Schroef vast in moederbord, oplossingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb een schroef die vast zit in mijn moederbord, hij draait mee maar schiet steeds terug en ik hoor dan een tik.

Ik heb geprobeerd deze met een tang eruit te trekken en ook via de achterkant tegen de schroef te duwen, maar niks werkt...ook niet met een schroevendraaier, of met een touw om het schroefje heen om te trekken.

Iemand nog andere oplossing of wellicht advies/ervaringen over een deskundig bedrijf dat dit kan oplossen? (Zelf boren is geen oplossing, schroef is maar 2mm dik en te riskant)

Groetjes,
Rens

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Voorzichtig, maar gebruik secondenlijm of 2-componentenhars waarmee je een ander stuk metaal aan de schroef kunt vastmaken. Daarna kan je een trekkracht op de schroef zetten zodat hij er uit komt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Wat voor schroef gaat het hier over? Een schroef waarmee het moederbord in de case vast zit of een schroef waarmee iets (zoals een heatsink) aan het moederbord vast zit?

In het eerste geval, draait het afstandsbusje achter het moederbord niet gewoon mee? Dan zou je het moederbord compleet met schroef en afstandsbusje uit de kast kunnen halen, mits je eerst de rest van de schroeven losdraait natuurlijk. ;) Dan kun je achteraf het busje met een tang of sleutel vasthouden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Vaak helpt trekken en draaien tegelijk.
De schroevendraaier alleen heeft de neiging om de schroef weer terug te duwen, maar als je op de een of andere manier aan de schroef kan trekken of aan de achterkant te duwen terwijl je draait dan lukt het vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:43:
Voorzichtig, maar gebruik secondenlijm of 2-componentenhars waarmee je een ander stuk metaal aan de schroef kunt vastmaken. Daarna kan je een trekkracht op de schroef zetten zodat hij er uit komt.
Met mijn tang kan ik er al behoorlijk veel kracht op zetten, kan ik gewoon proberen hard te trekken of zal dit het moederbord beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:46:
Wat voor schroef gaat het hier over? Een schroef waarmee het moederbord in de case vast zit of een schroef waarmee iets (zoals een heatsink) aan het moederbord vast zit?

In het eerste geval, draait het afstandsbusje achter het moederbord niet gewoon mee? Dan zou je het moederbord compleet met schroef en afstandsbusje uit de kast kunnen halen, mits je eerst de rest van de schroeven losdraait natuurlijk. ;) Dan kun je achteraf het busje met een tang of sleutel vasthouden.
het gaat om een schroef waarmee het moederbord vast zit in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:48:
Vaak helpt trekken en draaien tegelijk.
De schroevendraaier alleen heeft de neiging om de schroef weer terug te duwen, maar als je op de een of andere manier aan de schroef kan trekken of aan de achterkant te duwen terwijl je draait dan lukt het vaak wel.
Al geprobeerd maar helaas niet gelukt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De schroef zit niet vast, hij is blijkbaar dolgedraaid. Dan moet je het afstandsbusje aan de andere kant ook zien te blokkeren bij het losschroeven van het schroefje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:49:
[...]

Dan zit er waarschijnlijk een los afstandsbusje achter dat meedraait zoals @Xander al opmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:49:
[...]

Maar je had dit al geprobeerd zeg je:
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:39:
Ik heb geprobeerd via de achterkant tegen de schroef te duwen
Hoe dan precies? Van achter de moederbord tray duw je toch tegen het afstandsbusje, niet tegen de schroef?

Kan het niet zijn dat de schroef nog goed vast zit in het afstandsbusje en dat je nu het busje uit de tray hebt gedraaid in plaats van de schroef uit het busje?

Heb je alle andere schroeven al los? Dan zou je volgens mijn theorie het bord compleet met schroef en afstandsbusje eruit moeten kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:52:
[...]

Dan zit er waarschijnlijk een los afstandsbusje achter dat meedraait zoals @Xander al opmerkt.
Dan ga ik eens kijken of ik daar bij kan komen, maar zoals ik nu zie gaat dat extreem lastig worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:53:
[...]

Dan ga ik eens kijken of ik daar bij kan komen, maar zoals ik nu zie gaat dat extreem lastig worden
Als het een los afstandsbusje is dan hoef je daar niet bij te komen... Het is namelijk al los. Til je zo mee eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:54:
[...]

Als het een los afstandsbusje is dan hoef je daar niet bij te komen... Het is namelijk al los. Til je zo mee eruit.
Ahh, je hebt gelijk. Ik heb nog even goed gekeken, als ik aan de schroef draai, dan draait inderdaad het afstandbusje mee wat in de behuizing zit. Ik heb geen enkele schroef los, gezien het feit dat ik bij het in elkaar zetten van deze pc wist dat er 1 schroef was die er niet meer verder in ging, maar ook niet uit kwam. Ik wilde dus even kijken of ik deze eruit kon kregen omdat ik over een tijdje wellicht een nieuwe pc wil aanschaffen.

Dan moet het vast meekomen als ik het gehele moederbord eruit haal ter zijne tijd! Heel erg bedankt voor alle reacties zo snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Volgende keer alle busjes goed aandraaien voordat je het moederbord monteert. Heb ik ook op deze manier geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:01:
Volgende keer alle busjes goed aandraaien voordat je het moederbord monteert. Heb ik ook op deze manier geleerd :)
Ja goede tip! Want nu had ik even geen idee hoe ik dit er ooit uit moest krijgen, bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
In het extreemste geval kun je ook gewoon met een ijzerboor zo'n schroefje voorzichtig uitboren.

Heb ik ooit eens gedaan met scharnieren van een raam, de schroefkoppen waren helemaal lamgedraaid.
Gewoon rustig aan doen, met een ijzerboortje en je boort het zo uit.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Snowwie schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 03:11:
In het extreemste geval kun je ook gewoon met een ijzerboor zo'n schroefje voorzichtig uitboren.

Heb ik ooit eens gedaan met scharnieren van een raam, de schroefkoppen waren helemaal lamgedraaid.
Best wel met een stofzuiger eronder, anders ga ja elektronica stuk maken vermoed ik. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Dit hebben we allemaal wel eens gehad, kan soms gebeuren. Gewoon alle overige schroeven losdraaien en het moederbord uitnemen. Je zult dan zien dat het afstandsbus los is gekomen van de kast, met de schroef er nog in. Pak nu een tang en houd het afstandbus vast en draai de schroef vervolgens los :).

Heb je per ongeluk een verkeerde schroef gebruikt, die niet goed in de afstandbus past?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 20:41
Snowwie schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 03:11:

Inderdaad, ik boor met enige regelmaat schroeven. Wat ik altijd doe is een maar groter zodat ik het kopje eraf boor en niet helemaal door het draad, dan gaat het prima. Geduld en een kwaliteitsboor doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
blubbers schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:09:
[...]

Best wel met een stofzuiger eronder, anders ga ja elektronica stuk maken vermoed ik. }:O
Een stofzuiger met de bijbehorende statische lading is juist de manier om je elektronica stuk te maken. ;(

Wat droog ijzervijlsel doet weinig kwaad, zo lang er maar nergens spanning op staat en je het schoonmaakt / wegblaast voordat je weer wel dingen inschakelt.

Pagina: 1