Toon posts:

Betekenis update en upgrade vastleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-03 19:34

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Bij smartphones wordt vaak gesproken over updates en upgrades. Een voorbeeld daarvan is de titel in dit artikel:
nieuws: OnePlus 2 krijgt geen update naar Android Nougat

Het gaat er hier om dat een telefoon geen nieuwe Android versie meer gaat krijgen, echter zegt het niets over het actualiseren van de huidige software oftewel het patchen.
De ene keer wordt er in nieuwsartikelen en door gebruikers gesproken over een telefoon die geen updates meer zal ontvangen, terwijl er in de praktijk wel patches binnen zullen komen. In dit geval bedoelt met dat er geen nieuwer OS op een smartphone ontvangen zal worden.

Mijn voorstel is om het verschil tussen een update en upgrade duidelijker te maken voor een leek en laten we ermee beginnen om de betekenis duidelijk te maken op Tweakers (+ Hardware.info), waardoor de rest van Nederland het waarschijnlijk vanzelf op zal pikken.

Wikipedia is vrij duidelijk wat het verschil is tussen een update en upgrade
  1. Upgrade: een applicatie wordt vernieuwd. De nieuwe versie is een verzameling upgrades updates*1, maar ook mogelijk is een nieuwe user interface. Het versienummer verandert bijvoorbeeld van versie 1.0 naar versie 2.0.
  2. (Minor) update: een applicatie wordt vernieuwd. Kleine foutjes worden bijgewerkt. Het programma is vaak maar op één of enkele plaatsen gewijzigd. Het versienummer verandert bijvoorbeeld van 2.0 naar 2.1.
Update vs upgrade

Er is een groot verschil tussen een update en een upgrade:
  1. Een update wordt meestal uitgebracht om ontoelaatbare tekortkomingen, zoals bugs (programmeerfoutjes) of beveiligingsrisico's te herstellen of om een klein deel van het programma te wijzigen. Een upgrade brengt meestal grotere veranderingen met zich mee, zoals volledig nieuwe functionaliteit, een nieuwe gebruikersinterface ...
  2. Updates zijn meestal te herkennen aan het feit dat het tweede of een later getal van het versienummer met 1 verhoogd wordt. Bijvoorbeeld van 1.1 naar 1.2 of van 1.12 naar 1.13 of van 1.7.2 naar 1.7.3.
  3. Bij een upgrade verhoogt normaal het eerste getal van het versienummer en wordt het tweede getal terug op 0 gezet. Bijvoorbeeld van 1.5 naar 2.0
  4. Voor een update hoef je normaal niet te betalen, zelfs niet als het om een commercieel programma gaat. Deze dient immers om een ondeugdelijk product te verbeteren. Voor een upgrade moet je echter meestal bijbetalen (indien het om een commercieel programma gaat). Dikwijls moet je echter niet zoveel betalen als wanneer je het programma voor het eerst zou aanschaffen.
  5. Updates hebben meestal een kleinere omvang dan upgrades.
Van Dale zegt het volgende:

up·grade (de; m; meervoud: upgrades)
  1. verbeterde nieuwe versie
up·date (de; m; meervoud: updates)
  1. geactualiseerde versie van iets, m.n. een computerprogramma
  2. bericht over de laatste stand van zaken
Laten we dus vanaf nu afspreken dat een update, een patch/verbetering is binnen de huidige Android/Windows/iOS versie is en een upgrade een geheel nieuwe Android/Windows/iOS versie betekend?

*1, vermoedelijk is dat een typefout en zou op die plek updates moeten staan.

Update 05-01-2019: het foutje bij *1 is inmiddels hersteld. De laatste aanpassing van die Wikipedia pagina was op: 4 dec 2018 om 12:49.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Je hebt helemaal gelijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:44

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben het met je eens. Maar hoe zit het met hardware? Kan je dan wel spreken over updates? Of kennen we dan alleen upgrades? Ik denk zelf dat we op hardwaregebied alleen upgrades hebben.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kiswum schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:05:
Laten we dus vanaf nu afspreken dat een update, een patch/verbetering is binnen de huidige Android/Windows/iOS versie is en een upgrade een geheel nieuwe Android/Windows/iOS versie betekend?
Hoe zit het dan met Windows 10? ;)

En lost dit het probleem met Android updates en upgrades nu op? :O

[Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-06-2017 16:51]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:29:
Ik ben het met je eens. Maar hoe zit het met hardware? Kan je dan wel spreken over updates? Of kennen we dan alleen upgrades? Ik denk zelf dat we op hardwaregebied alleen upgrades hebben.
Nieuwe videokaart lijkt me een upgrade. Nieuwe software kan zowel een upgrade als update zijn.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:48:
[...]

Hoe zit het dan met Windows 10? ;)

En lost dit het probleem met Android updates en upgrades nu op? :O
Van Windows 8 naar 8.1 is volgens Microsoft volgens mij een upgrade, want het wordt echt apart genoemd en ondersteunt. Van Windows 8.1 naar Windows 10 is sowieso een upgrade en er kan een nieuwe licentie nodig zijn.

Welk probleem bij Android? De ondersteuning van fabrikanten? Dat wordt opgelost in de almighty Android 8 (Oreo). Daarin kunnen wordt een upgrade volgens mij losgetrokken van de telco specifieke wensen. Hierdoor kunnen mensen straks sneller naar Android 9 en kom de provider versie er daarna wel overheen ofzo.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:11
Uiteraard ben ik het wel voor het grootste deel met dit alles eens maar
Uit de van Dale:

up·da·ten (updatete, heeft geüpdatet)
1
actueel maken

Actueel maken is dan wel weer een ruim begrip waaronder je makkelijk kunt verstaan het actueel maken met de nieuweste versie (wat eigenlijk ook upgraden wordt genoemd) Dus helemaal fout is het volgens mij niet om het woord update te gebruiken in genoemde context.

De software wordt geupgrade en blijkbaar de telefoon in zo'n geval geupdate? Of zie ik dat verkeerd?

[Voor 11% gewijzigd door Gadgeteer op 15-06-2017 14:38]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Gadgeteer schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:37:
Uiteraard ben ik het wel voor het grootste deel met dit alles eens maar
Uit de van Dale:

up·da·ten (updatete, heeft geüpdatet)
1
actueel maken

Actueel maken is dan wel weer een ruim begrip waaronder je makkelijk kunt verstaan het actueel maken met de nieuweste versie (wat eigenlijk ook upgraden wordt genoemd) Dus helemaal fout is het volgens mij niet om het woord update te gebruiken in genoemde context.

De software wordt geupgrade en blijkbaar de telefoon in zo'n geval geupdate? Of zie ik dat verkeerd?
Wat zegt De Vandale als het enkelvoud is?
Update en Upgrade.

Zie hier het antwoord ;)
Van Dale zegt het volgende:

up·grade (de; m; meervoud: upgrades)

verbeterde nieuwe versie

up·date (de; m; meervoud: updates)

geactualiseerde versie van iets, m.n. een computerprogramma
bericht over de laatste stand van zaken
Het bovenstaande maakt het een stuk duidelijker.

In principe wordt de hardware zelf niet aangepast, tenzij je er een SD kaart in stopt. De software wordt sowieso wel aangepast.
Echter zeggen we in de praktijk dat de telefoon wel is geupdate/geupgrade, maar dat komt vooral doordat het, voor ons mensen, één geheel is.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:11
Kiswum schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:11:
[...]

Wat zegt De Vandale als het enkelvoud is?
Update en Upgrade.

Zie hier het antwoord ;)

[...]

Het bovenstaande maakt het een stuk duidelijker.

In principe wordt de hardware zelf niet aangepast, tenzij je er een SD kaart in stopt. De software wordt sowieso wel aangepast.
Echter zeggen we in de praktijk dat de telefoon wel is geupdate/geupgrade, maar dat komt vooral doordat het, voor ons mensen, één geheel is.
Wat ik bedoel is dat de telefoon actueel gemaakt wordt met de nieuwste versie van Android en daarom kun je het woord update volgens mij wel gebruiken.

Verder zijn we het ook wel ene beetje gewend vanuit de telefoons zelf. Ik kan me niet herinneren dat een telefoon aangeeft dat er een upgrade beschikbaar is, volgens mij wordt altijd de term update gebruikt (correct me if I'm wrong).

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Gadgeteer schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:28:
[...]

Verder zijn we het ook wel ene beetje gewend vanuit de telefoons zelf. Ik kan me niet herinneren dat een telefoon aangeeft dat er een upgrade beschikbaar is, volgens mij wordt altijd de term update gebruikt (correct me if I'm wrong).
Dat klopt helemaal. De software maakt geen onderscheid tussen een kleine of grote update. In de telefoon zal ook zoiets staan als: controleren op updates of updates handmatig downloaden.

Stel dat update of upgrade apart genoemd kan worden in de telefoon, dan is het de smartphone nog niet slim genoeg om hierin zelf een onderscheidt te maken. Het zal niet zelf aangeven of de nieuwe update minor of big zal zijn. Dit moet je als consument, zelf uit de titel of changelog halen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:44

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kiswum schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:54:
[...]

Dat klopt helemaal. De software maakt geen onderscheid tussen een kleine of grote update. In de telefoon zal ook zoiets staan als: controleren op updates of updates handmatig downloaden.

Stel dat update of upgrade apart genoemd kan worden in de telefoon, dan is het de smartphone nog niet slim genoeg om hierin zelf een onderscheidt te maken. Het zal niet zelf aangeven of de nieuwe update minor of big zal zijn. Dit moet je als consument, zelf uit de titel of changelog halen.
Dat kunnen de ontwikkelaars toch meesturen met de omschrijving? Dan moet de telefoon dat wel snappen, maar het lijkt mij niet onmogelijk om zoiets mee te geven.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Ik weet niet hoe de redactie momenteel denkt over mijn voorstel, maar het lijkt erop dat men bij Tweakers (nog niet bij Hardware.info), bij zo'n 95% van de nieuwsberichten een duidelijk verschil aanhoud.

Vandaag zag ik dit bericht van @Mark_88, waarbij je via de titel zou kunnen denken dat de Note 9 al Android 9 heeft en onlangs een bugfix heeft gekregen in Duitsland: nieuws: Samsung begint in Duitsland met distributie Android 9-update voor Gal...

Uiteraard gaat het hier niet op een (minor) update, maar om een upgrade van Android 8 naar Android 9.

Mocht er nog geen beslissing zijn geweest om de naamgeving, dan hoop ik dat de redactie hier nog wel over na wil denken, eventueel samen met de redactie van Hardware.info, zodat de 2 grote techplatformen van de Persgroep hierin duidelijk zijn.

Edit: ik zie nu dat in het artikel wordt gesproken over een release van de beta versie, naar de release versie. Hierdoor klopt de titel op zich wel.

Echter wordt in het artikel geen enkele keer de term upgraden genoemd, terwijl het wel handig zou zijn bij deze zin:
Op het moment van schrijven is het nog niet mogelijk om van de releaseversie van Android 8 Oreo naar 9 Pie te gaan; die update is nog niet in omloop, het gaat momenteel alleen om een update van Pie bèta 4 naar de releaseversie van Pie.

[Voor 18% gewijzigd door Kiswum op 05-01-2019 15:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Ik heb hierover nog geen feedback ontvangen, maar er leek in eerste instantie wel aan gewerkt te worden door onder andere Arnoud Wokke (zie dit artikel). Naar aanleiding van deze 2 artikelen is nu (weer) te zien dat de termen 3 jaar later door elkaar worden gebruikt. Wat gaat de Nederlandstalige norm voor Tweakers en Hardware-info worden? Alles door elkaar of een eigen benaming voor een grote en een kleine "update"? Als er niets mee wordt gedaan dan is het jammer, want het veroorzaakt nog weleens verwarringen (niet alleen bij deze lezer).

Voorbeelden waarin de termen naar mijn idee verkeerd, half en goed worden gebruikt.

Updates:
nieuws: Xiaomi begint verspreiding Android 10-update voor Pocophone F1
@Mark_88

nieuws: Xiaomi staakt Android 10-update voor Mi A3 wegens softwareproblemen
@Hayte

nieuws: Gerucht: iOS 14 komt naar alle iPhones die ook iOS 13 draaien
@Olaf

Half-om-half:
nieuws: Huawei brengt Android 10-upgrade uit voor meer telefoons
@koekiemonster

nieuws: OnePlus begint opnieuw met uitbrengen van Android 10 voor OnePlus 6 e...
@AverageNL

Upgrades:
nieuws: Google brengt Android 10 uit voor Pixel-smartphones
nieuws: OnePlus begint met uitbrengen van Android 10-upgrade voor OnePlus 6 e...
@Xtuv

nieuws: Huawei brengt Android 10-upgrade uit voor meer telefoons
@arnoudwokke

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-03 16:11

Mark_88

Redacteur
Je hebt gelijk, ik heb mijn stuk aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Bedankt voor je reactie @Mark_88 en aanpassing! Mocht het inderdaad de norm zijn, dan ben ik daar erg blij mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-03 16:11

Mark_88

Redacteur
Of het de norm moet zijn, durf ik niet te zeggen. Ik vind het logisch, maar ik trek @Olaf er even bij, misschien zelfs ook @Delpozo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wat wel lastig is aan deze termen, is dat de Engelse versie van de wiki-pagina's er veel minder specifiek over is.

Sterker nog, de Engelse versie van Upgrade gebruikt de twee termen in 1 zin door elkaar:
A software or firmware upgrade can be major or minor and the release version code-number increases accordingly. A major upgrade will change the version number, whereas a minor update will often append a ".01", ".02", ".03", etc. For example, "version 10.03" might designate the third minor upgrade of version 10. In commercial software, the minor upgrades (or updates) are generally free, but the major versions must be purchased.
Emphasis mine.

En er is geen Engelse tegenhanger van die Update-pagina :P

Pas als je de Wiktionary erbij pakt is er deze 'usage note':
In a software context there is a distinction between an update and an upgrade: updates usually include important security patches or bug fixes; an upgrade implies substantial new features and often has to be bought separately (in case of commercial software).
En de in de software veel gebruikte Semantic Versioning laat in het midden hoe het heet, die spreekt van major, minor en patch versions. En waar het woord upgrade of update naar voren komt, gaat het vooral over de handeling van die nieuwe versie te gaan gebruiken.

Het is wat dat betreft wellicht beter om die woorden zoveel mogelijk weg te laten en de term 'versie' te hanteren of als er al een versienummer in de naam/zin zit zelfs dat niet te benoemen. Het is zeker in titels zelden nodig om '-update' er nog bij te zetten:
- Xiaomi begint verspreiding Android 10-update voor Pocophone F1
- Xiaomi begint verspreiding Android 10 voor Pocophone F1

Die twee titels geven in principe dezelfde informatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
De termen komen vanuit het Engels, maar een echt Nederlandse benaming is er niet. Wellicht hebben de Vlamingen hier wel een ander woord voor dat ik niet ken. Bij onze zuiderburen kan men goede vertalingen maken van Engels termen. Mocht iemand de Vlaamse vertaling weten, laat het gerust weten.

Er kan inderdaad ook worden gekozen om updates en upgrades minder te gebruiken. In het onderstaande artikel spreekt Olaf over versies en versienummers. Dit kan ook een prima manier zijn om een nieuwe release te bespreken:https://tweakers.net/nieuws/157568/apple-maakt-ios-13-beschikbaar.html

Het artikel blijft overigens nog steeds net zo leesbaar en er is volgens mij geen verwarring over de gebruikte termen.

• Dirk
  • Laatst online: 23:30

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Als ik beide woorden vertaal kom ik bij 'update' uit op: 'vernieuwing', 'verandering' of 'bijgewerkte informatie', terwijl 'upgrade' vertaald met: 'verbetering' of 'opwaardering'.

Een 'update' is dus redelijk neutraal over een verandering, terwijl een 'upgrade' verbeterde of toegevoegde functionaliteit suggereert. Een 'update' kun je dus altijd gebruiken, terwijl je met een 'upgrade' iets voorzichtiger moet zijn.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 22:27

Redneckerz

A place to be.

???
Mij is het volgende geleerd:
  • Een update is een verbetering aan een bestaand iets.
  • Een upgrade is een opwaardering van een bestaand iets.
Oftewel:
  • Een update bumpt een release van 1.0 naar 1.0a of 1.0.1.
  • Een upgrade bumpt een release van 1.0 naar 1.1.
Een update is dus een tussentijdse verbetering, terwijl een upgrade de volgende grote release moet voorstellen.

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

• Dirk
  • Laatst online: 23:30

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Daar zoek je dus naar een standaard voor iets wat niet standaard blijkt te zijn, zoals ACM in "Betekenis update en upgrade vastleggen" ook wel duidelijk laat zien.

Kijk je naar het dagelijkse taalgebruik in het Engels, dan kun je bijvoorbeeld een autoverhuurder als uitgangspunt nemen: Wanneer deze een 'update' heeft, wil hij je wat nieuws vertellen, er is iets veranderd. Wanneer die 'update' een 'upgrade' betreft, biedt hij je een betere auto aan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 22:27

Redneckerz

A place to be.

Dirk schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:00:
Daar zoek je dus naar een standaard voor iets wat niet standaard blijkt te zijn, zoals ACM in "Betekenis update en upgrade vastleggen" ook wel duidelijk laat zien.

Kijk je naar het dagelijkse taalgebruik in het Engels, dan kun je bijvoorbeeld een autoverhuurder als uitgangspunt nemen: Wanneer deze een 'update' heeft, wil hij je wat nieuws vertellen, er is iets veranderd. Wanneer die 'update' een 'upgrade' betreft, biedt hij je een betere auto aan.
Het gaat echter in de TS niet om auto's maar om software. Mijn voorbeeld is dus logischerwijs over software.

Ik zou eerder stellen dat de Wiki terminologie verkeerd zit door het upgrade te noemen.

Uiteindelijk is het semantiek. Update lijkt mij een kleinere sprong voorwaarts dan upgrade. Iets wat de Wiktionary dan ook lijkt te zeggen.

Ik zou in dat geval dan ook niet Wikipedia als leidend nemen, maar Wiktionary.

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 10:17
We hanteren als redactie zoveel mogelijk de Van Dale-definitie, dus upgrade voor 'verbeterde nieuwe versie' en daarmee de sprong naar een nieuwe OS-versie (de halfjaarlijkse feature-pakketten van Windows 10 zou ik ook als een upgrade beschouwen) en update voor patches, fixes en kleine toevoegingen van functies.

Ik denk dat het verstandig is om zoveel mogelijk feitelijk te melden dat software wordt bijgewerkt naar een bepaald versienummer. Er blijft namelijk hoe dan ook een grijs gebied over.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee