Verwijderd

Topicstarter
Huidig toestel
Al ruim 3 jaren gebruik ik een Samsung Ace 2 maar die begint (vooral Whatsapp en overschakelen naar andere app) toch wel erg traag te reageren en laat me af en toe onverwacht in de steek. (GPS, herstarten). Bovendien heb ik alleen nog maar de basisapplicaties over, voor de rest was geen ruimte meer.
Daarnaast heb ik een grote tablet voor thuis en een kleine voor onderweg. Ik gebruik ze vaker dan mijn eenvoudige smartphone. (Dat kan dus veranderen)

Gebruik
Ik ben een vrouw van middelbare leeftijd die graag op stap is, daar moet de telefoon dus vooral bij van pas komen. Thuis gebruik ik meestal een tablet. Daarom:
  • Uiteraard de gewone dingen als bellen, whatsapp, mail, agenda, surfen
  • Navigeren te voet en met de fiets, ook daar waar geen ontvangst is, kaarten offline. (Momenteel staat er ruim 7 GB op mijn externe SD).
  • weerradar en apps als de OV reisplanner.
  • Graag ga ik op bezoek in natuurgebieden, stadjes en musea. Informatie daarover wil ik bij me hebben, liefst in de vorm van een app. (offline) Mijn ervaring is dat die applicaties soms om veel intern geheugen vragen.
  • Nog mooier zou het zijn als apps richting augmented reality met 3D soepel werken. Aduard3D is daar een voorbeeld van.
  • Eenvoudige vormen van virtual reality, als reiziger thuis op de bank. Vooral de diepte-ervaring zoek ik, snelheid is daarbij voor mij niet zo belangrijk.
  • Gamen zal ik weinig doen. Op de bank gebruik ik een tablet.
  • Om foto’s te maken heb ik altijd een high end compact camera bij me.
Eisen
  • Minimaal Android 6
  • Minimaal 3 GB werkgeheugen
  • Minimaal 32 GB intern geheugen
  • Externe SD kaart mogelijk
  • Helder scherm
  • Al te hoge resolutie van het scherm hoeft niet voor mij, zie ik toch niet.
  • Lange accuduur is belangrijker
  • Robuust
  • Liefst kompas en gyroscoop
  • Liefst een camera met lage resolutie en daarom hoge lichtgevoeligheid, maar die maken ze niet.
  • Niet te veel toeters en bellen die ik toch niet gebruik
Al gevonden
  • Motorola Moto G5 plus. Het meest populair momenteel en goede alrounder maar met accent op goede camera en niet op navigatie.
  • Lenovo P2. Vooral een grote accu maar rare software
  • Willeyfox Swift 2x. Voordelige keuze maar onduidelijkheid over Android update en stabiliteit
  • HTC one A9s. Kan ik weinig gebruikerservaringen van vinden. Relatief voordelig en nog te koop bij Aldi. Makkelijk.
  • Cyrus CS28. Voldoet in dit rijtje aan de meeste eisen en is zeer robuust, maar alleen bij Conrad en die komt met een andere prijs dan Tweakers. Vaag merk ook.
Vragen
  • Hoe belangrijk zijn mijn geheugen eisen voor mijn doel? Met mijn Ace 2 was het intern geheugen al snel de beperkende factor bij het installeren van Apps. Het langzame van momenteel wijt ik zelf vooral aan het geringe werkgeheugen, maar ik weet niet of dit terecht is.
  • Wat zijn de ervaringen met zichtbaarheid in de buitenlucht? Met mij Ace 2 heb ik me vaak wel gered (rug naar de zon), maar met tablets heb ik mindere ervaringen.
  • Heeft iemand ervaringen met Cyrus? Stof, water en stootdichtheid spreken me erg aan. Hoe is dat met andere toestellen? Mijn huidige Phone is wel eens van de fiets gevallen maar daar blijkt de Ace 2 dus tegen te kunnen. Bij de nieuwere generaties smartphones heb ik mijn twijfels.
  • Weet iemand meer van Conrad, waarom is die zo onduidelijk in zijn prijs en typeaanduiding van de Cyrus?
  • Hoe belangrijk is in de praktijk een kompas?
  • Hoeveel smartphone heb je nodig voor eenvoudige vormen van Virtual Realitye, stereoscopisch zien en 360 graden. (hoeft niet snel)
  • Wat voor smartphone past het best bij mijn gebruik?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
Je hebt een mooi wensenlijstje, en ik heb een paar opmerkingen.
1. Voor Virtual Reality is de resolutie van het scherm belangrijk, en dan kom je toch gauw in high end toestellen terecht.
2. Kompas is vooral handig in de stad tussen hoge gebouwen, of in gebouwen waar de positie bepaling beperkt is door geen vrij zicht op voldoende satellieten.
3. Is een groter scherm iets om te overwegen en je kleine tablet thuis te laten?

Verwijderd

De gouden tip heb ik niet maar kan wel wat vragen stellen om voor jou wat duidelijker te krijgen wat voor jou de ideale smartphone is.
- Waarom 32 GB als er ook ruimte moet zijn voor een externe SD?
- Bij verschillende navigatie-apps kun je kaarten downloaden voor offline-gebruik, bijvoorbeeld Here.
- Mis je nu een kompas in stadjes en musea? Mogelijk in grote natuurgebieden kun je een kompas gebruiken als je weet hoe dat moet (declinatie) Een wandelingetje in de Kaapse bossen moet zonder kompas toch lukken?
- Conrad, stokoude en oerdegelijke zaak waar je gerust kunt kopen. Zijn nooit de goedkoopste maar hebben een ongekend uitgebreid assortiment.

Zou de Samsung A3 2017 iets voor je zijn? Geen 3 GB maar 2 GB werkgeheugen. 16 GB opslag (waarvan er nog geen 10 beschikbaar is) Wel ruimte voor SD-card. Kompas, gyroscoop, lange accuduur, IP 68, niet bovengemiddeld stootvast, goed scherm.
Zit ook nog een barometer op zodat je zelf, zonder app, het weer kunt voorspellen.

Of een Samsung Xcover 4?

In hoeverre deze twee Samsungs geschikt zijn voor VR weet ik niet.

Laat nog eens weten welke smartphone het geworden is.

Zelf heb ik sinds enkele weken de Samsung A3 en ik vind het fantastisch om me geen zorgen meer te hoeven maken over een regenbui.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
swhnld: hoge dpi van een scherm maakt VR wel mooier lijkt me, maar ik vind bijvoorbeeld de beelden van "Sites in VR" op mijn Lenovo Tab3 essential tablet al indrukwekkend terwijl die maar 170 dpi heeft. Ik kan de pixels tellen ja. Een smartphone biedt in elk geval meer dan dat.
Kompas of gyroscoop zou er wel voor nodig kunnen zijn misschien. Dat weet ik dus juist niet. De genoemde VR app kan het ook zonder dat.
En inderdaad. Ik weet eigenlijk niet hoe groot het scherm moet zijn. Minder dan 5 inch is er nauwelijks en dat is me eigenlijk al te groot, dus maakt het niets meer uit. De tablet kan dan wel thuis blijven ja.

en "de2". Ik blijf toch wel vasthouden aan 32 gb. De Samsung A3 heb ik wel overwogen, al was het maar omdat het weer Samsung is. Maar ik durf het niet aan. Als die 32 gb had, had ik hem al gekocht. Op mijn tablets met 16 Gb heb ik nog maar 2 respectievelijk 4 gb beschikbaar en daar heb ik lang niet alle apps die ik zou willen op staan. Zeker apps bij musea en zo zijn niet altijd efficiënt in hun gebruik van geheugen.
En ik heb alles wat mogelijk is op de externe SD staan, gebruik om te navigeren Oruxmaps met kaarten van Openandromaps.org. Alleen whatsapp wil niet naar de SD, dat weet ik wel.
Of ik een kompas mis weet ik niet. Op mijn Ace 2 heb ik "GPS status" staan en die geeft Noord-Zuid goed aan, ook in Oruxmaps. Hoe werkt dat dan?
Even opgezocht. Mijn Ace 2 heeft gewoon een ingebouwd kompas. Heel lastig te vinden die specificatie. Vandaar dat mijn navigatie het altijd beter deed dan van sommige anderen. Ik dacht altijd dat hij slim de verschillende satellieten of gsm masten uit kon lezen of zoiets. Niet dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2017 00:42 ]

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik kan niet veel inbrengen, maar mijn zoon heeft een Wileyfox Swift 2X, ik ben erg onder de indruk van de bouwkwaliteit voor de prijs. Stabiliteit is goed en updates tot nu toe ook erg goed. Bij problemen mag je direct naar de importeur (je hoeft dus niet naar Dynafix oid).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Verwijderd

Topicstarter
Voor wie het interesseert. Het is de Wileyfox Swift 2X geworden. En hij is al mee geweest tijdens een wandelweek in de Ardennen. Daarom meld ik het nu pas.
In het gebruik bevalt hij me prima. GPS lijkt nauwkeurig, ook in hoogte. Vergeleken met de Samsung S3 mini van mijn metgezel liet hij zich niet afleiden door ergens naar binnen te gaan. Ook ging de accu voor dit doel comfortabel lang mee. Tochten van zo´n zes uur, regelmatig op scherm kijken en ook nog wat instellen en opzoeken tussendoor en aan het eind nog meer dan 50%. De S3 mini moest halverwege aan de Powerbank. Scherm goed te zien, ook in de zon. Regelmatig buiten bereik van GSM, maar dankzij GPS en offlinekaarten altijd weten waar ik ben.
Nougat even wennen, maar het biedt voordelen. Per ongeluk accuoptimalisatie ingeschakeld en geen track meer. Na wat zoeken gevonden hoe je dat per APP kunt negeren. Daarna gaat de accu nog langer mee.
Fotograferen vooral uitgeprobeerd. Ik vind mijn Canon G7X toch heel wat handiger. Kwaliteit in goed licht valt mee, alleen erg blauw en fel van kleur. Digitale zoom is zinloos. Instellingen heel beperkt. Ik zoek nog naar wanneer ik de camera wel zal gebruiken, vooral Whatsapp denk ik en WPT punten op de track. En als reserve.

Wat stereo en 360 graden betreft heb ik alleen nog maar "Sites in VR" gevonden. Alle andere APP's doen het alleen met Gyroscoop. Vreemd, "Sites in VR" werkt perfect, bril is goed in te stellen, om je heen kijken door je hoofd scheef te houden voelt heel natuurlijk. Alleen richt "Sites in VR" zich vooral op Turkije, weliswaar prachtige opnamen en iets waar ik momenteel niet naar live naar toe zou durven, maar het smaakt naar meer. Het overstijgt voor mijn moderne verwende ogen mijn ervaringen met Viewmaster als kind. Hopen maar dat er meer apps komen van die kwaliteit. Met dergelijke apps heb ik tenminste wat aan de HD resolutie.

De vingerafdrukscanner bevalt me prima. Toestel is snel aan te zetten daarmee.

Alleen de telefoonfunctie vind ik heel onhandig, maar dat is meer de keus van Wileyfox voor Truecaller begrijp ik. Nog mee leren omgaan dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 21:38 ]

Pagina: 1