Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik heb gisteren een PC voor een maat gebouwd. Helaas met de nodige problemen. Hieronder de onderdelen die zijn gebruikt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler€ 187,50€ 187,50
1ASRock A320M Pro4€ 72,25€ 72,25
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 279,-€ 279,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 75,95€ 75,95
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 665,70

Uiteraard ook een case en HDD's etc, maar ik focus mij nu op deze onderdelen.

Ik heb dit persoonlijk nog niet eerder meegemaakt, maar het systeem start, alle fans spinnen keurig op. Echter herstart de pc automatisch na 20 - 22 seconden. Dit proces blijft hij herhalen zonder enige output van de GPU. Stappen die ik tot nu toe heb gedaan:

- 1 RAM stick in slot A2 (zoals de mobo manual aanschrijft)
- Alle randapparatuur, HDD's, front IO ontkoppeld
- Mobo uit case geschroefd en getest
- Gestart zonder grafische kaart. Geen effect.

Volgens ASrock zou het moederboard wel moeten booten met deze CPU, ongeacht de BIOS versie.

Het plan voor vandaag is om een ander setje RAM (tijdelijk) met een lagere snelheid te halen om te kjiken of hij hiermee wel boot. Het probleem waar ik ook mee zit, doordat ik geen feedback krijg van het scherm is het voor mij gissen op het moment. Ik ga kijken of ik uit een oude machine een speakertje kan krijgen om een soort van POST code te horen.

Hebben jullie nog tips?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Update.. Speaker aangesloten en je krijgt 3 korte beeps achter elkaar te horen... Nu nog kijken wat dat betekend.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021

• piekevanbeekum
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-11 09:44

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:40

Squats

Wereldreizende tweaker

Bad ram gok ik, kan je de reepjes in een ander systeem testen?

Bericht ontvangen uit China

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
3 korte beeps is het meestal een ram probleem. Het kan aan je geheugen zelf liggen, maar ook aan je slots op het moederbord.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
[b]piekevanbeekum schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:50:
hier staat dat je de bios moet upgraden naar versie p2.10
't Mooie van Asrock is dat ze bijna altijd een stickertje op de bios chip (of daar in de buurt) plakken met de bios versie waarmee het bord uitgeleverd is (zouden andere merken een voorbeeld aan kunnen nemen). TS zou dus even moeten checken wat hierop staat om dit uit te sluiten. Drie korte piepjes neigt namelijk inderdaad meer richting RAM.

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
piekevanbeekum schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:50:
[...]

hier staat dat je de bios moet upgraden naar versie p2.10
Check nog even wat er bovenaan die pagina staat ;) desondanks bedankt

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
misterTweakers schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:22:
3 korte beeps is het meestal een ram probleem. Het kan aan je geheugen zelf liggen, maar ook aan je slots op het moederbord.
Ik zet het ook in op RAM. Ik ga vandaag proberen een ander kitje aan te schaffen.

Helaas is dit mijn eerste systeem met DDR4, ik heb niet snel andere modules of een test systeem.

Alvast bedankt aan de Tweakers in dit topic voor meedenken!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Yariva
probeer de repen eens om te wisselen, en probeer alle sloten eens voor dat je nieuw RAM gaat kopen.
Dit zou niet de eerste keer zijn dat het in een andere configuratie toch werkt ondanks wat er in de handleiding staat.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-11 22:23
Inderdaad even proberen de rams sticks in alle mogelijke slots te testen , 1 stick is genoeg dan . Op de site van je boardje staat dat de eerste bios geen support geeft voor ryzen 5 trouwens .

We zijn benieuwd of al iets gelukt is

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 10:39
glydoscoop schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:00:
Inderdaad even proberen de rams sticks in alle mogelijke slots te testen , 1 stick is genoeg dan . Op de site van je boardje staat dat de eerste bios geen support geeft voor ryzen 5 trouwens .

We zijn benieuwd of al iets gelukt is
Op die pagina:
*AMD Ryzen 5 CPU is able to boot up with all BIOS versions. To optimized AMD Ryzen 5 CPU, please update the BIOS to P2.00 or later version.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-11 22:23
Ahaa sorry niet kunnen vinden , ik heb dit probleem namelijk als eens gezien bij de gigabyte gaming 3 incl ryzen 5 op youtube ergens . Dan zullen de ram sticks wel incompatible zijn

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft natuurlijk weinig met aankoopadvies te maken. Schopje naar PMG.

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Je gekochte RAM staat niet in de QVL lijstje van je moederbord, dat zou dus het probleem kunnen zijn.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Een paar mensen hebben het al gemeld maar;

Check het stickertje op de bios chip, er is minimaal versie 2.10 nodig voor deze cpu.

Leuk dat ts meld dat het zou moeten werken maar zelf lezen en nakijken is er niet bij, regel 1 in de retail; klanten liegen (nooit aannemen, altijd zelf checken).

Als het inderdaad al versie 2.10 of hoger is zou hij al mogen doen maar blijft er nog de montage en het geheugen over.

Foto's helpen ook om een overzicht te krijgen hoe het in elkaar zit.

Troubleshooten is niet super lastig maar begin bij het begin, past alles bij elkaar, daarna kijken of het ook juist in elkaar zit en dan pas gaan kijken of je bij iemand de bios kunt updaten en/of vervangers kunt regelen (waarschijnlijk als eerste het geheugen)

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Thanks voor de feedback tot nu toe. Memory had ik al in alle mogelijke sloten gezet. Eerst reepje 1, hierna reepje 2 in alle sloten.

En zoals al eerder is gezegd, ASRock meldt vanaf hun eigen site dat alle bios versies gewoon werken met Ryzen 5. Voor verdere optimalisatie is versie 2.10 nodig.

Ik ga vanmiddag proberen het geheugen om te prikken met een kitje die wordt geaccepteerd door ASRock. Ik plaats of dit resultaat heeft!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
CMOS batterij er even uit.

CPU gelijk ook ff opnieuw monteren (je weet maar nooit)

Ram eruit halen. Visueel inspecteren op vuiligheid (Bijv vingerafdrukken op contactpunten van RAM)
Indien vuiligheid, heel zachtjes afnemen met wat wc papier/tissues

CMOS batterij er weer in, één ram bankje in DIMM1 -> Geen boot -> 2de DIMM proberen

ram bankje twee in DIMM1 -> geen boot -> 2de DIMM

Als al de combinaties zijn geprobeerd zonder succes met constant dezelfde 3 beeps
Dan 90% zeker dat er iets met het moederbord is (niet vaak dat 2 ram bankjes exact dezelfde defect tonen) zou ik in jouw geval dan het moederbord & ram kitje opsturen voor RMA

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
@osmosis en dan ook gelijk de CPU er maar bij. Het zal maar net dat ene geval zijn waar het de geheugencontroller in de CPU is - en je zult in de tussentijd toch niet veel met die CPU kunnen doen. :)

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
iceheart schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:56:
@osmosis en dan ook gelijk de CPU er maar bij. Het zal maar net dat ene geval zijn waar het de geheugencontroller in de CPU is - en je zult in de tussentijd toch niet veel met die CPU kunnen doen. :)
Ohja, dat is ook zo met Ryzen. Ben nog erg gewend aan chipsets die dat afhandelen ipv cpu

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
osmosis schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:01:
[...]

Ohja, dat is ook zo met Ryzen. Ben nog erg gewend aan chipsets die dat afhandelen ipv cpu
Thanks voor de tips! Gelukkig deed een nieuw kitje het wel goed en draait het systeem nu als een zonnetje :) Bedankt aan iedereen voor de tips!

Voor de geïnteresseerden: ik heb 2 modules van Kingston gekocht. Gelijk maar 16GB: pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FB/8

[ Voor 24% gewijzigd door Yariva op 10-06-2017 19:04 ]

Pagina: 1