Netwerk in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elian0
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 12:26
Voor een nieuwbouwwoning ben ik aan het nadenken over de manier waarop ik het netwerk wil gaan inrichten (mn op 2 verdiepingen, ca 170 m2). Ik denk eigenlijk vooral aan 2 varianten: 1 met Ubiquiti UniFi en 1 met AVM Fritz (icm TP-Link). Ik wil met 2 access points beginnen en dan eens zien wat dat oplevert; uitbreiden kan altijd nog. Gebruik is met name internetten met meerdere apparaten en af en toe verbinding maken met een NAS. Er komen ca 10 bedrade aansluitingen.

1) Ubiquiti Unifi (ca 700-850 euro)
- Router: Unifi Enterprise Gateway Router
- Switch: Unifi Switch US-16-150W
- Access Points: 2x Unifi (AC Pro, AC Lite of AC In-Wall)
- Unifi Cloud Key

2) AVM (ca 350 euro)
- Router: AVM Fritz!Box 4040 (waarbij ik wireless misschien wel uit zou zetten)
- Access points: 2x AVM Fritz! WLAN Repeater 1750E
- Switch: TP-Link TL-SG1016DE

Vragen:
a. Is één van beide varianten significant beter in mijn situatie? En zo ja, welke en waarom?
b. Zou in beide varianten mijn huidige router (Asus N66U) een (even) goede optie zijn om als bedrade router te gebruiken?
c. Is de Unifi-switch in variant (1) belangrijk, of kan het (even) goed met een andere switch icm de POE injectors die Ubiquiti verkoopt?

Beste antwoord (via elian0 op 24-06-2017 17:05)

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
waarvoor wil je gebruik maken van een eigen router, heb je specifieke verwachtingen waaraan de router van de provider niet kan voldoen.

tevens zou ik kiezen voor een gewone unmanaged switch, als de extra mogelijkheden van de unifi switch niet nodig hebt. uiteraard zou ik hierbij kiezen voor de unifi access points, vanwege o.a. de goede manageability

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
waarvoor wil je gebruik maken van een eigen router, heb je specifieke verwachtingen waaraan de router van de provider niet kan voldoen.

tevens zou ik kiezen voor een gewone unmanaged switch, als de extra mogelijkheden van de unifi switch niet nodig hebt. uiteraard zou ik hierbij kiezen voor de unifi access points, vanwege o.a. de goede manageability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elian0
Dank voor je snelle reactie.

Goede vraag :-). Ik heb niet dergelijke specifieke verwachtingen. Ik heb van Ziggo een Ubee EVW321B en daarnaast dus een Asus N66U. Het instellen van een gastnetwerk is het meest "speciale" dat ik daarmee heb gedaan denk ik :).

OK, dan kan ik bijv de TP-Link SG1016D doen.

Aan wat voor dingen moet ik denken qua manageability van de Unifi access points? En als ik van Ubiquiti alleen de access points neem, heb ik dan ook de cloud key nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
dan heb je voldoende aan de unifi access points. de cloud key heb je niet nodig in een thuissituatie, als je de software lokaal installeert op een pc. De software/cloud key hoeft alleen continu aan te staan, als je statistieken bij wilt houden, of gebruik wilt maken van een portal e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elian0
Dankjewel. Dat scheelt nogal in de kosten :).

Kun je nog iets zeggen over de voordelen van Unifi AP's boven bijv. die AVM AP's? Wat maakt (voor iemand als ik) Ubiquiti de betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bopgelder326
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-07 11:32
Ik ben recent ook bezig met het aanpassen / verbeteren van mijn WiFI bereik in huis. De KPN v10 box en WiFi extender blijken niet sterk genoeg voor goed bereik overal in huis (vrij nieuwe woning,10 jaar oud, dikke muren en dak etc). Ik heb ook al wat ervaring met Unifi en het is erg goed spul, daarnaast heb ik net kunnen testen met een Unifi AC Pro van een oom van me en daarbij blijkt dat het bereik wel stukken beter is, maar voor mij nog net niet goed genoeg. Ik heb daarom besloten voor 2x een Unifi Mesh te gaan. Het bereik zou daarvan beter moeten zijn en dus hoop ik ook beter dekkend. Misschien goed om daar nog even over na te denken, dus Unifi AC of Unifi Mesh. Overigens wordt bij beide Unifi AP oplossingen een PoE adapter meegeleverd, dus daarvoor hoef je niet zo'n dure switch te kopen mocht dat de reden zijn.

Als je overigens over zulke bedragen nadenkt (300-400 euro) kan je misschien ook eens kijken naar Unifi Amplifi aangevuld met een eenvoudige switch van TP Link.

NB: AVM ken ik niet / geen ervaring mee.

NB2: Online support van Ubiquiti is wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elian0
Dank voor je reactie. Ik heb eerder ook met Ubiquiti gechat over Amplifi waarbij ik me m.n. afvroeg in hoeverre de wifi-snelheid daarvan wordt beperkt doordat ieder access point tegelijkertijd twee wifi-verbindingen heeft. Volgens degene die ik sprak, was dat wel het geval (wat mij verbaasde, omdat ik dacht dat de verschillende mesh-systemen zouden werken met dubbele radio's, waardoor de snelheid niet verlaagd zou hoeven worden). Mij werd Unifi aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Laatst online: 12-09 20:00
dennisdennis12 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:18:
Dat zou ik je ten zeerste afraden - als je glasvezel hebt/krijgt dan worden nu al e.e.a. afgeleverd over verschillende VLANs - als je dan een unmanaged switch hebt ga je er van uit dat je alle mogelijkede complexiteit in je modem/router gaan ondervangen - terwijl een groot deel daarvan (bv. IPTV) prima door je switch afgevangen kan worden...
Pagina: 1