Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perseas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:00
Recent is mijn vader die voornamelijk werkzaam is in Frankrijk in de ziektewet geraakt, hierdoor zijn wij helaas in een erg vervelende situatie terecht gekomen waarbij hij meer dan 50% in maandsalaris is gedaald.

Hij heeft in 2009 een arbeidscontract voor onbepaalde tijd getekend bij zijn werkgever (internationaal baggerbedrijf). Nu blijkt nadat hij in de ziektewet is geraakt dat er sprake is van een nieuwer arbeidscontract, deze is in 2013 getekend en valt onder een totaal andere cao waardoor mijn vader niet meer zijn gemiddelde maandsalaris ontvangt maar een 'Nederland' maandsalaris wat beduidend lager is.

Nu heb ik hier navraag over gedaan bij mijn vader en wat blijkt, dit 'nieuwe' arbeidscontract moest getekend worden volgens de uitvoerder omdat er anders geen aansprakelijkheid en origine van de werknemer vastgesteld kon worden bij controles in havens. Echter was er voor het tekenen van dit contract al reeds een contract voor onbepaalde tijd aanwezig, zijn er eventuele stappen die wij kunnen ondernemen?

Beste antwoord (via perseas op 20-06-2017 12:28)

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Ten eerste, erg vervelend voor je vader en hopelijk komt hij weer een keer uit de ziektewet.
Ten tweede, jullie hebt professioneel juridisch advies nodig. Het nieuwe contract is immers getekend door je vader. Aan jullie om te bewijzen dat:
* je vader onder dwang heeft getekend
* je vader onvoldoende geinformeerd is met betrekking tot het nieuwe contract
* andere manier dat het nieuwe contract niet rechtsgeldig is

Heel veel succes en sterkte.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou zeker aanraden om het jurridisch loket te bellen en rechtsbijstand in te schakelen.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
Kecin schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:20:
Ik zou zeker aanraden om het jurridisch loket te bellen en rechtsbijstand in te schakelen.
Dit zijn wij ook zeker van plan, ik ben alleen erg benieuwd naar andere mensen hun visie op deze gang van zaken en eventuele tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nooit tekenen zonder advies van een jurist of advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:41
perseas schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:18:
Echter was er voor het tekenen van dit contract al reeds een contract voor onbepaalde tijd aanwezig, zijn er eventuele stappen die wij kunnen ondernemen?
Een wijziging in een arbeidscontract is mogelijk, meestal is een mondelinge overeenkomst ook goed. Toch kan er ook sprake zijn van een nieuwe arbeidsovereenkomst. Maar je wilt dus een contract wat je vader zelf vier jaar geleden met volle verstand heeft getekend laten 'terugdraaien'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:42:
Nooit tekenen zonder advies van een jurist of advocaat.
Really Captain Hindsight?

Maar TS ik denk dat je pa zwaar in de problemen zit. Tenzij er aantoonbare zware druk is opgelegd door de werkgever en er ook basis het oude contract doorbetaald is ziet het er donker uit.

Rechtsbijstand zal kunnen helpen maar reken er maar op dat in het ergste geval het een kostbare zaak zal worden gezien de complexiteit. Meeste verzekeringen hebben namelijk een plafond qua dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:50:
[...]

Really Captain Hindsight?

Maar TS ik denk dat je pa zwaar in de problemen zit. Tenzij er aantoonbare zware druk is opgelegd door de werkgever en er ook basis het oude contract doorbetaald is ziet het er donker uit.

Rechtsbijstand zal kunnen helpen maar reken er maar op dat in het ergste geval het een kostbare zaak zal worden gezien de complexiteit. Meeste verzekeringen hebben namelijk een plafond qua dekking.
Ah overheen gelezen dat hij het al getekend had paar jaar terug. Waardoor hij niet meer veel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
President schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:47:
[...]

Een wijziging in een arbeidscontract is mogelijk, meestal is een mondelinge overeenkomst ook goed. Toch kan er ook sprake zijn van een nieuwe arbeidsovereenkomst. Maar je wilt dus een contract wat je vader zelf vier jaar geleden met volle verstand heeft getekend laten 'terugdraaien'?
Mijn vader heeft weinig verstand van dit soort zaken en heeft onder valse voorwendselen getekend omdat het volgens het bedrijf om een contract m.b.t. de aansprakelijkheid ging. Er is nooit aangegeven dat dit een nieuw arbeidscontract betrof en vergeleken met het eerder getekende arbeidscontract is het een vodje van één pagina.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Chief
Ten eerste, erg vervelend voor je vader en hopelijk komt hij weer een keer uit de ziektewet.
Ten tweede, jullie hebt professioneel juridisch advies nodig. Het nieuwe contract is immers getekend door je vader. Aan jullie om te bewijzen dat:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

perseas schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:18:
valt onder een totaal andere cao
Dit is er ook nog wel één om even serieus naar te kijken.

De CAO is over het algemeen gebonden aan een branche. Je kunt niet zomaar onder een CAO vallen die niet bij je branche hoort. Als je vader hetzelfde werk is blijven doen bij hetzelfde bedrijf dan heeft hij óf voor die tijd onder de verkeerde CAO gewerkt, óf nu. En in dat laatste geval zou je zomaar die bepaling in het contract ongeldig kunnen laten verklaren.

Ik zou daar zeker eens over met de vakbond gaan praten. Ik hoop dat hij daar lid van is. Die hebben een hele grote vinger in de pap als het over CAOs gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Croga schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:32:
[...]

Dit is er ook nog wel één om even serieus naar te kijken.

De CAO is over het algemeen gebonden aan een branche. Je kunt niet zomaar onder een CAO vallen die niet bij je branche hoort. Als je vader hetzelfde werk is blijven doen bij hetzelfde bedrijf dan heeft hij óf voor die tijd onder de verkeerde CAO gewerkt, óf nu. En in dat laatste geval zou je zomaar die bepaling in het contract ongeldig kunnen laten verklaren.

Ik zou daar zeker eens over met de vakbond gaan praten. Ik hoop dat hij daar lid van is. Die hebben een hele grote vinger in de pap als het over CAOs gaat.
Zijn het niet de vakbonden in dezen die juist direct betrokken zijn bij het opstellen van die cao's?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chief schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:25:

+1

Al denk ik dat er heel veel mensen in deze situatie zitten, nu akkoord gaan met regeltjes waarvan ze denken toch nooit nodig te hebben. En puntje bij paaltje zitten ze met de gebakken peren..

Het is ook wel heel lastig, want tja, nieuw contract, niet tekenen kan zorgen voor een verstoorde werkrelatie en op den duur zelfs ook tot ontslag.

Idem met andere regelingen zoals met pensioen, veel mensen denken automatisch "hat zal wel goed zijn".. Nee, check, check dubbel check voordat je iets tekent of mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:28:
[...]

+1

Al denk ik dat er heel veel mensen in deze situatie zitten, nu akkoord gaan met regeltjes waarvan ze denken toch nooit nodig te hebben. En puntje bij paaltje zitten ze met de gebakken peren..

Het is ook wel heel lastig, want tja, nieuw contract, niet tekenen kan zorgen voor een verstoorde werkrelatie en op den duur zelfs ook tot ontslag.

Idem met andere regelingen zoals met pensioen, veel mensen denken automatisch "hat zal wel goed zijn".. Nee, check, check dubbel check voordat je iets tekent of mee akkoord gaat.
Binnen het bedrijf zijn er ook meer mensen die in dezelfde situatie zitten, wij hebben namelijk naar een aantal collega's gebeld en deze waren ook niet op de hoogte gesteld dat zij een nieuw arbeidscontract ondertekende.

Wij zijn aangesloten bij de CNV, daar ga ik vanmiddag contact mee opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Het lijkt erop dat het nieuwe contract met teveel vertrouwen is ondertekend. Een nieuw contract door de werkgever aangeboden terwijl er al een contract is, dat is altijd verdacht en moet je grondig controleren.
Maar dat bij het nieuwe contract de gebruikelijke toeslagen bij ziekte niet uitbetaald worden is niet onlogisch, dat is tegenwoordig zelfs gebruikelijk.
Maar dat er daardoor financiële problemen ontstaan, zoals de titel zegt, is wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
mashell schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:36:
Het lijkt erop dat het nieuwe contract met teveel vertrouwen is ondertekend. Een nieuw contract door de werkgever aangeboden terwijl er al een contract is, dat is altijd verdacht en moet je grondig controleren.
Maar dat bij het nieuwe contract de gebruikelijke toeslagen bij ziekte niet uitbetaald worden is niet onlogisch, dat is tegenwoordig zelfs gebruikelijk.
Maar dat er daardoor financiële problemen ontstaan, zoals de titel zegt, is wel bijzonder.
Mijn vader is inderdaad te goed van vertrouwen geweest richting het bedrijf toe. Ik heb het zonet eens nagerekend en hij is 62% in maandsalaris gedaald, het is overigens ook erg lastig om uit het 'nieuwe' arbeidscontract te halen dat het daadwerkelijk een arbeidscontract betreft en naast dit is het door het bedrijf ook nooit kenbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
perseas schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:45:
[...]...het is overigens ook erg lastig om uit het 'nieuwe' arbeidscontract te halen dat het daadwerkelijk een arbeidscontract betreft en naast dit is het door het bedrijf ook nooit kenbaar gemaakt.
Hier kan het CNV lidmaatschap zich terugbetalen. Als dat contract onduidelijk is, dan is het misschien niet eens geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
CNV heeft juristen in dienst voor dit soort zaken, ik denk dat die dit wel een heel interessante case vinden, vooral als er meer mensen zijn met hetzelfde verhaal. Dus gelijk even bellen!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
offtopic:
Letterlijk en figuurlijk een baggerbedrijf :+

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:56
[...]

Mijn vader is inderdaad te goed van vertrouwen geweest richting het bedrijf toe. Ik heb het zonet eens nagerekend en hij is 62% in maandsalaris gedaald, het is overigens ook erg lastig om uit het 'nieuwe' arbeidscontract te halen dat het daadwerkelijk een arbeidscontract betreft en naast dit is het door het bedrijf ook nooit kenbaar gemaakt.
Er moet toch wel specifieke punten in het contract vermeld staan toch?

Naw gegevens, beloning, werkuren etc lijken mij onmisbaar op een contract. Overigens is elk verwijzing naar het oude contract niet valide. Aangezien ze volgens mij dan impliceert dat deze nog geldig is. Een verwijzing naar andere stukken zoals huisreglement mag dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Wat vervelend is is dat t al lang geleden is.
Maar hier speelt "dwaling", een onjuiste voorstelling van zaken waardoor iets is overeengekomen wat je niet zou zijn overeengekomen als het duidelijk was.
Zulke overeenkomsten kan je als het beetje hard te maken is ontbinden.
Edoch: andere partij zal stellen dat hij het al een tijd kon merken. Zelf kan je stellen dat niemand vrijwillig zoveel weggeeeft. Dan zegt de ander:ja wel ik mag na 2 jaar ziekte ontslaan en heb gematst met nieuw contract. Dan moet je dat weer weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
De juristen van de bond zullen hier goed van pas komen, wat ik ervan weet is dat onder het huidige Nederlandse systeem de werkgever 70% moet blijven betalen van het laatst verdiende gemiddelde dagloon over een periode. (die ben ik even kwijt). Dus dan zou in theorie een val van 62% niet moeten mogen.

Complicerende factor is wellicht dat het vorige contract onder de Franse wet viel ?

Heel veel sterkte, en hopelijk hersteld je vader en komen jullie er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
perseas schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:13:
[...]

Mijn vader heeft weinig verstand van dit soort zaken en heeft onder valse voorwendselen getekend omdat het volgens het bedrijf om een contract m.b.t. de aansprakelijkheid ging. Er is nooit aangegeven dat dit een nieuw arbeidscontract betrof en vergeleken met het eerder getekende arbeidscontract is het een vodje van één pagina.
perseas schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:33:
[...]

Binnen het bedrijf zijn er ook meer mensen die in dezelfde situatie zitten, wij hebben namelijk naar een aantal collega's gebeld en deze waren ook niet op de hoogte gesteld dat zij een nieuw arbeidscontract ondertekende.

Wij zijn aangesloten bij de CNV, daar ga ik vanmiddag contact mee opnemen.
[...]

Even op een rijtje gezet.

Je vader wist niet wat hij tekende? Verschillende collega's wisten ook niet dat het een nieuwe arbeidsovereenkomst was? Wat staat er dan precies in het ondertekende document?
Het salaris is 4 jaar geleden met 62% omlaag gegaan en niemand heeft om opheldering gevraagd?

Het lijkt me erg verstandig als je vader en zijn collega's zich gaan organiseren om gezamenlijk actie te ondernemen met behulp van de bond of een advocaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
Gadgeteer schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:36:
[...]

[...]

[...]

Even op een rijtje gezet.

Je vader wist niet wat hij tekende? Verschillende collega's wisten ook niet dat het een nieuwe arbeidsovereenkomst was? Wat staat er dan precies in het ondertekende document?
Het salaris is 4 jaar geleden met 62% omlaag gegaan en niemand heeft om opheldering gevraagd?

Het lijkt me erg verstandig als je vader en zijn collega's zich gaan organiseren om gezamenlijk actie te ondernemen met behulp van de bond of een advocaat ofzo.
Het salaris is pas dusdanig gedaald na de ziekte melding, ze gaan bij de cao namelijk uit van meerdere lonen en bij ziekte wordt je op het 'Nederland' loon gezet en niet het buitenland loon wat met het eerdere contract van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
perseas schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 03:25:
[...]

Het salaris is pas dusdanig gedaald na de ziekte melding, ze gaan bij de cao namelijk uit van meerdere lonen en bij ziekte wordt je op het 'Nederland' loon gezet en niet het buitenland loon wat met het eerdere contract van toepassing was.
Toch is het een erg negatieve aanpassing voor alle werknemers, georganiseerde actie lijkt me wel een goed idee i.p.v. als individu proberen iets te bereiken (vooral wel met behulp van bond of advocaat/jurist)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perseas
In overleg met de werkgever zijn wij tot een oplossing gekomen, dit werd nog extra gedreven door het overlijden van mijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gecondoleerd.

Ik hoop voor de collega's dat deze situatie wel het een en ander aan het daglicht brengt. Je vader is vast niet de enige geweest die (langdurig) ziek is geweest bij dit bedrijf waardoor mensen te weinig uitbetaald kregen. In geen geval is het wenselijk dat er een vodje getekend wordt wat achteraf een contract blijkt te zijn waarmee mensen financieel benadeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Gecondoleerd met jullie verlies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:48

LankHoar

Langharig tuig

Dat is dan weer een afwikkeling die niet leuk is.. Gecondoleerd!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1