Nieuw all-round / casual game systeem

Pagina: 1
Acties:

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 10:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Topicstarter
Mijn huidige systeem is na bijna 8 jaar aan vervanging toe. Ik loop steeds vaker tegen beperkingen aan en ik kan het geld nu missen. Tijd voor wat anders :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het grootste deel zal normaal gebruik zijn: veel Excel, surfen, wat tekstverwerking en soms een filmpje. Dat lukt op het huidige systeem ook prima, dus dat is niet het probleem. Wel wil ik af en toe wat gamen. Het zwaarste spel dat ik nu speel is Cities Skylines. Ik wil graag starten met Rise of the Tomb Raider, maar dat is te veel voor mijn huidige systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is € 1500,- waarmee ik alles wil vervangen. Buiten twee HDD’s heb ik dus geen oude componenten die ik wil meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een systeem samengesteld gebaseerd op het mainstream gamesysteem uit de BBG van mei:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 223,95€ 223,95
1Asus Prime B350M-A€ 82,50€ 82,50
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 310,50€ 310,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 57,90€ 57,90
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 209,-€ 209,-
1Logitech Z333€ 41,99€ 41,99
1Logitech Wireless Desktop MK710 (Qwerty US)€ 74,99€ 74,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX550M€ 66,90€ 66,90
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,63

Dingen als behuizing, toetsenbord, muis en speakers zijn vooral persoonlijk. Een Windows-licentie heb ik nog. Het liefst koop ik alles bij CD-romland in Breda: dat de totaalprijs daar ongeveer € 100,- hoger ligt, neem ik voor lief. De laatste paar tientjes gaan op aan een muismatje en wat kabels.

Ik heb een aantal dingen gewijzigd tegenover de BBG:
- Het Asus moederbord heeft alles wat ik zoek en is € 30 goedkoper. Misschien kan ik zelfs naar de Prime AM320M-K?
- Ik had graag een RX 580 gekocht, maar die zijn erg slecht beschikbaar. De GTX 1060 lijkt me een prima alternatief?
- Een SSD van 250 GB is voldoende: de extra snelheid van de Samsung lijkt me erg prettig.
- Ik zie de meerwaarde van de voeding uit de BBG niet echt en heb daarom gekozen voor een goedkopere versie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben fan van Logitech en heb goede ervaringen met Corsair, maar beiden zijn niet heilig. Ik hoor en lees erg veel goede verhalen over de Ultrasharp monitoren van Dell, vandaar de keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua gamen ben ik tevreden met full HD en hoeven niet alle grafische opties vol open. Dit systeem is voor de games doe ik nu wil spelen waarschijnlijk overkill, maar ik zoek een systeem dat ook over een paar jaar nog mee kan. Dit systeem lijkt alles te hebben wat ik zoek. Overklokken ga ik niet doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek vooral een beetje bevestiging. De laatste keer dat ik me echt heb verdiept in hardware was 8 jaar geleden tijdens het samenstellen van mijn huidige systeem. Volgens mij heb ik een prima systeem bij elkaar gezocht, maar wil niets over het hoofd zien.

Het enige twijfelpunt is de monitor. Ik stoor me aan de kleurverschillen tussen boven- en onderkant van mijn huidige Samsung T220. De positieve verhalen over de IPS Ultrasharp schermen van Dell maken me enthousiast, maar misschien zijn ze wel te goed voor mijn gebruik? Ik doe bijvoorbeeld niets met fotobewerking.

De pricewatch staat vol met 24 inch IPS schermen, sommigen een stuk goedkoper. Is de Ultrasharp echt zoveel beter dan bijvoorbeeld deze Dell of deze LG?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een paar dingen. :)

-Ga je overclocken of niet?
-De GTX1060 is gemiddeld ietsje langzamer dan de RX580. Wanneer de RX580 weer leverbaar gaat zijn, als sla je me dood. De GTX1060 is dan een goed alternatief.
-Laat de NVSE SSD vallen voor een normale. Je hebt niks aan de extra snelheid en het kost meer.
-Qua voeding is een CX450M voldoende.
-Moederbord zou ik niet doen. Ga je overclocken dan zou ik een beter bordje pakken, anders een goedkoper A320 bordje. Gezien je budget zou ik een beter B350 bordje kiezen zodat je eventueel nog kan overclocken in de toekomst, mocht je willen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-02 19:44
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 320,95€ 320,95
1ASRock AB350M Pro4€ 84,60€ 84,60
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 411,50€ 411,50
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 57,90€ 57,90
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 209,-€ 209,-
1Logitech Z333€ 41,99€ 41,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair VS450€ 38,79€ 38,79
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.418,68

Hoe groot zijn die oude HDD's en welke kwaliteit zijn ze?
Ik heb hier de HDD+muis toetsenbord uitgelaten, omdat ik niet weet welke grootte je wilt als HDD en mss zijn die oude wel genoeg. Het muis en toetsenbord dat je hebt is draadloos, is een keuze die ik zelf niet zou maken omdat je dan 30-40 euro kan besparen voor dezelfde prijs.

Dit systeem is bang for buck, omdat je een closed case hebt ben ik echt niet voor het mooiste gegaan.

EDIT; een 1070 van de V&A is geen slechte optie.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nee, ook niet die voeding. ;)
Die is ook maar matig. Echt minimaal een CX450M, liever nog een BitFenix 450W of een Corsair TX 550W of gewoon de RM550x waar je gewoon tien jaar mee kan werken.

Verder waarom de 1700? Ik heb er zelf een, en ik zeg dat het voor gaming niet nodig is. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-12-2025
@Horatius, een NVME SSD die duurder is en waarvan je de extra snelheid niet merkt noem ik geen 'bang voor buck'.
Het muis en toetsenbord dat je hebt is draadloos, is een keuze die ik zelf niet zou maken omdat je dan 30-40 euro kan besparen
Dus omdat het duurder is raad je het niet aan? Draadloos is juist handig voor minder kabels (=netter bureau).

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Qua voeding zou ik toch wel gewoon wat uitgeven. Gezien je met je vorige pc 8 jaar gedaan hebt, en je er nu misschien weer 8 (?) jaar mee wil doen, kan je beter nu iets meer geld in je voeding steken, dan dat je nu een slechte voeding koopt die na verloop van tijd kapot gaat.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-02 20:07

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

...

De pricewatch staat vol met 24 inch IPS schermen, sommigen een stuk goedkoper. Is de Ultrasharp echt zoveel beter dan bijvoorbeeld deze Dell of deze LG?
De Ultrasharp versies zijn wat "professioneler" en "luxer". Dat betekent niet automatisch dat ze "beter" zijn, maar dat ze meer opties hebben. Zo heeft de Ultrasharp in de regel ook een ingebouwde usb-hub, is het scherm vaak draai-/kantelbaar en kun je deze in de hoogte verstellen. Volgens mij hebben ze ook altijd DP/mDP aansluitingen.

De andere Dell (SE2416H) heeft bijvoorbeeld alleen VGA en HDMI aansluitingen en heeft geen usb-hub. Het scherm is niet draai-/kantelbaar en je kunt hem niet in hoogte verstellen. Wat wel kan is de kijkhoek aanpassen. Kortom wat kariger, maar het beeld zal gewoon goed zijn. Als ik me niet vergis komen de IPS panelen van de Dell monitoren meestal uit de fabriek van LG. Een Dell of LG monitor zal wat beeld betreft daarom redelijk vergelijkbaar zijn. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wolvganger op 10-06-2017 20:14 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 10:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:46:
Een paar dingen. :)

-Ga je overclocken of niet?
Nee, overklokken ga ik niet doen.
-Laat de NVSE SSD vallen voor een normale. Je hebt niks aan de extra snelheid en het kost meer.
OK, goede tip.
-Moederbord zou ik niet doen. Ga je overclocken dan zou ik een beter bordje pakken, anders een goedkoper A320 bordje. Gezien je budget zou ik een beter B350 bordje kiezen zodat je eventueel nog kan overclocken in de toekomst, mocht je willen. :)
Ik zat al na te denken over de pricewatch: Asus Prime A320M-K. Naast het niet kunnen overklokken, is het enige verschil 32 vs 64 Gb als maximum geheugen?
Een nieuwe HDD en muis + toetsenbord moeten erbij, daarnaast vind ik € 400,- voor een videokaart te veel van het goede. Mocht ik kiezen voor een ander scherm (zie hieronder) ga ik een upgrade van de CPU overwegen.
Ah, als het voornamelijk in de opties zit ga ik ook daar nog eens over nadenken. DisplayPort aansluitingen of een USB-hub hebben voor mij geen meerwaarde. De SE2416H lijkt wel kantelbaar, maar niet in hoogte verstelbaar, daar zou ik mee kunnen leven.

Bedankt voor de reacties!

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Pagina: 1