Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bwacht
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-11-2020
Beste iedereen,

Even wat achtergrond informatie. Ik ben al een lange tijd een lurker op tweakers, maar heb toch een account aangemaakt om jullie een vraag te stellen om eventueel mijn probleem te verhelpen(ben ten einde raad 8)7 ). Ik heb nu bijna 1 jaar geleden een aankoop gedaan bij azerty. Deze aankoop was onder andere een I5 6600k CPU en een MSI Z170A gaming m3 MOBO. Deze hebben het tot dus ver prima gedaan en sprak altijd vol lof over mijn build.

Echter is mijn probleem dat mijn processor op willekeurige momenten zichzelf underclocked naar 0,8ghz. Dit is niet alleen bij hoge inspanning, maar ook bij bijvoorbeeld het bekijken van een filmpje op YouTube(op het moment van schrijven is de clock snelheid ook een aantal maal geswitcht van 0,8ghz naar de gebruikelijke 3,7ghz).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Energie instellingen in Windows op prestatiemodus gezet
  • CMOS batterij er voor ~30minuten eruit gehaald en weer erin gedaan.
  • EIST instelling in bios uitgezet
  • Intel Adaptive Thermal Monitor in bios uitgezet
Bedankt voor het lezen. Hopelijk weet iemand iets om mij te helpen O-). Zou het namelijk zonde vinden om het hele spul terug te moeten sturen.

Groeten,

Bram

Beste antwoord (via Bwacht op 10-06-2017 21:59)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Ik heb het probleem vaker gezien met MSI moederborden ook 115xx en al die keren was de enigste oplossing het MSI mobo vervangen voor een nieuwe. Alles wat je probeerde : bios update , bios reset , nieuwe cpu helpte niet. Eenmaal het moederbord vervangen en het probleem was opgelost. Waarschijnlijk is dit een vaker voorkomend probleem bij MSI. Kwestie van RMA aanmelden bij Azerty en voor de zekerheid je cpu en geheugen ook even meesturen ;)

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is normaal gedrag bij Intel CPU's. Als ze niet hard hoeven te werken clocken ze terug naar 800MHz.

• Bwacht
TERW_DAN schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:53:
Dit is normaal gedrag bij Intel CPU's. Als ze niet hard hoeven te werken clocken ze terug naar 800MHz.
Dit dacht ik ook, maar ook bij inspanning gaat de CPU terug naar 800 :/

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat zijn de temperaturen van de CPU?

Fixing things to the breaking point...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bwacht schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:56:
[...]

Dit dacht ik ook, maar ook bij inspanning gaat de CPU terug naar 800 :/
Waarmee zie je dat?
Als je benchmarks draait, presteer je dan ook een stuk minder dan je zou verwachten?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ie inderdaad onder load te laag geklokt is kijk dan eens naar de temps. Als ie te heet word gaat ie ook onderklokken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind het ook wel interessant om te weten of het gedrag sinds kort is of al sinds het begin. Dat kan er dan op wijzen dat er andere factoren zijn die voor het gedrag zorgen.

Bijvoorbeeld recent dan kan een rare WindowsUpdate misschien voor aanvullende settings/powersaving hebben gezorgd. Maar ook dat bijvoorbeeld je CPU-fan minder optimaal werkt en de temps sneller oplopen en daardoor onderklokken.

Deductief troubleshooten; dat scheelt een heel stuk aan info raden voor ons :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bwacht
RGAT schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:57:
Wat zijn de temperaturen van de CPU?
Temperaturen waren rond de 28 graden.
TERW_DAN schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:58:
[...]

Waarmee zie je dat?
Als je benchmarks draait, presteer je dan ook een stuk minder dan je zou verwachten?
Misschien ouderwets, maar via taakbeheer. Ik speel een game wat in een klein schermpje te spelen valt(Overigens bij spellen die meer van mijn CPU vragen is de underclock ook het geval) dus ik kan taakbeheer goed in de gaten houden. Hier gaf de CPU onder de performance verschillende snelheden aan.
MAX3400 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:03:
Ik vind het ook wel interessant om te weten of het gedrag sinds kort is of al sinds het begin. Dat kan er dan op wijzen dat er andere factoren zijn die voor het gedrag zorgen.

Bijvoorbeeld recent dan kan een rare WindowsUpdate misschien voor aanvullende settings/powersaving hebben gezorgd. Maar ook dat bijvoorbeeld je CPU-fan minder optimaal werkt en de temps sneller oplopen en daardoor onderklokken.

Deductief troubleshooten; dat scheelt een heel stuk aan info raden voor ons :)
Het probleem speelt nu sinds een korte tijd. Ik heb het proberen op te lossen (maar ik kom nu niet meer verder, vadaar deze post). Ook d.m.v. googlen ben ik op forums terecht gekomen waar blijkt dat het wel een veel voorkomend iets is met de onderdelen die ik heb gekocht :X

• RGAT
  • Niet online
28 graden in game?

• Bwacht
Ja ik heb het zojuist weer getest en de temperaturen bij het spelen van bijvoorbeeld Rocket League zijn inderdaad rond de 28 á 29 graden

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vergeet je niet dat sommige games juist je GPU gebruiken en dan is de CPU "amper" bezig. Temperaturen van 28 graden zeggen dan weinig; puur op hardware-design kan een CPU zichzelf ook al terugklokken.

Weet je ook zeker dat er niet meerdere extra applicaties open staan (of services) die elkaar tegen werken. De een is misschien voor overklokken terwijl de andere juist eerder moet ingrijpen om power te besparen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RGAT
  • Niet online
Hoe meet je die (welke tool) want of die tool geeft een foute reading of de sensor is brak.
28 graden in game gebeurt niet tenzij je een gigantische waterkoeling hebt.
Zeker met dit warme weer zal het een stuk hoger moeten liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door RGAT op 10-06-2017 18:18 ]

• PilatuS
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:18:
28 graden in game gebeurt niet tenzij je een gigantische waterkoeling hebt.
Ook dan niet. Draai hier met dubbele pompen en 2 stuks 4x120mm radiatoren en 28 graden zal ik nooit halen. Alles onder de 50 bij full load klopt gewoon niet.

Als de temps wel kloppen geeft dat wel aan dat de CPU inderdaad op 800Mhz loopt. Ik zou de BIOS eens een reset geven, mogelijk staat daar iets niet goed. BIOS batterij er uit en de stekker uit de voeding. 3x op de aan/uitknop drukken. Batterij en stekker er weer in.

• Bwacht
PilatuS schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:36:
[...]

Ook dan niet. Draai hier met dubbele pompen en 2 stuks 4x120mm radiatoren en 28 graden zal ik nooit halen. Alles onder de 50 bij full load klopt gewoon niet.

Als de temps wel kloppen geeft dat wel aan dat de CPU inderdaad op 800Mhz loopt. Ik zou de BIOS eens een reset geven, mogelijk staat daar iets niet goed. BIOS batterij er uit en de stekker uit de voeding. 3x op de aan/uitknop drukken. Batterij en stekker er weer in.
Bios reset had ik al gedaan, geeft echter geen verbetering. Zojuist geprobeerd weer om een spelletje League of Legends te doen en alleen bij het opstarten van het programma heeft de PC al moeite, eenmaal ingame is de CPU nog steeds op 0,8ghz en waar mijn fps normaal tegen de 144 cap aan tikte kom ik nu niet verder dan 35

• PilatuS
  • Niet online
Bwacht schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:55:
[...]

Bios reset had ik al gedaan, geeft echter geen verbetering.
Ik twijfel er zeer sterk aan of dat ook echt gelukt is op de manier zoals je aangeeft dat gedaan te hebben.

• Bwacht
PilatuS schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:57:
[...]

Ik twijfel er zeer sterk aan of dat ook echt gelukt is op de manier zoals je aangeeft dat gedaan te hebben.
Hoelang moet de batterij er uit? Ik had het volgende gedaan: Losgemaakt van netstroom, batterij eruit gehaald.
Aantal malen op de Aan/uit knop gedrukt en de batterij er circa 30 minuten uit gelaten. Hierna heb ik de batterij er weer in gezet.

• PilatuS
  • Niet online
Bwacht schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:59:
[...]

Hoelang moet de batterij er uit? Ik had het volgende gedaan: Losgemaakt van netstroom, batterij eruit gehaald.
Aantal malen op de Aan/uit knop gedrukt en de batterij er circa 30 minuten uit gelaten. Hierna heb ik de batterij er weer in gezet.
Als je het zo gedaan hebt is het inderdaad wel gelukt. Zoals het in de TS staat niet. De batterij hoeft er ook niet lang uit hoor. Zonder de stekker in de voeding en met de batterij er uit is 3x op de aan/uitknop drukken al voldoende.

Los van dat is de BIOS/UEFI wel een erg grote kanshebber als oorzaak. Een BIOS update zou je kunnen proberen of toch nog eens een reset proberen.

Wat je ook kan doen is met een Linux Live CD booten en kijken wat de CPU dan doet. Werkt het dan wel goed zit het probleem in Windows of drivers.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 10-06-2017 19:03 ]

• Bwacht
PilatuS schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:02:
[...]

Als je het zo gedaan hebt is het inderdaad wel gelukt. Zoals het in de TS staat niet. De batterij hoeft er ook niet lang uit hoor. Zonder de stekker in de voeding en met de batterij er uit is 3x op de aan/uitknop drukken al voldoende.

Los van dat is de BIOS/UEFI wel een erg grote kanshebber als oorzaak. Een BIOS update zou je kunnen proberen of toch nog eens een reset proberen.

Wat je ook kan doen is met een Linux Live CD booten en kijken wat de CPU dan doet. Werkt het dan wel goed zit het probleem in Windows of drivers.
Bios flash heb ik ook gedaan. iig, iedereen bedankt voor het meedenken, maar ik denk toch dat er iets mis is met het mobo. Ik ga aankomende maandag contact opnemen en kijken of ik wat kan met mijn garantie. Beschouw dit topic als opgelost :X

• PilatuS
  • Niet online
Bwacht schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:07:
[...]

Bios flash heb ik ook gedaan. iig, iedereen bedankt voor het meedenken, maar ik denk toch dat er iets mis is met het mobo. Ik ga aankomende maandag contact opnemen en kijken of ik wat kan met mijn garantie. Beschouw dit topic als opgelost :X
Beetje jammer zo. Het is prima zelf uit te zoeken als je iets meer moeite doet. Pak even die Linux CD of gooi Windows even tijdelijk op een andere schijf. Dit is makkelijk zelf uit te zoeken als je er wat tijd aan besteed. Een moederbord voor garantie opsturen is ook niet slim, is er niets mis met het moederbord mag je mogelijk onderzoekskosten gaan betalen. Het kost even wat inzet, maar dit is echt makkelijk uit te zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 10-06-2017 19:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Ik heb het probleem vaker gezien met MSI moederborden ook 115xx en al die keren was de enigste oplossing het MSI mobo vervangen voor een nieuwe. Alles wat je probeerde : bios update , bios reset , nieuwe cpu helpte niet. Eenmaal het moederbord vervangen en het probleem was opgelost. Waarschijnlijk is dit een vaker voorkomend probleem bij MSI. Kwestie van RMA aanmelden bij Azerty en voor de zekerheid je cpu en geheugen ook even meesturen ;)
Pagina: 1