Druppellader en jumpstarter in een apparaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 16:09
Omdat ik weinig rijd met mijn auto, heb ik nu al voor de tweede keer in een jaar een lege accu. Ongeveer een jaar geleden is de accu vervangen dus de accu zelf zal het probleem niet zijn.

Op dit moment staat mijn auto, een Mazda 6 automaat uit 2008, dus met een lege accu op een parkeerplek vlakbij mijn huis, maar zonder stopcontact in de buurt.

Nu leek het mij een goed idee om een druppellader aan te schaffen zodat ik mijn accu op peil kan houden. Deze schijnt een aantal keer goed uit een Duitse test te zijn gekomen:

https://www.conrad.nl/nl/...12-v-08-a-5-a-630860.html

Het probleem is echter dat deze lader op een stopcontact aangesloten moet worden. Om de auto in de buurt van een stopcontact te krijgen zal ik hem eerst moeten kunnen starten. Ik zou uiteraard een losse jump starter kunnen aanschaffen, iemand met startkabels kunnen vragen of een pechhulp inschakelen, maar het zou zomaar kunnen dat deze situatie zich nog vaker gaat voordoen.

Daarom lijkt het mij handig om een druppellader te hebben die ook als stand-alone jump starter gebruikt kan worden. Zeg maar een druppellader met ingebouwde accu die opgeladen kan worden.

Heeft iemand ervaring met dit soort apparaten en welke is aan te bevelen? Mijn budget ligt idealiter onder de 100 euro.

Beste antwoord (via Blauwschaap op 11-06-2017 12:30)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
De goedkoopste oplossing is om de accu er even uit te halen en deze thuis op te laden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 15:41

BeToBe

Privacy jurist

Misschien een open deur intrappen en niet de reactie waarop je misschien wacht, maar is het niet mogelijk om af en toe een rondje te rijden? Hoeft niet lang/ver te zijn of is dit niet mogelijk?

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Of je trekt gewoon de min-pool van de accu af.
Ja, dan moet je de klok weer goed zetten en de opgeslagen radiozenders zijn foetsie, maar lekker boeie.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
BeToBe schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:27:
Misschien een open deur intrappen en niet de reactie waarop je misschien wacht, maar is het niet mogelijk om af en toe een rondje te rijden? Hoeft niet lang/ver te zijn of is dit niet mogelijk?
Ik heb het idee dat juist korte stukjes funest zijn voor de accu. Het is niet zo dat ik er nooit mee rij, maar ik maak gewoon te weinig snelwegkilometers.
McKaamos schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:29:
Ja, dan moet je de klok weer goed zetten en de opgeslagen radiozenders zijn foetsie, maar lekker boeie.
Sorry maar ik ben niet zo'n expert op dit gebied...kun je dit wat verder toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Blauwschaap schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:35:
[...]

Ik heb het idee dat juist korte stukjes funest zijn voor de accu. Het is niet zo dat ik er nooit mee rij, maar ik maak gewoon te weinig snelwegkilometers.

[...]

Sorry maar ik ben niet zo'n expert op dit gebied...kun je dit wat verder toelichten?
Gewoon, heel simpel.
Steeksleuteltje nummer 10, moertje los draaien van de klem op de min-pool van de accu en de kabel er van af trekken.

Als de accu niet aangesloten is, kan hij ook niet leeg lopen.
Je auto verbruikt namelijk constant een beetje stroom om de klok draaiend te houden, de radio te voorzien van stroom om je voorkeurszenders te onthouden, mogelijk heb je centrale vergrendeling en zit hij steeds te luisteren naar jouw handzendertje, etc.

Dat betekent wel dat je voordat je weg moet, je even de min-pool weer moet aansluiten, maar dan sta je nooit meer met een lege accu.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 10-06-2017 21:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Ah op die manier. Ik dacht dat je bedoelde dat ik hiermee mijn auto weer kon starten, dus ik snapte hem even niet :P

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
McKaamos schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:29:
Wel zeker er van zijn dat dit verder geen problemen oplevert met de auto... want sommige auto's kunnen er niet tegen om lange tijd zonder stroom te staan en dat kan van alles ontregelen, zover dat de auto na een tijd simpelweg niet wil starten en bij een dealer langs zal moeten om de boel opnieuw in te regelen. Geen idee hoe dat met Mazda's zit...

Mijn inziens is het eerder gegeven advies om af en toe even een stukje te rijden het beste is... of eigenlijk zelfs, als je zo weinig de auto gebruikt dat de accu er van leegloopt, de auto wegdoen en huren wanneer nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 10-06-2017 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 17:57

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb familie met een BMW 750i (met heel veel elektronica), die vaak langere tijd in het buitenland is. Aangezien die auto na een paar weken stilstand begint te klagen over grote accuontlading, hangen ze hem bij vertrek aan een druppellader. Die auto staat op een oprijlaan naar het huis, dus gaat dat prima met de lader aangesloten op een stopcontact.

De reden dat zo'n batterijgevoede druppellader niet werkt is simpel: als de accu er een maand over doet om helemaal leeg te raken, moet de druppellader in diezelfde tijd net zoveel opladen als de accu ontlaadt. Die lader moet om de accuspanning op peil te houden dus minimaal dezelfde capaciteit hebben als de accu (en vanwege diverse factoren eigenlijk nog aanzienlijk groter). Kortom, die druppellader moet zijn uitgerust met zijn eigen accu, die nog een stuk groter is dan jouw autoaccu. Als je zo'n ding al kunt vinden, heb je eigenlijk gewoon een tweede accu aan de eerste accu gekoppeld, oftewel de oorspronkelijke accu meer dan twee keer zo groot gemaakt. Als dat is wat je zoekt, dan kun je net zo goed de huidige accu vervangen door een nieuw exemplaar met een veel grotere capaciteit.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 14:06

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Dit kan je best gemakkelijk zelf in elkaar zetten

2 auto accu's of 1 grotere
1 auto omvormer DC/DC
1 druppellader

En klaar is Kees. Maar dan ben je wel een halve rug verder. Ik denk dat het goedkoper is om dus af en toe wel snelweg kms te maken of gewoon je auto weg doen. Als je een auto nodig hebt, huur je er een of neem de taxi/OV.. Dat zal vast niet zo veel kosten als de belasting / devaluering van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:22
Blauwschaap schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:01:
[...]

Ah op die manier. Ik dacht dat je bedoelde dat ik hiermee mijn auto weer kon starten, dus ik snapte hem even niet :P

Bedankt voor de tip!
Als toevoeging hierop, bij hetzelfde bedrijf heb je ook zgn massa schakelaars. Deze installeer je in de minkabel vanaf de minpool. Of op de minpool zelf. Hiermee zet je dan je auto spanningsloos, hetzelfde als de minpool losmaken. Even de motorkap open schakelaar aan (of uit) zetten en je kunt weer rijden :o Misschien een makkelijkere optie dan elke keer die pool losschroeven. Elke audioshop kan deze wel voor je installeren als je het zelf niet lukt.
MicGlou schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:05:
[...]Wel zeker er van zijn dat dit verder geen problemen oplevert met de auto... want sommige auto's kunnen er niet tegen om lange tijd zonder stroom te staan en dat kan van alles ontregelen, zover dat de auto na een tijd simpelweg niet wil starten en bij een dealer langs zal moeten om de boel opnieuw in te regelen. Geen idee hoe dat met Mazda's zit...
De auto staat nu ook een maand met een platte accu dus dat zal wel loslopen. Of een auto een uur of een maand met de accu los staat maakt volgens mij weinig uit voor de systemen. Eventuele restspanning is binnen een uur wel weg. Elke fatsoenlijke auto kan overigens gewoon weer starten nadat de accu los is geweest, zou niet weten wat een dealer moet inregelen over de OBD.

[ Voor 36% gewijzigd door Jim423 op 10-06-2017 22:38 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
De goedkoopste oplossing is om de accu er even uit te halen en deze thuis op te laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Tegenwoordig heb je ook die kleine zonnepaneeltjes, leg die op je dashboard en voed de accu ermee. Kost volgens mij de wereld ook niet. Ik denk persoonlijk die aantal watts die dat paneeltje opbrengt genoeg is om niet met een dode accu te zitten.

Eerste hit op google: https://www.omvormer-omvo..._DRUPPELLADER_ZON_5W.html

[ Voor 19% gewijzigd door plaspvd op 10-06-2017 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59

job

Nielson schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:37:
Dat lijkt mij inderdaad ook de makkelijkste oplossing.

Blauwschaap. De accu kan je gewoon uit je auto halen en mee naar huis nemen, YouTube: Auto accu wisselen / monteren

[ Voor 24% gewijzigd door job op 10-06-2017 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 14:52
Niet om het een of ander, maar je hoeft niet op de snelweg te rijden om je accu op te laden, dat gebeurt al vanaf stationair toerental. Ik denk toch dat er iets niet helemaal in orde is. Hoe weinig rijd je ermee?

Vorige week mijn lichten aan laten staan, mijn broer gebeld, ding aan de gang geslingerd met behulp van startkabels, anderhalve kilometer naar huis gereden en geparkeerd. Volgende ochtend gewoon kunnen starten :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
Jim423 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:32:
De auto staat nu ook een maand met een platte accu dus dat zal wel loslopen. Of een auto een uur of een maand met de accu los staat maakt volgens mij weinig uit voor de systemen. Eventuele restspanning is binnen een uur wel weg. Elke fatsoenlijke auto kan overigens gewoon weer starten nadat de accu los is geweest, zou niet weten wat een dealer moet inregelen over de OBD.
Dat de auto niet start met de accu betekent uiteraard niet dat er helemaal geen spanning meer op zit die de systemen in leven houdt. Ik heb het ook niet over een accu die korte tijd is los geweest, uiteraard zal iedere auto dan weer starten. Maar er zijn auto's die na lange tijd zonder enige spanning ontregelt raken, dat kan er in resulteren dat de auto alleen maar in noodloop wil rijden, maar ook elektronische geregeld automatische versnellingsbakken kunnen ontregelt raken.

Nog niet eens in beschouwing genomen wat voor een problemen er nog meer kunnen ontstaan bij een auto die weinig rijdt... vochtafzetting op plekken waar je het niet wil, brandstof die slecht wordt, slangen die uitdrogen, lagers e.d. die gaan roesten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Autoaccu's kunnen niet tegen diepontladen, daar gaan ze kapot van. Als je dus één keer je accu leeg laat lopen gaat de capaciteit enorm omlaag (en volgens mij de zelfontlading omhoog), met als gevolg nóg sneller een lege accu en nog meer schade.
Je zal je accu dus moeten vervangen, en als de sodemieter ervoor zorgen dat die niet meer leeg kan raken. Voor dat laatste zijn hierboven genoeg suggesties gegeven. Wellicht elk weekeind met de auto naar je (schoon)ouders? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:55
Accu vervangen is wel wat voorbarig niet? Heb zelf met de huidige accu al 3x een lampje laten branden en na startkabel actie doet hij het elke keer weer prima.

Gewoon even met iemand erheen met startkabels, dan heb je hem zo weer aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Bedankt iedereen voor de reacties!

Voor degenen die adviseren om meer te rijden of de auto weg te doen, jullie hebben helemaal gelijk maar op dit moment is dat niet echt een optie.

Ik begrijp in ieder geval dat een druppellader met ingebouwde accu niet bestaat. De beste oplossing lijkt mij daarom dan ook om de accu eruit te halen en thuis op te laden. Ik ga nog wel even onderzoeken of het bij dit type auto geen problemen geeft als hij volledig spanningsloos wordt. Op dit moment werken radio e.d. namelijk nog wel.

Ik zal later als ik wat meer tijd heb nog reageren op een aantal reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Waren de autoos maar nog simpel dat alleen de radio, remote enzo stroom vebruiken. Tegenwoordig blijft een complete computer actief. Daarom zijn autoos veel sneller dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dan zou ik toch voor het zonnepaneeltje gaan. Geen geschroef iedere keer dat je wilt gaan rijden. Ook is het eventuele probleem van lang spanningsloos staan meteen weg. In het geval je de accu zou verwijderen. Zit er niet bij de mazda ook een sigarettenaansluiting in de kofferbak, dan kan je namelijk dat paneeltje achter de achterruit leggen en makkelijk aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb dit in de schuur staan
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/rfellc/image/upload/v1378102229/booster_pac_es2500_sh6shy.jpg

Tegenwoordig voornamelijk voor de buren, of familie :+
Maar heeft me al een paar keer uit de brand geholpen, als de auto niet startte, en ik meer haast had, dan mijn buurman om zijn auto te halen

En tijdens het rijden laadt die zichzelf ook weer op.
( wel rekening houden dat je het loskoppelt bij parkeren, want als je 12V aansluiting continu is, blijft hij laden ;| en is de accu weer leeg )

Wil je full geek gaan, dan heb je hiermee ook een mega phonecharger

https://nl.aliexpress.com...wer-Bank/32521459881.html

:+

[ Voor 37% gewijzigd door FreshMaker op 11-06-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
[...]

Wel zeker er van zijn dat dit verder geen problemen oplevert met de auto... want sommige auto's kunnen er niet tegen om lange tijd zonder stroom te staan en dat kan van alles ontregelen, zover dat de auto na een tijd simpelweg niet wil starten en bij een dealer langs zal moeten om de boel opnieuw in te regelen. Geen idee hoe dat met Mazda's zit...
Dank voor deze waarschuwing...heb even gekeken in het instructieboekje van mijn auto en daarin wordt zelfs aanbevolen om de accu los te koppelen als er langere tijd niet wordt gereden met de auto. Lijkt dus geen probleem te zijn.
plaspvd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:40:
Tegenwoordig heb je ook die kleine zonnepaneeltjes, leg die op je dashboard en voed de accu ermee. Kost volgens mij de wereld ook niet. Ik denk persoonlijk die aantal watts die dat paneeltje opbrengt genoeg is om niet met een dode accu te zitten.

Eerste hit op google: https://www.omvormer-omvo..._DRUPPELLADER_ZON_5W.html
Heel interessant, wist niet dat dit bestond...ik ga mij hier zeker verder in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[...]

Mijn inziens is het eerder gegeven advies om af en toe even een stukje te rijden het beste is... of eigenlijk zelfs, als je zo weinig de auto gebruikt dat de accu er van leegloopt, de auto wegdoen en huren wanneer nodig.
Op navigatie en radio na, zie ik totaal niet in wat er kan ontregeld worden door lang zonder stroom te zijn.
Dat andere factoren ervoor zorgen dat je niet leer kan rijden, daar kan ik inkomen...maar zonder stroom, dat lijkt le heeeeel sterkt.

Lang stilstaan is slecht voor de banden en de vloeistoffen in de wagen. Voor de rest kan het niet zo geen kwaad. (Rubbers en roest buiten beschouwing gelaten)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:22
Blauwschaap schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:21:Ik begrijp in ieder geval dat een druppellader met ingebouwde accu niet bestaat. De beste oplossing lijkt mij daarom dan ook om de accu eruit te halen en thuis op te laden.
Waarom zou je hem thuis opladen? Dat hoeft alleen als de auto niet meer wil starten. Afkoppelen is ruim voldoende. Het zonnepaneeltje vind ik inderdaad een goede, let er wel op dat er nog een laadregelaar bij moet, na een paar zonnige dagen liep mijn accuspanning namelijk op naar 15,5V :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Keertje meten wat de ruststroom is en een simpel zonnepaneeltje ofzo? Dan kan ie 'offgrid' de accu op pijl houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Jim423 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:52:
[...]

Waarom zou je hem thuis opladen? Dat hoeft alleen als de auto niet meer wil starten. Afkoppelen is ruim voldoende. Het zonnepaneeltje vind ik inderdaad een goede, let er wel op dat er nog een laadregelaar bij moet, na een paar zonnige dagen liep mijn accuspanning namelijk op naar 15,5V :+
Het probleem is juist dat hij niet meer wil starten ;)

Jij gebruikt dus zelf zo'n zonnepaneeltje? Welke laadregelaar gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Nog even een update:

Tijdje geleden de accu uit de auto gehaald en in de schuur opgeladen met de druppellader. Gekozen voor een speciaal "reconditioning" programma voor accu's die diep zijn ontladen.

Na ongeveer 24 uur aan de lader te hebben gehangen de accu weer teruggeplaatst in de auto en sindsdien meerdere ritjes gemaakt zonder problemen.

Even afwachten hoe de accu zich houdt, hopelijk heeft hij niet al te veel van zijn capaciteit verloren en is de zelfontlading niet veel hoger geworden.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1