Voor een nieuwbouwwoning ben ik aan het nadenken over de manier waarop ik het netwerk wil gaan inrichten (mn op 2 verdiepingen, ca 170 m2). Ik denk eigenlijk vooral aan 2 varianten: 1 met Ubiquiti UniFi en 1 met AVM Fritz (icm TP-Link). Ik wil met 2 access points beginnen en dan eens zien wat dat oplevert; uitbreiden kan altijd nog. Gebruik is met name internetten met meerdere apparaten en af en toe verbinding maken met een NAS. Er komen ca 10 bedrade aansluitingen.
1) Ubiquiti Unifi (ca 700-850 euro)
- Router: Unifi Enterprise Gateway Router
- Switch: Unifi Switch US-16-150W
- Access Points: 2x Unifi (AC Pro, AC Lite of AC In-Wall)
- Unifi Cloud Key
2) AVM (ca 350 euro)
- Router: AVM Fritz!Box 4040 (waarbij ik wireless misschien wel uit zou zetten)
- Access points: 2x AVM Fritz! WLAN Repeater 1750E
- Switch: TP-Link TL-SG1016DE
Vragen:
a. Is één van beide varianten significant beter in mijn situatie? En zo ja, welke en waarom?
b. Zou in beide varianten mijn huidige router (Asus N66U) een (even) goede optie zijn om als bedrade router te gebruiken?
c. Is de Unifi-switch in variant (1) belangrijk, of kan het (even) goed met een andere switch icm de POE injectors die Ubiquiti verkoopt?
1) Ubiquiti Unifi (ca 700-850 euro)
- Router: Unifi Enterprise Gateway Router
- Switch: Unifi Switch US-16-150W
- Access Points: 2x Unifi (AC Pro, AC Lite of AC In-Wall)
- Unifi Cloud Key
2) AVM (ca 350 euro)
- Router: AVM Fritz!Box 4040 (waarbij ik wireless misschien wel uit zou zetten)
- Access points: 2x AVM Fritz! WLAN Repeater 1750E
- Switch: TP-Link TL-SG1016DE
Vragen:
a. Is één van beide varianten significant beter in mijn situatie? En zo ja, welke en waarom?
b. Zou in beide varianten mijn huidige router (Asus N66U) een (even) goede optie zijn om als bedrade router te gebruiken?
c. Is de Unifi-switch in variant (1) belangrijk, of kan het (even) goed met een andere switch icm de POE injectors die Ubiquiti verkoopt?