Digitale televisie RTL 4 en 5 werkt niet (kabel/versterker)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:00

aex351

I am the one

Topicstarter
Ik ervaar een probleem dat RTL 4 en 5 niet goed werkt. Het probleem komt zeer waarschijnlijk door de bekabeling of versterker.

De set-up is als volgt
AOP - Splitter (1) - Splitter (2) - 5-10m coax kabel - versterker - 1,5m coax kabel - televisie

Splitter 1: kan er niet tussenuit
Splitter 2: heb ik er tussenuit gehaald om te kijken of dit het probleem oplost, was niet het geval.

De versterker is inmiddels best oud. Alle kabels worden hier direct op gemonteerd. Dus met direct koper contact en zonder plug.

Nu kan het probleem volgens mij de 5-10 meter kabel zijn, de versterker of de 1,5 kabel. Maar nu na uitzoek werk blijkt dat huidige/moderne versterkers allemaal een plug vereisen (F-connector of Coax Male/Female). Tenzij het weinig uitmaakt, maar ik kan hier weinig informatie over vinden. Ik kan ook geen versterker vinden zonder plugs.

De versterker vervangen voor eentje met plugs lijkt me lastig aangezien ik dan plugs moet monteren op een bestaande gestripte coax kabel. En gezien de kabel precies-precies is afgeknipt qua lengte heb ik weinig ruimte tot het maken van fouten. De kabel vervangen is geen optie, tenzij ik begin met het openbreken van een plafond enz.

Wat is nu handig om te doen? een versterker kopen (a 50-80 euro) en deze voor de 5-10 meter coax kabel te monteren. Want hier zijn wel plugs. Of gaat dit weinig uitmaken? In een andere thread las ik iets over dat de kabel fysiek beschadigt kon zijn waardoor diegene ook een specifieke zender niet kon ontvangen. Maar tot een eind conclusie kwamen ze niet.

< dit stukje webruimte is te huur >

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
Heb je specificaties van de splitters, versterker, kabel, etc? Merk en type?

Je versterker zit op de verkeerde plaats, deze wil je juist zo vroeg mogelijk in de keten opnemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
Welke aanbieder ,welke regio en welk type aop?

Je kunt ook een zogenaamde DSR-wandcontactdoos hebben. Dit betekend dat een deel van het frequentie spectrum wat voor televisie bedoeld is op de radio uitgang wordt uitfilterd. Dit heeft dan niets met je bekabeling te maken maar het AOP (wandcontactdoos) vervangen doet dan veel wonderen.

Waarom kan splitter 1 er niet tussenuit? Een splitter is altijd te verwijderen (anders is het geen splitter) en om uit te sluiten dat dat niet de oorzaak is zul je die toch echt moeten verwijderen.

Daarnaast is de versterker, zoals @Xander aangeeft, verkeerd gepositioneerd. Een versterker plaats je aan het begin van de keten om het verliep verder in de keten te compenseren. Signaal hoeft niet meer versterkt te worden dan het verlies wat na de versterker optreedt. Anders ga je oversturen met alle storingen en defecten die daarmee gepaard gaan.

Daarnaast kun je geen goede installatie aanleggen zonder connectoren. Ieder punt dat de kern "contact" kan maken met de buitenlucht door het ontbreken van een deugdelijke (metalen) afscherming is een bron van storingen. Dit is nooit anders geweest en niets moderns. Dit is altijd al zo geweest alleen door de hoeveelheid verkeer op de kabel en in de lucht is het steeds belangrijker beiden goed van elkaar te scheiden.

Daarnaast maak je al een installatie basis fout. Nooit kabels precies op maat knippen. Wil je iets aanpassen of raakt een kabel/connector defect, dan heb je al een probleem met vervangen.

Maar zoals je omschrijving is deugt je installatie al van geen kant. Misschien iets van foto's beschikbaar om je op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
@MediaZoo Dit is zo'n 15-20 jaar geleden aangelegd. Nog in de tijd toen er alleen analoog was.

Het betreft UPC/Ziggo. En de AOP splits zichzelf naar TV/Data en FM. En direct op de TV/Data uitgang is splitter 1 geplaatst. Splitter 1 gebruik ik vervolgens voor de kabelmodem en televisie. Omdat ik meerdere televisies heb, heb ik op splitter 1 weer een splitter geplaatst, splitter 2. Tot en met splitter 2 werkt alles nog verder prima.

De exacte specificaties heb ik niet van de AOP en splitter 1 heb ik niet. Kan er ook niet bij vanwege een kast en dat beide zijn afgedekt met een UPC kapje. Gisteren toen ik wel alles aan de kant had, zag ik dat beide van dezelfde merk was. Op splitter 2 staat geen merk. Maar wel de specificaties 3,5dB verlies en 22dB isolation.

De televisie heb ik direct aangesloten op splitter 2 en dan heb ik het probleem niet. Dus mijn conclusie is dat pas na dit punt het probleem ontstaat.

De versterker wordt gebruikt om het signaal verder te splitsen naar 3 andere kabels.

Analoge antenne versterker

Vanaf dit punt treed het probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
aex351 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:09:
Ik ervaar een probleem dat RTL 4 en 5 niet goed werkt. Het probleem komt zeer waarschijnlijk door de bekabeling of versterker.

De set-up is als volgt
AOP - Splitter (1) - Splitter (2) - 5-10m coax kabel - versterker - 1,5m coax kabel - televisie
Ik snap niet waarom je de versterker zover naar achter hebt zitten, een zwak signaal versterken heeft in de regel geen zin.

Er vanuit gaande dat dit 2x2-weg splitters zijn, geeft dit ieder 3,5dB demping, dus dat is 7dB aan de uitgang van splitter 2. 10m coax is nog eens ongeveer 2dB erbij en dat is dus 9dB verlies tov je AOP. Als je dan pas gaat versterken, dan gaat dat flink ten koste van je signaal-ruis verhouding.

Daarnaast denk ik dat als een paar zenders niet werken en de rest wel, dan vermoed ik interferentie. Dus slecht afgeschermde coax.

/edit: Die versterker is niet afgeschermd (er vanuitgaande dat dat kapje van plastic is) en je coax kabel zo te zien ook niet. In de tijd van UPC hádden ze een erg goede brochure: Het beter beeld boekje, zo te zien gebruiken ze die niet meer. Kijk hier eens:
https://www.ziggo.nl/klan...ansluitingen-controleren/

[ Voor 16% gewijzigd door Flake op 11-06-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
begin eerst eens met de versterker er tussen weg te halen.. zolaat in de keten versterker levert vaak meer problemen op dan het oplost..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik had tot voor kort ook problemen met ontvangst op 2 specifieke kanalen. Ik heb een ziggo monteur besteld en die heeft e.e.a. verbeterd. Van te voren dacht ik dat het aan mijn bekabeling lag, maar het bleek toch aan diverse zaken bij Ziggo te liggen. Probleem is dus opgelost door Ziggo voor 0 euro. Als het wel aan jouw installatie ligt kost het je 40 euro (voor het eerste uur, inclusief klein grut zoals kabeltjes & connectoren).

Is misschien niet erg tweaker-achtig, maar het gaat ook om het resultaat ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

923789

aex351 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:00:
[afbeelding]

Vanaf dit punt treed het probleem op.
Als oud UPC/Ziggo monteur zeg ik: weghalen! Dat apparaat stamt letterlijk uit de oertijd en daar zal je storing (grotendeels) door komen. Die coaxkabels zou je nog kunnen gebruiken, alleen moet daar dan een nieuwe C18 connector op en eventueel een koppelbusje als je niet alle aansluitingen meer gebruikt.

Maak ook ff een foto van je AOP, ik wil wel weten wat er nog hangt. Hangt er een oude, dan zou je kosteloos een monteur kunnen laten komen.

[edit]
Op precies welke van de RTL zenders heb je storing, de HD versie of de SD versie ??

[ Voor 6% gewijzigd door 923789 op 11-06-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
923789 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:41:
[...]

Als oud UPC/Ziggo monteur zeg ik: weghalen! Dat apparaat stamt letterlijk uit de oertijd en daar zal je storing (grotendeels) door komen. Die coaxkabels zou je nog kunnen gebruiken, alleen moet daar dan een nieuwe C18 connector op en eventueel een koppelbusje als je niet alle aansluitingen meer gebruikt.

Maak ook ff een foto van je AOP, ik wil wel weten wat er nog hangt. Hangt er een oude, dan zou je kosteloos een monteur kunnen laten komen.

[edit]
Op precies welke van de RTL zenders heb je storing, de HD versie of de SD versie ??
Op de HD versie van RTL 4 en 5. SD versie weet ik niet.

Wat is een C18 connector (plug)? Een C18 connector op Google levert een female power plug op. Bedoel je niet een F-connector plug?

Goede tip van de AOP, ik zal er van de week een foto van maken / terug komen met de specificaties. Het is ten iedere geval iets van +10/15 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

923789

aex351 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:03:
Zijn er andere zenders waar hetzelfde euvel bij voorkomt ??
Wat is een C18 connector (plug)? Een C18 connector op Google levert een female power plug op. Bedoel je niet een F-connector plug?
Ja, zie https://www.coaxkabels.com/C18-CRIMP

Coaxkabels komen in verschillende diktes. Hoe hoger het nummer, hoe dunner de kabel. In de meeste gevallen zijn C9/C12 kabels toegepast (hebben dezelfde dikte) en de wat oudere kabels zijn C18. C24 kwam ik wel eens tegen, maar afgaande op jouw foto zal je dat niet hebben.

Wat ik wel zie, is dat een aantal kabels soepele kernen hebben. That will be is a bitch, als je daar nieuwe voor kan trekken heeft dat wel de voorkeur (kabelkeur C9 en je zit altijd goed).
Goede tip van de AOP, ik zal er van de week een foto van maken / terug komen met de specificaties. Het is ten iedere geval iets van +10/15 jaar oud.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:04
Zo te zien moet dus C18 coax vervangen worden, het AOP, waarschijnlijk de verdeler op het AOP, de versterker en de connectoren. Ik zou gewoon Ziggo laten komen, voor 40+50 euro ben je dan klaar en kun je er weer een tijdje tegenaan. Als je zelf bezig gaat kom je qua materiaalkosten al in de richting van 90 euro dus dat schiet niet echt op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
aex351 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:03:
[...]

nou weet ik niet hoe het in het precies overal zit..
maar hier in fZiggo zit RTL4 / 5 HD op 610mhz samen met Fox Sports 3, WDR en Ziggo Live Events Fox Sports.

hm valt me nou ook op dat ze als laagste frequentie 122mhz gebruiken... en als hoogste 858mhz voor Digitale TV / Radio. best een groot stuk :)

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 12-06-2017 07:46 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zowiezo 2 kabels parralel aansluitn (3 van aansluiting van links) is funest voor je impedantie en singaal
en dan een beetje het draad er omheen wikkelen is ook erg amateuristisch

Ik zou toch dit ding aanpakken denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DUq73Col5haTK9EOLLeVCrj7/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 12-06-2017 07:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
SMSfreakie schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:44:
[...]

nou weet ik niet hoe het in het precies overal zit..
maar hier in fZiggo zit RTL4 / 5 HD op 610mhz samen met Fox Sports 3, WDR en Ziggo Live Events Fox Sports.

hm valt me nou ook op dat ze als laagste frequentie 122mhz gebruiken... en als hoogste 858mhz voor Digitale TV / Radio. best een groot stuk :)
In de ether zit daar Digitenne volgens mij, en als dat zo is dan zou het interferentie zijn. En ja coax heeft een gigantisch spectrum wat ze kunnen benutten, maar met name sinds Digitenne in de lucht is begon interferentie een serieus probleem te worden. 4G is daar later ook bij gekomen.

Die versterker op de foto bevalt me niet, en de kabels die daaraan zitten ook niet. Wat OP in huis heeft is simpelweg niet geschikt voor digitale tv. Daarom zou ik in 1 klap het hele zaakje vervangen, heb ik in mijn eigen (huur)huis ook gedaan en dan ben je wel voorgoed van het gezeik af. Op die versterker na zijn de materiaalkosten niet echt significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik heb ook in mijn huurhuis geen enkel probleem.. Maar goed dat ook destijds meteen goed gedaan.. Alleen nou wil ik als nog een antenne buiten hebben.. Zucht luxe probleem

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

923789

[b][message=51543259,noline] hm valt me nou ook op dat ze als laagste frequentie 122mhz gebruiken... en als hoogste 858mhz voor Digitale TV / Radio. best een groot stuk :)
Nee hoor, ze gebruiken zelfs lager. Het wordt tegenwoordig gebruikt voor de On Demand diensten (Uitzending gemist, MyPrime, etc) en vergeet de welbekende VHF2 band niet (87,5 tot 108 MHz). Daar zitten gewoon de analoge radiozenders, ook op de kabel 8) 8)

Het lijkt een groot stuk, maar niet alles wordt gebruikt. Het gebied tussen 120 en pak 'm beet 180 MHz worden als homingchannels gebruikt (je apparaat maakt op die frequentie verbinding met Ziggo voor de software updates) en het gebied tussen 300 en 350 MHz worden door zowel de Horizon/Cisco ontvangers alsmede de kabelsmodems gebruikt voor hun dataverkeer (en dan moet het nog terug) en dan heb je nog de analoge zenders er ook nog bij.

Het is dus lekker druk op de kabel en als Digitenne en 4G dezelfde frequenties gebruiken die wij ook gebruiken, dan wordt het hommeles en ik kan niet wachten totdat DVB-2 los gaat (HD via Digitenne), want dan kan ik m'n lol op . . . 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
923789 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:33:
[...]

Nee hoor, ze gebruiken zelfs lager. Het wordt tegenwoordig gebruikt voor de On Demand diensten (Uitzending gemist, MyPrime, etc) en vergeet de welbekende VHF2 band niet (87,5 tot 108 MHz). Daar zitten gewoon de analoge radiozenders, ook op de kabel 8) 8)

Het lijkt een groot stuk, maar niet alles wordt gebruikt. Het gebied tussen 120 en pak 'm beet 180 MHz worden als homingchannels gebruikt (je apparaat maakt op die frequentie verbinding met Ziggo voor de software updates) en het gebied tussen 300 en 350 MHz worden door zowel de Horizon/Cisco ontvangers alsmede de kabelsmodems gebruikt voor hun dataverkeer (en dan moet het nog terug) en dan heb je nog de analoge zenders er ook nog bij.

Het is dus lekker druk op de kabel en als Digitenne en 4G dezelfde frequenties gebruiken die wij ook gebruiken, dan wordt het hommeles en ik kan niet wachten totdat DVB-2 los gaat (HD via Digitenne), want dan kan ik m'n lol op . . . 8)7 8)7
mja die On Demand kanalen komen natuurlijk niet naar voren in mn channel list :-)

maar idd 122 - 180 is hier gewoon voor DVB-C signalen.. daarna een enorm gat tot 401mhz ;)
welke gevuld wordt met iig 16 downstream kanalen voor internet (vanaf 241 tot 361)
anloge meuk voor TV heb ik geen idee van.. gebruik het niet maar dat zal er ook nog bij tussen gepropt worden ergens :)

en ach.. DVB-T2 zal imo weinig verstoring gaan opleveren, dat wordt immers dan weer op de oude DVB-T frequenties gezet :?

in de toekomst krijg je wel 700mhz band voor telecom er bij :X en dat zou dan wel meer kunnen storen.. :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als je bekabeling in orde is (KOKA9TS bijv) hoef je je inprincipe geen zorgen meer te maken over welke banden in de ether gaan wijzigen je bent dan gewoon goed afgeschermd. Analoge carriers worden over de gehele bandbreedte tussen de DVB-C streams gezet, NPO1 zit bijv op 184.00Mhz uit mijn hoofd en EURO op 816.00Mhz. (hier dan)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Ik zou de versterker en de splitters vervanger door een tratec 4 poorts versterker. Of als je dat te duur vindt de versterker direct op de aop aansluiten. In deze installatie zitten zeker wel meer verbeterpunten, maar dit is de belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

923789

SMSfreakie schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:26:
anloge meuk voor TV heb ik geen idee van.. gebruik het niet maar dat zal er ook nog bij tussen gepropt worden ergens :)
In weze zijn alle kabelsignalen analoog, digitale signalen worden gemoduleerd voordat ze de kabel opgaan (of ze moeten dat inmiddels al veranderd hebben) ;)
en ach.. DVB-T2 zal imo weinig verstoring gaan opleveren, dat wordt immers dan weer op de oude DVB-T frequenties gezet :?

in de toekomst krijg je wel 700mhz band voor telecom er bij :X en dat zou dan wel meer kunnen storen.. :(
Ik meende dat EZ daar de 400/500 MHz band voor willen gebruiken of toch die 700/900 MHz band. Ze kunnen niet gelijk het oude aanbod stoppen, er zijn geen tot te weinig Digitenne HD ontvangers nog beschikbaar.

Ben trouwens benieuwd hoe het bij TS ervoor staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
923789 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:22:
[...]

In weze zijn alle kabelsignalen analoog, digitale signalen worden gemoduleerd voordat ze de kabel opgaan (of ze moeten dat inmiddels al veranderd hebben) ;)
100% correct.. maar afaik je snapt wat ik bedoel :D
[...]

Ik meende dat EZ daar de 400/500 MHz band voor willen gebruiken of toch die 700/900 MHz band. Ze kunnen niet gelijk het oude aanbod stoppen, er zijn geen tot te weinig Digitenne HD ontvangers nog beschikbaar.

700mhz gaat naar LTE, daar zit als het goed is al geen DVB-T multiplex meer in..

en geen idee? lijkt me sterk dat ze daar nieuwe frequenties voor gaan gebruiken.. maar ach als het zo door gaat met digitenne hebben ze meteen minder ruimte nodig :P blijft alleen de NPO over

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
923789 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:22:
[...]

[...]

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de kast te verplaatsen. Dus dit weekend ga ik hier weer mee verder. Wordt vervolgd! Ik snap ook dat de versterker niet op een ideale plek ligt, het wordt nu min of meer ook gebruikt als een splitter. En voor analoge televisie was dat nog best prima. Alleen inderdaad, voor digitale televisie is het iets minder vergevingsgezind, met nu dus als gevolg dat 2 kanalen het minder goed doen.

[ Voor 18% gewijzigd door aex351 op 15-06-2017 23:37 ]

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Het 'project repareer de televisie signaal boven' was even stil komen te liggen. Dit vanwege andere werkzaamheden. Maar het probleem bestaat nog steeds. En aangezien ik heel lastig bij de AOP kan, had ik er nog geen foto's kunnen maken.

Beneden is er nu ook probleem geconstateerd met betrekking tot een te zwakke retour signaal. Hierdoor werkt Ziggo On Demand niet altijd even goed. Na een telefoongesprek met Ziggo was het advies om eerst mijn eigen 2-weg-splitter en eventueel een coax kabel te vervangen voor eentje die ze me hebben opgestuurd. Ik refereerde namelijk naar deze topic met de melding dat het wellicht komt door een verouderde AOP. En ze gaven aan dat mocht het probleem dus niet aan de AOP liggen ik de kosten voor mijn rekening zou krijgen. Maar goed ik heb inmiddels die hele kast naar voren getrokken waardoor ik bij de AOP kon.

Foto's van de AOP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m50p5Q83tXxy1gzWaaCAHDVa/medium.jpg

De aansluiting is dus: AOP->Daar zit een splitter op (TV/Data + Radio) (zie foto), op de TV/Data zit een 2-weg-splitter (1 voor internet / 1 voor tv) (zie foto). Dit is wat UPC destijds heeft geleverd. Op deze 2-weg-splitter had ik mijn eigen 2-weg-splitter. Waarbij de een voor tv beneden was en de ander voor tv boven.

Nu begrijp ik sowieso dat ik de implementatie van de versterker zoals deze boven nu staat anders moet. En een nieuwe versterker eventueel bij het begin van de keten moet plaatsen.

Maar is er verder een probleem met deze AOP?

@Xander @MediaZoo @Thunderwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ik mis de daadwerkelijke AOP op die foto? Waar komt de kabel die op "IN" van de rechter splitter zit vandaan?

Waarom heb je daar een radio/tv splitter nodig? Zit er een FM radio aangesloten?

Kun je de hele installatie eens schematisch uittekenen (al is het in Paint)? Ik hoor je over twee televisies (boven en beneden) maar op die signaalversterker alleen al zitten er 3 aangesloten??

Hoe moet ik verder deze post...
aex351 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:09:
De set-up is als volgt
(2 splitters)

Rijmen met deze?
aex351 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 19:44:
De aansluiting is dus: AOP->Daar zit een splitter op (TV/Data + Radio) (zie foto), op de TV/Data zit een 2-weg-splitter (1 voor internet / 1 voor tv) (zie foto). Dit is wat UPC destijds heeft geleverd. Op deze 2-weg-splitter had ik mijn eigen 2-weg-splitter.
(3 splitters)

???

[ Voor 47% gewijzigd door Xander op 16-09-2017 20:01 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je uberhaupt wel een fm tuner/radio op die fm aansluiting aangesloten ? of hangt daar een tv achter ?

open aansluitingen zijn zonde van je singaal. Zowiezo verspil je singaal in de vorm van demping die niet nodig is. en je krijgt nog extra reflecties van de open connector

verwijder dan de spilter en sluit hem zonde spiltter aan.

een maak dat schema waar xandee om vraagt

Iperf

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 19:58:
Ik mis de daadwerkelijke AOP op die foto? Waar komt de kabel die op "IN" van de rechter splitter zit vandaan?
Uit de muur, het is een groene coax kabel die erin gaat.
Waarom heb je daar een radio/tv splitter nodig? Zit er een FM radio aangesloten?
Ja er zit een FM radio op aangesloten.
Kun je de hele installatie eens schematisch uittekenen (al is het in Paint)? Ik hoor je over twee televisies (boven en beneden) maar op die signaalversterker alleen al zitten er 3 aangesloten??

Hoe moet ik verder deze post...

[...]

(2 splitters)

Rijmen met deze?

[...]

(3 splitters)

???
toon volledige bericht
Ja beide zijn hetzelfde.

Ik zal een schema maken ter verduidelijking.

• Xander
aex351 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:22:
[...]

Uit de muur, het is een groene coax kabel die erin gaat.
Dus je hebt geen AOP?
Ja beide zijn hetzelfde.

Ik zal een schema maken ter verduidelijking.
Nee 2 splitters zijn niet hetzelfde als 3 splitters? :P

Ik zie graag zo'n schemaatje met daar op alle componenten (splitters, signaalversterker, einddozen, radio, TV's). Ik snap al niet hoe het nu zit, dat maakt het ook wat lastig om oplossingen te adviseren. ;) Graag ook nog specs of een foto van die derde splitter.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 16-09-2017 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Die isolator is het AOP. Op de TV/DATA zit die eerste splitter op de foto voor het modem. Tweede splitter buiten beeld voor beneden/boven. Je kan een goede kabel met goede connectoren tussen de tweede splitter en de tv boven leggen. Die 1,5m en versterker gaan er dan tussenuit. Ondanks dat dit oude meuk is zou het niet moeten instralen. Het beste is zoals ik reeds heb gezegd even 90 euro uitgeven en een nieuw AOP + OV8420 versterker laten installeren. + evt nieuwe kabels naar de televisies beneden en boven. Dan kunnen al die splitters ertussenuit. Bedenk dat 1 slechte c18 kabel storing kan veroorzaken op al je televisies, niet alleen de televisie waar hij naartoe loopt. Het is dus belangrijk dat je hele installatie goede kabels gebruikt.

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:28:
[...]
Dus je hebt geen AOP?
[...]

Nee 2 splitters zijn niet hetzelfde als 3 splitters? :P

Ik zie graag zo'n schemaatje met daar op alle componenten (splitters, signaalversterker, einddozen, radio, TV's). Ik snap al niet hoe het nu zit, dat maakt het ook wat lastig om oplossingen te adviseren. ;) Graag ook nog specs of een foto van die derde splitter.
Zie hier de schema / diagram (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DqcABdZ1DjzHqCI6sTOFJBSm/medium.png

Volgens mij is de eerste tv/data en FM splitter de AOP.
Jim423 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:23:
Die isolator is het AOP. Op de TV/DATA zit die eerste splitter op de foto voor het modem. Tweede splitter buiten beeld voor beneden/boven. Je kan een goede kabel met goede connectoren tussen de tweede splitter en de tv boven leggen. Die 1,5m en versterker gaan er dan tussenuit. Ondanks dat dit oude meuk is zou het niet moeten instralen. Het beste is zoals ik reeds heb gezegd even 90 euro uitgeven en een nieuw AOP + OV8420 versterker laten installeren. + evt nieuwe kabels naar de televisies beneden en boven. Dan kunnen al die splitters ertussenuit. Bedenk dat 1 slechte c18 kabel storing kan veroorzaken op al je televisies, niet alleen de televisie waar hij naartoe loopt. Het is dus belangrijk dat je hele installatie goede kabels gebruikt.
De kabel vervangen tussen de splitter en de versterker zal heel lastig gaan. Ik moet dan een plafond gaan openbreken. Dus alles behalve dit, tenzij dit echt de enige oplossing is. Maar ik heb dan sowieso iets van een 3-weg-splitter nodig als ik de versterker ga vervangen.

De AOP, dus de isolator?, die is verouderd? want Ziggo gaf aan dat zij daar verantwoordelijk voor zijn. Maar als er dus een monteur komt en het blijkt dat de AOP nog prima zou moeten zijn anno 2017 en dus het probleem ergens anders zit dan draag ik de kosten. Ik zit nu dus ook met het probleem dat de retour signaal van de 1e televisie niet helemaal goed werkt. Dus ik vermoed dat het inderdaad wellicht met de AOP te maken kan hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door aex351 op 16-09-2017 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
aex351 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 19:44:
Het 'project repareer de televisie signaal boven' was even stil komen te liggen. Dit vanwege andere werkzaamheden. Maar het probleem bestaat nog steeds. En aangezien ik heel lastig bij de AOP kan, had ik er nog geen foto's kunnen maken.

Beneden is er nu ook probleem geconstateerd met betrekking tot een te zwakke retour signaal. Hierdoor werkt Ziggo On Demand niet altijd even goed. Na een telefoongesprek met Ziggo was het advies om eerst mijn eigen 2-weg-splitter en eventueel een coax kabel te vervangen voor eentje die ze me hebben opgestuurd. Ik refereerde namelijk naar deze topic met de melding dat het wellicht komt door een verouderde AOP. En ze gaven aan dat mocht het probleem dus niet aan de AOP liggen ik de kosten voor mijn rekening zou krijgen. Maar goed ik heb inmiddels die hele kast naar voren getrokken waardoor ik bij de AOP kon.

Foto's van de AOP:

[afbeelding]

De aansluiting is dus: AOP->Daar zit een splitter op (TV/Data + Radio) (zie foto), op de TV/Data zit een 2-weg-splitter (1 voor internet / 1 voor tv) (zie foto). Dit is wat UPC destijds heeft geleverd. Op deze 2-weg-splitter had ik mijn eigen 2-weg-splitter. Waarbij de een voor tv beneden was en de ander voor tv boven.

Nu begrijp ik sowieso dat ik de implementatie van de versterker zoals deze boven nu staat anders moet. En een nieuwe versterker eventueel bij het begin van de keten moet plaatsen.

Maar is er verder een probleem met deze AOP?

@Xander @MediaZoo @Thunderwing
toon volledige bericht
Het AOP is de QAMTEX TV/FM isolator. Jaren gebruikt door UPC. Deze vervangt Ziggo kosteloos. Deze is al vanaf 2012 niet meer als geschikte AOP aangemerkt.

Daarnaast zijn de VQ1002 splitters ook niet meer geschikt voor Ziggo. Deze geven onnodig ruis in het signaal waardoor diverse ontvangers waaronder de Horizon rare kuren kunnen vertonen.

Aan de hand van je plaatje is je installatie absoluut verkeerd ingericht. 1x splitter voor de versterker mag. 2x ervoor is absoluut geen goed idee. Je verzwakt het signaal teveel om vervolgens te gaan versterken. Dan neem de ruis de overhand en een versterker is er niet voor bedoel om signaal door een installatie te knallen. Een versterker moet het verlies in de installatie opvangen voordat het verlies optreed niet erna.

Wil je het goed aansluiten:

AOP > Splitter > Modem/Versterker > TV's/Radio's.

Je kunt prima zoals je stelt die kabel laten zitten een versterker plaatsen en verderweg een 3-weg splitter. Maar er zit dermate veel fout op dit moment in de installatie dat je echt alles op orde zal moeten (laten) brengen.

Over de kosten. Dit AOP moeten ze vervangen, omdat al heel lang bekend is dat deze niet in orde is. Deze wordt kosteloos vervangen, omdat hij van Ziggo is. Alles na het AOP (Kabels,Splitters,Etc.) is op je eigen kosten. Het is jouw installatie dus waarom zou Ziggo dit gratis doen?

[ Voor 4% gewijzigd door MediaZoo op 16-09-2017 22:05 ]

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
MediaZoo schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:03:
[...]

Het AOP is de QAMTEX TV/FM isolator. Jaren gebruikt door UPC. Deze vervangt Ziggo kosteloos. Deze is al vanaf 2012 niet meer als geschikte AOP aangemerkt.

Daarnaast zijn de VQ1002 splitters ook niet meer geschikt voor Ziggo. Deze geven onnodig ruis in het signaal waardoor diverse ontvangers waaronder de Horizon rare kuren kunnen vertonen.

Aan de hand van je plaatje is je installatie absoluut verkeerd ingericht. 1x splitter voor de versterker mag. 2x ervoor is absoluut geen goed idee. Je verzwakt het signaal teveel om vervolgens te gaan versterken. Dan neem de ruis de overhand en een versterker is er niet voor bedoel om signaal door een installatie te knallen. Een versterker moet het verlies in de installatie opvangen voordat het verlies optreed niet erna.

Wil je het goed aansluiten:

AOP > Splitter > Modem/Versterker > TV's/Radio's.

Je kunt prima zoals je stelt die kabel laten zitten een versterker plaatsen en verderweg een 3-weg splitter. Maar er zit dermate veel fout op dit moment in de installatie dat je echt alles op orde zal moeten (laten) brengen.

Over de kosten. Dit AOP moeten ze vervangen, omdat al heel lang bekend is dat deze niet in orde is. Deze wordt kosteloos vervangen, omdat hij van Ziggo is. Alles na het AOP (Kabels,Splitters,Etc.) is op je eigen kosten. Het is jouw installatie dus waarom zou Ziggo dit gratis doen?
toon volledige bericht
Absoluut, nee dan weet ik dat ten iedere geval. Ik verwacht niet dat Ziggo de complete installatie gaat vervangen. Dat is iets dat ik zelf prima kan. Maar het gegeven dat deze AOP niet geschikt is etc. was voor mij onbekende informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Het zou dan even nagemeten moeten worden door een monteur, dit verschilt per situatie maar het is vaak wel mogelijk om een 3wegsplitter achter de +8 poort te zetten van de OV8420. Eis is dan wel dat er verder geen splitters meer komen of voor zitten. Voor die 40 euro maakt Ziggo je installatie in orde incl AOP voor de televisies met mediaboxen/CI+. De extra televisies (FTA/analoog) moet je wel voor betalen. Monteur zal ook kunnen bepalen of die kabel in het plafond kan blijven zitten echter is het wel oud spul wat ik zie op de foto's. Probleem is dat deze kabels ook ruis de andere kant op geven (net zoals die oude splitters) wat je modem weer beïnvloed.

Zoiets zou het dan worden: (klikbaar)

ziggo

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 16-09-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:17:
Het zou dan even nagemeten moeten worden door een monteur, dit verschilt per situatie maar het is vaak wel mogelijk om een 3wegsplitter achter de +8 poort te zetten van de OV8420. Eis is dan wel dat er verder geen splitters meer komen of voor zitten. Voor die 40 euro maakt Ziggo je installatie in orde incl AOP voor de televisies met mediaboxen/CI+. De extra televisies (FTA/analoog) moet je wel voor betalen. Monteur zal ook kunnen bepalen of die kabel in het plafond kan blijven zitten echter is het wel oud spul wat ik zie op de foto's. Probleem is dat deze kabels ook ruis de andere kant op geven (net zoals die oude splitters) wat je modem weer beïnvloed.

Zoiets zou het dan worden: (klikbaar)

[afbeelding]
Nu zie ik dat je als versterker de OV8420 hebt neergezet. Ik lees verder dat dit nu de door Ziggo aanbevolen versterker is. Maar met het oog op de toekomst, is het niet verstandiger om een versterker te gebruiken die ook 4K aankan? Bijvoorbeeld de Hirschmann HMV 41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
aex351 schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:51:
[...]

Nu zie ik dat je als versterker de OV8420 hebt neergezet. Ik lees verder dat dit nu de door Ziggo aanbevolen versterker is. Maar met het oog op de toekomst, is het niet verstandiger om een versterker te gebruiken die ook 4K aankan? Bijvoorbeeld de Hirschmann HMV 41.
Alle versterkers met Kabel Keur en/of Ziggo Geschikt kunnen 4K aan.

Het gaat er bij versterkers om of het ruisgetal niet te hoog is en of ze de modulatie niet omzeep helpen.

Het is ook niet zo dat alleen een OV8420 alleen geschikt is voor Ziggo. Het is alleen het merk wat ze op dit moment zelf leveren. De Technetix FRA-752, Hirschmann HMV 41 en HV 14, Astro AL5R, Teleste OV8420 zijn allemaal geschikt.

Welke inhoud er in het signaal zit maakt niet uit. Als het signaal maar goed wordt doorgegeven. 4K is in dit geval inhoud van het signaal. Niet het signaal zelf. Maak je dus niet druk om het 4K verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

923789

Jammer dat het AOP zelf niet geheel op foto staat, maar afgaande van wat ik zie, heb je er 1 uit de 600 serie (632 of 634). Als je een Horizon ontvanger heb, MOET deze zelfs vervangen worden (kosten Ziggo), omdat het bekend is dat deze type AOP's niet geschikt zijn voor de Horizon ontvanger en andere digitale producten.

Voor nu is het beste wat je kan doen, is de versterker beneden plaatsen. Ik zou wel graag willen weten welke het is, zodat wij ook een beter beeld kunnen krijgen welke oplossing het beste bij je past. Niet alle versterkers zijn namelijk retour geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
923789 schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:13:
Jammer dat het AOP zelf niet geheel op foto staat, maar afgaande van wat ik zie, heb je er 1 uit de 600 serie (632 of 634). Als je een Horizon ontvanger heb, MOET deze zelfs vervangen worden (kosten Ziggo), omdat het bekend is dat deze type AOP's niet geschikt zijn voor de Horizon ontvanger en andere digitale producten.

Voor nu is het beste wat je kan doen, is de versterker beneden plaatsen. Ik zou wel graag willen weten welke het is, zodat wij ook een beter beeld kunnen krijgen welke oplossing het beste bij je past. Niet alle versterkers zijn namelijk retour geschikt.
De versterker die ik nu heb is een oude, zie één van mijn vorige berichten. Ik moet nu nog een nieuwe versterker kopen. Zal morgen Ziggo bellen voor een nieuwe AOP. Denk dat ze dan een monteur willen sturen. De versterker die nu boven staat, en tevens wordt gebruikt als een splitter moet ik dan nog vervangen voor een 3-weg splitter. Zal dan meteen de blote kabels voorzien van connectoren. Even kijken wat ik hier voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zou eerst even prijs vragen aan de monteur wat het kost als hij het doet. (ws 40euro all-in). Dan krijg je netjes EXPE6 f connectoren erop geknepen. Splitters/kabel e.d. kan die ook leveren.

Overigens moeten al die binnenhuisversterkers binnen enkele jaren weer vervangen worden zeker als er een modem op aangesloten zit. Dus ik zou je niet kapotstaren op futureproof. De HMV41 is ook prima, en 1.2Ghz geschikt. Wel is het wijs om die eco modus uit te zetten op de hirschmann versterkers (mits aanwezig).

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 17-09-2017 17:49 ]

Pagina: 1