Veel FPS drops bij spelen van games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-09 12:19
Hallo medetweakers,

Een vriend van me heeft een pc met deze specs:
MoBo: ASRock 970 Pro3 2.0
CPU: AMD FX8350 Black Edition
GPU: MSI GeForce GTX970 Gaming 4G
SSD: Samsung 840 EVO 120gb
HDD: Seagate Desktop HDD, 1tb
RAM: 2x Crucial Ballistix 8gb (totaal 16gb)
PSU: Corsair CX600M

Bij het spelen van GTA5, en volgens hem bij alle spellen, heeft hij erge FPS drops.
Normaal zit hij rond de 60 fps, maar tijdens een fps drop zit hij op 10-15 fps

Bij een FPS drop van gta5 gebruikt hij:
- ~30% CPU
- ~90%+ Gpu Vram
- ~55 graden GPU

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, want ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen.
Alvast bedankt voor alle hulp.

Groet,

Meijer1993

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Welke temp voor de cpu? Is het niet zo dat 1 core 100% belast word en de andere core's niks staan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 23:34

Nemesizz

Untouchable

MoBo: ASRock 970 Pro3 2.0
CPU: AMD FX8350 Black Edition
There's your problem.

Dat bord is niet geschikt voor octacore CPU's (itt wat de fabrikant beweerd).
Slecht 4+1 en ongekoelde fases is niet genoeg om een stroomvreter als een AMD FX stabiel van stroom te voorzien, de mosfets oververhitten, en als beveiliging word de CPU gethrotteld naar iets van 1600Mhz ofzo, en daarom kakken je framerates zo enorm in.

Dit is een veel voorkomend probleem bij veel AMD (FX) moederborden, erg veel hebben slechts 4+1 fases en de meeste lopen dan ook tegen die thermal throttle problemen aan.

De VRM temperaturen (het gedeelte wat dus oververhit) zijn overigens niet uit te lezen met software, daarom zien veel mensen het over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
Alle core's zitten allemaal rond de 50-70% load. Temperatuur is 44 graden op dat moment.

Ik denk dat het verder wel aan de cpu ligt, want als ik alleen een printscreen wil maken in paint met gta5 geminimaliseerd, is hij zo traag dat ik soms wel 10 seconden moet wachten op een actie dat ik gedaan heb.

Vervolgens is hij gewoon weer normaal en reageert hij direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
Nemesizz schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:24:
[...]

There's your problem.

Dat bord is niet geschikt voor octacore CPU's (itt wat de fabrikant beweerd).
Slecht 4+1 en ongekoelde fases is niet genoeg om een stroomvreter als een AMD FX stabiel van stroom te voorzien, de mosfets oververhitten, en als beveiliging word de CPU gethrotteld naar iets van 1600Mhz ofzo, en daarom kakken je framerates zo enorm in.

Dit is een veel voorkomend probleem bij veel AMD (FX) moederborden, erg veel hebben slechts 4+1 fases en de meeste lopen dan ook tegen die thermal throttle problemen aan.

De VRM temperaturen (het gedeelte wat dus oververhit) zijn overigens niet uit te lezen met software, daarom zien veel mensen het over het hoofd.
Oh, daar zit het probleem dus. Bedankt!

Heb jij misschien een bord die de cpu wel normaal van power kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is een van de weinige (goedkopere) AM3 borden die daadwerkelijk een octacore fatsoenlijk van power kan voorzien.

Veel anderen zitten in de prijs categorie van ruim boven de 100 euro en dat is zo'n FX het geld niet meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
Deze is ook vrij prijzig moet ik eerlijk zeggen, maar ik zal het (slechte) nieuws doorgeven.

Iig heel erg bedankt voor je hulp! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Meijer1993 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:03:
Deze is ook vrij prijzig moet ik eerlijk zeggen, maar ik zal het (slechte) nieuws doorgeven.

Iig heel erg bedankt voor je hulp! :D
Het probleem is dus dat veel betaalbare AMD970 chipset (en helaas zelfs 990 chipset) borden vaak 'slechts' 4+1 fases hebben. En dan ook regelmatig matig tot slechte kwaliteit.
Is een probleem wat regelmatig terug kwam hier op het forum (slechte prestaties met een octacore FX, wat in de meeste gevallen altijd veroorzaakt werd door oververhitte VRM's).

Komt bij dat de meeste mensen ook een aftermarket koeler gebruiken (tower model, of een AIO waterkoeler) waardoor het probleem eigenlijk alleen maar erger word, omdat er dan praktisch geen luchtstroom meer over de VRM's gaan. Leuk om je CPU koel te houden, rampzalig voor de VRM's.

Dat bord wat ik aangaf is een van de weinige met een 8+2 fase (of het nou echt 8+2 is, of wat sommigen aangeven een dubbel uitgevoerde 4+1) die daadwerkelijk gewoon een octacore FX van power kan voorzien zonder dat de VRM's te zwaar belast worden en oververhitten.

Wat die vriend van je ook kan doen (zou eerlijk gezegd mijn voorkeur zijn) is even uitzingen met dit set en doorsparen voor een fatsoenlijke upgrade.
Een i5/i7 of Ryzen set is vele malen sneller, en hebben over het algemeen niet van die rare fratsen met VRM's (mits je niet het goedkoopste van het goedkoopste budget bord koopt :P ) omdat die een veel lager verbruik hebben.

Je kan proberen de CPU te underclocken (dingen zoals turbo uitzetten), en bijvoorbeeld 2 cores uitschakelen (volgens mij moet dat mogelijk zijn, hou je effectief een hexacore over, maar scheelt behoorlijk in verbruik, 6 cores wil vaak nog net op 4+1 ongekoelde fases, mits niet te hoog geklokt).
Ondanks dat je dan bijvoorbeeld maar 6 cores hebt en iets lagere snelheid, is het altijd nog sneller dan wanneer dat ding gaat thermal throttelen.
En een ventilator direct op de VRM's richten (dat zijn die blokjes rondom de CPU socket).
Pagina: 1