Combi-oven kaduuk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Dag allemaal,

Ik heb hier een combi-oven (Whirlpool MT 277) waarvan het ovengedeelte niet werkt. De magnetron werkt prima, maar zodra ik de oven aanzet springt er ergens bij de ingangs cap een flinke vonk over en springt de zekeringsautomaat van de keuken.

Een paar waarnemingen:
* Hoofdverwarmingselement: 40 ohm (achterkant, zie foto 2)
* Beide grillelementen in serie: 55 ohm (bovenop, zie foto 1)
* Bovenkant printplaat lichtjes zwart geworden door gebruik gok ik.

Graag suggesties waar ik verder kan zoeken naar het probleem.

Groeten Rick

Oven elektronica
D'n achterkant

[ Voor 11% gewijzigd door rvanpruissen op 11-06-2017 09:43 . Reden: Foto's opnieuw geuploadedtet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Een nieuwe kopen..
Tenzij je nog garantie hebt.
Zelf gaan lopen pielen aan een apparaat van 1000+ watt zonder heel veel kennis acht ik niet heel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
NO_Excuses schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:50:
Een nieuwe kopen..
Tenzij je nog garantie hebt.
Zelf gaan lopen pielen aan een apparaat van 1000+ watt zonder heel veel kennis acht ik niet heel verstandig.
Neptweaker alert ;-)

Ik ben me bewust van de gevaren en zou dit graag fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Je mag mij een neptweaker noemen wat je wil, maar het gaat tegen mijn principes in om iemand advies te dat mogelijk een brand veroorzaakt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

rvanpruissen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:32:
Dag allemaal,

Ik heb hier een combi-oven (Whirlpool MT 277) waarvan het ovengedeelte niet werkt. De magnetron werkt prima, maar zodra ik de oven aanzet springt er ergens bij de ingangs cap een flinke vonk over en springt de zekeringsautomaat van de keuken.

Een paar waarnemingen:

Graag suggesties waar ik verder kan zoeken naar het probleem.

Groeten Rick

[afbeelding]

[afbeelding]
toon volledige bericht
Schema's zijn terug te vinden op Internet. Ik zou eerst eens proberen te achterhalen waarom hij spontaan vonkt. Kan iets zijn binnen het systeem. Ik heb wel eens zo iets opgelost door een isolator tussen de vonkende delen te zetten. met als gevolg dat het hele geval een maand later spontaan in vlammen op ging "letterlijk" omdat de oorzaak van de vonken veel dieper lag.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
NO_Excuses schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:45:
Je mag mij een neptweaker noemen wat je wil, maar het gaat tegen mijn principes in om iemand advies te dat mogelijk een brand veroorzaakt :p
I know, I know, iemand moet dit advies altijd even geven, waarvoor dank. Ik ben het met je eens, maar wil toch graag ook uitvinden wat er mis is met dit ding en mijn elektronica skills verbeteren.
Wim-Bart schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:51:
[...]

Schema's zijn terug te vinden op Internet. Ik zou eerst eens proberen te achterhalen waarom hij spontaan vonkt. Kan iets zijn binnen het systeem. Ik heb wel eens zo iets opgelost door een isolator tussen de vonkende delen te zetten. met als gevolg dat het hele geval een maand later spontaan in vlammen op ging "letterlijk" omdat de oorzaak van de vonken veel dieper lag.
Schema's heb ik niet kunnen vinden (zoals zo vaak). Ik zou graag niet het symptoom bestrijden (de vonken) maar de oorzaak van de problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 15:09
rvanpruissen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:32:
Dag allemaal,

Een paar waarnemingen:
Aangezien je bij beide verwarmingselementen kan komen. Begin eerst eens met het element los te koppelen en plaats ipv het element eens een ouderwetse gloeilamp op de aansluiting als belasting. Schakel daarna de oven in om te zien of de gloeilamp aangaat of dat de zekering weer springt. Als de zekering niet springt is de kans groot dat het element defect is. Springt de zekering wel dan kan je verder zoeken in de aansturing :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:57
Meet eens het element ten opzichte van massa. Elementen hebben nog wel eens de neiging om te lekken naar massa. Kan natuurlijk ook de motor (achterzijde) zijn. Is het de grill (boven) of de convectie welke het probleem veroorzaakt? Probeer ze eens afzonderlijk.

Ik denk dat die grill elementen overigens niet in serie staan, maar parallel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:57
Even een megger op de elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-07 20:16
rvanpruissen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:25:
[...]

I know, I know, iemand moet dit advies altijd even geven, waarvoor dank. Ik ben het met je eens, maar wil toch graag ook uitvinden wat er mis is met dit ding en mijn elektronica skills verbeteren.
Heel leuk, maar het is simpelweg de risico's niet waard. Wat nu als je het probleem denkt te hebben gefixt, en over drie maanden je hele woning afbrandt? Je moet verder nadenken dan je neus lang is hier; veel plezier met je verzekering uit te laten betalen als jij hebt lopen beunhazen aan de oven 8)7

Daarnaast moet je sowieso niet aan een magnetron lopen prutsen. Daar ben je niet voor opgeleid/gekwalificeerd en als er iets mis gaat ben je de sjaak.

Er zijn gewoon een aantal apparaten waar je niet zomaar aan moet gaan pielen. Doe je dat wel, dan heb je een flinke kans dat je een grotere levensles leert dan alleen een lesje elektronica.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Gewonen ovens zijn qua reparatie simpel:
Trek de elementen los (en isoleer de aansluitingen).
Is het probleem dan weg, schijf de oven af (elementen vervangen is simpel maar vervangers zijn niet te vinden).
is het probleem niet weg dan is hij waarschijnlijk te repareren, meestal zit het dan ergens in een condensator op de printplaat of iets simpels als geschaafde bekabeling.

Alleen hier zit ook een magnetron in, ook hele simpele dingen maar werken op hoogspanning (> 5000V), das is niet iets om zonder ervaring bij in de buurt te klooien. Ik zie op je foto ook dat die hoogspanning totaal niet afgeschermd is, daar kan je simpel bij en die spanning is er niet af als je de stekker eruit trekt.

Als je dit ding wil repareren raad ik je sterk aan of er iemand bij te halen die wel snapt hoe je met hoogspanning werkt, uitleg via internet is een slecht idee als de basiskennis afwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meh waarom laden de foto's maar half?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
link0007 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:01:
[...]

Heel leuk, maar het is simpelweg de risico's niet waard.
Nogmaals dank voor je tip, maar of het de risico's waard is kun jij niet voor mij bepalen.
SA007 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 00:35:
Gewonen ovens zijn qua reparatie simpel:
Trek de elementen los (en isoleer de aansluitingen).
Dit idee had ik ook, maar ik wil niet de zekeringsautomaat 100x laten klappen eigenlijk :) Maar goed, dat blijft redelijk beperkt zo. Dank ook voor de veiligheidstips.
Damic schreef op zondag 11 juni 2017 @ 00:48:
Meh waarom laden de foto's maar half?
Hmmm, die deden het voorheen prima :?
EDIT: Foto's zijn gefixt
Pagina: 1