Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Sinds een half jaar ben ik van router geswitched naar een Netgear Nighthawk R7000. Sinds die tijd heb ik problemen wanneer zowel de router als mijn Ziggo modem tegelijk uitvallen. De router geeft aan een conflict te hebben gevonden en verandert het IP adres van de router. Sinds vannacht heeft de adapter van mijn Ziggo modem het opgegeven. Gelukkig had ik nog een reserve en deze was zo vervangen, maar sinds dien krijg ik problemen met het ipadres op mijn netgear router.

Nadat ik de adapter heb vervangen van mijn ziggo modem werkte deze gelijk weer. Ook internet werkt weer (want anders kon ik dit bericht niet typen :) ). Echter krijgt mijn netwerk nu een 10.0.0.X adres ipv mijn standaard 192.168.1.X adres. Wanneer ik voor de eerste keer inlog in mijn netgear router krijg ik een melding dat "vanwege conflicten het ipadres is aangepast". Het ipadres van de router is inderdaad aangepast van 192.168.1.1 naar 10.0.0.1. Wanneer ik onder LAN instellingen dit ipadres wil aanpassen krijg ik de volgende melding.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w7NCNvL.png

Na wat google-en kom ik er achter dat meer mensen deze melding krijgen. Het probleem wordt veroorzaak, zoals de melding al zegt, door twee conflicterende adressen. Echter, wanneer ik ga zoeken, zie ik niks conflicteren.

Instellingen die ik wil instellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TVcFyKx.png

Deze komen niet in conflict met het WAN:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e6xF0nn.png

Router al een paar keer gereset, hopen op opeens een goede IP, maar dat lost het probleem ook niet op.

Het WAN adres wordt door middel van DHCP opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7gOfslS.png

Op netgear forum lees ik meer van zulke problemen, maar daar zitten ze vaak met dezelfde subnetmask, wat niet het geval bij mij is. Ik heb mijn router gelijk aangelosten op mijn Ubee modem. Dit is een Ubee modem (gegooglde afbeelding) zonder enige router of iets dergelijks.

Heeft iemand enig idee hoe ik dergelijk fout kan oplossen en voorkomen? Ik heb dit probleem vaker als de stroom er in het huis af geweest is, echter was het snel opgelost door even het IP-adres van de router goed te zitten. Dit keer lukt dat niet.

#edit

Net even bedacht dat ik misschien mijn router/modem van langer van stroom moest halen (30 min), maar dat heeft ook niet geholpen.

Tevens is het IP-adres van de router wel te wijzigingen naar 192.168.2.1, echter niet naar 192.168.1.1.

Overige relevante informatie:
Netgear firmwareversie V1.0.7.6_1.1.99
Ubee EVM3200 modem (zonder wifi/router)

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 11-06-2017 11:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Bam, probleem opgelost. Kennelijk vind Netgear het niet leuk wanneer je een DNS adres gebruikt in hetzelfde IP-reek als je router.

In mijn geval wil ik mijn router zetten op 192.168.1.1 en heb ik een PI-hole draaien op 192.168.1.215. Nadat ik mijn DNS server ingesteld heb op de standaard Ziggo DNS server kon ik het IPadres aanpassen naar 192.168.1.1.

Het rare is wel dat ik nu prima de DNS server weer in kan stellen naar de PI-hole.

Ik kan mijn antwoord niet markeren als opgelost, maar het probleem is opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 11-06-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14
Dat waag ik te betwijfelen. Het probleem is dat een EVM3200 als DHCP-server met netwerk 192.168.1.0/24 optreedt op het moment dat deze nog niet online is. Uit het screenshot te zien, je router dezelfde range gebruikt, vandaar het geklaag van je router. Oplossing, gebruik een andere range op je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als de EVM3200 opstart geeft-ie tijdelijk adressen uit in 192.168.1.0/24
Pas als de firmware gecontroleerd (en indien nodig gedownload) gaat-ie het publieke IP-adres uitdelen
(in jouw geval 212.204.145.x)
Tot die tijd kun je dus 192.168.1.0/24 niet instellen omdat het WAN-adres wat in die range valt
(en misschien cached die netgear dat nog wel een tijdje)
Wat is je probleem met 10.0.0.0/24 ?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Grappig, wist helemaal niet dat deze router zo "slim" zou zijn. Opzich geen problemen met 10.0.0.x, maar vond het merkwaardig dat ik dit probleem pas had vanaf mijn nieuwe router.

Het gaat dus mis met de reek 192.168.1.x? Dus 192.168.0.x zou het probleem ook al oplossen (of altijd eerst de modem laten opstarten voordat je router aanzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
grote_oever schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:19:
Grappig, wist helemaal niet dat deze router zo "slim" zou zijn. Opzich geen problemen met 10.0.0.x, maar vond het merkwaardig dat ik dit probleem pas had vanaf mijn nieuwe router.

Het gaat dus mis met de reek 192.168.1.x? Dus 192.168.0.x zou het probleem ook al oplossen (of altijd eerst de modem laten opstarten voordat je router aanzet)
Dat moet je sowieso eigenlijk doen als je een modem-only hebt of een modem/router in bridge-modus.. eerst modem volledig laten opstarten en dan je eigen router pas aan ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1