Vraag

• Flowiee
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-06 14:17
Mijn vraag

Hallo allemaal,

Ik ben een pc'tje aan het samenstellen en aangezien ik nu geen monitor heb, ligt deze keuze ook nog open. Nu heb ik een budget tot ongeveer €350 voor een monitor, zo kwam ik al deze tegen:
* https://www.monitorstore....d-eagle-gb2488hsu-b3.html
* https://www.monitorstore....ed-eagle-gb2788hs-b2.html

Ook de keuze tussen videokaart ligt nog open. Ik wilde eerst voor de GTX1060 gaan, aangezien deze wat beter presteerde (2016). Maar nu ik naar een monitor ging zoeken, is bijna alles in mijn budget Freesync. Mijn vraag is dus, wat is de betere keuze. RX480 + Freesync vs GTX 1060.

Mijn doel is 1080p / 60+ fps

Verder ook, 24" of 27" voor zon €70 meer

Relevante software en hardware die ik gebruik

Enkele games die ik wil spelen:
* Playerunkowns battlegrounds
* Rust
* Mass effect andromeda
...

Setup:
* I5 4690K
* Gigabyte GA-Z97P-D3
* 16gb ddr3 1600 Mhz
* Seasonic M12II Evo 520W
* Crucial MX100 256GB
* Seagate Desktop HDD, 1TB

Dank alvast!

[Voor 7% gewijzigd door Flowiee op 10-06-2017 18:15]

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49
Als je 1080 op een 27" zet worden je pixels groter, dpi word kleiner.
RX480, heb je die dan al of ga je nog een maand wachten?

Je setup is dat de huidige of die je nog moet aankopen, lijkt me allemaal zo oud?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Flowiee
Damic schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:28:
Als je 1080 op een 27" zet worden je pixels groter, dpi word kleiner.
RX480, heb je die dan al of ga je nog een maand wachten?

Je setup is dat de huidige of die je nog moet aankopen, lijkt me allemaal zo oud?
Ik kan dit setje overkopen van een maat van me, vandaar. Enige wat er mist is een videokaart en randapparatuur.
Kan nog wel even wachten qua aankoop, weet dat de RX480 niet goed beschikbaar is.
Weet alleen niet precies wat Freesync doet, vandaar mijn vraag omdat ik nu een systeem kan kiezen voor de komende jaren.
Eventueel zou de RX480 dan met crossfire nog langer meegaan, maar geen idee of dit ook echt super werkt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het je gaat tussen deze twee opties, lijkt mij de keuze vrij voor de hand liggend.

Puur naar de performance kijkend is de RX480 (8 GB) tegenwoordig min of meer even snel als de GTX1060 (6 GB) in DX11, en enkele procenten sneller dan de GTX1060 in DX12/Vulkan (bron).

De prijzen van de RX480 en GTX1060 liggen vrij dicht tegen elkaar, behalve dan dat de RX480 niet meer goed verkrijgbaar is en de RX580 in Nederland nog niet te verkrijgen is voor een normale prijs. Wil je een RX480, dan zul je daar tweedehands aan moeten komen denk ik.

FreeSync is veel goedkoper dan G-Sync en heeft de toekomst, gezien het een open standaard is (VESA Adaptive Sync).

Crossfire/SLI zou ik eerlijk gezegd niet aan beginnen. In het verleden zijn er wel eens situaties geweest waarbij 2x een goedkopere kaart voordeliger uitpakte dan 1x een dure kaart, maar tegenwoordig komt dat niet echt meer voor. Bovendien zijn er wel eens wat probleempjes met Crossfire/SLI (microstuttering, dat soort dingen) en werkt het niet in alle games.

Persoonlijk vind ik 27" te groot voor 1080p (te lage pixeldichtheid, dus ga je pixels zien). Ik weet niet wat je budget voor je monitor is, maar Samsung heeft net een paar mooie nieuwe 1440p 144 Hz VA-monitoren aangekondigd met FreeSync (CHG70).

Als je niet weet wat FreeSync/G-Sync überhaupt is, zou ik daar eens mee beginnen :P. Kort gezegd komt het erop neer dat FreeSync/G-Sync de refreshrate van de monitor synchroniseren met de framerate, in plaats van dat de refreshrate constant is (zoals normaal). Het voordeel hiervan is dat je geen tearing hebt maar ook geen stuttering en input lag zoals met V-Sync. Langere uitleg hier.

[Voor 47% gewijzigd door Compizfox op 10-06-2017 20:18]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Flowiee
Compizfox schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:39:
Als het je gaat tussen deze twee opties, lijkt mij de keuze vrij voor de hand liggend.

Puur naar de performance kijkend is de RX480 (8 GB) tegenwoordig min of meer even snel als de GTX1060 (6 GB) in DX11, en enkele procenten sneller dan de GTX1060 in DX12/Vulkan (bron).

De prijzen van de RX480 en GTX1060 liggen vrij dicht tegen elkaar, behalve dan dat de RX480 niet meer goed verkrijgbaar is en de RX580 in Nederland nog niet te verkrijgen is voor een normale prijs. Wil je een RX480, dan zul je daar tweedehands aan moeten komen denk ik.

FreeSync is veel goedkoper dan G-Sync en heeft de toekomst, gezien het een open standaard is (VESA Adaptive Sync).

Crossfire/SLI zou ik eerlijk gezegd niet aan beginnen. In het verleden zijn er wel eens situaties geweest waarbij 2x een goedkopere kaart goedkoper en sneller was dan 1x een dure kaart, maar tegenwoordig komt dat niet echt meer voor. Bovendien zijn er wel eens wat probleempjes met Crossfire/SLI (microstuttering, dat soort dingen) en werkt het niet in alle games.

Persoonlijk vind ik 27" te groot voor 1080p (te lage pixeldichtheid, dus ga je pixels zien). Ik weet niet wat je budget voor je monitor is, maar Samsung heeft net een paar mooie nieuwe 1440p 144 Hz VA-monitoren aangekondigd met FreeSync (CHG70).

Als je niet weet wat FreeSync/G-Sync überhaupt is, zou ik daar eens mee beginnen :P. Kort gezegd komt het erop neer dat FreeSync/G-Sync de refreshrate van de monitor synchroniseren met de framerate, in plaats van dat de refreshrate constant is (zoals normaal). Het voordeel hiervan is dat je geen tearing hebt maar ook geen stuttering en input lag zoals met V-Sync. Langere uitleg hier.
Thanks voor het advies! Ik had met zo gefocused op de RX480 dat ik geneens wist van de RX580, hoe plaatst deze kaart zich? Tussen de GTX1060 en 1070 schat ik?

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 19:49

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Flowiee schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:36:
[...]

Thanks voor het advies! Ik had met zo gefocused op de RX480 dat ik geneens wist van de RX580, hoe plaatst deze kaart zich? Tussen de GTX1060 en 1070 schat ik?
Mwah nee, in de uiterste gevallen eerder 5 à 7% sneller dan de RX 480. Wel quasi altijd sneller dan de GTX 1060 in DX11 en zéker in DX12/Vulkan.

• Flowiee
6129(15) schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:42:
[...]

Mwah nee, in de uiterste gevallen eerder 5 à 7% sneller dan de RX 480. Wel quasi altijd sneller dan de GTX 1060 in DX11 en zéker in DX12/Vulkan.
Oké, het beste zou dus zijn RX480/580 met Freesync?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:01
Yep freesync is wel lekker. En kost niets extra's. Dus waarom niet?

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Flowiee
Zou de 4690k geen bottleneck zijn voor een 480/580?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Flowiee schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:36:
[...]

De RX580 moet je zien als de "refresh" van de RX480. Het is exact dezelfde chip, maar met iets getweakte VRAM timings en hogere clocks.

Het probleem is dat we (in Nederland in elk geval) een beetje precies tussen de twee RX400 en RX500 inzitten momenteel: de RX400-kaarten zijn helaas al niet meer goed leverbaar (omdat ze EOL zijn) maar de RX500-kaarten zijn momenteel nog niet goed op voorraad.

• Flowiee
Denk dat ik eruit ben. Aangezien ik voor 99% een Freesync monitor aanschaf, zal ik voor de RX580 gaan wanneer die goed op voorraad is.
Wanneer zal deze een beetje op voorraad zijn? 1-2 maanden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flowiee
Compizfox schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 20:20:
[...]

De RX580 moet je zien als de "refresh" van de RX480. Het is exact dezelfde chip, maar met iets getweakte VRAM timings en hogere clocks.

Het probleem is dat we (in Nederland in elk geval) een beetje precies tussen de twee RX400 en RX500 inzitten momenteel: de RX400-kaarten zijn helaas al niet meer goed leverbaar (omdat ze EOL zijn) maar de RX500-kaarten zijn momenteel nog niet goed op voorraad.
Denk dat ik eruit ben. Aangezien ik voor 99% een Freesync monitor aanschaf, zal ik voor de RX580 gaan wanneer die goed op voorraad is.
Wanneer zal deze een beetje op voorraad zijn? 1-2 maanden?

• Flowiee
Nog 1 vraagje, met de RX580, is het dan beter om een 144Hz scherm te kopen? of kan een 75Hz ook?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Flowiee schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:06:
Nog 1 vraagje, met de RX580, is het dan beter om een 144Hz scherm te kopen? of kan een 75Hz ook?
Alles kan, maar 144 Hz is natuurlijk beter dan 75 Hz.

• Flowiee
Compizfox schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:53:
[...]

Alles kan, maar 144 Hz is natuurlijk beter dan 75 Hz.
Klopt het dat 144Hz alleen werkt als je aansluit via Displayport/DVI-D?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee