Huidig toestel
Al ruim 3 jaren gebruik ik een Samsung Ace 2 maar die begint (vooral Whatsapp en overschakelen naar andere app) toch wel erg traag te reageren en laat me af en toe onverwacht in de steek. (GPS, herstarten). Bovendien heb ik alleen nog maar de basisapplicaties over, voor de rest was geen ruimte meer.
Daarnaast heb ik een grote tablet voor thuis en een kleine voor onderweg. Ik gebruik ze vaker dan mijn eenvoudige smartphone. (Dat kan dus veranderen)
Gebruik
Ik ben een vrouw van middelbare leeftijd die graag op stap is, daar moet de telefoon dus vooral bij van pas komen. Thuis gebruik ik meestal een tablet. Daarom:
Al ruim 3 jaren gebruik ik een Samsung Ace 2 maar die begint (vooral Whatsapp en overschakelen naar andere app) toch wel erg traag te reageren en laat me af en toe onverwacht in de steek. (GPS, herstarten). Bovendien heb ik alleen nog maar de basisapplicaties over, voor de rest was geen ruimte meer.
Daarnaast heb ik een grote tablet voor thuis en een kleine voor onderweg. Ik gebruik ze vaker dan mijn eenvoudige smartphone. (Dat kan dus veranderen)
Gebruik
Ik ben een vrouw van middelbare leeftijd die graag op stap is, daar moet de telefoon dus vooral bij van pas komen. Thuis gebruik ik meestal een tablet. Daarom:
- Uiteraard de gewone dingen als bellen, whatsapp, mail, agenda, surfen
- Navigeren te voet en met de fiets, ook daar waar geen ontvangst is, kaarten offline. (Momenteel staat er ruim 7 GB op mijn externe SD).
- weerradar en apps als de OV reisplanner.
- Graag ga ik op bezoek in natuurgebieden, stadjes en musea. Informatie daarover wil ik bij me hebben, liefst in de vorm van een app. (offline) Mijn ervaring is dat die applicaties soms om veel intern geheugen vragen.
- Nog mooier zou het zijn als apps richting augmented reality met 3D soepel werken. Aduard3D is daar een voorbeeld van.
- Eenvoudige vormen van virtual reality, als reiziger thuis op de bank. Vooral de diepte-ervaring zoek ik, snelheid is daarbij voor mij niet zo belangrijk.
- Gamen zal ik weinig doen. Op de bank gebruik ik een tablet.
- Om foto’s te maken heb ik altijd een high end compact camera bij me.
- Minimaal Android 6
- Minimaal 3 GB werkgeheugen
- Minimaal 32 GB intern geheugen
- Externe SD kaart mogelijk
- Helder scherm
- Al te hoge resolutie van het scherm hoeft niet voor mij, zie ik toch niet.
- Lange accuduur is belangrijker
- Robuust
- Liefst kompas en gyroscoop
- Liefst een camera met lage resolutie en daarom hoge lichtgevoeligheid, maar die maken ze niet.
- Niet te veel toeters en bellen die ik toch niet gebruik
- Motorola Moto G5 plus. Het meest populair momenteel en goede alrounder maar met accent op goede camera en niet op navigatie.
- Lenovo P2. Vooral een grote accu maar rare software
- Willeyfox Swift 2x. Voordelige keuze maar onduidelijkheid over Android update en stabiliteit
- HTC one A9s. Kan ik weinig gebruikerservaringen van vinden. Relatief voordelig en nog te koop bij Aldi. Makkelijk.
- Cyrus CS28. Voldoet in dit rijtje aan de meeste eisen en is zeer robuust, maar alleen bij Conrad en die komt met een andere prijs dan Tweakers. Vaag merk ook.
- Hoe belangrijk zijn mijn geheugen eisen voor mijn doel? Met mijn Ace 2 was het intern geheugen al snel de beperkende factor bij het installeren van Apps. Het langzame van momenteel wijt ik zelf vooral aan het geringe werkgeheugen, maar ik weet niet of dit terecht is.
- Wat zijn de ervaringen met zichtbaarheid in de buitenlucht? Met mij Ace 2 heb ik me vaak wel gered (rug naar de zon), maar met tablets heb ik mindere ervaringen.
- Heeft iemand ervaringen met Cyrus? Stof, water en stootdichtheid spreken me erg aan. Hoe is dat met andere toestellen? Mijn huidige Phone is wel eens van de fiets gevallen maar daar blijkt de Ace 2 dus tegen te kunnen. Bij de nieuwere generaties smartphones heb ik mijn twijfels.
- Weet iemand meer van Conrad, waarom is die zo onduidelijk in zijn prijs en typeaanduiding van de Cyrus?
- Hoe belangrijk is in de praktijk een kompas?
- Hoeveel smartphone heb je nodig voor eenvoudige vormen van Virtual Realitye, stereoscopisch zien en 360 graden. (hoeft niet snel)
- Wat voor smartphone past het best bij mijn gebruik?