Voeding met fan achterkant defect. Ineens ook kast vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Een familielid van me kampt met een defecte voeding. Ze levert nog wel 5V aan het moederbord, maar er zit geen stroom meer op de CPU-kabel. De zekering is niet doorgebrand. De PC startte wel op met een andere voeding. Gezien de ouderdom zouden we de voeding graag vervangen. Het betreft echter een semimodulaire voeding met fan aan de achterkant die bovenaan in de tower wordt geplaatst. Aangezien er niet veel soeps te vinden is in dat segment vraag ik mij af of ik niet beter het advies kan geven om de behuizing ineens ook te vervangen? Het familielid geeft bovendien aan dat hij de voorkeur geeft aan een volledig modulaire voeding. Een voeding vanaf 300 Watt volstaat, het is een zakelijke PC zonder videokaart.
De enige voeding die ik kan vinden die erin lijkt te passen is deze:
pricewatch: Antec Neopower 550

Wat ik het familielid graag zou adviseren is de aankoop van een Fractual Design Define S behuizing. Bovendien heb ik na een RMA nog een splinternieuwe volledig modulaire voeding liggen, namelijk een EVGA Supernova 550 G2. Al lijkt mij dat misschien een beetje overkill? Ik zou zelf in de toekomst nog wel kunnen gebruiken...

Vinden jullie het logisch dat ik het familielid een nieuwe kast aanraadt zodat een 'deftige' voeding erin past?

Alvast bedankt _/-\o_

Beste antwoord (via SchumiFAST op 11-06-2017 12:34)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
De fans in zo'n kast richt je dan meestal ook naar beneden. Waardoor ze een luchtstroom vanuit de kast naar buiten trekken. Een fan aan de achterkant is een heel oud principe dat vroeger met kleine fans werd gebruikt.

Ik denk dat een ATX voeding gewoon past. (pak nou geen passieve voeding want dan heb je geen ventilatie meer in de kast). Mocht de ATX voeding toch niet passen kun je altijd nog een kast kopen waar wel die ATX voeding in past.

De voeding heb je sowieso nodig. De kast is optioneel als de voeding niet zou passen. Right?

Always look on the bright side of life.

Alle reacties

• Clifdon
Nee, misschien ga ik de mist in maar die Antek Neopower die je aanhaalt is een ATX voeding. Dat zou betekenen dat toch elke ATX voeding in die kast gaat passen? Of is er iets wat ik mis? Misschien een foto beschikbaar van de oude kast zodat we kunnen zien hoe of wat er daar aangesloten zit?

Die Define S is een fijne behuizing overigens hoor. Maar als die mensen het niets boeit waarom zou je dan een nieuwe kast moeten aanbieden?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
SchumiFAST schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:37:

De enige voeding die ik kan vinden die erin lijkt te passen is deze:
pricewatch: Antec Neopower 550
Hoe kom je daaraan? Bovendien is dit een voeding die 12 !!! jaar geleden is geintroduceerd en al 8 jaar niet meer verkrijgbaar is (behalve bij die ene winkel die er blijkbaar nog een onder het stof op de plank heeft liggen).

• SchumiFAST
Clifdon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:41:
Nee, misschien ga ik de mist in maar die Antek Neopower die je aanhaalt is een ATX voeding. Dat zou betekenen dat toch elke ATX voeding in die kast gaat passen? Of is er iets wat ik mis? Misschien een foto beschikbaar van de oude kast zodat we kunnen zien hoe of wat er daar aangesloten zit?

Die Define S is een fijne behuizing overigens hoor. Maar als die mensen het niets boeit waarom zou je dan een nieuwe kast moeten aanbieden?
Sorry, ik heb geen foto van de kast gemaakt. |:(

Een ATX voeding past er wel in gezien de afmetingen. De huidige voeding is 8.5cm hoog en 14,5cm breed en de diepte is zowat ongelimiteerd. De voeding zit echter wel bovenaan in de behuizing en kan niet op een andere plaats gemonteerd worden. Het is misschien daar dat ik de mist inga. Ik ga ervanuit dat ik hierdoor verplicht ben om een voeding te nemen met een fan aan de achterkant? Of kan ik ook de EVGA Supernova G2 er in vijzen met de fan naar de onderkant? Bovenaan heb ik in ieder geval sleuven. De kast heeft overigens ook geen fans.
Reepje schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:52:
[...]

Hoe kom je daaraan? Bovendien is dit een voeding die 12 !!! jaar geleden is geintroduceerd en al 8 jaar niet meer verkrijgbaar is (behalve bij die ene winkel die er blijkbaar nog een onder het stof op de plank heeft liggen).
Ja, die wil ik om de redenen die je aanhaalt ook niet kopen. Het is de enige voeding met een fan aan de achterkant met gelijkaardige afmetingen. Het was eerder ter illustratie.
Ik zou ofwel een nieuwe voeding en nieuwe behuizing aanraden ofwel willen weten of ik ook een recente en goede voeding kan aanschaffen en die ook bovenaan in de kast kan monteren. Ik heb geen ervaring met behuizingen waar de voeding bovenaan hangt. Ik kan in ieder geval geen fan naar boven richten aangezien die dan geen lucht kan aanzuigen, want bovenaan zijn er geen sleuven in de behuizing.

[ Voor 28% gewijzigd door SchumiFAST op 11-06-2017 12:03 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zal dan aan de kast liggen. De meesten hebben een "kooi" constructie voor de voeding die aan alle kanten open is. Als de kast nu een dichte constructie heeft voor de voeding, met alleen een opening achter en voor, dan krijgt een fan aan de onderkant het moeilijk natuurlijk. Maar als die open is, is er toch geen enkel probleem.

Acties:
  • Beste antwoord

• Clifdon
De fans in zo'n kast richt je dan meestal ook naar beneden. Waardoor ze een luchtstroom vanuit de kast naar buiten trekken. Een fan aan de achterkant is een heel oud principe dat vroeger met kleine fans werd gebruikt.

Ik denk dat een ATX voeding gewoon past. (pak nou geen passieve voeding want dan heb je geen ventilatie meer in de kast). Mocht de ATX voeding toch niet passen kun je altijd nog een kast kopen waar wel die ATX voeding in past.

De voeding heb je sowieso nodig. De kast is optioneel als de voeding niet zou passen. Right?

• SchumiFAST
Clifdon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:15:

Je hebt helemaal gelijk. De lucht wordt door de ventilator onderaan de voeding aangezogen en gaat langs de acherkant van de voeding naar buiten. Nu ik het antwoord heb vind ik het eigenlijk een domme vraag van mezelf :+ Ik zag het gewoon niet om een of andere reden 8)7

Beankt voor het meedenken Clifdon en Reepje. _/-\o_
Pagina: 1