Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voornamelijk voor gebruik met Lightroom

Pagina: 1
Acties:

• willemoosterhof
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09-2022
In 2012 heb ik op advies van mede tweakers mijn eerste PC gebouwd. Dat was een groot succes het systeem draait nu nog steeds probleemloos. Toen zat ik heel veel te gamen en daar was de PC ook naar gebouwd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil deze PC voornamelijk gebruiken in combinatie met Lightroom CC 2015-10. Ik doe veel aan sportfotografie en kom dan thuis met honderden foto's. En dan duurt het importeren en voorvertoningen maken veel tijd. Ik hoop dat met deze PC dat minder wordt. In mijn oude PC zit een Intel i5 3570K. Ik werk ook met Photoshop maar dat mag (nog) geen naam hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit nu rond de € 1000,00. Minder zou mooi zijn. Meer is niet erg mits het een echte verbetering is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee een Samsung SSD 850 EVO 500 GB. Ik heb twee monitoren. Een Eizo CX 271 en CS 270 . Voor het opslaan van mijn foto gebruik ik externe HD een WD elements 25A3.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit heb intussen bij elkaar gezocht.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 244,90€ 244,90
1Asus Z170 PRO GAMING€ 133,95€ 133,95
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 289,-€ 289,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,50€ 85,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 68,-€ 68,-
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur voor merken. De behuizing is hetzelfde als ik nu heb, gewoon mooi. En mijn oude PC blijft in de familie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb me gebaseerd op dit artikel om de PC samen te stellen. Met name de keuze van de processor

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie mening weten of ik alles goed bij elkaar heb gezocht. Met name tips over de processor vind ik belangrijk voor het doel wat ik voor ogen heb. Het sneller importeren van RAW foto, het maken van voorvertoningen en exporteren. Zou ik dan toch moeten kiezen voor de i7-7700k? Is de voeding zo voldoende? Kan ik met dit systeem weer enkele jaren uit de voeten?

Alvast hartelijk dank voor het mee denken. :)

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:11

Squats

Wereldreizende tweaker

Als je niet gaat gamen kan je net zo goed een 1030 of rx550/560 gebruiken, gpu's versnellen lightroom/photoshop niet tot amper, je zou evt zelfs intel HD kunnen gebruiken :D . RAM en een snelle ssd zijn het belangrijkste voor je systeem in dit geval. Als je echt sneller wilt voorvertonen kan je een nvme drive pakken zoals de product: Samsung 960 EVO

Verder is de psu zware overkill, je kan uit de voeten met een pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M voor een wat beter model.

Verder wil je niet overklokken maar pak je een -k versie en een z- mobo, pak dan een h270 en i5 7500 of een i7 7700. Het moederbord in je lijst heeft sowieso een bios update nodig om te kunnen functioneren sinds het een z170 is en niet een z270.

Verder is de koeler dan ook niet nodig en kan je een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO of pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim kopen als je wat stillers wilt dan de stock koeler.

Wat je bespaard op je mobo en voeding kan je een snellere ssd kopen en/of een i7. :D

[ Voor 37% gewijzigd door Squats op 11-06-2017 14:55 ]

Bericht ontvangen uit China

• willemoosterhof
dank voor zover, heb je ook nog een advies over het moederbord? Sorry had even over je tekst heen gelezen. 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door willemoosterhof op 11-06-2017 19:29 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Van je oude naar je nieuwe cpu is +10% clock. Daar merk je niet zoveel van.
Als je de oude cpu 10% over klokt, zit je aan ongeveer dezelfde performance. En dat is een stuk goedkoper.

Misschien heeft je pc weinig geheugen, zijn de instellingen niet optimaal, oude windows?, langzame usb etc Zoveel dingen die niet duidelijk zijn.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:49
Kun je niet beter naar ryzen kijken met jouw wensen?

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:49
Squats schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:39:
Als je niet gaat gamen kan je net zo goed een 1030 of rx550/560 gebruiken, gpu's versnellen lightroom/photoshop niet tot amper, je zou evt zelfs intel HD kunnen gebruiken :D . RAM en een snelle ssd zijn het belangrijkste voor je systeem in dit geval. Als je echt sneller wilt voorvertonen kan je een nvme drive pakken zoals de product: Samsung 960 EVO

Verder is de psu zware overkill, je kan uit de voeten met een pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M voor een wat beter model.

Verder wil je niet overklokken maar pak je een -k versie en een z- mobo, pak dan een h270 en i5 7500 of een i7 7700. Het moederbord in je lijst heeft sowieso een bios update nodig om te kunnen functioneren sinds het een z170 is en niet een z270.

Verder is de koeler dan ook niet nodig en kan je een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO of pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim kopen als je wat stillers wilt dan de stock koeler.

Wat je bespaard op je mobo en voeding kan je een snellere ssd kopen en/of een i7. :D
Mwah, een snellere ssd zal niet veel uitmaken volgens puget. https://www.pugetsystems....Performance-Analysis-875/

Meer ram, i7, en minder of niets uitgeven aan een gpu ben ik het wel mee eens.

• willemoosterhof
Reepje schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:58:
Van je oude naar je nieuwe cpu is +10% clock. Daar merk je niet zoveel van.
Als je de oude cpu 10% over klokt, zit je aan ongeveer dezelfde performance. En dat is een stuk goedkoper.

Misschien heeft je pc weinig geheugen, zijn de instellingen niet optimaal, oude windows?, langzame usb etc Zoveel dingen die niet duidelijk zijn.
Ik denk dat het wel goed zit met mijn PC.

Windows 10 Pro 64-bit
Geheugen DDR-3 32 GB
Mobo Gigabyte z77X-D3H

• willemoosterhof
Wat denken jullie kom ik zo ergens of ben ik nu muggen aan het meppen met een voorhamer?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 349,40€ 349,40
1MSI Z270-A Pro€ 115,95€ 115,95
1Gigabyte Radeon RX 560 Gaming OC 4G€ 140,51€ 140,51
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
2Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 68,-€ 136,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Samsung 960 Pro 512GB€ 293,47€ 293,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,46

• analogworm
willemoosterhof schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:34:
Wat denken jullie kom ik zo ergens of ben ik nu muggen aan het meppen met een voorhamer?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 349,40€ 349,40
1MSI Z270-A Pro€ 115,95€ 115,95
1Gigabyte Radeon RX 560 Gaming OC 4G€ 140,51€ 140,51
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
2Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 68,-€ 136,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Samsung 960 Pro 512GB€ 293,47€ 293,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,46
Zoals al eerder gesteld:
NVME SSD biedt voor lightroom volgens Puget geen toegevoegde waarde. Misschien dat als je overal xmp sidecar bestanden gebruikt het iets scheelt.
GPU zou eventueel weggelaten kunnen worden
RAM, het is beter om een set van 16GB te kopen dan twee losse setjes, scheelt niet echt in prijs maar onderlinge compatibiliteit op de geadverteerde snelheden is wel gegarandeerd.

Ook op mijn i7 6700k, NVME SSD, GTX970, duurt het maken van previews ook wel even (30mp raw's). Lightroom is een programma wat op de meeste gebieden veel profijt heeft van single core performance. Maar vrijwel enkel het exporteren is een multi-threaded aangelegenheid waar meer cores meer invloed heeft dan snellere cores.
Zie ook deze review voor relatieve cpu performance van lightroom:
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-910/
Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat lightroom underperformed.
Persoonlijk ben ik erg benieuwd hoe de nieuwe 6-8 core reeksen van Intel het gaan doen omdat ze turbo v3 hebben. DWZ een turbo op twee cores naar 4.5GHZ. Theoretisch gezien zou dat het best of both worlds zijn.

Als laatste puntje zou je evt nu nog wat kunnen kloten met de settings in lightroom zelf. Library e.d. op ssd, wel/geen XMP sidecar. Je cache vergroten (ikzelf heb 'm staan op 50GB). En je kan smart previews gebruiken, dit maakt de develop module flink sneller. Hou daarbij ook rekening met de feedback van @Reepje, misschien dat een overclock al wat helpt.

Zoals ook te zien in de review van Puget systems is het importeren zelf niet CPU afhankelijk. Als je dat sneller wilt hebben kan je kijken naar snellere kaartjes en een goede cardreader. Soms is via windows kopieren en dan importeren vanaf je ssd het snelst.

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 12-06-2017 11:08 . Reden: Card reader stuk toegevoegd ]

• willemoosterhof
analogworm schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:50:
[...]

Zoals al eerder gesteld:
NVME SSD biedt voor lightroom volgens Puget geen toegevoegde waarde. Misschien dat als je overal xmp sidecar bestanden gebruikt het iets scheelt.
GPU zou eventueel weggelaten kunnen worden
RAM, het is beter om een set van 16GB te kopen dan twee losse setjes, scheelt niet echt in prijs maar onderlinge compatibiliteit op de geadverteerde snelheden is wel gegarandeerd.

Ook op mijn i7 6700k, NVME SSD, GTX970, duurt het maken van previews ook wel even (30mp raw's). Lightroom is een programma wat op de meeste gebieden veel profijt heeft van single core performance. Maar vrijwel enkel het exporteren is een multi-threaded aangelegenheid waar meer cores meer invloed heeft dan snellere cores.
Zie ook deze review voor relatieve cpu performance van lightroom:
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-910/
Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat lightroom underperformed.
Persoonlijk ben ik erg benieuwd hoe de nieuwe 6-8 core reeksen van Intel het gaan doen omdat ze turbo v3 hebben. DWZ een turbo op twee cores naar 4.5GHZ. Theoretisch gezien zou dat het best of both worlds zijn.

Als laatste puntje zou je evt nu nog wat kunnen kloten met de settings in lightroom zelf. Library e.d. op ssd, wel/geen XMP sidecar. Je cache vergroten (ikzelf heb 'm staan op 50GB). En je kan smart previews gebruiken, dit maakt de develop module flink sneller. Hou daarbij ook rekening met de feedback van @Reepje, misschien dat een overclock al wat helpt.

Zoals ook te zien in de review van Puget systems is het importeren zelf niet CPU afhankelijk. Als je dat sneller wilt hebben kan je kijken naar snellere kaartjes en een goede cardreader. Soms is via windows kopieren en dan importeren vanaf je ssd het snelst.
Ik heb nog nooit aan overclocken gedaan, en ben er ook wat huiverig van. Ik heb in ieder geval je advies opgevolgd wat betreft om een RAM te kopen van 16 GB. En ik denk nu ook om gewoon mijn SSD 850 EVO mee te nemen. Scheelt echt een slok op een borrel. Ik zal je advies ook over nemen om de cache te vergroten. Ik zal hier hun een nachtje over slapen en dan morgen een beslissing nemen. Dankzij Squats ben ik tot een ander moederbord gekomen, en een andere videokaart en voeding. Dank allemaal.

• analogworm
willemoosterhof schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Ik heb nog nooit aan overclocken gedaan, en ben er ook wat huiverig van. Ik heb in ieder geval je advies opgevolgd wat betreft om een RAM te kopen van 16 GB. En ik denk nu ook om gewoon mijn SSD 850 EVO mee te nemen. Scheelt echt een slok op een borrel. Ik zal je advies ook over nemen om de cache te vergroten. Ik zal hier hun een nachtje over slapen en dan morgen een beslissing nemen. Dankzij Squats ben ik tot een ander moederbord gekomen, en een andere videokaart en voeding. Dank allemaal.
Neem dan ook even mee dat werken vanaf een externe hdd natuurlijk ook niet altijd even snel gaat en ook niet als backup geldt.

Beter zou zijn:
SSD- Windows, lightroom catalogus, cache en previews.
HDD- Raw foto's
Externe HDD -Backup

Tenzij je net als ik altijd graag xmp sidecar bestanden hebt en niet alles enkel in je catalogus. Dan zouden de raws van je huidige projecten ook op je ssd moeten staan.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
https://digital-photograp...hout-additional-hardware/

Een paar hele basic tips die je op dit moment een nieuwe PC kunnen uitsparen... Vooral nummer 7 zal het "Loading..." probleem al grotendeels oplossen.
Pagina: 1