handmatig de ram snelheid veranderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-08 09:43
Hallo,

graag wil ik mijn ramsnelheid op 2933mhz hebben!

hij draait nu op 2667mhz met het xmp profile

mijn Ram: Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R (staat niet tussen de memory QVL van het moederbord)

moederbord : ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4
CPU: ryzen 1600@3.8ghz

met het xmp profile kan de snelheid niet hoger dan 2667 wanneer ik 2933 kies start de pc 5x opnieuw op
en zijn mijn overclocks van cpu en ram verloren

graag wil ik het handmatig proberen door de ramtimings te veranderen? en wat zou ik nog meer moeten veraderen? het moederbord kan 3200mhz aan, mijn ram 3000mhz
mijn ram timing is nu : 16-17-17-35 op 1.35 volt

groeten Thijs

Beste antwoord (via Thijss94 op 12-06-2017 10:56)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thijss94 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:14:
oke dankje, je zou mij dus advisreren om hem maar lekker op 2667 te laten staan?
Ik zou je vooral adviseren om gewoon lekker te overclocken, maar er niet zomaar vanuit te gaan dat je er per se een flinke snelheidswinst mee hebt. Als nu alles snel genoeg werkt, en je hebt geen zin om een hele tijd bezig te zijn om het laatste beetje performance uit je systeem te persen, dan zou ik 't gewoon lekker laten staan op de snelheden die je nu draait.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Volgens de specs is de tested latency 15-17-17-35. geen idee of het veel uitmaakt met de settings die je nu hebt, maar dat valt natuurlijk te proberen. Hou er rekening mee dat je wel flink loopt te OCen, en dat je misschien niet eens zo hoog kunt komen, geheugen kan het wellicht wel aan, maar de geheugencontroller moet het ook trekken.
De timings een flink stuk losser zetten kan dus ook nog wel eens zinnig zijn, de vraag dan is alleen of het veel zin heeft om het geheugen sneller te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
hmm oke, en de geheugencontroller zit op het moederbord?
volgens de asrock site zou hij 3200mhz aankunnen.

dus als ik het goed begrijp wordt het geheugen ook beter wanneer ik alleen de ramtimings aanpas?
en de geheugencontroller is dus de beperkende factor denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
wanneer iemand meer gegevens nodig heeft wil ik die graag geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thijss94 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:51:
hmm oke, en de geheugencontroller zit op het moederbord?+
Nope, in je CPU
volgens de asrock site zou hij 3200mhz aankunnen.
Ja, maar dat is vast niet gegarandeerd met ieder geheugenkitje/CPU.
dus als ik het goed begrijp wordt het geheugen ook beter wanneer ik alleen de ramtimings aanpas?
en de geheugencontroller is dus de beperkende factor denk je?
Timings hebben zeker invloed. En het kan goed zijn dat een hogere clock, met lossere timings minder presteert in applicaties. Maar dat is iets dat je kunt testen/benchmarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
oke dankje, je zou mij dus advisreren om hem maar lekker op 2667 te laten staan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thijss94 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:14:
Ik zou je vooral adviseren om gewoon lekker te overclocken, maar er niet zomaar vanuit te gaan dat je er per se een flinke snelheidswinst mee hebt. Als nu alles snel genoeg werkt, en je hebt geen zin om een hele tijd bezig te zijn om het laatste beetje performance uit je systeem te persen, dan zou ik 't gewoon lekker laten staan op de snelheden die je nu draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
Oké! Ik leg mij hier bij neer dan, videokaart en cpu overclocken is een eitje vergeleken met het ram om hogere snelheid te krijgen
Pagina: 1