Toon posts:

Van 2 laptops 1 maken? (i5 vs i3)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral, bedankt om dit topic aan te klikken! Ik heb enorm weinig kennis van computers, jammer genoeg, en hoop dat er iemand mij kan helpen. Ik heb door een toeval momenteel 2 laptops in mijn bezit. Eerst en vooral zal ik de links van deze toestellen hier plaatsen

Laptop 1
Voordelen: i5 processor, snelle laptop.
Nadelen: casing slecht onderhouden, kleiner scherm, draait op fake Windows 7 ultimate.

Laptop 2
Voordelen: groot scherm, netjes onderhouden, originele Windows 7 ultimate.
Nadelen: iets trager, kan mogelijk mijn programma's niet aan.

Nu, laptop 1 is gekregen van een kennis onder voorwaarden, en mag niet verkocht worden, wel aangepast. Laptop 2 is gekocht van een vriendin, en dus mijn toestel. Mijn doel is om fotobewerking uit te voeren, en dus vooral Adobe photoshop en lightroom te draaien. Verder durf ik wel eens te gamen, denk dan aan the sims 4, fallout, gta,...
Ik vrees dat laptop 2 (mijn favoriet) daarvoor niet sterk genoeg gaat zijn.

Nu, de vraag natuurlijk! Is het mogelijk de i5 chip van laptop 1 in laptop 2 te plaatsen, inclusief alles dat nodig is om deze chip te laten werken?

Alvast bedankt!
Groetjes, Koetjesreep

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-06-2017 10:13)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
De CPU's kunnen tussen deze laptops wel overgezet worden.

Hier foto's hoe je de K72JR uit elkaar haalt en daar is duidelijk een CPU met socket te zien, deze is niet vast gesoldeerd: https://bipedu.wordpress..../asus-a72j-k72jr-cooling/

En hier hetzelfde voor de Probook 6550b: https://www.ifixit.com/Gu...l+Paste+Replacement/37688. Ook duidelijk een CPU in een socket, niet vastgesoldeerd.

Zoals te zien is het dus wel mogelijk, maar je moet er de laptops praktisch helemaal voor demonteren. Het scherm kan wel op zijn plaats blijven, daarvan moet je alleen een kabeltje los maken. Ik heb zo ook al wel eens door onhandigheid de flatcable connector van het toetsenbord stuk gemaakt, mijn vader gebruikt nu een Dell E6420 zonder toetsenbord :), als desktop.

En ik zou dan wel overzetten naar de Asus, die heeft een AMD videokaart. De ingebouwde videokaarten van die Arrandale processors stellen helemaal niets meer voor, daar moet de Probook het nog mee doen.

Alle reacties

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ook laptop 1 is niet snel genoeg voor deze games helaas.
Verder zal het complete moederbord dan overgezet moeten worden.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-11 18:11
Nope. Deze chips hebben BGA sockets en worden dus gesoldeerd aan het moederbord en zijn daarom niet te vervangen.

Hm.. ff verder gekeken, het is mogelijk dat ze in PGA zijn uitgevoerd en dus niet gesoldeerd, zijn. Maar de kans is groot dat ze wel gesoldeerd zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door heggico op 09-06-2017 16:20 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Ik denk op zich zelfs dat je voor games met laptop 2 al verder gaat komen dan met no.1. Nog steeds niet ver, maar wel verder ;)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Je zou wat onderdelen kunnen uitwisselen, denk aan geheugen en de hardeschijf. Processor is in theorie ook mogelijk maar daarvoor zul je wat meer onderzoek moeten doen. Ik lees net dat die gesoldeerde cpu's zijn. Dan heb je voor wat de cpu betreft wel een beetje pech...

Grappig stukje;

Faraga's Tweakblog: Laptopupgrades op een nieuw niveau getild - De geschieden...

Interpolis, glashelder!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden!
Jammer dat het niet overgezet kan worden. Ik ga voor mijzelf beslissen welke laptop ik zelf het fijnste vind voor het fotobewerken, en die houd ik dan. Het gamen is in principe maar bijzaak, ik kan makkelijk zonder de games. Nogmaals bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Thelbex, gaaf verhaal zeg! Jammer genoeg ben ik blijkbaar een kneus met het zelf knutselen aan laptops, ik heb mijn vorige laptop onherstelbaar stuk gekregen door het scherm te willen vervangen, dus ik blijf er zelf wel gewoon af. Wel fijn om te weten dat de Acer wel volledig aanpasbaar is! De accu mist trouwens, zag ik net. Misschien dan toch die betere cpu bestellen en eens rondhoren bij mijn vriendjes wie dat kan installeren!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:11
De Probook heeft gegarandeerd een PGA socket. Ik vermoed de Asus ook. In die tijden werd nog niet alles BGA vastgesoldeerd. Met een beetje sleutelwerk kun je dus zo de i5 in de Asus zetten. Ook kun je, afhankelijk van de huidige setup, het geheugen van de Asus upgraden en mogelijk de harde schijf uit de Probook erbij zetten.

Disclaimer: Ik verkoop dit soort laptops professioneel. Weliswaar voornamelijk iets nieuwere EliteBooks, maar ik ben alsnog redelijk bekend met dit soort modellen.

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
De CPU's kunnen tussen deze laptops wel overgezet worden.

Hier foto's hoe je de K72JR uit elkaar haalt en daar is duidelijk een CPU met socket te zien, deze is niet vast gesoldeerd: https://bipedu.wordpress..../asus-a72j-k72jr-cooling/

En hier hetzelfde voor de Probook 6550b: https://www.ifixit.com/Gu...l+Paste+Replacement/37688. Ook duidelijk een CPU in een socket, niet vastgesoldeerd.

Zoals te zien is het dus wel mogelijk, maar je moet er de laptops praktisch helemaal voor demonteren. Het scherm kan wel op zijn plaats blijven, daarvan moet je alleen een kabeltje los maken. Ik heb zo ook al wel eens door onhandigheid de flatcable connector van het toetsenbord stuk gemaakt, mijn vader gebruikt nu een Dell E6420 zonder toetsenbord :), als desktop.

En ik zou dan wel overzetten naar de Asus, die heeft een AMD videokaart. De ingebouwde videokaarten van die Arrandale processors stellen helemaal niets meer voor, daar moet de Probook het nog mee doen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog hele goed en duidelijke antwoorden, bedankt daarvoor iedereen!
@MacPoedel raad jij een computershop aan, of zou ik dit eventueel zelf kunnen? Ook vraag ik me af of ik die legitieme win 7 dan nog wel heb, of dat die valse verdie wordt door de harde schijf van de HP in de Asus te steken.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 10:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:15:
@MacPoedel raad jij een computershop aan, of zou ik dit eventueel zelf kunnen? Ook vraag ik me af of ik die legitieme win 7 dan nog wel heb, of dat die valse verdie wordt door de harde schijf van de HP in de Asus te steken.
Het is alsnog de vraag of het gaat werken; misschien is biedt het moederbord van laptop 2 wel helemaal geen ondersteuning voor de CPU van laptop 1. Dat het fysiek past, is nog geen garantie dat het ook echt gaat werken. Verder zit je ook met koeling: die is berekend op de i3 processor en niet op de i5. De kans is wel groot dat het allemaal werkt, maar niet 100%. Overigens, je zult inderdaad de hele laptop open moeten halen, CPU wisselen, nieuwe koelpasta etc. etc. Een computershop zal dit best willen doen, maar dat gaat je denk ik best wat kosten en ze zullen geen garantie durven geven.

Windows 7 zul je opnieuw moeten gaan installeren als je de harde schijf gaat wisselen. Of je moet uren en uren willen prutsen met allerlei drivercleaners etc. (en ja dan hou je de 'valse' versie) maar ik zou lekker gewoon even formatteren en Windows er opnieuw op knallen. Dan kun je wel je officiele licentie blijven gebruiken overigens.

• MacPoedel
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:15:
Ik weet niet of een computershop dit gaat willen doen. En ik kan je ook niet echt een goede shop adviseren aangezien ik in België woon, tenzij je ook van België bent, maar dan nog ken ik eigenlijk geen capabele shops, bij Auva in Hasselt (voorheen Eurosys) zitten in elk geval een bende knoeiers waar ik dit nooit zou overlaten, maar die zouden je toch ook liever een nieuwe laptop aansmeren.

Je kunt het ook door een mede tweaker laten uitvoeren, sommigen bieden hun diensten aan op V&A, bv hier categorie: Computerhulp.

Wat betreft je Windows versie, je blijft toch gewoon opstarten vanop de harde schijf van de Asus? Je kunt er wel de harde schijf van de HP bij plaatsen en formatteren, om te gebruiken als tweede schijf. De licentie vervalt normaal gezien niet, zelfs wanneer de pc een andere CPU ontdekt. Ik heb hetzelfde met een laptop met Windows 7 Home gedaan, ging van Core i3 naar Core i5, en de licentie bleef actief. Desnoods kun je ook de geldige licentie code noteren en gebruiken bij een Windows herinstallatie.
Icephase schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Het is alsnog de vraag of het gaat werken; misschien is biedt het moederbord van laptop 2 wel helemaal geen ondersteuning voor de CPU van laptop 1. Dat het fysiek past, is nog geen garantie dat het ook echt gaat werken. Verder zit je ook met koeling: die is berekend op de i3 processor en niet op de i5. De kans is wel groot dat het allemaal werkt, maar niet 100%. Overigens, je zult inderdaad de hele laptop open moeten halen, CPU wisselen, nieuwe koelpasta etc. etc. Een computershop zal dit best willen doen, maar dat gaat je denk ik best wat kosten en ze zullen geen garantie durven geven.

Windows 7 zul je opnieuw moeten gaan installeren als je de harde schijf gaat wisselen. Of je moet uren en uren willen prutsen met allerlei drivercleaners etc. (en ja dan hou je de 'valse' versie) maar ik zou lekker gewoon even formatteren en Windows er opnieuw op knallen. Dan kun je wel je officiele licentie blijven gebruiken overigens.
Het is een terechte opmerking dat het moederbord misschien geen Core i5 ondersteunt, maar als je de tijd neemt om daar op te wijzen, kun je ook opzoeken of er van de K72JR geen varianten zijn met Core i5, en die zijn er wel. De Core i3 350M en Core i5 520M kwamen ook op ongeveer hetzelfde moment uit, dat garandeert bijna dat de chipset de microcode heeft om beide CPU's te ondersteunen. Verder hebben beide processors hetzelfde TDP, en heeft de K72JR een dedicated GPU waardoor die al wat uitgebreider koeling heeft.

Maar dus ja akkoord, er is een kans dat laptop 2 de CPU van laptop 1 niet ondersteunt, het is mogelijk dat Asus dit onmogelijk gemaakt heeft (ik schat dit wel heel onwaarschijnlijk). Maar het ergste wat kan gebeuren in dit geval is dat de laptop niet opstart.

Bij laptops kan het inderdaad wel ingewikkelder zijn dan desktops om te upgraden (en het is met nieuwe laptops praktisch onmogelijk), een recent voorbeeld waarbij de socket niet veranderde maar oudere laptops een nieuwere CPU niet ondersteunden was de overgang van Sandy Bridge naar Ivy Bridge, je kon vaak geen Sandy Bridge laptop upgraden naar Ivy Bridge omdat de laptopfabrikanten het vertikten om het BIOS daarvoor te updaten. Maar binnen dezelfde generatie is het meestal niet zo'n probleem.
Pagina: 1