Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mischien dat een van jullie het antwoord weet.

Ik heb gister een tweedehans computer gekocht (werkt verder goed) alleen nu geeft hij elke keer als ik hem opstart de melding dat de bios batterij bijna leeg is en zijn alle instellingen verloren gegaan. Ik heb al 2 keer een nieuwe batterij erin gedaan maar alsnog geeft hij telkens aan dat de batterij bijna leeg is. Weet iemand hoe dit kan komen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:18

D4NG3R

kiwi

:)

Welk moederbord gaat het om en wat voor batterij stop je er in?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Meestal CR2032 en koop een goed merk, bijvoorbeeld duracel en geen setje van de markt of action ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:11
Kan ook zijn dan de bios reset jumper verkeerd staat of ontbreekt.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:41
frickY schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:51:
Kan ook zijn dan de bios reset jumper verkeerd staat of ontbreekt.
Dit lijkt me eerder een oorzaak dan een lege batterij ; wie (van de reageerders dan) heeft er in de afgelopen 15 jaar nog een CMOS batterij vervangen ?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

MEN-O schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:58:
[...]

Dit lijkt me eerder een oorzaak dan een lege batterij ; wie (van de reageerders dan) heeft er in de afgelopen 15 jaar nog een CMOS batterij vervangen ?
Oh vaak zat, sommige borden vreten op de een of andere manier batterijen, terwijl anderen er een paar jaar mee kunnen doen (een van m'n asus borden lust graag batterijen...).

Overigens, als die melding geeft ook met een volle batterij, kan (naast dat de jumper verkeerd staat) ook een contactbreukje zijn in het houdertje van de batterij. Komt niet vaak voor, maar wel een paar keer gehad.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

MEN-O schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:58:
[...]

Afgelopen week nog 3. Ik krijg voornamelijk tweedehands spul binnen van minimaal een jaar of 7 oud ;)

Maar goed. Houder of jumper idd. Als er nadrukkelijk in de error wordt gesproken over een lege batterij (iets met CMOS battery low) dan zal het de houder moeten zijn. Als er alleen staat van "time and date not set" en iets van settings wrong kan het beide zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
Mja beetje dom van mezelf ook ; het spul waar ik mee werk staat eigenlijk 24/7 aan, dus ook geen boot.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft idd aan wat nelizmastr zij cmos battery low. Zou je zo'n houder zelf kunnen reparen/ vervangen en wat kun je dan eventueel het beste doen?

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:11:
[...]

Afgelopen week nog 3. Ik krijg voornamelijk tweedehands spul binnen van minimaal een jaar of 7 oud ;)

Maar goed. Houder of jumper idd. Als er nadrukkelijk in de error wordt gesproken over een lege batterij (iets met CMOS battery low) dan zal het de houder moeten zijn. Als er alleen staat van "time and date not set" en iets van settings wrong kan het beide zijn.
Hij geeft idd aan wat nelizmastr zij cmos battery low. Zou je zo'n houder zelf kunnen reparen/ vervangen en wat kun je dan eventueel het beste doen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je hem wil vervangen moet je hem opnieuw solderen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:26:
Als je hem wil vervangen moet je hem opnieuw solderen.
Hoe bedoel je opnieuw solderen?

Verwijderd

oude eraf, nieuwe bestellen en nieuwe erop solderen I guess?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Geeft mijn desktop (2008 build) ook. Even serieus, heb je anders dan de default settings nodig? Anders kun je het in principe negeren.

Verwijderd

Topicstarter
FreakNL schreef op zondag 11 juni 2017 @ 20:28:
Geeft mijn desktop (2008 build) ook. Even serieus, heb je anders dan de default settings nodig? Anders kun je het in principe negeren.
Als mijn bios tijden gereset worden veranderd de windows tijd ook en kun je progrsmma's als google chrome niet gebruiken

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Dan kan je Windows eventueel forceren een NTP update te draaien tijdens startup.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef anders eens exacte type moederbord waar het hier over gaat. Check of er BIOS updates voor zijn. Het komt zeer sporadisch voor dat een bug in BIOS ertoe leidt dat de CMOS-batterij veel te snel op raakt. Dat speelde bijv op de GVC FR520 die eind jaren '90 in enkele low-end Packard Bell systemen zat. Tot je de gefixte BIOS erop flashte ging een CMOS batterij in uren of dagen ipv jaren leeg :o

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn PCtje hangt in een domein, die heeft eigenlijk gelijk de goeie tijd als hij opstart, zal wel GPO zijn.....
Pagina: 1