Deze discussie gaat over méér dan enkel cryptocurrencies. Denk aan iTunes muziekcollecties van duizenden nummers, Steam accounts met honderden spellen of een Dropbox-map met zeldzame foto's van Michael Jackson.
Naar aanleiding van: Woning kopen dmv cryptowinst. Aangezien dat topic helaas gesloten is, maar ik het wel een interessante kwestie vond toch dit topic gestart.
Ik heb hierin gesteld dat er een groot grijs gebied is m.b.t. virtuele goederen:
Maar van de andere kant is de term 'virtuele betaalmiddelen' op zichzelf óók een grijs gebied. Vallen hier ook de coins in een willekeurig online spel onder? Dan mogen veel tweakers hier hun aangifte 2016 gaan corrigeren, lijkt me.
Bitcoin is een geval apart omdat (slechts recent!) landen, banken en webwinkels dit aanmerken als betaalmiddel, maar wat te denken van het oerwoud aan 'alternatieve' coins?
P.s. ik snap dat de BD allerlei manieren heeft om geld binnen te harken, zeker als het mogelijk om veel geld draait. Daarentegen is de scheiding tussen goederen die je verplicht moet opgeven en 'de rest' niet duidelijk.
Daarnaast wil de BD graag de waarde in het economisch verkeer op 1 januari op de aangifte zien. Wie/wat/waar wordt die waarde bepaald? Een BTC heeft een publieke koers, maar andere goederen dan (denk aan in ingame coins, attributen of complete accounts)? Dat is toch wat een gek er voor geeft?
tl;dr
1. Welke virtuele goederen geef je op bij de belastingaangifte?
2. Hoe, waar, wie bepaalt de waarde?
Als gevolg van 'geef alles op met voldoende waarde':
3. Hoeveel tweakers zijn bereid hun jaarlijkse aangifte te voorzien van alle waardevolle game-accounts?
Naar aanleiding van: Woning kopen dmv cryptowinst. Aangezien dat topic helaas gesloten is, maar ik het wel een interessante kwestie vond toch dit topic gestart.
Ik heb hierin gesteld dat er een groot grijs gebied is m.b.t. virtuele goederen:
Ik snap dat bitcoins een ander soort 'goed' is omdat de BD dit expliciet vermeldt onder Overige Bezittingen (zoals ook gezegd door ninjazx9r98:geekeep schreef op zondag 11 juni 2017 11:33
Als ik denk aan WoW-attributen of Pokémon Go accounts welke in potentie duizenden euro's waard kunnen zijn. Moet ik daar dan ook belasting over gaan betalen? Ik denk dat vele gamers hier dit ook niet gaan doen.
https://www.belastingdien...ngen/overige_bezittingen/ninjazx9r98 schreef op zondag 11 juni 2017 11:38
bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte.
Maar van de andere kant is de term 'virtuele betaalmiddelen' op zichzelf óók een grijs gebied. Vallen hier ook de coins in een willekeurig online spel onder? Dan mogen veel tweakers hier hun aangifte 2016 gaan corrigeren, lijkt me.
Bitcoin is een geval apart omdat (slechts recent!) landen, banken en webwinkels dit aanmerken als betaalmiddel, maar wat te denken van het oerwoud aan 'alternatieve' coins?
"Bedoeld om waarde mee te creëren" kan op ieder moment wel of niet het geval zijn en is dus een grijs gebied omdat je hierbij uit gaat van intentie. Hetzelfde geldt voor speculeren. Als ik in-game alle items X op koop, daarmee de waarde verdubbel en in potentie honderden euro's waardevermeerdering kan incasseren. Wat dan? Tegelijkertijd spreken Adagio en ninjazx9r98 elkaar ook tegen, want een bitcoin rekening is ook "een online account met virtuele spullen".Adagio schreef op zondag 11 juni 2017 11:40
Nee hoor, volgens mij zijn de regels daar best duidelijk in. Een verzameling flippo's, dvd's of voetbalkaartjes of online accounts met virtuele spullen: daar hoeft geen belasting over betaald te worden. Het wordt anders als een verzameling met name bedoeld is om waarde mee te creëren, om mee te speculeren. Dan wil de belastingdienst ook graag een graantje meepikken.
P.s. ik snap dat de BD allerlei manieren heeft om geld binnen te harken, zeker als het mogelijk om veel geld draait. Daarentegen is de scheiding tussen goederen die je verplicht moet opgeven en 'de rest' niet duidelijk.
Daarnaast wil de BD graag de waarde in het economisch verkeer op 1 januari op de aangifte zien. Wie/wat/waar wordt die waarde bepaald? Een BTC heeft een publieke koers, maar andere goederen dan (denk aan in ingame coins, attributen of complete accounts)? Dat is toch wat een gek er voor geeft?
tl;dr
1. Welke virtuele goederen geef je op bij de belastingaangifte?
2. Hoe, waar, wie bepaalt de waarde?
Als gevolg van 'geef alles op met voldoende waarde':
3. Hoeveel tweakers zijn bereid hun jaarlijkse aangifte te voorzien van alle waardevolle game-accounts?
[ Voor 7% gewijzigd door geekeep op 11-06-2017 16:51 ]