Ook hosting aanbieden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 21:16
Hey

Ik heb mijn eigen web-ontwikkeling service opgestart (*knip spam*) waar ik binnen 3 weken
mijn eigen kleine bedrijfje van ga maken.

Langzaam aan begin ik klanten te krijgen maar ik heb een praktisch vraagje.
Als je een website voor iemand hebt gemaakt, bied je dan ook hosting aan voor die persoon?
Of geef je gewoon de website-bestanden op een USB en klaar?

Als je hosting aanbied, gebruik je dan shared hosting? En hoe precies regel je dan die
jaarlijkse betaling?

Deze vraag omdat misschien vele mensen niet eens weten wat hosting is en hoe
ze dit moeten opzetten, en ze puur aan de USB-stick niet veel hebben dan.

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 09-06-2017 15:02 . Reden: Link naar je website is irrelevant en dus spam. ;) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:30
Vraag eens een website aan zonder iets in te vullen, dan krijg ik een mooie error.

Daarnaast is het maar net hoe je het zelf wilt aanbieden. Voordeel van zelf de hosting regelen is dat je deze zelf onder controle hebt en niet afhankelijk bent van andere voor het wel of niet werken van je website.

Over betalingen is vast genoeg te vinden op internet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-10 13:33
Eigenlijk is dit letterlijk de vraag "hoe moet ik mijn product aanbieden", dat zal je eigen keuze zijn.

Wel moet je nadenken over hoe je klanten erin staan. Ik zou zelf een werkende website verwachten ala klant (opgeleverd krijgen), niet iets dat ik zelf nog in elkaar moet gaan toveren. Want ja...hoe anders zie ik of jij levert wat je beloofd hebt?

Maar goed, iedere hostingprovider heeft andere pakketten, uptime garanties en performance standaarden. Dit zul je in beide gevallen van tevoren moeten afstemmen met je potentiele klant. Bedenk wel dat als je de klant zelf de hosting laat regelen...dat je misschien niet je performance kan bieden die je wel belooft...wie weet sluiten ze wel een te goedkoop abbonementje af (bij wijze van).

Denk ook na hoe jij de support gaat afhandelen. Een website opleveren betekent nog niet dat je overal vanaf bent.

Tevens moet je echt https gaan gebruiken voor je eigen site als je om een naam, telnummer en emailadres vraagt (en dus ook degelijke beveiliging bij het opslaan en verwerken van die info). Dit is echt een basisbenodigdheid! Is je ook al 10x verteld toen je tegen de Tweaker voorwaarden in om een websitecheck vroeg ;).

Denk je trouwens ook aan domeinen en het beheer daarvan ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTip227
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-07-2017
Ik doe zelf ook webdesign en web development en ik raad zeker aan om een eigen hosting te doen.

Als je meer klanten gaat krijgen dan zou ik sowieso gaan voor een eigen VPS, dit in verband met de dependencies van hetgeen dat je aan het maken bent. Bij Shared hosting kan je zelf geen server aanpassingen doen of modules installeren die je dan nodig hebt.

De kosten van een eigen VPS zijn ook zo duur niet meer zie hier: https://www.transip.nl/vps/

Als je hulp nodig hebt met het opzetten van je eigen VPS let me know of kijk of iemand je daar bij kunt helpen. (tenzij je het zelf kunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Houd rekening met het beheer wat je erbij krijgt. Je zal backups moeten instellen, emails goed afhandelen, aanvallen afslaan etc.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 21:16
@LordSinclair Bedankt, ik ben een custom page aan het maken voor iedere Laravel-error zodat deze lelijke weggaat.
@eric.1 Bedankt voor het advies en de tip, SSL was toevallig ook net vandaag aangekocht dus zal morgen wel werken!
@TechTip227 Denk je dat een eigen VPS voordeliger is dan voor elke klant apart shared hosting aan te bieden?
@Osxy Maar bij shared hosting vallen veel van deze problemen weg in tegenstelling dat als je een VPS zou gebruiken, niet?

[ Voor 15% gewijzigd door ONiel op 09-06-2017 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag mijn klanten zelf de hosting te regelen (voor zover ze dat zelf al niet besloten hadden), en bied aan ze daarbij te adviseren indien nodig.

Voordeel daarvan in mijn ogen is dat de betaling van die hosting lekker bij de klant zelf blijft, en ik geen helpdesk hoef te zijn in het geval er wat mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:34

Osxy

Holy crap on a cracker

ONiel schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:54:
@Osxy Maar bij shared hosting vallen veel van deze problemen weg in tegenstelling dat als je een VPS zou gebruiken, niet?
Klopt, dan is dat de verantwoordelijkheid van de hosting partij.

Ik zou persoonlijk klanten een partij adviseren en ze zelf het contract laten afsluiten met de hoster. Zo heb je geen gedoe met wanbetalers etc.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:30
@LordSinclair Bedankt, ik ben een custom page aan het maken voor iedere Laravel-error zodat deze lelijke weggaat.
Fout; je hoort deze error nooit te krijgen bij het niet compleet invullen van een formulier. Dan verwacht ik fouten als "Je hebt veld x, y en z nog niet ingevuld" i.p.v. "Oeps er is iets mis gegaan".
Bij het contactformulier gebeurd precies hetzelfde.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:12

P_Tingen

omdat het KAN

Osxy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:55:
[...]
Klopt, dan is dat de verantwoordelijkheid van de hosting partij.

Ik zou persoonlijk klanten een partij adviseren en ze zelf het contract laten afsluiten met de hoster. Zo heb je geen gedoe met wanbetalers etc.
Ik ook. Het biedt je een paar voordelen: als je klanten de partij accepteren (en waarom zouden ze niet) dan ken jij het systeem van die hostingboer. Sterker nog: ik zou zelf een partij selecteren en die als onderdeel van mijn offerte opnemen, dat maakt de kans wat groter dat je klant ermee akkoord gaat.

Daarnaast heb je zelf geen werk van het bijhouden van securitypatches e.d. wanneer je eea uit handen geeft. Je bent websitebouwer toch en geen systeembeheerder?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
Altijd APP_DEBUG op false zetten als je website in productie staat! Nu toon je volledige errors en stacktrace, daar kan ook gevoelige informatie tussen zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 20:35

JointFillah

Techno Addict

In de praktijk kom ik meestal twee scenario's tegen:

Scenario 1
Klant heeft geen benul van website of webhosting, heeft e-mail bij gmail/hotmail. Dit soort klanten moet je een volledige dienst aanbieden, inclusief domein, hosting (en e-mail die doorstuurt naar hun gmail/hotmail bijvoorbeeld). Je zou dit op een eigen VPS kunnen doen, maar dat vereist wel weer gelijk flink meer kennis van beheren van een (veilige) server. Als je dat niet hebt, dan koop je gewoon shared hosting in en bereken je dat jaarlijks aan de klant door (met een bepaald percentage er op eventueel).

Let op: dit zijn klanten die vaak met (simpele) vragen komen. Hou hier rekening mee en vraag dus ietsje meer, om dat terug te verdienen.

Scenario 2
Klant heeft al website met domein/hosting/etc. Deze klant heeft vaak ook al een Webmaster mannetje of iig iemand die daar voor aangewezen is. Vaak krijg je dan (S)FTP gegevens en mag je direct uploaden naar de server. Je hoeft verder geen hosting of wat dan ook te regelen.
Dit soort klanten komt bijna nooit terug met vragen, tenzij het gaat om iets dat niet goed werkt aan je site.

~* Peace, Love & XTC *~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTip227
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-07-2017

@TechTip227 Denk je dat een eigen VPS voordeliger is dan voor elke klant apart shared hosting aan te bieden?
Ja dat weet ik wel zeker! Gewoon ook omdat je alle klanten in eigen beheer houd. Als je dan gaat voor 300 GB SSD dan zit je altijd wel goed qua ruimte ga er vanuit dat je ongeveer 50 a 60 euro per maand kwijt bent.

Daarnaast heb je alle controle over je server. Ook kun je hem zo minimaal installeren alleen voor het product dat je gaat aanbieden. Zou hou je de maximale snelheid. Ook kan je de klanten makkelijker en beter ondersteunen bij problemen.

Nadeel is wel dat omdat het in eigen beheer is je problemen niet door kunt schuiven naar een provider ;)

+ Je kan lekker meerdere test projecten tegelijk aanmaken zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door TechTip227 op 09-06-2017 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
JointFillah schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:59:
In de praktijk kom ik meestal twee scenario's tegen:

Scenario 1
Klant heeft geen benul van website of webhosting, heeft e-mail bij gmail/hotmail. Dit soort klanten moet je een volledige dienst aanbieden, inclusief domein, hosting (en e-mail die doorstuurt naar hun gmail/hotmail bijvoorbeeld). Je zou dit op een eigen VPS kunnen doen, maar dat vereist wel weer gelijk flink meer kennis van beheren van een (veilige) server. Als je dat niet hebt, dan koop je gewoon shared hosting in en bereken je dat jaarlijks aan de klant door (met een bepaald percentage er op eventueel).

Let op: dit zijn klanten die vaak met (simpele) vragen komen. Hou hier rekening mee en vraag dus ietsje meer, om dat terug te verdienen.

Scenario 2
Klant heeft al website met domein/hosting/etc. Deze klant heeft vaak ook al een Webmaster mannetje of iig iemand die daar voor aangewezen is. Vaak krijg je dan (S)FTP gegevens en mag je direct uploaden naar de server. Je hoeft verder geen hosting of wat dan ook te regelen.
Dit soort klanten komt bijna nooit terug met vragen, tenzij het gaat om iets dat niet goed werkt aan je site.
Vaak valt het in de praktijk alleen tegen met scenario 2, en krijg je de FTP toegang, maar geen SSH toegang (handig met Laravel), staat er bepaalde software niet op (composer, git etc) of loopt het ver achter (php 5.3 ed.).

Met eigen hosting in beheer heb je wel gewoon vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointFillah
  • Laatst online: 17-09 20:35

JointFillah

Techno Addict

Barryvdh schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:01:
[...]

Vaak valt het in de praktijk alleen tegen met scenario 2, en krijg je de FTP toegang, maar geen SSH toegang (handig met Laravel), staat er bepaalde software niet op (composer, git etc) of loopt het ver achter (php 5.3 ed.).

Met eigen hosting in beheer heb je wel gewoon vrijheid.
Scherp! Dat klopt ja, dat risico is er wel ja. Voordat je aan een klus begint dus informeren naar gebruikte hosting platform en dan eventueel alsnog alternatieve hosting aanbieden (let op: dit is vaak tricky als je ook domein wilt meeverhuizen e.d.)

~* Peace, Love & XTC *~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-10 13:33
TechTip227 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:59:
Nadeel is wel dat omdat het in eigen beheer is je problemen niet door kunt schuiven naar een provider ;)
Dat kan je bij shared hosting ook zelden ;). In 90% van de gevallen is het gewoon een probleem binnen de website zelf of binnen de gebruikte databases (klant-data). Daar is een hostingprovider nog steeds niet verantwoordelijk voor. Een probleem met de server zelf..ja dan wel, maar goed, die zijn er in verhouding zelden (mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Tja, er is beide wel wat van te zeggen. Heb je een beetje kaas gegeten van de materie hosting? Of is het voor jou nog een grijs gebied? Als je er niets van snapt is het misschien handig om een hosting partner te zoeken waar je eventueel prijsafspraken mee kunt maken en al je klanten daar naartoe kunt "adviseren".

Shared hosting is over het algemeen niet voor websites bedoeld met hoge prestaties, dus het is klant afhankelijk. Maak je voor een lokale boer een website die 50 hits per maand krijgt, of een website voor een A-merk met 100.000 hits per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door Lawwie op 09-06-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Er zijn ook genoeg partijen die managed hosting aanbieden, ook voor VPS. Moet je wel even opletten dat je ook back-ups erbij hebt, maar die kunnen dan het up-to-date houden verzorgen.

Als je serieus gaat worden met websites bouwen (zeker met Laravel) zul je nu eenmaal ook wat verstand moeten hebben van hosting, al is het maar omdat je lokaal ook wil testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Lawwie schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:20:
Tja, er is beide wel wat van te zeggen. Heb je een beetje kaas gegeten van de materie hosting? Of is het voor jou nog een grijs gebied? Als je er niets van snapt is het misschien handig om een hosting partner te zoeken waar je eventueel prijsafspraken mee kunt maken en al je klanten daar naartoe kunt "adviseren".
Je zou zelfs een resellerpakket daar kunnen aanvragen, zodat jij alleen het administratieve deel hoeft te onderhouden. Pakketten aanmaken en toewijzen aan je klanten, en dit in samenwerking met je hosting.
Als een klant bijv hun domein willen koppelen aan een andere server, moet dit in de DNS worden gedaan. En ja, dan moet jij wel weten hoe dat werkt, of je hosting kan je daar bij helpen.

Ik zou zeker niet met VPS'sen of dedicated servers beginnen als je er geen kaas van hebt gegeten.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 10-06-2017 13:53 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 15:57
Ik zou ook voor een resellerpakket gaan. Voor de meeste sites die je gaat maken is dat waarschijnlijk genoeg en je kan dan vaak voor een vaste prijs een onbeperkt aantal websites hosten. Je kan natuurlijk altijd nog met een VPS gaan experimenteren zodra je wat beter in de materie zit.

Logischerwijs ga je geen usb stick met de website aan je klant geven.... setup en inrichting van de website hoort gewoon standaard bij je werkzaamheden tenzij anders overeengekomen!

[ Voor 24% gewijzigd door Ramon op 10-06-2017 14:20 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik begrijp wat iedereen zegt, en alles draait om kennis en je kan je vingers branden zoals:
- je het niet erg vind dat klanten weg gaan
- je meer kosten dan inkomsten genereerd
- je dit doet om kennis te vergaren

Ik zit met 20 jaar kennis in dit vak en ben nu pas 5 jaar full-service en heb daarvoor gewerkt aan kennis vergaren als werknemer en met thuisstudie.
ONiel schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:27:
Ik heb mijn eigen web-ontwikkeling service opgestart ([mbr]*knip spam*[/]) waar ik binnen 3 weken
mijn eigen kleine bedrijfje van ga maken.
Mijn tip:
A. hou het klein en laat de klant zelf ergens hosten. Bepaal vervolgens- ga ik de klant helpen met hosting problemen om bij te leren of schuif ik hun door naar de hoster
B. hou het klein en neem een reseller account, meld de klant dat je gaande weg hun problemen oplost door te leren

Klanten bepalen dan zelf wel, maar pas op: ze willen dat je het "probleem" direct oplost (en dus ook hun Outlook, Thunderbird, whatever gaat instellen 8)7 )

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1