Toon posts:

Welke iMac zou ik kopen? (muziekproducer)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 vragen i.v.m. de nieuwe iMac (2017) en opslagbeheer.

1) iMac: welk model past het beste bij mijn vereisten?

Ik ben een producer (EDM muziek) en maak gebruik van volgende plugins (voor de kenners): Nexus, Sylenth1, iZotope, Neutron, ... m.a.w. deze maken veel gebruik van de CPU & RAM.
DAW is Logic.

Vervolgens wil ik het systeem gebruiken soms eens gebruiken om een game te spelen (vooral CS:GO).

Model 1
4.2GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 4.5GHz
16GB 2400MHz DDR4
256GB SSD
Radeon Pro 575 with 4GB video memory

Model 2:
32GB 2400MHz DDR4
512GB SSD
Radeon Pro 580 with 8GB video memory

2) Ik heb gelezen dat het belangrijk is om samples, VST's (plugins) en opnames op een aparte hard disk te zetten, maar weet niet wat de beste optie is.

Het makkelijkste zou zijn dat ik een NAS koop met 2 HDD's. (Maar weet niet of dit snel genoeg gaat zijn.)
Optie 2 zou het aankopen van 2 externe HDD's zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 20:16
ik zie kiezen voor model 2, die heeft namelijk meer ram geheugen, een grotere sed en een snellere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Optie 1 is niks mis mee, voor meer storage kan je dan het beste voor Thunderbolt 3 gaan dat werkt super snel.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Samples, plugins en andere audio units wil je niet op netwerk opslag hebben staan. Dan nog liever op een USB schijf.

Voor het beste resultaat kan je beter kijken naar een thunderbolt based oplossing. TB1 of 2 is nog steeds snel alleen moet je dan even een verloopkabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Voor muziekproductie wat jij zoekt is optie 1 voldoende. Ga je me zware libraries werken zoals Kontakt dan zou ik voor optie 2 gaan. Eventueel een slave PC met Vienna Essemble Pro. In het laatste geval zal ook optie 1 voldoende zijn, omdat je alles dan all pre-load op de slave pc.

Opslag voor samples (.wav) etc kan je doen met time capsule. NAS kan ook, maar time capsule schijnt sneller en beter te zijn van wat ik heb gehoord + ervaring van andere producers.

[ Voor 14% gewijzigd door Ferio op 12-06-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
Model 1 € 2899
4.2GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 4.5GHz (I7-7700K)
16GB 2400MHz DDR4
256GB SSD

Model 2: €3779
32GB 2400MHz DDR4
512GB SSD

Wat ik zou adviseren €3079

8GB 2400MHz DDR4
512GB SSD

+

zelf je geheugen vervangen. iMac 27 2017 heeft nog een ram luikje.

https://eshop.macsales.com/shop/memory/imac-2017-27-inch

Bespaar je al snel € 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de antwoorden iedereen.
Ik zou alsook Apple Care aanschaffen: indien ik zelf 32 RAM zou in de computer steken, gaan ze hierover dan niet moeilijk doen als er iets met de computer zou zijn? M.a.w. dat ze dan gaan moeilijk doen en zeggen dat het door geheugen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:40:
Thanks voor de antwoorden iedereen.
Ik zou alsook Apple Care aanschaffen: indien ik zelf 32 RAM zou in de computer steken, gaan ze hierover dan niet moeilijk doen als er iets met de computer zou zijn? M.a.w. dat ze dan gaan moeilijk doen en zeggen dat het door geheugen komt?
Bij modellen waarbij het user replaceable is krijg je op z'n slechtst te horen dat je het zelf bijgeplaatste geheugen er even uit moet halen tbv. troubleshooting.

Apple heeft er zelf een mooi overzicht voor:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201191

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Apple heeft op de site een handleiding:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201191

Alleen als je het zeker wilt weten dan zou ik even contact opnemen met apple support en de vraag bij ze neerleggen,

Voor de zekerheid kun je het ook laten doen bij een Apple Premium Reseller

http://www.a-mac.nl/service-diensten/onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Ferio schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:51:
Voor muziekproductie wat jij zoekt is optie 1 voldoende. Ga je me zware libraries werken zoals Kontakt dan zou ik voor optie 2 gaan. Eventueel een slave PC met Vienna Essemble Pro. In het laatste geval zal ook optie 1 voldoende zijn, omdat je alles dan all pre-load op de slave pc.

Opslag voor samples (.wav) etc kan je doen met time capsule. NAS kan ook, maar time capsule schijnt sneller en beter te zijn van wat ik heb gehoord + ervaring van andere producers.
Airport timecapsule zou idd. niet zo'n gekke zijn. Als die bij de iMac aangeschaft wordt valt hij ook onder Applecare. Kan belangrijk zijn aangezien apple die niet meer verder ontwikkeld maar dan heb je toch nog je uitgebreide garantie als er iets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
SuBBaSS schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Airport timecapsule zou idd. niet zo'n gekke zijn. Als die bij de iMac aangeschaft wordt valt hij ook onder Applecare. Kan belangrijk zijn aangezien apple die niet meer verder ontwikkeld maar dan heb je toch nog je uitgebreide garantie als er iets mis mee is.
Ik zou nu toch mijzelf twee keer bedenken om een timecapsule te kopen. Ik heb zelf een Airport Extreme, daar ben ik erg tevreden mee. Alleen Apple heeft de ontwikkeling van Airport gestopt en de timecapsule draait nog steeds op een AC1750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Dashlane schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:25:
[...]

Ik zou nu toch mijzelf twee keer bedenken om een timecapsule te kopen. Ik heb zelf een Airport Extreme, daar ben ik erg tevreden mee. Alleen Apple heeft de ontwikkeling van Airport gestopt en de timecapsule draait nog steeds op een AC1750.
Zo stond ik er ook in. Toch is het voor TO wellicht interessant want zo pakt hij hem toch mee in de 3 jaar Applecare. Dat de ontwikkeling gestopt is heeft verder geen gevolgen lijkt me? Meer dan 3 jaar garantie op zo'n product is nergens te krijgen en hij zou dan sowieso een vervanger moeten aanschaffen.
Dat laatste neem ik zo van je aan. Toch zie ik daar niet meteen een beperking in (helemaal omdat ik zo'n unit zelf altijd bedraad aan zou sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
SuBBaSS schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:47:
[...]

Zo stond ik er ook in. Toch is het voor TO wellicht interessant want zo pakt hij hem toch mee in de 3 jaar Applecare. Dat de ontwikkeling gestopt is heeft verder geen gevolgen lijkt me? Meer dan 3 jaar garantie op zo'n product is nergens te krijgen en hij zou dan sowieso een vervanger moeten aanschaffen.
Dat laatste neem ik zo van je aan. Toch zie ik daar niet meteen een beperking in (helemaal omdat ik zo'n unit zelf altijd bedraad aan zou sluiten).
Dat ding zal ongetwijfeld goed werken. Ik vind alleen als je iets adviseert dat je ook de keerzijde erbij moet vertellen. Dat probeerde ik te doen, ik zou het zelf niet prettig vinden als iemand mij iets adviseerd en blijkt dat die richting helemaal niet meer ontwikkeld wordt. Het is geen je moet het wel of niet nemen bij mij. Ik wil het hele plaatje laten zien, zodat iemand zelf kan beslissen of het wel of niet bij hem past. De wifi functie is bijvoorbeeld op dit moment achterhaald terwijl je er de volle prijs voor betaald. Stel TS koopt de timecapsule en is in de veronderstelling dat het op router techniek het neusje van de zalm is (brand en prijstechnisch zou dat zo kunnen) . Dan blijkt dat het allemaal net even wat minder krachtig is omdat niet het hele verhaal is verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Dashlane schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:57:
[...]

Dat ding zal ongetwijfeld goed werken. Ik vind alleen als je iets adviseert dat je ook de keerzijde erbij moet vertellen. Dat probeerde ik te doen, ik zou het zelf niet prettig vinden als iemand mij iets adviseerd en blijkt dat die richting helemaal niet meer ontwikkeld wordt. Het is geen je moet het wel of niet nemen bij mij. Ik wil het hele plaatje laten zien, zodat iemand zelf kan beslissen of het wel of niet bij hem past. De wifi functie is bijvoorbeeld op dit moment achterhaald terwijl je er de volle prijs voor betaald. Stel TS koopt de timecapsule en is in de veronderstelling dat het op router techniek het neusje van de zalm is (brand en prijstechnisch zou dat zo kunnen) . Dan blijkt dat het allemaal net even wat minder krachtig is omdat niet het hele verhaal is verteld.
Helemaal gelijk heb je. Wellicht over de zin heengelezen waarin ik zelf ook al meld dat het niet verder ontwikkeld wordt? :P
Ze zijn nu nog nieuw leverbaar en aangezien TO applecare wil afsluiten is het wellicht een optie voor hem aangezien dat bij de applecare voor z'n iMac inbegrepen zit als hij ze binnen een jaar van elkaar koopt. Dan heeft hij sowieso 3 jaar ondersteuning, ook op de airport. Kan er bijv. over een jaar duidelijk worden dat ze niet meer nieuw leverbaar zijn, apple moet zich aan z'n eigen ondersteuningscontracten houden dus dat ding gedurende de loopduur ondersteunen. Toch een stukje zekerheid.

Je hebt natuurlijk ook gelijk wb. dat achterhaalde WiFi. Nou zou ik dit soort toepassingen sowieso niet afhankelijk van WiFi gaan maken, simpelweg vanwege de overhead, dus zou voor mij geen dealbreaker zijn.
Wellicht voor TO wel.
Denk dat we beiden wel genoeg pro's en con's hebben gegeven om een beslissing op te kunnen maken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
Even offtopic maar ik heb even gemist waar Apple officieel aankondigt te stoppen met de Airports en Time Capsules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Volkan1984 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:04:
Even offtopic maar ik heb even gemist waar Apple officieel aankondigt te stoppen met de Airports en Time Capsules?
Officieel hebben ze niets aangekondigd, zouden ze zichzelf ook mee in de vingers snijden aangezien de producten nog verkocht worden. Feiten zijn wel dat de airports al een periode niet meer geüpdatet zijn, express is nog een N-protocol. Volgens insiders is de ontwikkeling tak van airport gesloten en zijn medewerkers verhuisd.

https://www.theguardian.c...rt-routers-shuts-division

100% zeker weten doe je nooit, alleen wanneer je kijkt naar de feiten en informatie dan, zelf liefhebber van Airport, zou ik er niet in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 22:57

doc

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:32:
Hallo,

Ik heb 2 vragen i.v.m. de nieuwe iMac (2017) en opslagbeheer.

1) iMac: welk model past het beste bij mijn vereisten?

Ik ben een producer (EDM muziek) en maak gebruik van volgende plugins (voor de kenners): Nexus, Sylenth1, iZotope, Neutron, ... m.a.w. deze maken veel gebruik van de CPU & RAM.
DAW is Logic.

Vervolgens wil ik het systeem gebruiken soms eens gebruiken om een game te spelen (vooral CS:GO).

Model 1
16GB 2400MHz DDR4
256GB SSD

Model 2:
32GB 2400MHz DDR4
512GB SSD

2) Ik heb gelezen dat het belangrijk is om samples, VST's (plugins) en opnames op een aparte hard disk te zetten, maar weet niet wat de beste optie is.

Het makkelijkste zou zijn dat ik een NAS koop met 2 HDD's. (Maar weet niet of dit snel genoeg gaat zijn.)
Optie 2 zou het aankopen van 2 externe HDD's zijn.

Alvast bedankt!
Model 1 lijkt me prima, eventueel upgrade van de interne SSD naar 512GB en dan als externe HDD's wel iets kiezen met SSD via Thunderbolt of USB 3.1 zoals:

pricewatch: Samsung Portable SSD T3 1TB Zilver
pricewatch: Transcend StoreJet 500 Portable SSD 1TB Wit
pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt SSD 1TB Oranje

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai vergelijkbare software op een macbook pro met 2,6Ghz i7 16Gb ram zonder problemen. Ik zou minimaal voor een i7 gaan, met name, Izotope wordt een feest dan ;-) Ook de Komplete (met name round, Form en Kontour) hebben profijt van wat met CPU power. Optioneel, freeze gebruiken, deze tracks worden dan naar audio omgezet, waardoor het CPU gebruik afneemt. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 01:53
*snip* topickaping

[ Voor 106% gewijzigd door Daedalus op 12-08-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:12
Ik heb een Time Capsule, en die zou ik nu niet meer kopen.
Die is helemaal niet snel, meer dan 30 MB/s haal je niet. Wel gebruiksvriendelijke interface.
Daarvoor zou ik een NAS kopen, de stilste die je kan vinden, of idd thunderbolt schijven.

En idd, als je de 27' koopt, koop die dan met minimaal geheugen af fabriek en steek bij. Duurt ech maar een minuutje, en is veel goedkoper. Je kan dan ook zien of het nodig is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:23
Ik zou voor het eerste model gaan, maar dan met meer schijfruimte (512 GB). Werkgeheugen kun je zoals eerder aangegeven zelf stukken goedkoper bijplaatsen. Ik gebruik de programma's die je noemde niet maar ik geloof niet dat ze baat hebben bij een betere videokaart, dat geld zou ik dan ook uitgeven aan (externe) storage.

Een TimeCapsule zou ik niet meer aanschaffen voor het doel dat jij voor ogen hebt. Als router en backup, prima, daar is ie voor en dat doet ie ook prima, een keer instellen en je hebt er geen omkijken meer naar. Om hem als extra storage te gebruiken is een TC gewoon te traag. Iedere low-budget Synology (des doods 2e hands) loopt lachend rondjes om een TC qua mogelijkheden en transfersnelheden.

Heb je extern veel snelheid nodig: koop een (kant en klare) USB 3.0 SSD, of een losse behuizing en steek er zelf een 2,5" SSD in. Waarom USB? Goedkoper dan TB, met 500 MB/sec waarschijnlijk snel genoeg, ook te gebruiken met andere niet TB machines.

Zorg voor een goede backup. Dit kun je in de cloud doen, maar ik vind het persoonlijk fijn om dat ook lokaal geregeld te hebben. Persoonlijk zou ik voor een instap Synology gaan, hier mijn TimeMachine backup automatisch naar laten wegschrijven en mijn 'oude' projecten hier opslaan. Dit kun je dan (met een interval) laten syncen met een cloud-aanbieder als extra backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Qnap heeft NASSEN die TB2 hebben. Die kan je dus direct aan je pc hangen. Met SSDs erin je merkt geen verschil.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1