Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een vraag over VPS.

Pagina: 1
Acties:

• Pmf1971
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 17:59
Goedendag mede-tweakers,

Ik wil een VPS gaan huren om mijn eigen mailserver te draaien. Echter, die mailserver is zelf reeds een virtual machine. Een VPS is zelf ook virtueel. Dus ik vermoed dat dat niet zal gaan. Tenzij ik een hypervisor kan installeren op mijn VPS. Verschilt dit per provider of is dit altijd mogelijk, of juist niet of nooit? Ik weet het niet en omdat het zondag is kan ik niet rondbellen. En ik wil eigenlijk vanavond al de knoop doorhakken hierin.

Dus als iemand mij kan adviseren, graag!

Bij voorbaat dank!

Paul.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De enige vraag die bij mij opkomt is: Waarom?? Wat heeft jouw huidige virtuele server met de gehuurde virtuele server te maken?

Waarom draai je de configuratie van je huidige server niet op de nieuw te huren VPS?

Dubbele virtualisatie (hypervisor installeren op de VPS) zal technisch misschien uit eindelijk wel mogelijk zijn, maar performancewise en logischerwijs niet echt nuttig.

Geef ook eens aan welke Hypervisor je nu draait. Wellicht kun je nog een P2V- (of V2V-) conversie doen (Physical to Virtual).

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 11-06-2017 17:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan toch een mailserver installeren? Daar heb je geen vm voor nodig lijkt me.

sudo apt-get install postfix of sudo dnf install postfix?

• Pmf1971
Room42 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:03:
De enige vraag die bij mij opkomt is: Waarom?? Wat heeft jouw huidige virtuele server met de gehuurde virtuele server te maken?

Waarom draai je de configuratie van je huidige server niet op de nieuw te huren VPS?
Ik kan dat uitgebreider uitleggen, echter de grote vraag bij mij ligt net iets anders, en ik zal hem net iets anders verwoorden:

Kun je bij elke willekeurige VPS provider een VPS huren waarbij je ook direct control hebt over de toegewezen hypervisor? Of nog anders gesteld, kan ik meerdere VMs installeren op een willekeurige (gehuurde online) VPS?

PS de mailserver is Kerio Connect, draaiende als VM op een Xen Hypervisor.

[ Voor 5% gewijzigd door Pmf1971 op 11-06-2017 17:09 ]

• Room42
  • Niet online
Pmf1971 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Ik kan dat uitgebreider uitleggen, echter de grote vraag bij mij ligt net iets anders, en ik zal hem net iets anders verwoorden:

Kun je bij elke willekeurige VPS provider een VPS huren waarbij je ook direct control hebt over de toegewezen hypervisor? Of nog anders gesteld, kan ik meerdere VMs installeren op een willekeurige VPS?

PS de mailserver is Kerio Connect.
Wat jij wilt is een dedicated server en daar je eigen hypervisor op installeren. Maar ook dat lijkt me tegenwoordig niet meer zo rendabel. Dan ben je waarschijnlijk beter af bij Amazon AWS of Microsoft Azure. Of gewoon meerdere VPS's, afhankelijk van wat je wilt. Bij TransIP kun je ook private LAN's maken, als dat je enige wens is. Maar controle over de hypervisors ga je bij al die partijen niet krijgen :D

Als het om te leren is, zou je kunnen gaan experimenteren met eigen hypervisors op de VPS maar garantie krijg je daar niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 11-06-2017 17:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Pmf1971
Room42 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:10:
[...]

Wat jij wilt is een dedicated server en daar je eigen hypervisor op installeren. Maar ook dat lijkt me tegenwoordig niet meer zo rendabel. Dan ben je waarschijnlijk beter af bij Amazon AWS of Microsoft Azure. Of gewoon meerdere VPS's, afhankelijk van wat je wilt. Bij TransIP kun je ook private LAN's maken, als dat je enige wens is. Maar controle over de hypervisors ga je bij al die partijen niet krijgen :D

Als het om te leren is, zou je kunnen gaan experimenteren met de VPS'jes maar garantie krijg je daar niet op.
Ik snap hem, dus eigenlijk zijn het losse VMs die verhuurd worden als VPS.

Net even gekeken bij dedicated servers, zie er 1 staan voor 35,- per maand, specs zijn voldoende voor mailserver. Toch een schril contrast met 12 euro voor een VPS met onbeperkte bandbreedte. Ik ga de denktank in,

Bedankt voor jullie snelle respons!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 23:28
Pmf1971 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:14:
[...]

Ik snap hem, dus eigenlijk zijn het losse VMs die verhuurd worden als VPS.

Net even gekeken bij dedicated servers, zie er 1 staan voor 35,- per maand, specs zijn voldoende voor mailserver. Toch een schril contrast met 12 euro voor een VPS met onbeperkte bandbreedte. Ik ga de denktank in,

Bedankt voor jullie snelle respons!
Bij kimsufi kun je voor < 20 euro per maand klaar zijn, wel voornamelijk spinning disks maar dat is voor een prive mailserver niet echt relevant.

• Room42
  • Niet online
VPS => Virtual Private Server :+

@gekkie Er zijn genoeg ISP opsom-topics. Dat was zijn/haar vraag hier ook niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 11-06-2017 17:18 ]

• Pmf1971
Room42 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:17:
[...]

VPS => Virtual Private Server :+
Duh :P Dat snap ik, maar hoe kun je van een server spreken als wat feitelijk verhuurd wordt geen toegang geeft tot het zelf installeren van een (sub)hypervisor. Oke als ze standaard debian erop kwakken kun je een server maken. De definiete van server is redelijk arbitrair. Maar dat is een discussie voor een ander topic.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 23:28
Room42 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:17:
[...]
@gekkie Er zijn genoeg ISP opsom-topics. Dat was zijn/haar vraag hier ook niet.
Niet zijn oorspronkelijk, wel antwoord op zijn vervolg stelling dat dedicated machines die hij tot dan toe had gevonden > 35 euro per maand zouden kosten. (De door jou gesuggereerde AWS en Azure nog daargelaten aangezien die daar waarschijnlijk nog wel ruimschoots overheen gaan als je die 24/7 hebt draaien)

• Room42
  • Niet online
Pmf1971 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:20:
[...]

Duh :P Dat snap ik, maar hoe kun je van een server spreken als wat feitelijk verhuurd wordt geen toegang geeft tot het zelf installeren van een (sub)hypervisor. Oke als ze standaard debian erop kwakken kun je een server maken. De definiete van server is redelijk arbitrair. Maar dat is een discussie voor een ander topic.
Welkom in de toekomst. 90% van de cloudservers zijn virtueel. Dedicated zal je in de meeste gevallen ook niet meer willen. 'Server' slaat op de software, niet op de hardware. "Serverhardware" is hardware die gemaakt is om zakelijk en continu gebruikt te worden, waarbij extra aandacht op betrouwbaarheid is gericht.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 11-06-2017 17:24 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
Room42 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:03:
Dubbele virtualisatie (hypervisor installeren op de VPS) zal technisch misschien uit eindelijk wel mogelijk zijn, maar performancewise en logischerwijs niet echt nuttig.
Het kan zeker wel performant en ook nuttig zijn (testen van virtualisatieomgevingen). Echter is het een dusdanige niche dat het nuttiger is om gewoon een (goedkope) dedicated te regelen als je de host zelf niet beheert.

Nested KVM werkt in ieder geval best aardig, mits je redelijke recente hardware hebt.
Pmf1971 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:07:
PS de mailserver is Kerio Connect, draaiende als VM op een Xen Hypervisor.
Ze bieden installatiepackages aan voor RHEL/CentOS of Debian/Ubuntu. Waarom installeer je die niet gewoon op een 'standaard' VPS? Kun je ongewtijfeld wel een backup importeren voor je settings.

Als je dat geen oplossing is dan zou ik een goedkope dedicated bij Online/OVH of consorten afnemen.

• Pmf1971
Thralas schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:24:
[...]

Het kan zeker wel performant en ook nuttig zijn (testen van virtualisatieomgevingen). Echter is het een dusdanige niche dat het nuttiger is om gewoon een (goedkope) dedicated te regelen als je de host zelf niet beheert.

Nested KVM werkt in ieder geval best aardig, mits je redelijke recente hardware hebt.

[...]

Ze bieden installatiepackages aan voor RHEL/CentOS of Debian/Ubuntu. Waarom installeer je die niet gewoon op een 'standaard' VPS? Kun je ongewtijfeld wel een backup importeren voor je settings.

Als je dat geen oplossing is dan zou ik een goedkope dedicated bij Online/OVH of consorten afnemen.
Kerio connect draait tegenwoordig op een aangepast debian OS. Ik moet het als OS kunnen installeren wil het draaien op een VPS en dan draait het dedicated op die VPS. Wat uiteindelijk niet zo'n ramp is, maar als die mogelijkheid er is dan kan het.

• Pmf1971
Kinsufi heeft inderdaad hele schappelijke prijzen, de goedkoopsten zullen niet krachtig zijn maar is voldoende voor een mailserver en zeker met mijn mailflow.

Ik denk dat ik zo wel reële opties heb :)
Pagina: 1