Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 931789

Topicstarter
Ik doe vrijwilligerswerk waar ik een vergoeding voor krijg. Als je onder de 1500 euro per jaar blijft hoef je dit niet op te geven bij de inkomstenbelasting. Nu wordt dit per kwartaal uitbetaald. Het 1e,2e, en 3e kwartaal zijn in 2016 uitbetaald en blijft onder de 1500 euro. Het laatste kwartaal is uitbetaald in jan 2017. Telt dit mee voor 2016 of 2017? Als het meetelt 2016 ga ik er nl overeen en moet ik aangifte doen en 40% belasting betalen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:31
Voor zover ik weet is de datum van uitbetalen niet zo relevant voor de belastingdienst. Je hebt in Q4 werk verricht waarvoor je betaald kreeg, dus valt het inkomen van Q4 gewoon onder dat jaar (2016).

Dit is vast terug te vinden op de website van de belastingdienst tho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 10:32
Bovenstaande klopt niet.

Het tijdstip van verschuldigdheid ontstaat op het genietingmoment.

Er kan wel discussie over ontstaan wanneer dit is. Indien de betaling in 2016 vorderbaar en tevens inbaar was dan zou de Belastingdienst zich op het standpunt kunnen beroepen dat het in 2016 verschuldigd is. Hier is niet heel eenduidige jurisprudentie over.

Afhankelijk van de afspraak tussen jou en je organisatie is het dus pleitbaar om de ontvangst in het jaar 2017 te laten vallen. Komt er eigenlijk op neer of je de theoretische mogelijkheid had het geld in 2016 wettelijk op te eisen.