[aankoopadvies] Welke lenzen mee naar IJsland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Hallo allen,

Ik heb een vraagje. Ik ga deze maand naar Ijsland. Ik heb een Canon Eos 600D (Crop-C) en twee lenzen.
Ik wil vooral landschapsfoto's en af en toe een portret van familie maken.
Dit zijn mijn lenzen:

- 18-55mm Canon Kit lens
- Tokina 11-16mm F2.8 lens

In wat voor situaties zal ik de18-55mm nodig zijn i.p.v. de 11-16mm?

Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van filters, maar er zit een HOYA HD Protector op de 11-16mm. Volgens mij zit die er met name op voor bescherming. Is het nuttig om deze er af en toe af te halen?

Kan ik ook long exposures (van bijvoorbeeld een waterval) maken zonder zo'n UV filter? Zo nee, wat voor een zal ik dan aanschaffen?

Ik ben duidelijk geen expert zoals je ziet. Ik ben onlangs begonnen met deze hobby.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 42% gewijzigd door MDBos op 10-06-2017 13:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Ik zou ze lekker allebei meenemen. Sowieso 2 compacte lenzen die weinig ruimte innemen.

Voor nacht fotografie geen filters gebruiken. Wel of geen lenshood maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je gaat jezelf wel heel erg beperken met alleen de 11-16. Ik heb in ijsland toch ook vaak mijn 16-50 gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Denk eens na over een statief: Ijsland is hét land voor long exposures (wolken, watervallen, geysers, stoom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 22:10
Vorig jaar geweest. Er staat niet echt wanneer je gaat maar nachtfotografie? Toen ik vorig jaar in de zomervakantie ging werd het net schemerig en dan kwam de zon weer op. Let daar dus even goed op, weinig zin om je daar op voor te bereiden anders.

Qua camera gear. Een statief is zeker een must. Of je wilt geen watervallen fotograferen.
Wolken long exposure heeft weinig zin denk ik vanwege de hoge snelheid dat wolken zicht daar verplaatsen. (al kan dat misschien ook wel een leuk effect geven)

Ik had zelf een 10-22 en een 70-200 mee en daar kon ik redelijk mee uit de voeten. Nu ik een 16-35 heb zou ik die meenemen en de 10-22 thuislaten. Met een groothoek kun je daar hele leuke dingen doen. Maar af en toe moet je ook een detail shot kunnen maken.

Als je echt een lens mee wilt nemen. Neem dan alleen de Tokina mee. Dan mis je toch wel het minst denk ik.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
- beide lenzen
- nd filter kan leuk zijn voor long exposures
- statief
- eventueel een polarizer

Uv filter is wel het laatste wat ik op mn lens zou doen persoonlijk :p Mocht je 'm gebruiken als bescherming van de lens dan is je zonnekap meer dan voldoende.

Zelf had ik een 16-85, 10-24, 18-35 f1.8 (voornamelijk voor het noorderlicht, wat je nu helaas niet gaat zien) en een 70-200 mee. Ik merkte wel dat ik heel veel op 10 en 16mm gefotografeerd heb. De 70-200 heb ik het minst gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door blupmans op 10-06-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Ik heb een Rollei Carbon Fiber statief. Dus dat zit wel goed. Nachtfotografie gaat hem helaas niet worden inderdaad. Ik ga over 2 weken al weg. Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van filters, maar het is een HOYA HD Protector. Volgens mij zit die er met name op voor bescherming. Is het nuttig om deze er af en toe af te halen? Dit is geen UV filter? Zo nee, is het nog leuk om zo'n filter aan te schaffen voor long exposures?
Kan ik ook long exposures (van bijvoorbeeld een waterval) maken zonder zo'n filter?
En in wat voor situaties zal ik de18-55mm nodig zijn? Ik ben duidelijk geen expert zoals je ziet. Ik ben onlangs begonnen met deze hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou vooral ND filters meenemen voor long exposeres.

Zelf heb ik, naast de 20mm, de 150-600mm veel gebruikt. Ik schiet full frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
PageFault schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:58:
Ik zou vooral ND filters meenemen voor long exposeres.

Zelf heb ik, naast de 20mm, de 150-600mm veel gebruikt. Ik schiet full frame.
Die HOYA HD die ik heb. Is dat een ND filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Nee die beschermen alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Ik heb een Rollei Carbon Fiber statief. Dus dat zit wel goed. Nachtfotografie gaat hem helaas niet worden inderdaad. Ik ga over 2 weken al weg.

Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van filters, maar het is een HOYA HD Protector. Volgens mij zit die er met name op voor bescherming. Is het nuttig om deze er af en toe af te halen?

Kan ik ook long exposures (van bijvoorbeeld een waterval) maken zonder zo'n UV filter? Zo nee, wat voor een zal ik dan aanschaffen?

En in wat voor situaties zal ik de18-55mm nodig zijn? Ik ben duidelijk geen expert zoals je ziet. Ik ben onlangs begonnen met deze hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Bij mij staat ijsland ook nog op de bucketlist en ik zou daar zeker een UWA, een normale lens en een telezoom meenemen. In mijn geval (fuji) zou dat de 14mm, 18-55 en 55-200 zijn. Als ik er daar twee van moest kiezen zou ik de 55-200 en 14mm meenemen of wellicht een 18-135mm bij kopen, maar er is eigenlijk geen wereld waarin ik met minder dan 2 lenzen naar ijsland zou gaan...

[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 10-06-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:17
MDBos schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:17:
Ik heb een Rollei Carbon Fiber statief. Dus dat zit wel goed. Nachtfotografie gaat hem helaas niet worden inderdaad. Ik ga over 2 weken al weg.

Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van filters, maar het is een HOYA HD Protector. Volgens mij zit die er met name op voor bescherming. Is het nuttig om deze er af en toe af te halen?

Gast... Stel je nou werkelijk waar telkens dezelfde vragen? Ga eens googlen ofzo?
Bijvoorbeeld op long exposure shots..

En trouwens even voor de duidelijkheid. Een UV filter wordt vaak gebruikt enkel voor bescherming. Het is een helder stukje glas. Het is een onderwerp wat vaak discussie opwerpt over of het nodig is en je foto's nadelig beïnvloed.. Wat mij betreft een non-discussie maar goed. Zelf zitten ze er bij mij altijd op, voor volledige afsluiting van de weathersealing en om te beschermen tegen een onhandigheidje of zandstraling. Een UV-filter is immers makkelijker te vervangen dan het front element van de lens.

Een ND filter daarintegen is een donker stukje glas. Een nd filter kan 2, 4, 6, 8 tot zelfs 10 stops licht tegen houden. Oftewel 2^2 tot 2^10 macht licht. Het zorgt er voor dat je een flink langere sluitertijd kan gebruiken dan normaal mogelijk zou zijn door enkel je diafragma te gebruiken. Ideaal voor boterzachte watervallen bijvoorbeeld.

En dan mbt je vraag over lenzen. Why not both? Meestal worden landschapsfotos gemaakt met groothoek lenzen. Maar vergis je niet, ook met telelenzen kan je absoluut magische landschappen fotograferen. In andere woorden, probeer het gewoon uit, zoek uit wat je mooi vind en wat je prettig vind werken. Op een gegeven moment zie je de wereld als het ware door je lenzen..

Als laatste is het handig om een simpele afstandsbediening te hebben, of de zelfontspanner te gebruiken. Je wilt immers niet dat het drukken op de sluiterknop je fotos onscherp maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door analogworm op 10-06-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
analogworm schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:57:
[...]

Gast... Stel je nou werkelijk waar telkens dezelfde vragen? Ga eens googlen ofzo?
Bijvoorbeeld op long exposure shots..

En trouwens even voor de duidelijkheid. Een UV filter wordt vaak gebruikt enkel voor bescherming. Het is een helder stukje glas. Het is een onderwerp wat vaak discussie opwerpt over of het nodig is en je foto's nadelig beïnvloed.. Wat mij betreft een non-discussie maar goed. Zelf zitten ze er bij mij altijd op, voor volledige afsluiting van de weathersealing en om te beschermen tegen een onhandigheidje of zandstraling. Een UV-filter is immers makkelijker te vervangen dan het front element van de lens.

Een ND filter daarintegen is een donker stukje glas. Een nd filter kan 2, 4, 6, 8 tot zelfs 10 stops licht tegen houden. Oftewel 2^2 tot 2^10 macht licht. Het zorgt er voor dat je een flink langere sluitertijd kan gebruiken dan normaal mogelijk zou zijn door enkel je diafragma te gebruiken. Ideaal voor boterzachte watervallen bijvoorbeeld.

En dan mbt je vraag over lenzen. Why not both? Meestal worden landschapsfotos gemaakt met groothoek lenzen. Maar vergis je niet, ook met telelenzen kan je absoluut magische landschappen fotograferen. In andere woorden, probeer het gewoon uit, zoek uit wat je mooi vind en wat je prettig vind werken. Op een gegeven moment zie je de wereld als het ware door je lenzen..

Als laatste is het handig om een simpele afstandsbediening te hebben, of de zelfontspanner te gebruiken. Je wilt immers niet dat het drukken op de sluiterknop je fotos onscherp maakt.
Nee het waren nieuwe vragen. Ik bedacht me achteraf dat mensen die vragen misschien niet zouden zien dus heb ik de hoofdvraag bewerkt en de nieuwe vragen in verwerkt. Ik hoopte zo om ook op die vragen antwoorden te krijgen. Ik dacht dat een forum was voor vragen, maar ik zal google wel even raadplegen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ivm filters: zie startpost v het grote filter topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ow ja, neem voor elke lens de zonnekap mee, die in Ijsland gebruikt wordt als regenkap. Zelf had ik ook enkele van die plastic camera hoezen mee tegen de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog een tip lees je in op de techniek van fotografie het effect van diafragma en sluitertijd en haal je camera van de P stand. Sorry maar gezien je vragen is het wel nodig want dat is de basis van fotografie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Frogmen schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:25:
Nog een tip lees je in op de techniek van fotografie het effect van diafragma en sluitertijd en haal je camera van de P stand. Sorry maar gezien je vragen is het wel nodig want dat is de basis van fotografie.
Is dit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Voordat je naar IJsland gaat zou ik uitzoeken hoe je camera werkt als ik jou was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
:F

Nee joh, als je tevreden bent met plaatjes op auto hoeft het natuurlijk niet. Maar als je de tekortkomingen van auto wilt begrijpen en techniek wilt gebruiken om de plaatjes naar jouw hand te zetten dan wel natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
In het vliegtuig dus de handleiding lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je long exposures wilt schieten, dan zul je zelf in de M-stand aan moeten geven hoe lang de sluitertijd, en hoe groot het diafragma moet zijn. Ga je met een 10 stops ND filter op je camera in de auto-stand schieten, dan gooit de camera waarschijnlijk de ISO een behoorlijk eind omhoog, en daar wordt je op een 600D helemaal niet blij van. ISO vast op 100 zetten, dan diafragma instellen op een redelijke waarde (gewenste scherptediepte, of, als dat toch voldoende is, het diafragma waarop je lens het scherpst is), en dan sluitertijd aanpassen totdat je een juist belichte plaat hebt. Probeer het anders even thuis uit voordat je weggaat, dan is de kans dat je thuis komt met foto's waar je tevreden over bent een stuk groter.

Bedenk ook dat de AF niet goed meer werkt met een ND filter er op, en waarschijnlijk zie je door de zoeker ook weinig meer. Dus zul je regelmatig het filter erop en eraf moeten schroeven, eraf voor compositie en focus, dan erop, lens op MF en je long exposure schieten. Tip: Schiet ook zonder filter een foto, soms kom je er achteraf achter dat dat toch mooier was ;)

/edit
Over de lenzen, de Tokina kan je nodig hebben als je een grote beeldhoek nodig hebt, maar je door omstandigheden alleen van dichtbij kan schieten. Bijv. als je bij Dettifoss staat en het geheel erop wilt hebben, maar dat kan dan alleen van dichtbij omdat de waterval een ravijn in valt (of verderweg, maar dan ben je zeer beperkt in hoe je de shot kan nemen). Dan is een wijde lens wel nodig.

Maar omgedraaid geldt hetzelfde als je alleen wat verderweg kan staan en je toch dat ene stukje erop wilt hebben, dan is een wat langere lens (zoals je 18-55) wel fijn. Je zou ook met de Tokina kunnen schieten en dan later croppen, maar dan verlies je wel detail / resolutie.

Ik zou gewoon beiden meenemen, het zijn allebei niet al te grote lenzen, en dan ben je op het meeste voorbereidt.

Ik had zelf in IJsland een 10-18, 17-50, en 70-200 mee. De 70-200 is het minste gebruikt, maar toch wel fijn voor een aantal langere shots (landschappen, vooral), maar ook voor de beestjes (vogels, schapen). Ik denk dat de 17-50 wat vaker gebruikt is dan de 10-18, maar allebei waren zeker erg handig om mee te hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door henkie196 op 12-06-2017 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog een tip neem je telefoon mee en maak daar de foto's mee. Gebruik je camera alleen om de vrouwen op het strand te imponeren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frogmen schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:03:
Nog een tip neem je telefoon mee en maak daar de foto's mee. Gebruik je camera alleen om de vrouwen op het strand te imponeren.
Ja, want die worden blij van die man die met z'n teletoeter of het strand loert :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:19:
[...]

Ja, want die worden blij van die man die met z'n teletoeter of het strand loert :+ .
Gewoon een lange regenjas aan en niemand die naar je om kijkt *O* :*) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:19:
[...]

Zolang je die toeter in je broek stopt, lijkt het wel heel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDBos
Ik schiet alleen maar met Manual mode. Ik bedoelde hier mee te zeggen dat het nogal denigrerend klonk om tegen mij te zeggen dat ik hem van de P stand af moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Even voor de duidelijkheid. Ik snap hoe een camera werkt..
Het was de vraag of zo'n opmerking nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Modbreak:Als dit niet on-topic gaat (namelijk: aankoopadvies), dan gaat dit topic op slot.

@MDBos graag de volgende keer de wijzigen knop gebruiken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:25
Het filter (even zonder te kijken) is een UV filter daar kun je geen long exposure foto's mee maken. Deze zit er over het algemeen vooral op ter bescherming van het glas van de lens.

Voor long exposure zul je ND filters nodig zijn. ND filters zorgen voor verduistering zodat je een langere sluitertijd creeert. Dit gaat in stops. Zo heb je bijvoorbeeld ND8 of ND12 filters, deze bepalen de verduistering.

Ik zou in jou situatie gewoon beide lenzen meenemen, zoveel ruimte nemen ze beide niet in beslag lijkt me, of is dit geen optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Neem ook iets mee om je camera/lenzen te beschermen tegen regen. Het weer slaat daar echt in no-time om.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDBos
Uiteindelijk een best wel geslaagde foto vakantie geworden. Bedankt voor de tips.

https://www.instagram.com/maxdamianbos/?hl=nl

Hier een linkje naar wat van mijn foto's als je geïnteresseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Misschien een testcase maken hier met de resultaten?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MDBos schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:37:
Uiteindelijk een best wel geslaagde foto vakantie geworden. Bedankt voor de tips.

https://www.instagram.com/maxdamianbos/?hl=nl

Hier een linkje naar wat van mijn foto's als je geïnteresseerd bent.
Nice! Ook herkenbare plekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Royz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:16:
Misschien een testcase maken hier met de resultaten?
Ik dacht dat dat via album aanmaken moest. Daar heb ik schijnbaar niet genoeg 'karma punten' voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MDBos schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:21:
[...]

Ik dacht dat dat via album aanmaken moest. Daar heb ik schijnbaar niet genoeg 'karma punten' voor.
Nee hoor, gewoon een testcase openen in Foto & Video Media en daar je foto's in zetten. Die mogen best ergens anders gehost worden (bijv. Flickr). Lees voor het plaatsen ook even de FAQ.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Ventieldopje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:42:
[...]

Nee hoor, gewoon een testcase openen in Foto & Video Media en daar je foto's in zetten. Die mogen best ergens anders gehost worden (bijv. Flickr). Lees voor het plaatsen ook even de FAQ.
Aha, maar dan moet ik ze eerst op Flickr oid zetten? Rechtstreeks vanuit mn bib kan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MDBos schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:02:
[...]

Aha, maar dan moet ik ze eerst op Flickr oid zetten? Rechtstreeks vanuit mn bib kan niet?
Ja, dat is het idee. Je moet ze toch ergens kwijt als je niet genoeg karma hebt om een fotoalbum aan te maken. Flickr is overigens maar een voorbeeld omdat het gratis is maar er vast zijn ook alternatieven vinden.

Wat je bedoeld met "bib" is mij een raadsel ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Ventieldopje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:07:
[...]

Ja, dat is het idee. Je moet ze toch ergens kwijt als je niet genoeg karma hebt om een fotoalbum aan te maken. Flickr is overigens maar een voorbeeld omdat het gratis is maar er vast zijn ook alternatieven vinden.

Wat je bedoeld met "bib" is mij een raadsel ;)
Okay top, dan doe ik dat even als ik genoeg tijd heb. Met bib bedoelde ik mn eigen schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MDBos schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Okay top, dan doe ik dat even als ik genoeg tijd heb. Met bib bedoelde ik mn eigen schijf :)
Dat wordt lastig nietwaar? :+ Je eigen schijf is (hopelijk) niet via internet te bereiken dus zal je je foto's moeten uploaden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDBos
Nou hier is de Testcase.
[Testcase] Ijsland juni/juli
Pagina: 1