `killall -9 esd` en nog es proberen? veel programma's kunnen anders wel met esd overweg, dus misschien een beetje klooien met instellingen in je progjes?
kijk anders in je Xwindows log wat voor error meldingen er zijn. zit in /var/log/X nogwat ofzo. anders startx &> Xoutput en onder X ff met wat geluids progjes spelen, en daarna in Xoutput zoeken.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik denk ook dat het ESD is en als jij net zo'n iemand bent als ik die al die mega-irri geluidjes van de windowmanager uitzet, dan heb je heel weinig aan ESD en kun je er beter voor zorgen dat die niet meer opgestart wordt met je gnome-session. Steeds ESD killen kan natuurlijk ook, maar is minder 'elegant' ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1