Restaurant met extreem onveilige elektra, waar meldt je dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Vandaag was ik even een drankje aan het doen bij een restaurantje in Rotterdam. Op een gegeven moment zag ik iemand van de bediening buiten op het terras de stekker van een stekkerdoos weer in de stekkerdoos doen. In eerste instantie moet ik er alleen om lachen aangezien ik het idee had dat ze niet begrepen dat het zo nooit ging werken. Misschien maar goed ook dacht ik aangezien de stekkerdoos overduidelijk sinds gisteravond in de bosjes (in de regen) gelegen had en continu aan het druppelen was van het water.

Helaas bleek dit niet het geval, daarna kwam er een kabel uit diezelfde bosjes waar een, eveneens flink druppelende, stekker uit kwam. Deze werd ook in de stekkerdoos gestoken. In eerste instantie dacht ik dat het misschien voor nog wat andere lampen was maar dit bleek niet het geval, deze kabel liep naar binnen waarna de persoon binnen in het restaurant de stekker aan de andere kant (ja, mannetje-mannetje) in het stopcontact stak om de stroom erop te zetten.

Goed, overduidelijk erg gevaarlijk en een slecht idee 8)7 Maar waar moet je zoiets melden? De staf wist er overduidelijk vanaf aangezien ze het zelf in zo'n loopje aangesloten hebben.

Fototjes:
[edit] image urls aangepast, die van google werken maar tijdelijk blijkbaar :P

http://imgur.com/a/WxJgC

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9RmQhlu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4NniNmX.jpg

PS: Het is niet mijn plan het restaurant in problemen te brengen of iets dergelijks, het was voornamelijk ook een vraag van waar je zoiets uberhaupt zou moeten melden

[ Voor 40% gewijzigd door Wolfboy op 10-06-2017 12:07 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:52
Volgensmij kan je hierover een melding maken bij de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arbeidsinspectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon water is toch niet zo geleidend ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

NVWA?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PcDealer Het lijkt me geen voedselveiligheidsprobleem. Ik denk vooral arbeidsomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 11:51 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die stekkers hebben afdekkapjes zo te zien, dat wordt ook veel gebruikt op campings (buiten)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Brandweer, zou ik zeggen. Die worden tenslotte ook wakker gebeld als het mis gaat.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Zit hier vol spanning te lezen en te scrollen, maar ik kan de foto's helaas niet zien. Meer mensen dat probleem? :'(.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:47:

Goed, overduidelijk erg gevaarlijk en een slecht idee 8)7 Maar waar moet je zoiets melden? De staf wist er overduidelijk vanaf aangezien ze het zelf in zo'n loopje aangesloten hebben.
Je doet effe een aanname spreekt het personeel er niet op aan, maar maakt een topic aan op een internetforum wie je hier op moet aanspreken? Effe serieus? :D 8)7

Mijn ervaring met Ayla is dat het personeel erg aanspreekbaar is, probeer het eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:39:
[...]

Zuiver water geleid niet. Het water dat uit de kraan komt, zit echter vol met toegevoegde chemische stoffen die electriciteit WEL geleiden (bijv Chloor, Kalk etc)
Zuiver water geleidt wel degelijk. De weerstand is echter vrij hoog (>18 mOhm / cm2).
http://www.lenntech.nl/to...water/ultrapuur-water.htm
Water uit de bosjes is geen ultra zuiver water ;)
Ik denk dat je eerder de medewerkers moet wijzen op het gevaar, het gaat tenslotte in eerste instantie om hun veiligheid. Het is aan hun om dit dan aan de leidinggevende oid door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
MsG schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:51:
Zit hier vol spanning te lezen en te scrollen, maar ik kan de foto's helaas niet zien. Meer mensen dat probleem? :'(.
Hier ook. Als ik een afbeelding open in een nieuwe tab dan blijkt dat je eerst moet inloggen met een google account en die heb ik niet.

Misschien kan TS het even op imgur zetten of de toegangsrechten aanpassen ofzo want dit kan zo echt net vind ik, ga ik niet inhoudelijk op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:14

Daniel36

vernieuwde formule

Ploink schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:44:
[...]

Hier ook. Als ik een afbeelding open in een nieuwe tab dan blijkt dat je eerst moet inloggen met een google account en die heb ik niet.

Misschien kan TS het even op imgur zetten of de toegangsrechten aanpassen ofzo want dit kan zo echt net vind ik, ga ik niet inhoudelijk op reageren.
idem ende dito en tevens ook wat e.r.w.i.n. zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 14:27
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:08:
[...]

Je doet effe een aanname spreekt het personeel er niet op aan, maar maakt een topic aan op een internetforum wie je hier op moet aanspreken? Effe serieus? :D 8)7

Mijn ervaring met Ayla is dat het personeel erg aanspreekbaar is, probeer het eens zou ik zeggen.
Na het lezen van de TS hoopte ik snel deze reactie te zien maar het koste welgeteld 9 andere reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:13
niet alleen de veiligheid is in het geding, het
lijkt erop dat er illegaal ergens stroom afgetapt wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt zo wel benieuwd naar de foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zo spannend waren de foto's niet hoor, er hangt een stekkerblok met wat prikkabels (feestverlichting) erin aan een paal. tweede foto waren wat kabels.

Maar ik had ook gewoon even met het personeel overlegt of het allemaal wel veilig was *wink wink, nudge nudge* niet te moeilijk over doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippocampus op 10-06-2017 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
MsG schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:51:
De google image urls zijn blijkbaar maar tijdelijk :'(

Nu gefixt met imgur links :)
Ploink schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:44:
[...]

Zoals gezegd, de google image urls zijn blijkbaar maar tijdelijk. Ik had het nog in een Firefox private tab getest, eerst werkte het wel :P
vj_slof schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:29:
niet alleen de veiligheid is in het geding, het
lijkt erop dat er illegaal ergens stroom afgetapt wordt...
Dat niet hoor, de stekker loopt gewoon naar binnen in de bar.
[...]

Rustig aan... ik zal het even verklaren :)
Het was mijn eerste bezoek aan Ayla eerlijk gezegd en het personeel was niet bijzonder aanspreekbaar deze dag (misschien gewoon druk?). Het heeft ongeveer 30 minuten geduurd voor we eindelijk ons eerste drankje hadden en dat was ook nog eens tot 2x toe de verkeerde bestelling 8)7

Helaas had ik na afloop ook weinig tijd om het nog even te bespreken anders had ik het met afrekenen nog even gedaan. Het is overigens meer uit interesse ook aangezien ik geen idee heb waar je zoiets zou kunnen melden.

Ik zal ze eens mailen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Wolfboy op 10-06-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Daarnaast heb je nooit de garantie dat wanneer je goedkoop personeel ergens op aan spreekt dat (1) zij er iets mee doen en (2) ander personeel er iets mee doet.

Maar gezien de kleppen op de stopcontacten, zijn de stekkerdozen duidelijk voor buitengebruik bedoeld.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Er moet gewoon een contrastekker op voor buitengebruik. Daar kan de stekker van de stekkerdoos dan in. Maar nu de niet-technische kant, ik zou gewoon vragen of de eigenaar/floorwalker aanwezig is. Het is inprincipe zijn verantwoordelijkheid. Deze is er niet of wil je niet normaal te woord staan kun je verdere stappen ondernemen naar de instanties. Voor nu is een mailtje een goed idee lijkt mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zou hier ook voor gaan. Het mag dan wel een electra-issue zijn. Maar voor hetzelfde geld is de elektra in de keuken ook een drama. En anders is een extra inspectie (mocht de keuken zelf in goede staat zijn) toch geen probleem. Keuken horen hun boeltje goed op orde te hebben.

Maar toch zou ik ze eerst maar eens zelf even (desnoods anoniem) waarschuwen, om ze op de feiten te drukken.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 10-06-2017 11:08 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
AW_Bos schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:05:
[...]

Ik zou hier ook voor gaan. Het mag dan wel een electra-issue zijn. Maar voor hetzelfde geld is de elektra in de keuken ook een drama. En anders is een extra inspectie (mocht de keuken zelf in goede staat zijn) toch geen probleem.
Zou de NVWA ook op elektra controleren? En dan ook de vraag welke tijd deze langskomen, deze lampjes zijn uiteraard alleen in bedrijf aan het einde van de dag. De rest van de dag liggen ze in het plantsoen :P

Ik zat eventueel nog aan de ARBO te denken aangezien het voor de medewerkers ook gevaarlijk is. De mensen die hiervan op de hoogte zijn zullen het goed doen maar als er een groentje aan zit die niet van deze constructie op de hoogte is kan het best fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:51
Bij de eigenaar van het restaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wolfboy schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:09:
[...]
Zou de NVWA ook op elektra controleren? En dan ook de vraag welke tijd deze langskomen, deze lampjes zijn uiteraard alleen in bedrijf aan het einde van de dag. De rest van de dag liggen ze in het plantsoen :P

Ik zat eventueel nog aan de ARBO te denken aangezien het voor de medewerkers ook gevaarlijk is. De mensen die hiervan op de hoogte zijn zullen het goed doen maar als er een groentje aan zit die niet van deze constructie op de hoogte is kan het best fout gaan.
Misschien dat zij weer op hun beurt weer melding doen bij de andere organisaties als de elektra waardeloos is.
En anders even Rob de Geus die kant op laten sturen :P.

Maar eerst zou ik ze (anoniem) laten weten dat ze fout bezig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 10-06-2017 11:12 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit 'extreem onveilig' is zoals wordt beweerd. Die verlichting is geschikt voor buitengebruik, die stekkerdoos ook, en het hangt in de lucht en niet op de grond. Het verdient geen schoonheidsprijs maar ik denk dat dit wel door de beugel kan. Als één van die twee niet in orde zou zijn, dan had je een punt.

Natte stekkers erin steken is natuurlijk niet slim, maar het ergste wat kan gebeuren is dat de stop eruit slaat. Als dat niet gebeurt en er is alleen contact door het water, dan is die kring binnen no time verbroken omdat dat water snel verdampt.

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 10-06-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
Stuur ze even een mailtje dat dit niet veilig is voor een bezoeker, zeker niet als er kinderen rondrennen.
Mails worden meestal wel gelezen door de eigenaar of iemand die er iets mee kan.

[ Voor 8% gewijzigd door I-King op 10-06-2017 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Flake schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:13:
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit 'extreem onveilig' is zoals wordt beweerd. Die verlichting is geschikt voor buitengebruik, die stekkerdoos ook, en het hangt in de lucht en niet op de grond. Het verdient geen schoonheidsprijs maar ik denk dat dit wel door de beugel kan.
Een snoer met aan beide kanten een stekker (mannetje) is niet onveilig wil je zeggen?

Als je dat in de verkeerde volgorde aansluit of losmaakt dan sta je buiten met een stekker in je handen waar spanning op de pennen staat. Dat kan dus echt​ niet door de beugel.

Vandaag of morgen denkt 1 van de bezoekers dat die stekkerdoos wel handig is om even een telefoon op te laden en trekt de verkeerde stekker er uit...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Oh wacht even, wil je zeggen dat die rode stekker de bron is? En dat de voedingskabel van de stekkerdoos in de stekkerdoos zelf zit?

Okay, dat kan inderdaad niet door de beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Flake schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:25:
Oh wacht even, wil je zeggen dat die rode stekker de bron is? En dat de voedingskabel van de stekkerdoos in de stekkerdoos zelf zit?
Dat staat in de topicstart, dus ja. :p

@Wolfboy als je dat restaurant mailt misschien wat meer concentreren op dit ene feitje (verlengsnoer met 2 male stekkers), zo verpakt in dit hele verhaaltje leest de helft er blijkbaar overheen.

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 10-06-2017 11:31 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 22:13

GforceNL

Out of memory....

[...]

Dit +1, begrijp niet waarom je daar niks gezegd hebt...

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
Fair enough, kwam bij mij niet zo over. Te snel er doorheen gelezen.
Nou snap ik ook de fix die mensen hier noemen, inderdaad een contra voor buitengebruik. Easy fix. Instanties hierop afstureren zou ik wel een paardenmiddel vinden, maar de gemiddelde horeca uitbater heeft naar mijn idee niet veel waardering voor gasten die hem komen vertellen hoe hij z'n bedrijf moet runnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Flake schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:25:

Okay, dat kan inderdaad niet door de beugel.
Exact ja, zeker niet veilig te noemen zo. Mocht het waterdeel een probleem zijn dan handeld de aardlek dat wel af.
GforceNL schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:31:
[...]

Dit +1, begrijp niet waarom je daar niks gezegd hebt...
Zoals uitgelegd, het personeel was al heel druk/stressed en ik had verder weinig tijd. Het was even geen handig moment om te bespreken.
Flake schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:31:
Fair enough, kwam bij mij niet zo over. Te snel er doorheen gelezen.
Nou snap ik ook de fix die mensen hier noemen, inderdaad een contra voor buitengebruik. Easy fix. Instanties hierop afstureren zou ik wel een paardenmiddel vinden, maar de gemiddelde horeca uitbater heeft naar mijn idee niet veel waardering voor gasten die hem komen vertellen hoe hij z'n bedrijf moet runnen.
Dat paardemiddel is uiteraard alleen bedoeld als laatste redmiddel, maar ik wil wel graag weten waar je terecht zou kunnen voor zoiets. Gezien de legio antwoorden hier is er blijkbaar ook niet echt een duidelijke instantie die hierop gaat controleren.

Al kan ik me overigens niet voorstellen dat de uitbater hier niets mee gaat doen aangezien hij effectief nu onverzekerd is tegen brand, tegen diverse arbeidsongevallen, etc... dat is een risico wat geen enkele uitbater wil nemen lijkt me zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Mijn ervaring leert meer dat het laksheid is, vaak een positief antwoord wordt gegeven na adviezen maar dat het na een maand nog steeds onveranderd erbij hangt. Het lijkt me zeer sterk dat de uitbater deze situatie niet kent, de kans is namelijk klein dat de serveersters dit in elkaar hebben geschroefd, wat de vraag meteen oproept: hoe groot is de motivatie om het op te gaan lossen? Ieder normaal mens herkend dit natuurlijk als een onveilige situatie voor het personeel. Maargoed laten we de reactie op de mail maar even afwachten :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:18
Jim423 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:33:
Mijn ervaring leert meer dat het laksheid is, vaak een positief antwoord wordt gegeven na adviezen maar dat het na een maand nog steeds onveranderd erbij hangt. Het lijkt me zeer sterk dat de uitbater deze situatie niet kent, de kans is namelijk klein dat de serveersters dit in elkaar hebben geschroefd, wat de vraag meteen oproept: hoe groot is de motivatie om het op te gaan lossen? Ieder normaal mens herkend dit natuurlijk als een onveilige situatie voor het personeel. Maargoed laten we de reactie op de mail maar even afwachten :P
Dat zeg jij nu, maar nog geen week kwam een kennis van mij met een camper met een vrouwtje als aansluiting. Er ging dus ook een male male stekker in om het ding van stroom te voorzien.
Toen ik hem vertelde dat dat levensgevaarlijk was stond hij verbaasd te kijken en zei hij 'ja dat heb ik al een keer kunnen voelen'. Hij had dus al een keer aan 230v gehangen en toch heeft hij niet kunnen verzinnen dat het lag aan de constructie op zijn camper.

Ik heb hem de oplossing aangeraden. Benieuwd of hij er wat mee doet.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Wolfboy schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:45:
[...]
Exact ja, zeker niet veilig te noemen zo. Mocht het waterdeel een probleem zijn dan handeld de aardlek dat wel af

Al kan ik me overigens niet voorstellen dat de uitbater hier niets mee gaat doen aangezien hij effectief nu onverzekerd is tegen brand, tegen diverse arbeidsongevallen, etc... dat is een risico wat geen enkele uitbater wil nemen lijkt me zo.
Het vertrouwen op stoppen of een aardlekschakelaar alleen, lijkt mij sowieso onverstandig. Je weet nooit of een aardlek wel aanwezig is of dat deze het ook doet. Er wordt vooral door bedrijfjes die in de schulden zitten veel gerommeld. Valt de aardlek steeds uit vanwege overbelasting, dan wordt hij doodleuk gebypassed etc.

Voorkomen is beter!

En dit risico neemt de uitbater vermoedelijk bewust. Denk niet dat de zaterdag hulp dit gekocht en geinstalleerd heeft. Het is toch echt de uitbater/eigenaar die wat leuks met lampjes wil hebben.

Toch eerst de eigenaar tippen, maar de kans is groot dat die het niet belangrijk zal vinden. Een officiele melding is desnoods aan de brandweer te doen. Alle openbare instellingen en gelegenheden worden door de brandweer bezocht om te controleren op veiligheid. De huidige electra kan kortsluiting of electrische schokken veroorzaken.

Inspectie, zoals de NVWA is erg overbelast doordat landelijk de inspecteurs door de afgelopen kabinetten grotendeels zijn wegbezuinigd. Een bedrijf wat een product leverde wat in brand vloog, kwam er na bezoek van de inspecteur mee weg door te beweren dat het lijstje met meldingen van andere gebruikers, allemaal van mij kwamen. Dit ondanks een huisbezoek voor de intake, waarin de zaak prima werd uitgevraagd en de inspecteur blij was met de aanvullende foto's van mij. De firma had het product ingenomen om zelf onderzoek te doen, maar kon het opeens niet meer vinden daarna, waardoor de NVWA geen vervolg onderzoek kon doen. De foto's die ik van het product had waren blijkbaar ook niet voldoende. Ik kreeg een briefje dat de zaak wegens drukte en gebrek aan capaciteit zonder verdere actie werd gesloten.

Dus, daar zou ik voorlopig niet op rekenen zolang kabinetten blijven geloven dat marktwerking alles zelf wel oplost.

[ Voor 38% gewijzigd door ucsdcom op 11-06-2017 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Stap 1 inderdaad uitbater contacteren. Maar bevoegde instantie zou gemeente zijn. Overigens niet alleen voor horeca maar voor iedereen die regels overtreedt of een onveilige situatie laat voortbestaan.
google eens op 'verzoek tot handhaving <naam gemeente>', dan vindt je waarschijnlijk ergens een contactformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:01

TNW

Frank__B schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:26:
[...]

Zuiver water geleidt wel degelijk. De weerstand is echter vrij hoog (>18 mOhm / cm2).
http://www.lenntech.nl/to...water/ultrapuur-water.htm
Water uit de bosjes is geen ultra zuiver water ;)
Ik denk dat je eerder de medewerkers moet wijzen op het gevaar, het gaat tenslotte in eerste instantie om hun veiligheid. Het is aan hun om dit dan aan de leidinggevende oid door te geven.
mOhms zijn milliohms. Op die website staat dat kraanwater ongeveer 18 MOhm weerstand per cm (niet cm^2) heeft.

Een nat stekkerblok hoeft niet per se een probleem te zijn. Als je bijvoorbeeld van de fase een pad van 5 cm onafgesloten kraanwater hebt naar de aarde zou er 230 / ( 3 x 18 x 10^6) = 4,5 µA lopen (maximaal op de piek van de sinus). Dat is nog exclusief de weerstand naar de aarde (kan erg hoog zijn bij droge schoenen met rubber) of tussen twee armen (een stuk lager bij natte vingers, ~300-1000 ohms).
Regenwater wat ook nog eens langs bladeren e.d. is gestroomd kan een stuk geleidender zijn, omdat er door vervuiling zuren in kunnen zitten. Dan nog steeds, als er geaarde stekkerblokken zijn toegepast zal de aardlekschakelaar de boel op max 30mA dichtklappen.

Hoe dan ook, het blijft onwenselijk maar het lijkt me wel zo netjes om een ondernemer de kans te geven zichzelf te corrigeren alvorens de overheid erbij te betrekken.
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:39:
[...]Het water dat uit de kraan komt, zit echter vol met toegevoegde chemische stoffen die electriciteit WEL geleiden (bijv Chloor, Kalk etc)
Zoals hierboven berekend, kraanwater kan een behoorlijke weerstand hebben. Die "chemische" stoffen waar jij het over hebt zijn per definitie chemisch dus dat woord is dubbelop. Chloor komt niet veel voor in NL kraanwater. Het zijn vooral de mineralen welke na filtering overblijven en veelal uit de natuur afkomstig zijn.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
En ik heb een mail terug, ze claimen in ieder geval dat het weggehaald is :)

Geen idee of/wanneer ik weer terug ben bij het restaurant dus ik zal het niet snel controleren maar als er hier nog andere bezoekers zijn, hou je ogen open! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 20:45
KNIP.

PS: Het is niet mijn plan het restaurant in problemen te brengen of iets dergelijks, het was voornamelijk ook een vraag van waar je zoiets uberhaupt zou moeten melden
Euuh, dan bij het restaurant gewoon? Als die het niet oppakken dan is de volgende stap bijvoorbeeld de brandweer of de NVWA.
Maar die zullen er wel melding van maken en dus heeft het restaurant er wel een probleem bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
MuddyMagical schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:53:
[...]

Euuh, dan bij het restaurant gewoon? Als die het niet oppakken dan is de volgende stap bijvoorbeeld de brandweer of de NVWA.
En dat was dus de vraag ;)

Gezien de enorme lijst met verschillende antwoorden hier zou ik zeggen dat het een vrij legitieme vraag is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 20:45
Wolfboy schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:57:
[...]

Gezien de enorme lijst met verschillende antwoorden hier zou ik zeggen dat het een vrij legitieme vraag is
Snap ik, maar ik doel op de P.S.

1. Je wilt het restaurant niet in problemen brengen. Dan moet je het bij de bedrijfsleider melden.
2. Het maakt niet uit dat het restaurant in de problemen komt: Bel de NVWA, vraag of je dit soort dingen hier moet melden, zo niet, bel de brandweer. Één van die twee gaat je óf helpen óf naar het juiste loket sturen.

Case closed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Al aan gedacht om het te melden bij het restaurant zelf dat het onveilig is? Bedoel, als jij de veiligheid zo'n groot probleem vindt, kun je er immers ook zelf wat aan doen. Dan kan het immers ook direct opgepakt worden ipv dat eerst iemand anders agentje moet gaan spelen en het dan alleen maar langer duurt.
Wolfboy schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:57:

Waarom is het een probleem om het zelf te melden bij het restaurant? Dat lijkt mij de kortste klap namelijk, al dat moeilijke gedoe tegenwoordig... :+

De veiligheid boeit jou immers ook alleen maar zolang je daar te gast bent, dunkt mij. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2017 13:21 ]

Pagina: 1