Versterker of A/V-receiver kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-10 14:15
Hallo,

Momenteel gebruik ik een oude Technics audioversterker uit de jaren 90 die ik ooit tweedehands heb gekocht, maar deze is aan vervanging toe. Ik weet was aan het kijken in de pricewatch en zie daar veel leuke modellen, maar eigenlijk weet ik niet wat ik best aanschaf.

Momenteel is mijn versterker aangesloten op mijn desktop PC en mijn platenspeler. TV heb ik niet want dat kijk ik toch niet. Later ben ik echter wel van plan een TV (of beamer) te kopen.

Mijn vraag: doe ik er goed aan om nu te investeren in een A/V receiver voor moest ik over een paar jaar een TV kopen, of koop ik beter gewoon een audioversterker nu aangezien ik toch nog voor geruime tijd enkel audio zal gebruiken?

Ik wil gewoon vermijden om nu een A/V-receiver te kopen met bepaalde functionaliteiten (budget max 350-400) en die nog een aantal jaar enkel voor audio te gebruiken, en dan over een paar jaar te weten komen dat de video-kant ervan ondertussen al weer (te) verouderd is...

Hoe gaat het met de ontwikkelingen bij A/V-receivers? Kan je nu een apparaat kopen voor zo'n bedrag en daar vele jaren profijt aan hebben? Of doe ik er beter aan om het momenteel enkel bij audio te laten, aangezien ik voorlopig alleen dat nodig heb?

Bedankt!

E.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

elzenkoning schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:18:
Ik wil gewoon vermijden om nu een A/V-receiver te kopen met bepaalde functionaliteiten (budget max 350-400) en die nog een aantal jaar enkel voor audio te gebruiken, en dan over een paar jaar te weten komen dat de video-kant ervan ondertussen al weer (te) verouderd is...
Alleen om die reden kan je de mogelijke aanschaf van een receiver al laten vallen. Eerst hadden we HDMI 2.0 op receivers wat redelijk nieuw was, maar HDMI 2.0 met HDCP 2.2 is pas weer een serie later. Als je nu een receiver koopt zit die combinatie er eigenlijk wel op en ben je voor nu up to date. Echter heeft de organisatie achter HDMI nu al aangekondigd met HDMI 2.1 te komen met nog hogere bandbreedte. Oftewel als je een future proof receiver wil kopen gaat je dat niet lukken. Er zijn merken (NAD) die losse modules leveren zodat je alleen het HDMI board een upgrade kan geven naar een nieuwere standaard. Moet dat board alleen wel gemaakt worden en het kost je na x jaar sowieso weer geld. Maar als je nu een stereoversterker koopt en over x jaar na een receiver wil kost dat je ook geld.

De vraag is alleen wat heb je nodig. Zo hebben AV receivers wel wat voordelen ten opzichte van een pure stereo versterker. HDMI heb je dan in dit geval niet nodig, maar USB, netwerk of S/PDIF zit vrijwel op elke receiver maar niet op elke stereo versterker. Dus als je voor 400 euro een receiver hebt die doet wat je wilt en je gebruikt de video niet dan zou dat toch mijn voorkeur hebben boven een stereoversterker die duurder is of mogelijk bepaalde opties mist.

Let wel dat de huidige Technics een Phono In heeft. Dat is iets wat je denk ik niet gaat vinden op een receiver binnen het budget. Of je moet de Phono niet gebruiken en een ingebouwde versterker in de platenspeler hebben of een externe voorversterker hebben. Dan heb je dat issue niet bij een volgende aanschaf.

Wat eventueel nog kan is nu een stereoversterker kopen met HT Pass Through. Heb je nu niets aan maar als je dan ooit een receiver koopt kan je de stereoversterker behouden en via daar alle stereobronnen op afspelen. Alle surround sluit je dan aan via de dan nog te kopen receiver. Niet iedereen vindt die opzet wat toevoegen, maar het is wel lekker audiofiel om de set zo op te bouwen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Bedankt alvast voor je antwoord! Voorlopig wordt het dan vermoedelijk een audioversterker inderdaad.

Veel opties heb ik momenteel zeker niet nodig. Wat zijn precies de voordelen van USB en netwerkaansluiting? Momenteel is mijn desktop gewoon aan de AUX-input verbonden met mijn versterker, maar je zou dat dus ook met USB kunnen doen? Is dat beter?
Idem voor netwerkaansluiting: wat doe je daar precies mee? Is dat om met een NAS te verbinden of zo?

Ik heb deze speakers trouwens: Mission M73

Voor de versterker dacht ik aan dit:
- Phono-input
- Afstandsbediening ;)
- <300€
- Liefst zwart

Als ik even kijk in de pricewatch zijn er best wel wat modellen beschikbaar.

Wat zou je aanraden uit deze modellen? Zijn er merken of modellen die je kan aanraden (of afraden)? Overigens, moet ik me iets aantrekken van het grote verschil in vermogen tussen sommige modellen?

Ik zag bijvoorbeeld deze Yamaha R-S300 zwart die er erg interessant uit ziet; het vermogen daarvan is 50W. Deze Onkyo TX-8020 Zwart daarentegen kost een stuk minder maar heeft dan weer 90W vermogen?

Ik heb in ieder geval geen enorme volumes nodig, ik neem aan deze Yamaha meer dan genoeg is voor in een huiskamer?

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar een Pioneer VSX-S520D / Onkyo TX-L50 (zijn in principe dezelfde receivers). Helaas Wel iets duurder (500 euro :( ) maar dan heb je wel Klasse D (véél compacter voor hetzelfde vermogen), Wifi, DAB (voor de 'D' modellen), ingebouwde chromecast, alle laatste standaarden (HDMI 2, HDCP, blabla) en een phono ingang. Vooral de compactheid is mooi :)
Idem voor netwerkaansluiting: wat doe je daar precies mee? Is dat om met een NAS te verbinden of zo?
Wel, je kunt er je chromecast, spotify of internetradio mee streamen. Ook kun je de audio naar externe speakers streamen.

Als je trouwens alleen een audioversterker wilt, waarom is je technics dan aan vervanging toe? Alleen omdat geen afstandsbediening heeft? Als je toch een nieuwe versterker koopt, dan wil je toch niet alleen een analoog ding? Dan wil je toch tenminste nieuwe features (zoals Klasse D, waardoor een versterker véél compacter kan en minder energie verbruikt), internet streaming, DAB, etc. Anders kun je imho net zo goed een 2e handse jaren 90 versterker kopen, die zijn nét zo goed. Maar die heb je dus al :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:44:
Kijk eens naar een Pioneer VSX-S520D / Onkyo TX-L50 (zijn in principe dezelfde receivers). Helaas Wel iets duurder (500 euro :( ) maar dan heb je wel Klasse D (véél compacter voor hetzelfde vermogen), Wifi, DAB (voor de 'D' modellen), ingebouwde chromecast, alle laatste standaarden (HDMI 2, HDCP, blabla) en een phono ingang. Vooral de compactheid is mooi :)
Die zijn helaas wel stevig boven het budget... Compactheid is echter geen issue voor mij, mijn platenspeler en versterker staan toch naast elkaar en er is plaats genoeg, dus niet echt een issue.

Hoe bedoel je in "principe dezelfde" trouwens? Qua specificaties?
Wel, je kunt er je chromecast, spotify of internetradio mee streamen. Ook kun je de audio naar externe speakers streamen.
Hmmm, dan denk ik dat ik echt geen netwerkaansluiting nodig heb, dat zijn zaken die ik toch niet zou gebruiken.
Als je trouwens alleen een audioversterker wilt, waarom is je technics dan aan vervanging toe? Alleen omdat geen afstandsbediening heeft? Als je toch een nieuwe versterker koopt, dan wil je toch niet alleen een analoog ding? Dan wil je toch tenminste nieuwe features (zoals Klasse D, waardoor een versterker véél compacter kan en minder energie verbruikt), internet streaming, DAB, etc. Anders kun je imho net zo goed een 2e handse jaren 90 versterker kopen, die zijn nét zo goed. Maar die heb je dus al :P
Tegenwoordig hapert hij regelmatig: soms werkt één van de kanalen niet voor een tijdje, of geeft hij een vervormd geluid. Soms gaat het vanzelf over na een tijdje, en als dat niet zo is dan is tot nu toe de enige oplossing daarvoor - hoe vreemd het ook mag klinken - om de 'tone control'-knop een klein beetje in te drukken of zijwaarts te bewegen waardoor je wat gekraak hoort en de kanalen wat geswitcht worden, of het volume even ver open te draaien... Geen idee hoe het komt, maar praktisch is het niet, maar gezien de leeftijd kan dat natuurlijk wel.

Wel, dat was ook wat ik eerst dacht, daarmee dat ik ook naar A/V-receivers aan het kijken was, maar zaken zoals (internet)radio, chromecast, netwerkaansluiting etc. zijn dingen die ik toch niet zou gebruiken... Al mijn muziek staat op mijn PC, en af en toe zet ik een LP op...

Een lager energieverbruik is natuurlijk wel interessant. Waar zie je trouwens de klasse van de versterker? Bij die Yamaha vind ik dat nergens terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je je Technics niet gewoon door een handig iemand na laten kijken? Even kijken of er brakke condensatoren zijn / slechte soldeerverbindingen en even de potmeters schoonmaken en hij zou weer jaren meekunnen... Weggooien van zo'n mooie Technics is volgens mij zó zonde aangezien bijvoorbeeld zo'n nieuwe Onkyo TX-8020 (nouja, op een ingebouwde DAC en afstandsbediening na) niet zoveel meerwaarde biedt. Anders zou je gewoon 2e hands naar iets soortgelijks kunnen zoeken. Of wil je echt perse iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:59:
Kun je je Technics niet gewoon door een handig iemand na laten kijken? Even kijken of er brakke condensatoren zijn / slechte soldeerverbindingen en even de potmeters schoonmaken en hij zou weer jaren meekunnen... Weggooien van zo'n mooie Technics is volgens mij zó zonde aangezien bijvoorbeeld zo'n nieuwe Onkyo TX-8020 (nouja, op een ingebouwde DAC en afstandsbediening na) niet zoveel meerwaarde biedt. Anders zou je gewoon 2e hands naar iets soortgelijks kunnen zoeken. Of wil je echt perse iets nieuws?
Helaas ken ik niet meteen iemand met kennis daarvan. Heb je misschien enig idee wat zo'n nazicht zou kosten? Ik heb 'm een paar jaar geleden gekocht voor iets van een 80€ trouwens.

Is dat dan zo'n goede versterker trouwens, dat het zonde zou zijn? :D

Als ik er nu een andere zou kopen zou ik deze keer niet voor tweedehands gaan denk ik, net om issues als dit te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elzenkoning schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:43:
[...]

Helaas ken ik niet meteen iemand met kennis daarvan. Heb je misschien enig idee wat zo'n nazicht zou kosten? Ik heb 'm een paar jaar geleden gekocht voor iets van een 80€ trouwens.

Is dat dan zo'n goede versterker trouwens, dat het zonde zou zijn? :D

Als ik er nu een andere zou kopen zou ik deze keer niet voor tweedehands gaan denk ik, net om issues als dit te vermijden.
Ik heb een tweedehands Marantz receiver. Ondertussen jaja, 14 jaar in gebruik. Zegt niets tweedehands. Je kan zoveel mooi spul tweedehands kopen van Hifi gekken die om het jaar iets nieuws willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Op amazon.de is die slimline pioneer receiver ongeveer 450 euro. Scheelt mogelijk nog iets.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FeaR schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Alleen om die reden kan je de mogelijke aanschaf van een receiver al laten vallen. Eerst hadden we HDMI 2.0 op receivers wat redelijk nieuw was, maar HDMI 2.0 met HDCP 2.2 is pas weer een serie later. Als je nu een receiver koopt zit die combinatie er eigenlijk wel op en ben je voor nu up to date. Echter heeft de organisatie achter HDMI nu al aangekondigd met HDMI 2.1 te komen met nog hogere bandbreedte. Oftewel als je een future proof receiver wil kopen gaat je dat niet lukken. Er zijn merken (NAD) die losse modules leveren zodat je alleen het HDMI board een upgrade kan geven naar een nieuwere standaard. Moet dat board alleen wel gemaakt worden en het kost je na x jaar sowieso weer geld. Maar als je nu een stereoversterker koopt en over x jaar na een receiver wil kost dat je ook geld.

De vraag is alleen wat heb je nodig. Zo hebben AV receivers wel wat voordelen ten opzichte van een pure stereo versterker. HDMI heb je dan in dit geval niet nodig, maar USB, netwerk of S/PDIF zit vrijwel op elke receiver maar niet op elke stereo versterker. Dus als je voor 400 euro een receiver hebt die doet wat je wilt en je gebruikt de video niet dan zou dat toch mijn voorkeur hebben boven een stereoversterker die duurder is of mogelijk bepaalde opties mist.

Let wel dat de huidige Technics een Phono In heeft. Dat is iets wat je denk ik niet gaat vinden op een receiver binnen het budget. Of je moet de Phono niet gebruiken en een ingebouwde versterker in de platenspeler hebben of een externe voorversterker hebben. Dan heb je dat issue niet bij een volgende aanschaf.

Wat eventueel nog kan is nu een stereoversterker kopen met HT Pass Through. Heb je nu niets aan maar als je dan ooit een receiver koopt kan je de stereoversterker behouden en via daar alle stereobronnen op afspelen. Alle surround sluit je dan aan via de dan nog te kopen receiver. Niet iedereen vindt die opzet wat toevoegen, maar het is wel lekker audiofiel om de set zo op te bouwen.
De Pioneer VSX 831 heeft anders een Phono ingang hoor. De meeste recente VSX modellen hebben dat wel.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

elzenkoning schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:36:
Veel opties heb ik momenteel zeker niet nodig. Wat zijn precies de voordelen van USB en netwerkaansluiting? Momenteel is mijn desktop gewoon aan de AUX-input verbonden met mijn versterker, maar je zou dat dus ook met USB kunnen doen? Is dat beter?
Er zijn twee types USB te vinden waar je iets mee kan. Je hebt namelijk ook receivers met alleen USB om Firmware Upgrades te doen en verder niets. De ene variant waar je iets mee kan is om bestanden direct vanaf een USB-stick af te kunnen spelen. De andere is inderdaad om bijvoorbeeld een PC op aan te sluiten. De laatste kan beter zijn als de DAC die in de receiver zit en het digitale USB-signaal om zet naar analoog beter is dan de DAC in de PC waarmee je nu via AUX hebt verbonden. Let wel dat het verschillende inputs zijn.
Notna schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:57:
[...]
De Pioneer VSX 831 heeft anders een Phono ingang hoor. De meeste recente VSX modellen hebben dat wel.
Er zijn vast nog meer uitzonderingen te vinden. Ik ken (gelukkig) niet elke serie of exotisch merk uit mijn hoofd qua specificaties. Het gros van de budget receivers heeft zo'n ingang niet, dat was het punt.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 10-06-2017 19:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FeaR schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:15:
[...]

Er zijn twee types USB te vinden waar je iets mee kan. Je hebt namelijk ook receivers met alleen USB om Firmware Upgrades te doen en verder niets. De ene variant waar je iets mee kan is om bestanden direct vanaf een USB-stick af te kunnen spelen. De andere is inderdaad om bijvoorbeeld een PC op aan te sluiten. De laatste kan beter zijn als de DAC die in de receiver zit en het digitale USB-signaal om zet naar analoog beter is dan de DAC in de PC waarmee je nu via AUX hebt verbonden. Let wel dat het verschillende inputs zijn.

[...]

Er zijn vast nog meer uitzonderingen te vinden, maar het gros van de budget receivers heeft zo'n ingang niet, dat was het hele punt.
De recentere Onkyo / Pioneer receivers hebben ze weer sinds een tijd afwezig te zijn geweest. Gelukkig zitten ze ook nog eens in het lagere segment met die modellen ;)

Maar ik snap wat je bedoelt; ze zijn ook echt heel lang niet meer gebruikt..

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1