Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Hallo Tweakers,

Vorig jaar ben ik aan de slag gegaan bij een it bedrijf als ontwikkelaar.
Tijdens het sollicitatiegesprek werd mij nadrukkelijk beloofd dat iedereen die een aanstelling krijgt, na een jaar een vast dienstverband zou krijgen, ook het salaris zou volgens hem zeer snel omhoog gaan.
Verder waren er nog wat beloften die ik verder niet zal noemen.

Na 9 maanden in dienst te zijn kwam hij bij me met een verlenging van het contract en toen ik thuis de envelop opende zag ik dat het om een verlenging van een jaar ging i.p.v. een vaste aanstelling.
Op dat moment had ik veel aan mijn hoofd door zeer vervelende gebeurtenissen binnen mijn privéleven waardoor deze zaken op dat moment niet zo'n urgentie hadden om daar direct op terug te komen bij mijn manager.

Inmiddels werk ik ruim een jaar bij het bedrijf en is er ook nog geen sprake geweest van een loonsverhoging.
Ik merk dat dit mij nu dagelijks bezig begint te houden en wil op korte termijn graag het gesprek aan met hem.

De vaste aanstelling vind ik wel belangrijk i.v.m. mogelijkheden om mijn hypotheek over te kunnen sluiten, waar ik door de beloften ook min of meer op heb gerekend. De hoogte van mijn salaris speeld een net zo'n belangrijke rol omdat ik nu gewoon een vrij laag salaris heb wat rondkomen erg lastig maakt.

Hebben jullie vergelijkbare voorbeelden meegemaakt? Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

[ Voor 4% gewijzigd door DixxyJS op 11-06-2017 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:22
Heb je daarover iets zwart op wit staan?
Ondanks dat een mondelinge afspraak ook gewoon een afspraak is is het lastig te bewijzen dat hij destijds deze uitspraken heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nadrukkelijk beloven is helaas anders dan schriftelijk vastleggen.

Zonder partij te kiezen: waarom vind jij dat je loonsverhoging verdient en in hoeverre is dat in lijn met de resultaten van het bedrijf en eventuele verhogingen van collega's?

Het klinkt alsof je tegen minimumloon werkt of boven je stand leeft; in beide gevallen is het afstemmen van een goed/redelijk inkomen wel belangrijk als je een huis wil gaan kopen.

Met rondkijken kom je ook niet veel verder; de kans dat je tussen nu en een jaar elders een vast contract hebt met (veel) betere voorwaarden lijkt me laag; dit ingegeven door de beperkte info over jouw kennis, arbeidsverleden etc.

/edit: vergeet ook niet dat veel hypotheek-verstrekkers tegenwoordig minstens 3 jaar terugkijken naar jouw inkomen en dat middelen voor een hypotheek. Heb je in 2015 0 verdiend, vorig jaar 25000 en dit jaar 35000, dan zou de mogelijke staffel ongeveer 110K voor een huis zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 11-06-2017 10:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Beste DixxyJS,

Welkom in de wereld van werving. Waar bedrijven je graag in huis halen met loze beloftes die ze toch niet na hoeven te komen omdat je wel voor ze zult blijven werken.

Serieus; dit is een vrij normale gang van zaken. Wanneer jij tijdens de solicitatieprocedure aangeeft dat je graag meer wilt, is het standaard antwoord "Dat ga je ook krijgen als je jezelf bewezen hebt". Maar het komt nooit.

Ik ben het volledig oneens met MAX. De kans dat het elders beter is, is op dit moment (uitgaande van IT baan) enorm groot. Iedereen is aan het recruteren. De markt ligt op dit moment aan je voeten.

Ik ben het wel met MAX eens dat als je gaat praten over loonsverhoging, dat het geen zin heeft om aan te komen met "dat wil ik graag" of "dat is beloofd". Ga onderzoeken wat een normaal salaris is voor het werk wat je doet, op de locatie waar je het doet (er zit een ENORM verschil tussen een baan in de randstad en een baan in, bijvoorbeeld, zuid limburg). Ik zou echter niet kijken naar de resultaten van het bedrijf of naar het salaris van je collegas. Wat er in de markt normaal is, is veel belangrijker aangezien dat hetgene is wat je zou kunnen krijgen als je vertrekt.

Daarnaast heeft het ook geen zin om je hypotheek oversluiting als argument te gebruiken. Dat is jouw probleem, niet dat van je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Croga schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:40:

Ik ben het volledig oneens met MAX. De kans dat het elders beter is, is op dit moment (uitgaande van IT baan) enorm groot. Iedereen is aan het recruteren. De markt ligt op dit moment aan je voeten.
Dat de markt open ligt, wil niet zeggen dat je elders direct dusdanige voorwaarden hebt dat je financieel dusdanig vrij bent om hypotheken te kunnen afsluiten / oversluiten / whatever.

Sterker nog, en dit klinkt even negatiever; bij het volgende bedrijf ben je wel "de laatste werknemer" en dus mogelijk ook degene die volgend jaar als eerste er weer uit kan als de economie daartoe aanzet.

En door de nieuwe wetgeving omtrent transitie-vergoeding etc. ben je bij een gedwongen ontslag bij de nieuwe werkgever waarschijnlijk verder van huis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 14:46

bonzz.netninja

Niente baffi

Je hebt als ik het goed lees nog geen gesprek hierover gehad met je manager? Lijkt mij dat stap 1 is, om je onvrede eens kenbaar te maken. Er zitten best al snel aannames in dit topic dat de manager niet bereid is om je dat contract te geven bijv, terwijl het best denkbaar is dat je verlengvoorstel gewoon automatisch door HR is opgemaakt en het dus eigenlijk een foutje betreft. Maak het niet te moeilijk en ga gewoon een kopje koffie met de baas drinken. Misschien is er van alles mogelijk. Vertel dat je een contractvoorstel hebt gekregen maar die anders is dan jij dacht dat je had afgesproken, en kijk eens wat zijn reactie is.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:44:
Dat de markt open ligt, wil niet zeggen dat je elders direct dusdanige voorwaarden hebt dat je financieel dusdanig vrij bent om hypotheken te kunnen afsluiten / oversluiten / whatever.
Ik ken maar heel weinig bedrijven die überhaupt nog met jaar contracten werken. En op dit moment zeg je in dat geval dus gewoon "Nee, wil ik niet" en zoek je verder.

Ik heb in de afgelopen maand 5 keer nee moeten zeggen in mijn zoektocht naar een opdracht. 3 keer omdat ik vond dat ze niet genoeg betaalden, 2 keer omdat ik al een andere opdracht had. En dan zit ik nog in een vakgebied waar relatief veel aanbod is naar de vraag.
Sterker nog, en dit klinkt even negatiever; bij het volgende bedrijf ben je wel "de laatste werknemer" en dus mogelijk ook degene die volgend jaar als eerste er weer uit kan als de economie daartoe aanzet.

En door de nieuwe wetgeving omtrent transitie-vergoeding etc. ben je bij een gedwongen ontslag bij de nieuwe werkgever waarschijnlijk verder van huis.
Tsja, doemdenken gaat weinig opleveren. Als de huidige werkgever het slecht krijgt kun je er ook zo uit vliegen. Als je daar rekening mee moet houden dan kun je beter gewoon in de bijstand gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Als het een jaarcontract is en je hebt getekend even goed opletten of er een opzegtermijn is genoemd.

Er is een kans dat het contract alleen een einddatum vermeld en geen opzegtermijn (beide kanten op).

Dan zit je er dus officieel nog een jaar aan vast.

Een kopje koffie met de baas lijkt me sowieso verstandig. Maar zou daar wel gewapend met feiten in stappen en je emoties niet de overhand laten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week mijn manager een "heel duidelijke" e-mail gestuurd over het niet nakomen van afspraken en beloftes. Als je goed in je vak bent, zijn er 2 mogelijkheden:
- afspraken worden alsnog nagekomen
- manager heeft snel nog een vacature erbij (en kan nu al nauwelijks geschikte kandidaten vinden voor de reeds bestaande vacatures)

Hij koos voor het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
Zonder partij te kiezen: waarom vind jij dat je loonsverhoging verdient en in hoeverre is dat in lijn met de resultaten van het bedrijf en eventuele verhogingen van collega's?
Wat het salaris van mijn collega's is weet ik niet en daar vraag ik ook niet naar.
Wat ik wel weet is de tarieven waarvoor ik bij de klant werk, die zijn een factor 5 van mijn bruto salaris.
Het klinkt alsof je tegen minimumloon werkt of boven je stand leeft; in beide gevallen is het afstemmen van een goed/redelijk inkomen wel belangrijk als je een huis wil gaan kopen.
Het is niet het minimumloon maar een winkelverkoper zit al snel op hetzelfde salaris(op de secundaire voorwaarden na).

Jammer dat er al snel geroepen wordt dat iemand boven zijn/haar stand leeft.

Ik heb het hier niet gehad over het kopen van een huis, lees 'oversluiten', dat is wat anders dan een huis kopen. Ik woon er al 15 jaar.
Met rondkijken kom je ook niet veel verder; de kans dat je tussen nu en een jaar elders een vast contract hebt met (veel) betere voorwaarden lijkt me laag; dit ingegeven door de beperkte info over jouw kennis, arbeidsverleden etc.
Ik ga niet teveel in detail op deze punten aangezien dit een openbaar forum is waar ook meegelezen kan worden door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Stap 1 is gewoon een gesprek met je manager aangaan.
Hij kan het vergeten zijn, maar het kan ook bewust gedaan zijn omdat je bijv niet naar verwachting presteert.

En bij optie 2 zou ik niet al te veel op je rechten gaan staan...
DixxyJS schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:02:
[...]
Wat ik wel weet is de tarieven waarvoor ik bij de klant werk, die zijn een factor 5 van mijn bruto salaris.
Dat is nietszeggend zolang je niet exact (en dan ook echt exact) de berekening erachter kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Sjah...dat betekent helemaal niets...jij bent niet het enige wat in rekening wordt gebracht ;)....als dit de enige reden is die je kan opnoemen...🤡

Zoals al is gezegd...ga voor jezelf na waarom jij meer zou moeten verdienen. Ga tevens gewoon in gesprek met je manager (samen met HR) en bespreek wat er toendertijd is toegezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DixxyJS
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Stap één is het gesprek aangaan en wie weet komt daar wel iets positiefs uit, dat zou wel het mooiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
Misschien handig als ik in ieder geval iets over mijn werkzaamheden vertel en wat de beloning is.
Wellicht kan iemand mij vertellen of dit marktconform is of niet en of ik sterk sta als ik eisen zou gaan stellen.

Ik werk als full-stack developer met verschillende 'moderne' frameworks in front-end en back-end.

Mijn salaris is momenteel rond de 2000 bruto per maand en nog wat secundaire arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
DixxyJS schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:53:
Mijn salaris is momenteel rond de 2000 bruto per maand en nog wat secundaire arbeidsvoorwaarden.
Wat is je opleidingsniveau?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16
[...]
Wellicht kan iemand mij vertellen of dit marktconform is of niet en of ik sterk sta als ik eisen zou gaan stellen.
[...]
Kijk eens rond in
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Wat het salaris van mijn collega's is weet ik niet en daar vraag ik ook niet naar.
Dat heeft je baas netjes geregeld voor zichzelf :)

Een factor 2.6 is vrij normaal Je kost het bedrijf grofweg twee keer je salaris en 30% marge is gezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mondelinge afspraken zijn net zoveel waard als het papier waarop ze staan... Ik zou zeggen ga eens rondkijken, en ga dan een gesprek aan met je baas over dat je er graag wat bij wilt hebben, want je bent gegroeid, en doet meer dan van een basic dev verwacht wordt. Zorg wel dat je dat ook kunt onderbouwen.

Wat er destijds bepaald is, is jammer, maar dat herinnert je manager zich niet meer (het wel onthouden kost hem geld...), dus je zult op basis van de status quo moeten verdedigen dat je meer euros wilt hebben.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:35

Basszje

Reisvaap!]

Als een mondelinge afspraak is gedaan is dan niet 100% hard natuurlijk, maar je kan je baas daar wel aan herinneren. Persoonlijke omstandigheden vind ik zeker meespelen, als er zich is op xx dan kan je van een werknemer verwachten dat hij/zij zich daarop richt. Hou het zakelijk en redelijk zou ik zeggen, geen hij zei, jij zei discussie van maken. Als baas niet wil is het knopen tellen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Bekijk het van de andere kant. Je manager onthoudt je een vast contract en een loonsverhoging en neemt daarmee het risico om je weg te jagen.

Hoe waren je beoordelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Croga schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:16:
[...]
Dat heeft je baas netjes geregeld voor zichzelf :)

Een factor 2.6 is vrij normaal Je kost het bedrijf grofweg twee keer je salaris en 30% marge is gezond.
Een factor 2.6 is eerder vrij apart...
Dan is iedereen binnen het bedrijf voor elk uurtje billable, die situatie heb ik nog nooit meegemaakt. Plus dat daarbovenop nog eens allerlei onkosten etc komen.

Een factor 2.6 is zelfs voor een ZZP'er nog niet eens gezond. Die mag dan namelijk nooit ziek zijn, geen vakantie nemen etc. etc. die moet echt 100% van zijn salaris billable zijn.

Ik denk dat je ietwat verkeerde cijfers gelezen hebt...
De telefoniste moet ook betaald worden, de schoonmakers moeten ook betaald worden etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33
Wegwezen daar :'(

Niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Beetje vreemd verhaal is het wel aan het worden.

Ik ben niet thuis in de ICT maar zoeken op je functie vind ik 600+ banen op een grote job website en bedragen die voor een Jr worden gegeven van 2300+.

Maar jij bent 35+ en ik denk ervaren en je wordt zo weggezet voor 2k met een jaartje verlengen?

Welke sleutel missen we hier om het verhaal duidelijker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Misschien handig als ik in ieder geval iets over mijn werkzaamheden vertel en wat de beloning is.

Ik werk als full-stack developer met verschillende 'moderne' frameworks in front-end en back-end.

Net als Barrycade heb ik 't gevoel dat hier iets mist. 2000 bruto per maand voor een developer? Seriously? Da's toch een schijntje? Ben je net een jaar geleden developer geworden ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis de leeftijd en je geeft aan dat er privé problemen waren? Kunnen die ermee te maken hebben? Welke certificaten en diploma's heb je. Daarbij is er veel vraag in deze branche naar personeel, dus overstappen moet geen probleem zijn. Eigenlijk geef je je zwakke punt al aan door de koe niet bij de horens te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Heb je een linkedin profiel? Dan stromen de aanbiedingen toch toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gomez12 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:38:
Een factor 2.6 is eerder vrij apart...
Dan is iedereen binnen het bedrijf voor elk uurtje billable, die situatie heb ik nog nooit meegemaakt. Plus dat daarbovenop nog eens allerlei onkosten etc komen.

Een factor 2.6 is zelfs voor een ZZP'er nog niet eens gezond. Die mag dan namelijk nooit ziek zijn, geen vakantie nemen etc. etc. die moet echt 100% van zijn salaris billable zijn.

Ik denk dat je ietwat verkeerde cijfers gelezen hebt...
De telefoniste moet ook betaald worden, de schoonmakers moeten ook betaald worden etc. etc.
Ik doe dit soort berekeningen bijna maandelijks.... De telefoniste, schoonmakers, verzuim, vakantie etc. zitten in de factor 2, de downtime zit in de 30%. Bij De Grote Partijen is dit zelfs onderdeel van je beoordeling; alles onder de 2.4 is niet goed, alles boven de 2.8 is bonus.

Als ZZP'er komt er überhaupt al geen factor bij kijken. Daar bepaal je de kosten voor een groot deel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:26
Croga schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:20:
[...]

Ik doe dit soort berekeningen bijna maandelijks.... De telefoniste, schoonmakers, verzuim, vakantie etc. zitten in de factor 2, de downtime zit in de 30%. Bij De Grote Partijen is dit zelfs onderdeel van je beoordeling; alles onder de 2.4 is niet goed, alles boven de 2.8 is bonus.

Als ZZP'er komt er überhaupt al geen factor bij kijken. Daar bepaal je de kosten voor een groot deel zelf.
Beetje offtopic, maar hebben jullie het wel allebei over netto of bruto? Want dat scheelt natuurlijk ook nog eens een aanzienlijk deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
DixxyJS schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:29:

Tijdens het sollicitatiegesprek werd mij nadrukkelijk beloofd dat iedereen die een aanstelling krijgt, na een jaar een vast dienstverband zou krijgen, ook het salaris zou volgens hem zeer snel omhoog gaan.
Verder waren er nog wat beloften die ik verder niet zal noemen.
Hoi DixxyJS,

om heel kort te zijn, deal with it. Er staat niets zwart op wit, er zit een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Mijn situatie. Ik wilde een opleiding volgens naar mijn werk, werkgever enthousiast, wilde me helpen met de kosten (min. 50%) en ik zou uren per week krijgen. Ik had mijn ingeschreven (nog niet officieel het contract met de opleiding). Werkgever zegt vervolgens, nee we gaan je niet helpen, niet in uren niet in geld. Je hebt geen poot om op te staan zolang het niet zwart op wit staat. Ik ben uiteindelijk wel aan de opleiding begonnen omdat ik dit persoonlijk erg graag wilde, maar het koste me wel €25.000 voor de gehele opleiding.
Uiteindelijke reden, niet officieel bevestigd gekregen, is dat de manager zelf ook ooit die opleiding wilde doen, maar door kinderen en andere redenen niet de kans meer had gekregen. Dus hij niet, dan andere ook niet. Hoe kinderachtig je dit ook vindt, managers beloven je alles tijdens je gesprek, maar ga er niet automatisch vanuit de je het ook gaat krijgen. Gelijk hebben /=/ gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 10:32
Heb je al een gesprek proberen te voeren?

Belangrijkste is dat. Denk dat die rechtsmiddelen ook niet echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Transportman schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:52:
Beetje offtopic, maar hebben jullie het wel allebei over netto of bruto? Want dat scheelt natuurlijk ook nog eens een aanzienlijk deel.
offtopic:
Bij dit soort berekeningen praat je altijd over bruto. Netto is voor de werkgever, die dit soort berekeningen maakt, helemaal niet interessant, of überhaupt beïnvloedbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Want? Hij is heel erg junior en we weten niet wat z'n opleidingsniveau is. Voor een MBO applicatiebeheer diploma is dat een prima startsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:45:
[...]

Want? Hij is heel erg junior en we weten niet wat z'n opleidingsniveau is.
We weten alleen dat ie daar nog maar een jaar werkt. Wat ie verder aan opleiding en werkervaring heeft, of wat z'n niveau is, dat weten we niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hier heeft de TS niet veel aan, maar beloftes zoals de loonsverhoging na een jaar moeten gewoon direct op papier staan. Dit kun je prima al afspreken. Dat geldt ook voor de vaste aanstelling na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Croga schreef op maandag 12 juni 2017 @ 06:55:
[...]

offtopic:
Bij dit soort berekeningen praat je altijd over bruto. Netto is voor de werkgever, die dit soort berekeningen maakt, helemaal niet interessant, of überhaupt beïnvloedbaar
Tja, kijk daar hebben we het verschil tussen jouw 2.6 en mijn veel meer. In mijn ervaring rekent de werknemer juist altijd met zijn netto-salaris als er een vergelijking wordt gemaakt. Aangezien voor de werknemer bruto niet zo interessant of uberhaupt beinvloedbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
*knip* nutteloze bijdrage.

[ Voor 92% gewijzigd door Krisp op 14-06-2017 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33
Hydra schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:45:
[...]

Want? Hij is heel erg junior en we weten niet wat z'n opleidingsniveau is. Voor een MBO applicatiebeheer diploma is dat een prima startsalaris.
TS geeft aan niet te beheren, maar te ontwikkelen: full-stack en met diverse frameworks. Volgens mij vereist dat HBO werk- en denkniveau.

Zelfs al is hij 18, woont hij in Oost-Groningen en heeft hij helemaal geen diploma's, is 2k bruto dan nog steeds een laag salaris, zeker nu hij er al een jaar werkt en zichzelf heeft kunnen bewijzen.

Dus ik blijf bij mijn mening: Tenzij je zwaar ondergemiddeld presteert zijn er genoeg mogelijkheden om beter te verdienen en is het nuttiger om daar tijd en energie in te steken dan in een manager die je blijkbaar toch niet ziet staan.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
Niveau, opleiding, woonplaats en leeftijd vind ik in de context van mijn vraag van ondergeschikt belang.
En of het nu gaat om een postbezorger of ict'er, dat maakt de kwestie niet veel anders lijkt mij.
Feit blijft dat er een toezegging is gedaan tijdens het sollicitatieproces die uiteindelijk loos blijkt te zijn.
Als de manager om wat voor reden dan ook zijn belofte niet nakomt is hij redelijkerwijs toch een antwoord met onderbouwing van zijn beslissing verschuldigd.
Ik krijg nu een beetje het gevoel dat ik als een hondje achter de baas aan moet lopen om te gaan zitten schooien voor het beloofde bot (geloof me, als ik dat bij mijn hond doe wordt ze ook chagrijnig).

Dit soort toezeggingen heb ik met mijn eerste baantje al eens meegemaakt(geen IT bedrijf) en daar ben ik uiteindelijk na 2,5 jaar vertrokken door bovengenoemde reden.
Achteraf bleek dat een goede zet te zijn.

Op zich zit ik echt goed op mijn plek, ik vind het werk leuk, ik heb leuke collega's en ik kan prima functioneren in het team van de opdrachtgever waar ik momenteel werkzaam ben.
Inhoudelijk is het werk ook leuk, uitdagend en in zekere mate complex waardoor het niet snel saai wordt.

Wat betreft de privé problemen die ik heb gehad kan ik bevestigen dat de firma daar geen hinder van heeft ondervonden, op wat dagen afwezigheid na.
Overigens krijgt helaas iedereen in zijn/haar leven ooit met dit soort dingen te maken, details hou ik liever voor me.

Mijn niveau is lastig in te schatten omdat ik oorspronkelijk niet uit dit vakgebied kom en geen volledige IT of informatica-opleiding heb genoten.
Ik heb wel een MBO opleiding gedaan in een richting die ver van de IT staat, niet echt relevant en bruikbaar dus.
IQ testen wijzen wel uit dat mijn niveau redelijk hoog is.
Relevante opleidingen die ik heb zijn: een aantal certificaten van de OU en wat cursussen van verschillende instellingen.
Relevante werkervaring heb ik sinds een jaar of 4, al is het wel wat hobby-achtig begonnen in de vorm van gratis stage lopen en gratis en betaalde projecten voor vrienden, bekenden en goede doelen in de regio.

Wat ik dus kan doen is:

- of het gesprek aangaan en hopen dat er iets/voldoende uitkomt
- of een nieuwe baan gaan zoeken met een hoger startloon
- of als freelancer beginnen en zelf mijn uurloon bepalen(binnen de kaders van de huidige tarieven)

Op dit moment ben ik het meest geneigd om voor optie 3 te kiezen.
Voornaamste reden is dat ik nu een salaris verdien waar ik gewoon moeilijk mee rond kan komen.
Als ik het zo in kan schatten zou mijn salaris best een halve K bruto omhoog kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door DixxyJS op 17-06-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Enige oplossing is je baas aan herinneren dat er beloftes zijn gedaan.
Beste [baas],

Tijdens het sollicitatietraject heb je mij verteld dat na [tijdsperiode] ik [1] en [2] zou krijgen. Ik zie nu dat dit niet is gebeurd. Kunnen we het daar over hebben? Ik hoor graag wanneer je tijd hebt.

Met vriendelijke groet,

DixxyJS
Hiermee bevestig je voor je zelf dat je een melding hebt gemaakt en wat de mondelinge afspraken volgens jou waren. BCC naar je privé e-mailadres.

Zoals meermaals gevraagd. Zijn er beoordelingen geweest?

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 17-06-2017 11:36 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
MAX3400 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:36:
Heh?! Ik begrijp echt totaal niet hoe jij zo'n conclusie kan trekken uit de openingspost. Werkelijk waar 8)7

Enfin, op de materie in. De TS heeft tijdens sollicitatieprocedure toegezegd gekregen dat iedereen die een aanstelling krijgt na een jaar een vast dienstverband zou krijgen. En nu heeft TS dat toch niet gekregen.

Ongeacht van de afspraken die er zijn gemaakt, op papier of mondeling, en ongeacht van zijn functioneren, zijn TS bepaalde zaken beloofd die nu niet worden nagekomen. Het is toch niet vreemd dat TS hier op zijn minst vragen over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

DixxyJS schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:46:
Als de manager om wat voor reden dan ook zijn belofte niet nakomt is hij redelijkerwijs toch een antwoord met onderbouwing van zijn beslissing verschuldigd.
Waarom is hij jouw dat verschuldigd?

Als hij je nu actief aan het saboteren zou zijn mischien wel. Maar daar praten we hier niet over. We praten over iemand die waarschijnlijk volledig van plan was dit te regelen voor je maar het staat niet hoog genoeg op zijn lijst om er actief iets mee te doen.

Dan kun je in een hoekje gaan zitten klagen dat hij niet doet wat hij beloofd. Maar daar wordt het niet beter van. JIJ hebt hier belang bij dus zul JIJ er iets aan moeten doen.

Mensen doen dingen om twee redenen:
- Intrinsieke motivatie: Ze hebben een eigen drijfveer om iets te bereiken.
- Extrinsieke motivatie: Iets doen levert iets op of iets niet doen doet pijn.
Dit valt niet onder de eerste categorie, verwacht ik. De meeste managers zijn er helemaal niet om hun medewerkers te helpen. Dat is niet zijn intrinsieke motivator.
Dus zul je moeten zorgen dat het onder de tweede categorie valt. En dat kan alleen als je hem aanspreekt op zijn belofte.

TIP! Doe dat niet per EMail. Dat voegt namelijk niets toe. Dat is heel eenvoudig te negeren. Spreek hem gewoon persoonlijk aan. Mischien wel door gewoon te zeggen "Hey, heb je effe een uurtje om bij te praten?" en dan daar op tafel te leggen dat je bepaalde verwachtingen hebt waar niet aan voldaan wordt. Maar zoals al vaker gezegd hier: Onderbouw waarom dat zo is. Geef aan wat een normaal salaris in de markt is, geef aan wat je inzet voor het bedrijf geweest is, geef aan dat je graag hier werkt maar dat salaris op dit moment wel een punt is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Voornaamste reden is dat ik nu een salaris verdien waar ik gewoon moeilijk mee rond kan komen.
Als ik het zo in kan schatten zou mijn salaris best een halve K bruto omhoog kunnen.
En als freelancer gaat dat beter?
Variabel inkomen en je moet vaak jezelf goed kunnen aanprijzen (en ietwat mondig zijn kan ook nog wel eens helpen).

Inkomen is nu, met een vast salaris, al een probleem.

Nergens staat dat je uberhaupt al een gesprek hebt gevoerd en dat je voor de gemaakte "toezeggingen" bent opgekomen. Je geeft zelf al aan dat precies hetzelfde al eens eerder is gebeurd en dat je daar maar bent weggegaan. Bespreek het...

Hoe ga je het dan als freelancer redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Zoals ik eerder schreef. Je hebt alle reden om op te stappen. Je contractvoorwaarden en salaris blijven achter bij je verwachtingen en je bent teleurgesteld in je werkgever die zich onbetrouwbaar opstelt.

Kennelijk neemt je manager dat risico met plezier.

Ik vermoed dat je niet op de lijst van onmisbare werknemers bent beland. Als ik je manager was, had ik dit risico alleen genomen met werknemers die een matige beoordeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Wat ik dus kan doen is:

- of het gesprek aangaan en hopen dat er iets/voldoende uitkomt
- of een nieuwe baan gaan zoeken met een hoger startloon
- of als freelancer beginnen en zelf mijn uurloon bepalen(binnen de kaders van de huidige tarieven)

En waarom niet beginnen met het gesprek aangaan? En stel dat je voor 2 of 3 gaat, kijk dan wel goed naar de opzegtermijn als die benoemd wordt in je huidige contract, zoals eerder in dit topic ook al is aangegeven.

Wat ik trouwens een beetje mis in het verhaal, is of je een paar maanden geleden wel aan de bel hebt getrokken toen je geen vast contract kreeg, maar een verlenging. Zoals ik het lees heb je dat door privéproblemen destijds niet gedaan, maar ben je blijkbaar akkoord gegaan met die verlenging aangezien je er nog steeds werkt. En nu is het opeens wel belangrijk. Dat maakt jouw situatie nu wel een stuk lastiger, want het beste moment om aan de bel te trekken was toen, niet nu je hebt ingestemd met een contract dat je eigenlijk niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Transportman schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:36:
[...]
Wat ik trouwens een beetje mis in het verhaal, is of je een paar maanden geleden wel aan de bel hebt getrokken toen je geen vast contract kreeg, maar een verlenging. Zoals ik het lees heb je dat door privéproblemen destijds niet gedaan, maar ben je blijkbaar akkoord gegaan met die verlenging aangezien je er nog steeds werkt.
Dat lees ik ook:
Na 9 maanden in dienst te zijn kwam hij bij me met een verlenging van het contract en toen ik thuis de envelop opende zag ik dat het om een verlenging van een jaar ging i.p.v. een vaste aanstelling.
Maar een verlening hoef je volgens mij niet per se tekenen als er niets aan de voorwaarden veranderd. Het zou kunnen dat ze een brief hebben gegeven waarin staat:
Bij deze bevestigen wij verlenging van je contract voor bepaalde tijd met [tijdspanne]. De eerder overeengekomen voorwaarden blijven onveranderd.

En nu is het opeens wel belangrijk. Dat maakt jouw situatie nu wel een stuk lastiger, want het beste moment om aan de bel te trekken was toen, niet nu je hebt ingestemd met een contract dat je eigenlijk niet wilt hebben.
Achteraf gezien ziet ts in dat e.e.a. niet volgens afspraak is. Daar kan ts prima op terugkomen. Maar dan moet ie het wel doen en niet zomaar opstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:19
Dubbel.

[ Voor 110% gewijzigd door BenJG op 08-08-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
In het vervolg, als de afspraken niet op papier staan zijn ze niet gemaakt. Klinkt erg negatief, maar dan sta je niet voor verassingen. Als ze het niet in het contract willen zetten hebben ze daar vast een reden voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zebby schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:17: Als ze het niet in het contract willen zetten hebben ze daar vast een reden voor...
Of er zijn alleen standaardcontracten waarbij ze gewoonweg vergeten deze aan te passen of het niet aan hr is doorgegeven.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 17-06-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
PcDealer schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:34:
[...]

Of er zijn alleen standaardcontracten waarbij ze gewoonweg vergeten deze aan te passen of het niet aan hr is doorgegeven.
En dan krijg je je aanbod binnen en mail je terug of ze dat er nog in willen zetten? Als ze geen reden hebben of het niet willen aanpassen moet je er simpelweg vanuit gaan dat je het niet gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zebby schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:49:
[...]

En dan krijg je je aanbod binnen en mail je terug of ze dat er nog in willen zetten?
Niet in het geval van ts:
Op dat moment had ik veel aan mijn hoofd door zeer vervelende gebeurtenissen binnen mijn privéleven waardoor deze zaken op dat moment niet zo'n urgentie hadden om daar direct op terug te komen bij mijn manager.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 17-06-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
PcDealer schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:58:
Achteraf gezien ziet ts in dat e.e.a. niet volgens afspraak is. Daar kan ts prima op terugkomen. Maar dan moet ie het wel doen en niet zomaar opstappen.
Hij kan er zeker op terugkomen, en dat is de beste optie in plaats van meteen opstappen, maar het ideale moment (vanuit deze discussie gezien) om het aan te kaarten was eigenlijk toen het nieuwe tijdelijke contract binnen kwam. Want nu kan het zijn dat TS voorlopig klem zit in een contract dat hij helemaal niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Transportman schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:07:
[...]

Hij kan er zeker op terugkomen, en dat is de beste optie in plaats van meteen opstappen, maar het ideale moment (vanuit deze discussie gezien) om het aan te kaarten was eigenlijk toen het nieuwe tijdelijke contract binnen kwam. Want nu kan het zijn dat TS voorlopig klem zit in een contract dat hij helemaal niet wilt.
Natuurlijk is het beter om het meteen aan te kaarten. Dat is niet gebeurd dus nu zou ts dat nu alsnog moeten doen. Achteraf kijk je een koe in de kont.

Pagina: 1