• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10 10:51
Beste mede Tweakers,

Ik bezig momenteel een Panasonic GX80 en wil voor deze camera een prime lens aanschaffen (Panasonic 25mm 1.7), maar goed, deze lens bevat geen stabilisatie en ik wil toch graag ook lopend stabiele shots hebben.

Het is voornamelijk bedoeld voor op reis en ik twijfel tussen 2 soorten modellen. De stabilizer zoals een Sevenoak SK-SW03 MINI of een handheld variant zoals de Bresser BR-HST02 bijvoorbeeld.

Ik kan me voorstellen dat ik met een Sevenoak wat meer vrijheid heb in het sturen van de stabilizer, maar wat is jullie ervaring met beide varianten?

Is de een duidelijk stabieler of werkt de andere veel makkelijker? Eventueel ook rekening houdend met het feit dat het mee op reis moet.

Hopelijk hebben jullie genoeg info en kunnen jullie wat persoonlijke meningen geven over beide soorten stabilizers :)

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
Een Panasonic GX80 heeft interne 5-assige stabilisatie, zogenaamde sensorshift stabilisatie. ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Micktator schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:46:
Een Panasonic GX80 heeft interne 5-assige stabilisatie, zogenaamde sensorshift stabilisatie. ;)
En wat wil je daarmee zeggen? :) Interne stabilisatie is niet perfect, je kan prima andere stabilisatie ernaast gebruiken om het nog beter te maken.

The devil is in the details.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 17:37
Micktator schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:46:
Hahn schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:48:
[...]

En wat wil je daarmee zeggen? :) Interne stabilisatie is niet perfect, je kan prima andere stabilisatie ernaast gebruiken om het nog beter te maken.
Dat de wel of geen IS in de lens dan niets uitmaakt?

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
Hahn schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:48:
[...]

True, dat is absoluut waar, maar omdat de TS dit zei:
kingre schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:05:
maar goed, deze lens bevat geen stabilisatie en ik wil toch graag ook lopend stabiele shots hebben.
nam ik even aan dat hij niet doorhad dat de body al zorgt voor stabilisatie en wou ik hem daar graag van op de hoogte brengen ;)
analogworm schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:57:
[...]

[...]

Mooie is aan Panasonic is dat de interne stabilisatie en de stabilisatie in de lens kunnen samenwerken om nog betere resultaten te halen. dus stabilisatie in de lens&body is een soort win-win situatie. Maar tja, das hier niet aan de orde ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Micktator op 10-06-2017 15:00 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
analogworm schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:57:
[...]

[...]

Dat maakt wel uit. Body-stabilisatie en lens-stabilisatie kan samenwerken.

The devil is in the details.

• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10 10:51
Ik wist wel dat de GX80 stabilisatie heeft, maar in hoeverre dit precies met de lens samenwerkt weet ik niet. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik wel extra stabilisatie nodig zou hebben, omdat het anders misschien nogal schokkerig zou worden.

Maar dit hoeft dus niet perse zo te zijn begrijp ik? maar mocht ik toch voor wat extra stabilisatie gaan, wat raden jullie dan aan?

De handheld variant of de normale stabilizer?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Een combinatie met een gimbal levert het beste resultaat. Dit soort stabilizers zijn leuk om mee te spelen, maar vergeleken met een gimbal is het echt niets.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:17
Topic kaping is niet de bedoeling. Maak vewoon je eigen topic hiervoor aan, of plaats een bericht in het video hardware topic.

[ Voor 79% gewijzigd door Universal Creations op 11-06-2017 11:04 ]

Pagina: 1