Via een API of ander stukje software

WhatsApp staat het niet toe dat bedrijven tegen betaling een dienst aanbieden op WhatsApp, of gebruik makend van WhatsApp. Bedrijven die hun klantenservice gratis aanbieden op WhatsApp krijgen in de praktijk eigenlijk geen gezeik en het is ook min of meer toegestaan sinds hun policy update in Augustus.
Voorbeeld: Bedrijf A biedt aan bedrijf B een dienst aan waardoor Bedrijf B een klantenservice op WhatsApp kan starten. Bedrijf A krijgt een cease & desist en anders een rechtszaak.
Voorbeeld2: Bedrijf C heeft een tool ontwikkeld om medewerkers te laten werken op de klantenservice op WhatsApp. Bedrijf C heeft nergens last van.
Voorbeelden van Bedrijf C zijn CoolBlue, ABN-Amro, Transavia en OHRA.
Trouwens, het kan natuurlijk ook dat die bedrijven helemaal geen API gebruiken he

Ik denk dat voor een klantenservice wellicht ook simpelweg WhatsApp Web/WhatsApp Desktop gebruikt kan worden. Daar dan meerdere werknemers op laten inloggen. (Je kan meer dan één sessie tegelijk open hebben. Wat de limiet is weet ik niet eigenlijk, nooit geprobeerd; maar als ik 't me goed herinner kan je er behoorlijk wat openzetten.)
Als je er niets aan doet kan je door de sync eigenlijk al zien of het bericht al door een collega is geopend. Maar er kan natuurlijk ook wat gespeeld zijn aan de Web interface door bijvoorbeeld de werking ervan iets aan te passen, misschien dat dit mogelijk is via een tooltje als GreaseMonkey en het dan inpluggen in iets van zichzelf zodat ze duidelijker kunnen zien wie welk bericht heeft geopend en wellicht zelfs notities toevoegen; everything's possible. Of ze hebben een wrapper gemaakt met wat custom aanpassingen. Ik noem maar wat he
Voor een klantenservice is een API in zo'n geval eigenlijk niet zo boeiend, dat is meer interessant voor nieuwsbrieven, notificaties (idd) of als 't perse in een eigen stuk software moet draaien.
Wellicht dat je op omslachtige wijze via deze weg ook notificaties kan laten werken overigens, er zijn mogelijk wat integraties.
[
Voor 6% gewijzigd door
WhatsappHack op 13-06-2017 05:31
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)